Sivut

Kommentit (25)

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5374

Nykyään lentokoneisiin alkaa tulla sähköinen rullaus yleisemmäksi, jolloin säästetään paljon kerosiinia, koska suihkumoottereilla lentokentän ympäri ajelu on hyvin epätehokasta ja epätaloudellista. Näin koska sähkömoottorit on jo asennettu valmiiksi pyöriin, niin voisi myös antaa pyörille sopiva alkuvauhti ennen kiitoratakosketusta.

 

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Miksi niitä pyöriä pitäisi moottorilla pyörittää, kun oikeasti niillä yritetään jarruttaa?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13341

Itse asiassa pyörissä on vastusta, eli hieman jarrua päällä kun laskeutuvat - ei tietenkään kovin voimakkaasti, mutta kummiskin sen verran jämäkästi, ettei ns vapaasti pysty pyörimään - siksi usein sellaiset kumisavut renkaista/jarruista touch downin yhteydessä.

 

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5374

Kun pyörät saatetaan pyörimään niin laskeutumislaitteisiin kohdistuu kevyempi rasitus, jolloin niiden käyttöikä ja huoltokustannukset on pienempiä. Lisäksi tietenkin renkaat kuluvat tarpeettomasti ja matkustajat huomaavat töyssyn laskeutuessa (en tosin itse ole sellaiseen kiinnittänyt huomiota!). 

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

Puuheppa ei sitten ajatellut, että mitä ongelmia seuraa, kun yhdestä pyörästä esim. vikaantuu sähköinen pyöritin.. koko kone voi olla katollaan laskeutumisen aikana.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Pyörien keventämisessä on mieltä. Päästäisi pienemmät savutkin. Se vaatisi pyörienvaihtorumbaa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Ei lentokoneen pyörien pyörittämisessä lasketumisvaiheessa ole mitään mieltä. Tilanne on aivan sama kuin ajaisit autolla kaasu ja jarru yhtä aikaa pohjassa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5374

Vähän sama juttu, ettei ABS jarruissa ole mitään mieltä koska niiden tarkoitus on vähentää jarrutusenergiaa, kun pyörien annetaan pyöriä lukkiutumisen sijaan! Eikö siis olisi parempi että me tehtäisiin aina lukkojarrutuksia kun tullaan liikennevaloihin? Tosin luulen että voisi mennä pari rengassarjaa kesässä ja lisäksi matkustusmukavuus ei välttämä ole ehkä parhaasta mahdollisesta päästä jos liikennevaloihin tultaessa tehtäisiin lukkojarrutuksia pehmeän jarruttamisen sijaan. 

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Lentokoneissa paino on rajoitteista tärkein. Mitään sellaista ei asenneta mikä ei ole välttämätöntä. Kentällä voi olla ja on veturit siirrellä koneita. Se pöllähdys vie renkaasta ehkä 50 g kerta ja se taas on eduksi lennolla.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5374

Pointti oli nimenomaan säästää sähköisellä rullauksella kerosiinia ja siten painoa. Vetoauton käyttö puolestaan tarkoittaisi sitä että pitäisi maksaa palkkaa vetoauton kuljettajalle ja ei kerosiini nyt niin kallista ole. Lisäksi suihkumoottoreilla/sähkömoottorilla rullaus on nopeampaa kuin vetoauton käyttö, mikä toki lisää matkustusmukavuutta.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13341

Ne sähkövetomoottorit ovat vain koneiden taxi-siirtymiä varten, ja toistaiseksi vain harvoissa koneissa, yleistymässä kuitenkin päästönormien takia. Yleisimmin vielä koneet liikkuvat potkureiden/suihkumoottorivoimin myös kentällä.

Missään tapauksessa ei säkömoottoriveto ole kytkettynä kun kone laskeutuu, sillä se rikkoontuisi, vaan kuten jo edellä esitin, niin jarrut laahaavat valmiiksi hieman päällä koneen laskeutuessa.

Muutaman sada metrin jarrutuksessa rupeavat jarrulevyt hehkumaan, näkee selvästi pimeään aikaan.

Painoaspekteista tärkein huomioitava on painonjakauma kun lentokoneita pakataan.

Sitä tuli tehtyä toistakymmentä vuotta aikoinaan.

 

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13341
Puuhevonen

Pointti oli nimenomaan säästää sähköisellä rullauksella kerosiinia ja siten painoa. Vetoauton käyttö puolestaan tarkoittaisi sitä että pitäisi maksaa palkkaa vetoauton kuljettajalle ja ei kerosiini nyt niin kallista ole. Lisäksi suihkumoottoreilla/sähkömoottorilla rullaus on nopeampaa kuin vetoauton käyttö, mikä toki lisää matkustusmukavuutta.

Push back-ajoneuvolla ei voi siirtää konetta kiitotielle, joten se ei ole mikään argumentti.

Kerosiinimäärä mikä kuluu koneen liikkuessa standilta kiitotielle on marginaalinen, tyhjäkäyntiä hieman kovemmat kierrokset, eli sillä ei ole mitään merkitystä käytännössä polttoainekustannuksia ajatellen, ja on käytännössä hyvä esilämmitellä mootoreita ennen kuin kiihdyttävät ilmoille.

Koneisiin tankataan aina hieman enemmään polttoainetta kuin mitä minimissään vaatisi.

Sähkömoottorivedolla pyritään ensisijaisesti vähentämään melu ja pakokaasupäästöjä terminaalien läheisyydessä, ja suuremmilla kentillä nopeus ei ole riittävä liikkumiseen, joten joutuvat silti osittain käyttämään työntömoottoreitaan siirtymiseen.

 

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

Siinähän säästetään ihan selvää rahaa, että asennellaan akusto ja sähkömoottorit rattaisiin ja niiden avulla liikutellaan 300 000 - 600 000kg:n laitosta. Vähintäänkin sama sitten hävitään ilmassa, kun kulutus nousee painon vuoksi. Tietysti voitaisiin siirtyä kerosiinipolttimista kokonaan sähkömoottoreihin ja asentaa aurinkopaneelit katolle. Tämähän olisi oikein toimiva ratkaisu.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13341
taucalm

Siinähän säästetään ihan selvää rahaa, että asennellaan akusto ja sähkömoottorit rattaisiin ja niiden avulla liikutellaan 300 000 - 600 000kg:n laitosta. Vähintäänkin sama sitten hävitään ilmassa, kun kulutus nousee painon vuoksi. Tietysti voitaisiin siirtyä kerosiinipolttimista kokonaan sähkömoottoreihin ja asentaa aurinkopaneelit katolle. Tämähän olisi oikein toimiva ratkaisu.

 

Lisäakkuja ei tarvita siihen sähkövetoon, sillä koneen APU-moottori tuottaa virtaa sen verran mitä tarvitsevat, ja se vetolaitteisto ei ole kovin painava itsessään, eli marginaalinen huomioitava kokonaisuutta ajatellen.

 

JPI
Seuraa 
Viestejä29393
o_turunen

Ei lentokoneen pyörien pyörittämisessä lasketumisvaiheessa ole mitään mieltä. Tilanne on aivan sama kuin ajaisit autolla kaasu ja jarru yhtä aikaa pohjassa.

No on siinä kuitenkin se mieli ainakin olevinaan, että renkat eivät kulu ja savuta siinä laskussa joutuessaan kiihtymään kitkan vaikutuksesta. Tämä ei ole ristiriidassa jarruttamisen kanssa mitenkään, sillä sutimaton jarrutus voidaan kyllä tehdä tuonkin jäkeen. Sitten se, kuinka paljon ne renkaan pinnat käytännössä yhdessä laskussa kuluvat on toinen juttu.

3³+4³+5³=6³

luxlapis
Seuraa 
Viestejä553
Brainwashed
Missään tapauksessa ei sähkömoottoriveto ole kytkettynä kun kone laskeutuu, sillä se rikkoontuisi, vaan kuten jo edellä esitin, niin jarrut laahaavat valmiiksi hieman päällä koneen laskeutuessa.

Muutaman sadan metrin jarrutuksessa rupeavat jarrulevyt hehkumaan, näkee selvästi pimeään aikaan.

 Tässäpä ilmainen kehitysidea: Pyörien napoihin tuollaiset kiinni:

http://protalotekniikka.fi/wp-content/uploads/2014/05/protalotekniikka-tuotekuva-puhaltimet.jpg

Koneen pyörien kumeista palaa joka laskussa kymmeniä kiloja, joten pyörät olisi hyvä saada synkroniin maanopeuden kaa.

Kun kone on pyörät maassa, käännetään siivet toisin päin, jolloin siitä tulee ilmajarru, jonka ilmavirralla voidaan jäähdyttää levyjarrut.

salai
Seuraa 
Viestejä8029

Kiitotiet pitää korvata juoksumatoilla:

Lentokone juoksumatolla - Keskustelu - Tiede (v. 2005)

Sopivasti hidastuva matto auttaisi laskujarrutuksissa ja kiihtyvä nousuissa.

 

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13341

Renkaiden kuluminen on ongelma ja merkittävä menoerä isoissa ja raskaissa koneissa, joissa jopa kuukauden sisällä joutuu useampia kertoja vaihtamaan renkaita, mutta harvemmin kaikki vaihdetaan kerralla, vaan vaiheittain, että jopa ulkotiloissa koneen ns käännön aikana voidaan suorittaa.

Suurin menoerä koituu suoritetusta työstä, eli jos joutuu hinaamaan koneen halliin päiväksi pariksi, koska silloin juoksevat lentokenttätaksat, mikäli ulkomailla, ja huoltohinnat ovat hyvin kalliita, mikäli vertaa esim renkaiden hintoihin, joita sen puoleen pinnoitetaan useita kertoja elinkaarensa aikana.

Olen ollut mukana vaihtamasa renkaita eri koneisiin, ja siihen käytettävä aika vaihtelee kovasti.

Pieneen potkurikoneeseen vaihtaa esim etu renkaan vartissa, kun taasen ison rahtikoneen laskutelineen renkaan vaihto on tietenkin jo huomattavasti työläämpi - niissä hommissa lähinnä ollut assisteeraamassa, eli ollut mekaanikon juoksupoikana. Suoritetaan yleensä yöllä, kun kone siirretty yöpymispaikalleen, ja rahtikoneissa yleensä myös vaihtorenkaat mukana.

Periaatteessa renkaita voisi säästää kulumiselta, mikäli pyörisivät samalla nopeudella mitä koneen nopeus on laskeuduttaessa, mutta on teknisesti hyvin haastava toteutaa toimivaksi, ja toinen aspekti on, että sellainen vaatisi pidemmät kiitotiet pidempien jarrutusmatkojen takia - yleensä aktiivijarrutus alkaa heti koneen etulaskutelineen pyörien osuessa maahan.

 

 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Vetyperoksiditurbiini olisi tehokas mutta aine vaarallinen.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat