Kommentit (10)

JPI
Seuraa 
Viestejä26010
Liittynyt5.12.2012

Minkä värisiä ovat atomit?

Jukka Maalampi antoi asiallisen vastauksen lähes mielettömään kysymykseen, hienoa.

Muutama lisäkysymys:

1.) Mitä ainetta atomit ovat?

2.) Mikä on atomien lämpötila?

3.) Miltä atomi maistuu?

jne.

Yksinkertainen vastaus: Korkaemman hierarkiatason ominaisuudet aiheutuvat alemmista hierarkiatasosta eikä päinvastoin. Esim vastaus kysymykseen 1.): Arkikielen ilmaisu "aine"  koostuu atomeista eikä päinvastoin, vaikkakin aine voi tarkoittaa ainetta ilman viitausta aineen kemialliseen rakenteeseen, jota arkikielen ilmaisu tiedostamatta tai tiedostetusti tarkoittaa. Loput menköön harjoitustehtävänä.

3³+4³+5³=6³

Hoi
Seuraa 
Viestejä433
Liittynyt31.8.2010
Ronron

Nää on niitä kysymyksiä joita pohditaan yläasteella. Sittemmin ymmärretään ettei niitä pidä kysyä.

Eikun ala-asteella. Ekaluokkalainen poikani esitti saman kysymyksen juuri eilen.

M K
Seuraa 
Viestejä30
Liittynyt25.12.2013

Minä olen ollut siinä uskossa, että spektroskopia perustuu nimenomaan siihen valoon (aallonpituuteen), minkä kukin atomi imee itseensä. Toki ne aallonpituudet taitavat olla reilusti näkyvän valon ulkopuolella ja ovat niin pieniä siivuja, etteivät sinänsä vaikuta havaittavaan väriin, koska silmä ei kykene havaitsemaan niitä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6947
Liittynyt29.6.2012
M K

Minä olen ollut siinä uskossa, että spektroskopia perustuu nimenomaan siihen valoon (aallonpituuteen), minkä kukin atomi imee itseensä. Toki ne aallonpituudet taitavat olla reilusti näkyvän valon ulkopuolella ja ovat niin pieniä siivuja, etteivät sinänsä vaikuta havaittavaan väriin, koska silmä ei kykene havaitsemaan niitä.

Spektroskopia on yläkäsite valtavalle määrälle erilaisia tekniikoita. Nimitys tulee siitä, että mittausten tuloksena saadaan spektri, eli (yleensä) intensiteetti taajuuden funktiona. Joskus spektri esitetään myös aallonpituuden tms sopivan parametrin funktionakin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spectroscopy

Valollakin on erityyppisiä spektrejä, niin absorptioon ja emissioon kuin heijastukseenkin liittyen. Plus paljon muuta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010
MooM
M K

Spektroskopia on yläkäsite valtavalle määrälle erilaisia tekniikoita. Nimitys tulee siitä, että mittausten tuloksena saadaan spektri, eli (yleensä) intensiteetti taajuuden funktiona. Joskus spektri esitetään myös aallonpituuden tms sopivan parametrin funktionakin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spectroscopy

Valollakin on erityyppisiä spektrejä, niin absorptioon ja emissioon kuin heijastukseenkin liittyen. Plus paljon muuta.

Suosittelen näiden ongelmien ymmärtämiseen seuraavia vielä ehkä julkaisemattomia teoksia:

Goswell: Goswell-fysiikan perusteet

Korant: Lyhyt johdatus korantologiaan (666 sivua)

Eusa: Duaalisen spinori-pseudotensorifysiikan lyhyt oppimäärä (julkaisija Niuvanniemen  yliopiston fysiikan laitos, ainakin mikäki SIjr:n arvaus osuu kohdalleen).

Esim. Eusan teoriassa atomien värit johtuvat siitä, että tyhjön spinorikentän duaalirakenteen symmetria rikkoutuu kosmisen nosteen  vaikutuksesta, sillä tämän gradientti on epäsymmetrinen ja johtaa tensori-skalaarikentän multipoolisuuten, mistä taas tuo rikkoutuminen seuraa. Näin ainakin kuvittelen mutta voi olla,etten ihan täysin ymmärrä ko. teoriaa.

Ohman

Eusa
Seuraa 
Viestejä15183
Liittynyt16.2.2011
Ohman

Eusa: Duaalisen spinori-pseudotensorifysiikan lyhyt oppimäärä (julkaisija Niuvanniemen  yliopiston fysiikan laitos, ainakin mikäki SIjr:n arvaus osuu kohdalleen).

Esim. Eusan teoriassa atomien värit johtuvat siitä, että tyhjön spinorikentän duaalirakenteen symmetria rikkoutuu kosmisen nosteen  vaikutuksesta, sillä tämän gradientti on epäsymmetrinen ja johtaa tensori-skalaarikentän multipoolisuuten, mistä taas tuo rikkoutuminen seuraa. Näin ainakin kuvittelen mutta voi olla,etten ihan täysin ymmärrä ko. teoriaa.

Ohman

Hyvä Öhman,

Nyt pyydän yksilöimään jokaisen noista "teoriaani" viittaavista väitteistä. Tarkastellaan sitten mitä oikeasti ovat esittämieni ajatusten mahdolliset ristiriidat tunnettujen fysiikan lainalaisuuksien kanssa. Väitän, että sekoitat keskenään puppugeneraattorimaisesti ei-yhteismitallisia käsitteitä ja että minä en ole tuollaista tosiasiallisesti kirjoittanut, eikä minun käsitteilläni ole mitään yhteyksiä edellä kirjoittamaasi. Ainakin on osoitettavaa.

- spinorikenttä?

- duaalirakenteen symmetriarikko?

- tensori-skalaarikentän multipoolisuus?

Ensin on selvitettävä, että väitteesi pohjautuvat johonkin. Jos kyse olikin lapsellisesta leimaamistarkoituksesta, lienet anteeksipyynnön velkaa. Jos väittämäsi osoittautuvatkin oikein tekstejäni kuvaaviksi, anteeksipyytäjä olen minä.

Yleensä häirikkökäyttäytymiselle löytyy syy peloista. Mitä pelkäät?

P.S. Tarkistin mihin Niuvaniemellä viitataan, mennyt ohi, jos ollut aiemminkin esillä. Osoittaa huonoa makua epäillä fysiikasta kirjoittavaa mielisairaaksi. Mistä moinen voi muusta johtua kuin tuollaisen kirjoittajan oman pienen sielun alemmuuskompleksista? Jos jossain kirjoituksessani esiintyy perusteetonta harhaisuutta, ottaapi ja nostaa tarkasteluun. Kyllä se hyvin äkkiä selviää, jos yrittää fysiikkaa ilman pohjaa. Olen kiitollinen omasta sangen tasapainoisesta psyykestäni. Kiitollisuutta suosittelen muillekin, ei kenenkään kohdalla ole varmuutta, etteikö mielen järkkyminen jonain päivänä voisi olla tosiasia.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
Liittynyt17.10.2010
Eusa
Ohman

Ohman

Hyvä Öhman,

Nyt pyydän yksilöimään jokaisen noista "teoriaani" viittaavista väitteistä. Tarkastellaan sitten mitä oikeasti ovat esittämieni ajatusten mahdolliset ristiriidat tunnettujen fysiikan lainalaisuuksien kanssa. Väitän, että sekoitat keskenään puppugeneraattorimaisesti ei-yhteismitallisia käsitteitä ja että minä en ole tuollaista tosiasiallisesti kirjoittanut, eikä minun käsitteilläni ole mitään yhteyksiä edellä kirjoittamaasi. Ainakin on osoitettavaa.

- spinorikenttä?

- duaalirakenteen symmetriarikko?

- tensori-skalaarikentän multipoolisuus?

Ensin on selvitettävä, että väitteesi pohjautuvat johonkin. Jos kyse olikin lapsellisesta leimaamistarkoituksesta, lienet anteeksipyynnön velkaa. Jos väittämäsi osoittautuvatkin oikein tekstejäni kuvaaviksi, anteeksipyytäjä olen minä.

Yleensä häirikkökäyttäytymiselle löytyy syy peloista. Mitä pelkäät?

Kyllä juttuni oli parodia kirjoituksistasi eikä sitä tarvitse mitenkään perustella.

En nyt varsinaisesti pelkää mitään, mutta minusta on surullista ja vahingollistakin jos joku ymmärtämätön lukija ottaa tietyt juttusi vakavana tieteenä, jota vaan eivät ymmärrä. En näytä olevan ainut palstan kirjoittaja joka ajattelee samoin kuin minä.

Jos sinä saat kirjoitella tänne ihan täyttä puppua niin miksi minä en saisi sanoa käsitystäni siitä.Aika erikoista leimata se "häirikkökäyttäytymiseksi".

Onko kyseessä "keisarin uudet vaatteet" - syndrooma?

En ainakaan tällä haavaa jatka kanssasi keskustelua kirjoituksistasi.Eivät sinun oudot aivoituksesi keskustelusta muutu miksikään. Ajattelin siis enemmän joitain juttujesi lukijoita.

Ohman

Eusa
Seuraa 
Viestejä15183
Liittynyt16.2.2011

Hyvän parodian tunnistaa siitä, että kritisoidaan asiaa, johon on edes yritetty perehtyä. Jos sinulla ei ole kompetenssia keskustella sisällöistä, niin parempi kun jätät kokonaan kommentoimatta.

Miten jokin satunnainen lukija, joka nimenomaan ei tunnista fysiikan käsitteistöä saati sen laajennuspyrkimyksiä, voisi "ottaa todesta" jotain? Jos jokin palstakirjoittajan teksti on harhaanjohtavaa, kuten esimerkiksi hitausvoimailijan, on oikein puuttua asia-argumentein.

Kirjoituksiini, jos niissä näkee vahingollisia, mahdollisesti haitallisiksi luuloiksi levittäytyviä harhakäsityksiä, tulee puuttua argumentoiden. Varmasti vaihdan oitis luuloni, kun oikaistaan loogisin perusteluin.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Eusa
Seuraa 
Viestejä15183
Liittynyt16.2.2011
Ohman

Jos sinä saat kirjoitella tänne ihan täyttä puppua niin miksi minä en saisi sanoa käsitystäni siitä.Aika erikoista leimata se "häirikkökäyttäytymiseksi".

Onko kyseessä "keisarin uudet vaatteet" - syndrooma?

Voi olla. Olet puolustamassa jotain itsellesi arvokasta kuvitelmaa ja ajaudut siitä syystä häiriköimään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat