Seuraa 
Viestejä20
Liittynyt15.8.2014

Alkoholistin pelastaa usko tai AA. Muuten toivoa on vähän. Sponttaania paramistakin tapahtuu, mutta harvoin.

Useimmat hoitolaitokset eivät edistä täysraittiutta hoidon jälkeen. Juopot laitetaan vain uudestaan juomakuntoon.

Omaan tahtoon perustuva vertaistuki on ainut, mikä tepsii, mutta sitä annetaan vain AA ohjelman mukaisesti.

Mitä mieltä olette???

Sivut

Kommentit (162)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kari ekholm

Omaan tahtoon perustuva vertaistuki on ainut, mikä tepsii, mutta sitä annetaan vain AA ohjelman mukaisesti.

Vai että on oma tahto ja vertaistuki alisteiset AA:lle ja sen ohjelmalle? Jännä näkemys...

käyttäjä-4933
Seuraa 
Viestejä20
Liittynyt15.8.2014

Usko ei ole automaattinen apu alkoholismiin, mutta voimakas uskoontulokokemus joskus muuttaa elämän suunnan.

Yleensä puhuttaessa alkoholistien vertaistuesta huomaa kyseen olevan AA:n 12 askeleesta.

Kohtuukäyttöön ei alkoholisti pysty, mutta useimmat lääkäritkin kehoittaa vähentämään.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kari ekholm

Yleensä puhuttaessa alkoholistien vertaistuesta huomaa kyseen olevan AA:n 12 askeleesta.

Riippuu varmaan vähän kenen kanssa puhuu. Ei vertaistuki kuitenkaan ole millään tavalla riippuvainen AA:sta.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010

Mä oon sitä mieltä että onnistumiseen vaikuttaa paljon se missä vaiheessa havahtuu. Jos havahtuu sillon kun on ihmisuhteet ja materiaaliset asiat vielä kunnossa niin liikakäytöstä pois pyrkiminen on helpompaa. Jos duunit, perhe, ystävät jne on jo menny niin mahikset heikkenee.

Eli oma näkemys on että alkoholismiin pitäis pyrkiä vaikuttamaan mahdollisimman ajoissa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
SamikoKu

Mä oon sitä mieltä että onnistumiseen vaikuttaa paljon se missä vaiheessa havahtuu. Jos havahtuu sillon kun on ihmisuhteet ja materiaaliset asiat vielä kunnossa niin liikakäytöstä pois pyrkiminen on helpompaa. Jos duunit, perhe, ystävät jne on jo menny niin mahikset heikkenee.

Eli oma näkemys on että alkoholismiin pitäis pyrkiä vaikuttamaan mahdollisimman ajoissa.

Mutta jos kaikki on vielä hyvin, niin voi olla alkoholistille hyvin vaikeaa nähdä tai myöntää mitään ongelmaa olevankaan. Hänhän on vain alkoholin suurkuluttaja, jos nyt omasta mielestään varsinaisesti sitäkään. 

くそっ!

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010
Ronron
SamikoKu

Mutta jos kaikki on vielä hyvin, niin voi olla alkoholistille hyvin vaikeaa nähdä tai myöntää mitään ongelmaa olevankaan. Hänhän on vain alkoholin suurkuluttaja, jos nyt omasta mielestään varsinaisesti sitäkään. 

Noin se monesti menee. Ite oon tosta pisteestä lopettanu dogaamisen kahdesti. Eka paussi kesti kolme vuotta ja toka kierros nyt menossa reilun puolentoista vuotta. Mulla ei oo ollu ikinä ongelmaa nähdä sitä että mopo karkaa käsistä eikä myöntää sitä itelle. Se on vaan ollu aina että se heräte tarttee tapahtua.

Tukijoukoista ja vertaistuesta en tiedä mitään koska tavallaan aina lakkaaminen on ollu oma päätös.

Mä ite lasken haitalliseks juomiseks sen että se alkaa vaikuttaa milentilaan. Eli mulla se oli 2-3 koppaa kaljaa viikossa.

käyttäjä-4933
Seuraa 
Viestejä20
Liittynyt15.8.2014
SamikoKu

. Rapula on lievä.

Ehkä AA-kerho ja uskoontulo onkin ainoat vaihtoehdot sitten, kun on ihan pohjalla, Tunnen AA-kerhossa raitistuneita, jotka ovat olleet ensin puli-asteelle ja sitten yli 10 vuotta täysraittiint.

Itse vedän kaljaa n.kaksi - kolme kertaa viikossa. Jalat kuitenkin pitää loppuun asti. En tiedä olenko alkoholisti vai liikakäyttäjä.

A-klinikalla olen käynyt. Kävin keskusteluissa ja kokeilin antabusta. Ei ollut hyötyä.

Juon aina yhden iltapäivän ja illan kerrallaan

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
SamikoKu

Näinhän se on yleensä, rappioalkoholistit ovat juoneet kaiken omaisuutensa ja heidän läheisensä ovat niitä samoja rappioalkoholisteja, koska muita ihmisiä ei rappioalkoholistin paha haju ja huonot jutut kiinnosta, joten vain tyhjä huone ja mahdollisesti tv katselee alkoholistia, joka pyrkii irti alkoholismistaan. Ei siitä tosin voi syyttää kuin itseään, jos pilaa asiansa tuolle tasolle. Sieltäkin olisi mahdollista nousta, mutta yleensä epätoivo kaataa lisää lientä kurkkuun ja sen seurauksena ihmisriekale hakeutuu takaisin huonon rappioalkoholistisen perheensä luo ja jatkaa juomista kuolemaansa asti.

Samahan se on monilla ylensyövillä, että hyvä yritys laihduttaa takaisin terveiden pariin kaatuu pieneen vastoinkäymiseen elämässä ja sitten käsi ohjaa taas lohtusyömistä kurkkua kohti.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
taucalm
SamikoKu

Näinhän se on yleensä, rappioalkoholistit ovat juoneet kaiken omaisuutensa ja heidän läheisensä ovat niitä samoja rappioalkoholisteja, koska muita ihmisiä ei rappioalkoholistin paha haju ja huonot jutut kiinnosta, joten vain tyhjä huone ja mahdollisesti tv katselee alkoholistia, joka pyrkii irti alkoholismistaan. Ei siitä tosin voi syyttää kuin itseään, jos pilaa asiansa tuolle tasolle. Sieltäkin olisi mahdollista nousta, mutta yleensä epätoivo kaataa lisää lientä kurkkuun ja sen seurauksena ihmisriekale hakeutuu takaisin huonon rappioalkoholistisen perheensä luo ja jatkaa juomista kuolemaansa asti.

Samahan se on monilla ylensyövillä, että hyvä yritys laihduttaa takaisin terveiden pariin kaatuu pieneen vastoinkäymiseen elämässä ja sitten käsi ohjaa taas lohtusyömistä kurkkua kohti.

Tämä kantasi on tullut tässä ajan saatossa hyvin selväksi. Mitä ikinä ihmisille tapahtuukin se on aina heidän omaa syytään. Varmaan syöpäkin, koska eivät ole eläneet maksimaalisen terveellisesti. Mielestäni sinulla viiraa päässä. 

くそっ!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36476
Liittynyt6.12.2009

Jos haluaa tutkia miten ympäristö suistaa ihmisen juomaan kannattaa mennä tutkimaan asiaa erityisesti Venäjälle, siellä riittää alkoholisteja. Mahdollisesti ihmiset eivät halua kohadata sitä omaa elämäänsä Venäjällä selvin päin?

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6202
Liittynyt28.9.2008

Kaikista vaikein paikka on myöntää itsellensä olevansa alkoholisti, eli liika juominen johtuu alkoholismista, ei muista, helposti löytyvistä syistä. Kuten paska työ, huono asunto jne...

Tätähän yritetään ensiksi, olosuhteet saavat minut juomaan, niitä täytyy muuttaa..

Paremmin toimii jos minä yritän sopeutua olosuhteisiin.

AAssakin käytetty ns Tyyneysrukous:"Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan"

Ja tuota jumala sanaahan ei tuossa halutessaan tarvitsekaan.

Muuten mikä on AA-kerho? AA -ohjelma ja - liike, vaan tuo kerho taitanee kuulua historiaan.,

Tietysti voisi haluta ratkaista ongelmansa ihan omiin nimiin ja sitten näyttäytyä muille uutena ihmisenä. Tämä lienee syynä vastenmielisyyteen noihin vertaisapujutuihin, silloinhan joutuu ainakin jollekin myöntämään, "Minä en yksin selviä"

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kari ekholm

Ehkä AA-kerho ja uskoontulo onkin ainoat vaihtoehdot sitten, kun on ihan pohjalla, Tunnen AA-kerhossa raitistuneita, jotka ovat olleet ensin puli-asteelle ja sitten yli 10 vuotta täysraittiint.

Mä tiedän AA-kerhon jeesustelupaskaa vältteleviä juoppoja jotka ovat raitistuneet oman tahdon ja vertaistuen avulla. Antabus on hyvä tuki jos oma tahdonlujuus on heikoissa kantimissa.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12813
Liittynyt12.7.2010
kari ekholm

Itse vedän kaljaa n.kaksi - kolme kertaa viikossa. Jalat kuitenkin pitää loppuun asti. En tiedä olenko alkoholisti vai liikakäyttäjä.

A-klinikalla olen käynyt. Kävin keskusteluissa ja kokeilin antabusta. Ei ollut hyötyä.

Juon aina yhden iltapäivän ja illan kerrallaan

Minun mielestäni tuossa kyllä alkoholistin määritelmä täyttyy.

Ite pidän normaalina dogaamisena keskimääräisesti kerta viikossa niin että muisti säilyy illan tekemisistä. Six back illan mittaan on merkki luisumisesta vaikka se meniskin vain pari kolme kertaa viikossa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat