Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Nno sitä vaan, että kun tässä on eräs projekti joka on mulle päin kouluprojekti opintopisteineen ja arvosanoineen mutta tuotoksen vastaanottaja yritys joka mahdollisesti saa tekemisieni avulla euroja.

Niin sitä vaan että missä on laitteiden, kuten hard- ja -softwaren suunnitteluohjelmien kohdalla rajapyykki milloin voi käyttää mitäkin rikkomatta mitään sääntöä?

Jos teen harrastelukseni freewrella jotain, pitääkö mun sitten rekisteröidä ohjelma jos joku antaa mulle 10 € ?

Mitä jos kaikki on tehty harrastelupuuhastelusoftilla mutta sitten tuotos muuttuukin kaupalliseksi. Pitääkö mun deletoida kaikki ja tehdä uusiksi vitun virallisesti?

Kommentit (10)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Varalta täytyy mainita että projekti ei liity panemiseen, vaan lähinnä vihervasemmistolaisten laiskuuteen. Mutta toki sama kysymys koskisi myösn panohommia jos paneminen alkaisi tuottamaan jopa euroja.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Moraalisesti arvioituna ohjelma pitäisi ostaa heti, kun sen avulla saa tuottoa. Lakiteknisesti ajatellen sitten, kun tuotto on suurta ja näkyvää.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Joo. Kuka lakimies sitten alkaa gerberitiedostojen alkuperää sevittämään..,

Toinen asiaan liittyvä on esim. avr-ohjelmointiin liittyvät kirjastotiedostot. Jos joku julkaisee pyyteettömästi jonkin nerokkaan koodinpätkän jota mä käytän hyväkseni omissa harrasteluprojekteissani ei kukaan vaadi mitään, mutta jos joku kolmas osapuoli tahtoo käyttää puuhasteluani hyväksi muutaman euron tienaamiseen, teenkö rikoksen jos en dokumenteissa mainitse koodinkirjoittajaa?

Mitä siis oikeastaan tarkoittaa "open source"?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Lisenssisopimuksissa ja/tai toimitusehdoissa nmä asiat yleensä selvennetään, joskin tulkinta saattaa olla työlästä. Mutta lähtökohtaisesti kannattaa kuitenkin ensin lukea ne tekstit, siellä voi avautua paljonkin. Vasta sen jälkeen miettiä sitten yleisiä käytäntöjä niiltä osin kuin vielä on epäselvää.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty

Joo. Kuka lakimies sitten alkaa gerberitiedostojen alkuperää sevittämään..,

Toinen asiaan liittyvä on esim. avr-ohjelmointiin liittyvät kirjastotiedostot. Jos joku julkaisee pyyteettömästi jonkin nerokkaan koodinpätkän jota mä käytän hyväkseni omissa harrasteluprojekteissani ei kukaan vaadi mitään, mutta jos joku kolmas osapuoli tahtoo käyttää puuhasteluani hyväksi muutaman euron tienaamiseen, teenkö rikoksen jos en dokumenteissa mainitse koodinkirjoittajaa?

Mitä siis oikeastaan tarkoittaa "open source"?

Avoimen koodin lisenssejäkin on monenlaisia. Taas kerran kannattaa lukea se lisenssiteksti ensin. On myös lisensoimatonta avointa koodia joka siis on vapaata riistaa. Tällainen on tyypillisesti jossain webissä julkaistu pikku koodinpätkä. Sitä koskee ainoastaan tekijänoikeussuoja, ei mikään kaupallinen rajoite. Eli siis lähinnä juurikin se alkuperäisen teoksen tekijän nimi on mainittava. Jos niin ei toimi, syyllistyy periaatteessa samaan rikokseen kuin jos esittäisi Picasson taulua omatekemänään. Tuskin siitä linnaan joutuu mutta tapauskohtaisesti voi tietty joutua luopumaan esim. rikoshyödystä sekä maksamaan korvauksia "uhrille". Eli kannattaa sitä alkuperätietoa roikuttaa koodin ja dokumentaation mukana. Toki on sitten vielä sellainenkin seikka, kun trivialiteetti. Joku simppeli menetelmä ei täytä teoksellisuden kriteerejä, jos käytännössä kuka tahansa vastaavilla tiedoilla ja taidoilla päätyy samaan ratkaisuun. Esim. tunnetun algoritmin implementaatio on tällainen, sen saa ihan vapaasti kopioida ilman pulmia, ainakin jos se on suhteellisen lyhyt ja itsestäänselvä ilman mitän erityistä nerokkuutta toteutustasolla. Mutta joo, rajanveto on hankalaa ja yleensä eniten lakimiehiin törsäävä on oikeassa niissä rajatapauksissa.

Avoimeen koodiin kuitenkin liittyy paljon muutakin. Monet lisenssit ovat saastuttavia ja siksi pulmallisia kaupallisesa käytössä. Se voi tarkoittaa, että ohjelmiston osana käytetty kirjasto/komponentti ollessaan tietyllä lisenssillä OS:ttu, edellyttää koko sovelluksen julkaisemista OS:nä samalla lisenssillä. Toisisssa lisensseissä taas vain muutokset OS-lisensoituun koodiin edellytetään uudelleenjulkaistavan samalla lisenssillä. Joissain lisensseissä kaksoislisensointi on mahdollista ja jotkut eivät edellytä/rajoita juuri mitään koskien muokkauksia tai käyttöä.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty

Nno sitä vaan, että kun tässä on eräs projekti joka on mulle päin kouluprojekti opintopisteineen ja arvosanoineen mutta tuotoksen vastaanottaja yritys joka mahdollisesti saa tekemisieni avulla euroja.

Niin sitä vaan että missä on laitteiden, kuten hard- ja -softwaren suunnitteluohjelmien kohdalla rajapyykki milloin voi käyttää mitäkin rikkomatta mitään sääntöä?

Jos teen harrastelukseni freewrella jotain, pitääkö mun sitten rekisteröidä ohjelma jos joku antaa mulle 10 € ?

Mitä jos kaikki on tehty harrastelupuuhastelusoftilla mutta sitten tuotos muuttuukin kaupalliseksi. Pitääkö mun deletoida kaikki ja tehdä uusiksi vitun virallisesti?

Lähtökohtaisesti tulee mieleen muutama kriteeri joilla kai harrastus vs ammattimainen käyttö erotellaan. Tulojen määrä varmasti vaikuttaa. Ei liene kiellettyä tienata harrastuksellaan vähäisiä määriä. Opiskeluyhteys on toinen oleellinen juttu, eli jos olet tehnyt jotakin koulutyönäsi niin se voi vaikuttaa tulkintaan myös. Eihän koulutyön tekeminen myös rahasta toki ole mitenkään outoa, mutta tämä voi indikoida sitä että kyse ei ole ns. ammattimaisesta toiminnasta vaan kertaluontoiesta projektista joka on lisäksi tekijälle uuden opettelua. Kolmas ja ilmeinen kriteeri on sitten se, onko sinulla yritys tällä toimialalla ja markkinoitko työtä jossa näitä työkaluja käytetään. Vaikka tekisit tappiota tai oikeaa toimintaa ei olisi ollenkaan, niin tässä tapauksessa on selvää että kyse on ammattimaisesta liiketoiminnasta ansiotarkoituksessa ja ilmaisversiosta kiinnijääminen (kyllä, tarkastuksia voidaan tehdä!) saattaa tarkoittaa isoja penalteja.

Käytännössähän kukaan ei kiinnostu asiasta niin kauan kuin se on mikroskooppista rahavirtojen suhteen ja varsinkin jos et perusta yritystä/toiminimeä touhuillesi vaan toimit harrastajapohjalla. Jos muutos harrastelusta kaupalliseen touhuun tapahtuu myöhemmin niin riittää että ostaa sen bisnes-lisenssin sitten kun muutos tapahtuu, ei aiempia tuotoksia tarvitse poistaa tai uudelleen tehdä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Juu. Mä olen surkea lukemaan ehtoja ja muita virallisia tekstejä. Voi olla että en edes opettele moista. Käytän surutta kaiken immateriaalin hyväkseni tuotoksissani mutta toki mainitsen lähteet ja oivalluksien alkuperäiset saajat jonkin sortin liitteenä. Sitten siirrän vastuun sille joka tuotostani käyttää mahdollisesti jopa osana kaupallista tuotettaan. Itsehän toimin ainoastaan avustajana enkä taloudellisen hyödyn saajana.

Olisi kuitenkin varmaan asiallista muistuttaa toimeksiantajaa/taloudellista hyötyjää siitä että kaikki toimittamani tavara ei ole kotoisin minun päästäni. Ehkä siitäkin voisi mainita että piirilevyn layoutti on tehty waretetulla ohjelmalla salaa pimeässä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Voi vittu. Sehän pitää projektisuunnitelma tietysti kirjoitella ja esittää "vastuuopettajalle" jos haluaa opintopisteitä hommasta. Kattelin koulun verkosta sitten valmiita pohjia niin rupes jyrsiin päätä että kaikenlaista turhanpäivästä paskanjauhantaa sitä pitääkin olla että saa hyväksytysti tehtyä yksinkertaisen asian, eli toimivan lopputuotteen.

Mähän oon joskun ihan töissäkin käynyt ja tuotekehityshommissa ollut mukana. Silloin palavereissa ja dokumenteissa keskityttiin siihen mikä on lopputuloksen kannalta parasta ja hienointa, ei siihen että miten suoritetaan projektin läpivieminen oikeaoppisesti...

Mikään ei ole niin hirveää kuin projektipäälliköksi ylennetty kokoomuskoulusta valmistunut tissiposki joka ei tajua tuotteesta mitään. Sille on tärkeää saada skypeyhteys tanskaan ja saada excelillä tehty aikataulu auki. Tekniikan insinöörit ja asentajat on sillä välin jo juonu kahvinsa, tehny vekottimen valmiiksi ja lähteny kaljalle.

Mitä järkeä tässäkin:

1.1     Projektin toimenpiteiden täsmentäminen

1.1.1  Toimenpiteet ja tehtävät

Lyhyt kuvaus tehtävistä ja toimenpiteistä, jotka johtavat tavoitteiden saavuttamiseen. Tarkempi kuvaus vaiheineen kirjoitetaan myöhemmin tähän projektisuunnitelmaan

1.1.2  Rajaus

Täsmennetään projektin tehtäviä ja tavoitteita rajaamalla, mitkä tehtävät eivät kuulu projektille. Erityisen tärkeää silloin, kun projekti ei ole selvästi rajattu kokonaisuus. Jos projektikokonaisuus on jaettu usealle ryhmälle, tässä voidaan kuvata eri projektien väliset suhteet. Jos projekti tulee tulevaisuudessa jatkumaan tehtäväkokonaisuuksilla tai projekteilla joita eivät tämän projektin puitteissa tulla tekemään, kirjataan rajaus.

1.1.3  Reunaehdot

Kuvataan ne reunaehdot ja/tai olettamukset, joiden vallitessa projektisuunnitelma voi toteutua tai joita on tehty projektisuunnitelmaa laadittaessa.

Esimerkiksi: Projektiryhmän on sitouduttava noudattamaan yhteistä toimintamallia sekä aikataulua.

Vittu mitä paskaa!

Mä kirjoitin toimenpiteisiin ja tehtäviin että "Tehdään tarpeelliset toimenpiteet tehtävän suorittamiseksi. Tarpeellisilla toimenpiteillä tarkoitetaan tässä yhteydessä toimenpiteitä jotka vähintään vaaditaan spesifikaation mukaisen lopputuloksen aikaansaamiseksi."

Rajaus: "Projektin rajat muodostuvat muiden kokonaisuuteen liittyvien osa-alueiden välille sumeiksi erilaisten toistaiseksi määrittelemättömien vakioiden ja aikavarianttien muuttujien johdosta. Täten rajauksia ei ole syytä tehdä. Vakiot ja muuttujat voidaan tarvittaessa määritellä ja niistä voidaan toimitaa selvitys liitteeksi tähän dokumenttiin."

Reunaehdot: "Projektisuunnitelmaa laadittaessa on lähtökohdaksi otettu toimintaedellytysten pysyminen muuttumattomina projektin aikana. Perusehtojen, eli fysiikan lakien ja länsimaisen yhteiskunnan mahdollisuuksien oleellisesti muuttuessa voidaan projektin määrittelyä ja suunnitelmaa muuttaa. Näistä perusehdoista ja/tai niiden muuttumisesta voidaan tarvittaessa toimittaa lisäselvitys liitteeksi tähän dokumenttiin."

Ai niin se vielä että: "Kappaleen "reunaehdot" toisen virkkeen sana "oleellisesti" voidaan tarvittaessa avata ja määritellä tarpeenmukaisella tarkkudella ja määrittely liittää liitteeksi tähän dokumenttiin."

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Siis miksi tavallisen ihmisen tarvitsisi ajatella tavallisista asioista niin monimutkaisella tavalla että tarvitaan kilotolkulla MS-office -tiedostoja selvittämään asia takaisin yksinkertaisuuteensa?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty

Siis miksi tavallisen ihmisen tarvitsisi ajatella tavallisista asioista niin monimutkaisella tavalla että tarvitaan kilotolkulla MS-office -tiedostoja selvittämään asia takaisin yksinkertaisuuteensa?

Sellaista on projektielämä. Projektissa on muitakin keskeisiä näkökulmia kuin se itse tekninen puuhaaminen, mutta hyvin tärkeää on myös että teknisen puuhaamisen skooppi ja kohdennus määritellään riittävän tarkasti, että suhteessa budjettiin/resursseihin/aikatauluun hommassa on ylipäänsä mahdollisuus onnistua. Liian avoin projektimäärittely varsinkin maksavan asiakkaan kanssa johtaa äkkiä katastrofiin, kun asiakas innostuu speksaamaan lennosta lisää töitä ja ominaisuuksia tuotteeseen yms. tyhmää. Samoin kaikki käytännöt, kriteerit ja menetelmät pitää määritellä ennalta koska jos tulkintaerimielisyyteen tai eriäviin intresseihhin jätetään mahdollisuus niin todennäköisesti riita syntyy myöhemmin.

Loppujen lopuksi ne asiat selvitetään jälkikäteen raastuvassa ja se jos mikä on vittu mitä paskaa sitten.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat