Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Leveät matalaprofiilirenkaat edustavat renkaiden tulevaisuudessa katoavaa luonnonvaraa.

Autojen yhä tiukkenevat ympäristö- ja päästövaatimukset pakottavat rengasvalmistajia viemään renkaiden kehitystä aivan toiseen suuntaan.

Tulevaisuuden rengas on nykyistä kapeampi ja profiililtaan korkeampi, koska kapean renkaan vierintävastus on leveää pienempi ja sitä kautta säästyy energiaa. Korkeudella taas saadaan vaikutettua renkaan ajomukavuuteen.

- Kyse ei ole ihan pienestä jutusta, sillä renkaan vaikutus auton polttoaineen kulutukseen on peräti 20 prosenttia, kertoo Michelin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Terry GettyChallenge Bibendum -tapahtumassa Chengdussa.

Auton pyörien uudet koot vaikuttavat myös auton suunnitteluun. Maavarahan esimerkiksi ei voi kasvaa, koska se taas nostaisi kulutusta. Renkaan pitää edelleen tarjota sama ajettavuus ja melutaso tai jopa matalampi melutaso kuin ennen.

Tämä on hieno juttu.

 

iltalehti.fi/autot.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Kommentit (57)

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011

On se sitten kiva joskus (lähi)tulevaisuudessa vetäistä pöpelikköön jossain yllätävässä väistötilanteessa, kun "sirkkelinterä" -renkaista loppuu pito. Polttoaineensäästön vuoksihan turvakoritkin saavat kyytiä ja auton rakenteet tulevat olemaan jotain biomuovivahvistettua kierrätyspahvia - mutta jos siinä pahvilaatikossa muuten kestää hengissä ulosajosta, niin sitten voi vain toivoa, ettei ympäristöystävällinen ilmastointilaitteen kaasu syty rähjähdysmäisesti palamaan eivätkä hybridin ultraenergiatiheät akut mossauta lähitienoota päreiksi...

Tärkeintähän on kuitenkin torjua ilmastonmuutosta!

zz

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10169
Liittynyt20.1.2013

Vihdoinkin, oli jo aikakin!

Ylileveissä matalaprofiilirenkaista ei ole mitään teknistä hyötyä normiliikenteessä, pelkästään tuunauspellejen vinksahtanut muotioikku.

Radalla niillä on virkaa.

Ilmastonmuutokseen tuo ei kuitenkaan juuri vaikuta, mutta tuleepahan muuten vain jotain tolkkua noihin överiksi menneisiin rengaspelleilyihin, esim pakuissa ylikokovanteet matalaprofiilirenkailla=idiotismia.

 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
NieVei3a

On se sitten kiva joskus (lähi)tulevaisuudessa vetäistä pöpelikköön jossain yllätävässä väistötilanteessa, kun "sirkkelinterä" -renkaista loppuu pito. 

Kapeampi rengas antaa leveää paremman pidon

Kapeampi parempi kuin leveämpi

Etenkin kesärenkaina ovat yleistyneet leveät, matalaprofiiliset renkaat.

 Talvirenkaiksi kapeampi rengas on kuitenkin leveää rengasta pitävämpi valinta, äärimmäisyyksiin tässäkään ei pidä mennä, Heikkilä sanoo.

Kapean renkaan pintapaine neliösenttimetriä kohti on suurempi kuin leveässä renkaassa. Siksi kapea rengas puree jäähän paremmin, ja myös riski joutua sohjolirtoon on vähäisempi.

Kapeampi rengas on myös kukkarolle selvästi edullisempi vaihtoehto. 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Autojen muotoilun ja varustetason kasvu on perseestä. Virtaviivaisuus 55 kmh keskinopeudella on haettua ja rataleveät renkaa talviuraisilla teillä kehnot. Se on maksanut tilavuudessa ja mukavuudessa ja huollettavuudessa. Jo ajovalon polttimon vaihtoon menee tunti.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
BCK
NieVei3a

On se sitten kiva joskus (lähi)tulevaisuudessa vetäistä pöpelikköön jossain yllätävässä väistötilanteessa, kun "sirkkelinterä" -renkaista loppuu pito. 

Kapeampi rengas antaa leveää paremman pidon

Tarkaanottaen tuo väite on paikkaansapitämätön. Kapea rengas voi toki antaa paremman pidon tietyissä jääolosuhteissa tai sohjossa, mutta suurin osa talviajosta tapahtuu ihan muissa olosuhteissa.

Väitteen "kapeampi rengas antaa leveää paremman pidon jäällä ja sohjossa" voin kyllä hyväksyä, mutta tällöin autonomistajan harkittavaksi jää se, että haluaako hyvää pitoa ja ajo-ominaisuuksia suurimmaksi osaksi talvesta vaiko hyvää pitoa ääriolosuhteisiin.

zz

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Leveämmällä on pienempi vesiliirtonopeus = Turvallisempi? Matalaprofiilisen kolauttaa helpommin routakuoppaan tai reunakorokkeeseen rikki.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Kymppi
Seuraa 
Viestejä43
Liittynyt30.7.2013
NieVei3a

On se sitten kiva joskus (lähi)tulevaisuudessa vetäistä pöpelikköön jossain yllätävässä väistötilanteessa, kun "sirkkelinterä" -renkaista loppuu pito. Polttoaineensäästön vuoksihan turvakoritkin saavat kyytiä ja auton rakenteet tulevat olemaan jotain biomuovivahvistettua kierrätyspahvia - mutta jos siinä pahvilaatikossa muuten kestää hengissä ulosajosta, niin sitten voi vain toivoa, ettei ympäristöystävällinen ilmastointilaitteen kaasu syty rähjähdysmäisesti palamaan eivätkä hybridin ultraenergiatiheät akut mossauta lähitienoota päreiksi...

Tärkeintähän on kuitenkin torjua ilmastonmuutosta!

– Talvirenkaiksi kapeampi rengas on kuitenkin leveää rengasta pitävämpi valinta, äärimmäisyyksiin tässäkään ei pidä mennä, Heikkilä sanoo.

Kapean renkaan pintapaine neliösenttimetriä kohti on suurempi kuin leveässä renkaassa. Siksi kapea rengas puree jäähän paremmin, ja myös riski joutua sohjolirtoon on vähäisempi.

Kapeampi rengas on myös kukkarolle selvästi edullisempi vaihtoehto. Auton rekisteriotteessa on rajat, millaiset renkaat autoon on sallittua laittaa.

http://www.ts.fi/teemat/auto

Paasikivi-Kekkosen linjalla!

Kymppi
Seuraa 
Viestejä43
Liittynyt30.7.2013

Täällä olikin jo järki kommentteja normaaliliikenteessä ajellessa ei todellakaan tarvita renkaissa leveyttä kuten formuloissa, kyllä pysyy tiellä oikeilla nopeuksilla kapeammallakin renkaalla, jopa paremmin.

Paasikivi-Kekkosen linjalla!

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005

Lisäksi suomalaisella uraisella, päällystetyllä kynnöspellolla kapeampi rengas on suuntavakaampi. Leveät renkaat ovat varsin ikäviä uraisella kestopäällysteellä. Irtosoraisella hiekkatiellä kannattaa myös malttaa kaasun polkemisessa, sillä pitoa leveissä renkaissa ei ole.

Eivätkä minunkaan renkaani aivan mahdottoman leveät ja matalat ole, vain 235-50.

Vanha jäärä

pkinnunen
Seuraa 
Viestejä462
Liittynyt6.5.2009

Ralliautoissa talvella pintapaineitten kanssa se pito meneekin noin,mut kuiva asfaltti onkin eri juttu,ennen (jo 70 luvulla)leveä rengas oli kapinallisuuden merkki(jenkkiautojen rakentelu),totahan kapean vierintävastus ja ilmanvastus on pienempi....mut se ulkonäkö...

Renkaan vanteen pienentäminen johtaa kyllä pienempiin jarru laikkoihin,toivotaan että on otettu huomioon moinen,vai siirrytäänkö vielä rumpujarruihin?

Ja arvaan että kun tehtaat alkaa näitä "sirkkelinteriä" tuomaan markkinoille,on ne kuitenkin kalliimpia kuin ne entiset....

---
Seuraa 
Viestejä3436
Liittynyt6.9.2006
Brainwashed

Vihdoinkin, oli jo aikakin!

Ylileveissä matalaprofiilirenkaista ei ole mitään teknistä hyötyä normiliikenteessä, pelkästään tuunauspellejen vinksahtanut muotioikku.

Radalla niillä on virkaa.

Ilmastonmuutokseen tuo ei kuitenkaan juuri vaikuta, mutta tuleepahan muuten vain jotain tolkkua noihin överiksi menneisiin rengaspelleilyihin, esim pakuissa ylikokovanteet matalaprofiilirenkailla=idiotismia.

Kaikkia nykyautoja kun katselee, tulee mieleen että ne eivät ole muuta kuin tuunauspellejen vinksahtaneita muotioikkuja. Renkailla tai ilman. 77%(stetson harrison) tielläliikkujista ovat liikennekäyttäytymisensä perusteella idiootteja, joten jos nyt joku heistä sitten haluaa asiaa ilmentää vielä pitämällä matalaprofiilifillareita pakussansa, niin sen voisin hänelle suoda kyllä ihan vapaasti.

Suurin osa ihmisistä ajaa epätaloudellista ajoa. Jos he kaikki voisivat korjata ajotapaansa, tehtäisi sen avulla suurempi säästö energiankulutuksessa kuin millään muulla vippaskonstilla olisi mahdollista. Tietenkin se toisella kädellä pelastaisi maailmaa ja toisella nostaisi polttoaineen hintaa entisestään. Myös ruuhkautuminen vähentyisi, mutta sehän ei käy koska liikenteessä pitää olla minäminäminäminä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
Jäärä

Kaikkia nykyautoja kun katselee, tulee mieleen että ne eivät ole muuta kuin tuunauspellejen vinksahtaneita muotioikkuja. Renkailla tai ilman. 77%(stetson harrison) tielläliikkujista ovat liikennekäyttäytymisensä perusteella idiootteja, joten jos nyt joku heistä sitten haluaa asiaa ilmentää vielä pitämällä matalaprofiilifillareita pakussansa, niin sen voisin hänelle suoda kyllä ihan vapaasti.

Olen kerran ollut kuulemassa auto- ja rengasvalmistajien esitelmiä henkilöautojen jousituksista sekä renkaista. Heidän mukaansa auton jarruille on pitänyt saada lisätilaa, ja vielä siten, ettei pyörästä tule halkaisijaltaan liian suuri. Tehokkaita jarruja tarvitaan paitsi pysähtymiseen, myös ajonvakautukseen. Siksi on päädytty matalaprofiilirenkaisiin, jotka sopivatkin hyvin autojen päämarkkina-alueille, ikuiseen kesään ja sileille asfalteille.

Jää, lumi, loska, soratiet ja uraiset päällysteet ovat vain suomalaisia erikoisuuksia, joita varten autoja ei juuri kannata suunnitella.

Vanha jäärä

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Voi niitä jarrupaloja pitentää ja mäntiä lisätä. Peruspirssissä ei kuumeneminen tule ongelmaksi jotta isoja kiekkoja tarvitaan.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
Jodi

Voi niitä jarrupaloja pitentää ja mäntiä lisätä. Peruspirssissä ei kuumeneminen tule ongelmaksi jotta isoja kiekkoja tarvitaan.

Ehkä muuttaisit mielesi, jos olisit muutaman kerran tullut alas Alpeilta tai muualta vuoristosta. Lisäksi ajo suurella nopeudella hellesäällä tasaisellakin maalla kuumentaa jarruja toisella tavalla kuin nopeudella 80 km/h Suomen talvessa.

Suomi on ajoympäristönä melkoinen poikkeus.

Vanha jäärä

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

No vesijäähyiset jarrut automaattisesti. Olen muuten polttanut parit jarrut radalla joskus.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat