Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt8.12.2013

Kaikessa yksinkertaisuudessaan, ratkaisu tähän ongelmaan (linkki) on opetussunnitelman kokonaisvaltainen täysremontti, jossa lapsen henkilökohtainen lahjakkuus (kutsumus), sitä ensisijaisesti tukevat oppiaineet sekä toissijaisesti tukevat oppiaineet kartoitetaan tarkoin, ja kaikki muut oppiaineet - jotka koulussa tänään on tiedettävä, mutta joista koskaan ei ole minkäänlaista hyötyä arki- eikä työelämässä (yhteiskunnalle ja elinympäristölle hyödyttömiä ja/tai vahingoittavia), tai että lapsi ei henkilökohtaisesti kykene sisäistämään k o oppiainetta = psyykkinen rasite (katso : koulukiusaamista) - ovat täysin turhia ja mielenterveydellisesti haitallisia sekä yhteiskunnallisia - turhia - kustannuksia lisääviä. Näin oppilas saa 100% henkilökohtaista lahjakkuuttaan - kutsumustaan - tukevan koulutuksen, ja päätyy kutsumusammattiin, sen sijaan että päätyy "työttömäksi työnhakijaksi", "alkoholia ja/tai huumeita ja/tai lääkkeitä väärin käyttäväksi ja/tai hyväksi käytetyksi potilaaksi", ja/tai sitä rataa "köyden jatkoksi". 

http://www.iltalehti.fi/perhe/2014111818847828_pr.shtml

Kommentit (14)

ID10T
Seuraa 
Viestejä2503
Liittynyt3.10.2007

Ja kuinkahan monelle 7-vuotiaalle se kutsumusammatti on selvillä? Tai jos se onkin selvillä, niin onko se sama enää 9 vuotta myöhemmin toisen asteen opintoihin siirryttäessä?

Lisäksi on hyvä saada riittävän laaja peruskoulutus, koska ensimmäisenä valitun jatkokoulutusvaihtoehdon mahdollisesti epäonnistuttua on helpompi vaihtaa suuntausta ilman, että kaikkea täytyy alkaa rakentamaan alusta asti uudelleen.

Oma ehdotukseni koulukiusaamisen vähentämiseen on se, että vanhempia pitää tukea enemmän varhaiskasvatuksessa ja lapsien kehitystä pitäisi jollain tavalla seurata ennen kouluikää myös henkisellä tasolla.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2503
Liittynyt3.10.2007
Hercules

Ei siihen tarvitse kuin puuttua. Aika vitun helppo yhtälö.

Puuttua miten? Tuon sanominen ei kovin suurta innovaatiokykyä edellytä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Itse olisin päätynyt harjoittamaan matematiikkaa, mutta kyllä minusta tuntuu, että se ei ole minun juttununi sitten kuitenkaan. Parhaiten minulle sopisi jokin tekninen käytännön työ. Rakentelin penskana jo pikkuleegoista erilaisia mekanismeja. Tehosekoittimia ja avaimella toimivia lukkoja. 

くそっ!

Hercules
Seuraa 
Viestejä906
Liittynyt3.10.2014
ID10T
Hercules

Ei siihen tarvitse kuin puuttua. Aika vitun helppo yhtälö.

Puuttua miten? Tuon sanominen ei kovin suurta innovaatiokykyä edellytä.

Ihan saatanan nerokas havainto. Vielä kun uskoisit itseesi, pitäisin sinua nerona, vaan ei, kuulen ivallisen pohjanuotin säkeessäsi.

Se innovaatiokyky emergoituu siinä vaiheessa kun on tilanne päällä. Siinä jos jossain tarvitaan elämänkokemusta ja älykkyyttä.

Olet nimesi veroinen luodessasi kiusaajien joukko-oppia. Ja kaikki kärsii sillä välin.

Hercules
Seuraa 
Viestejä906
Liittynyt3.10.2014

Kerron taas tarinan eräästä pellestä jota jouduin opettajakseni kutsumaan. Kaiken lisäksi kuulin juuri että hän on kaverini lähisukua.

Hänen luokallaan oli eräs jota kiusattiin, koska hän haisi pahalle. Käytyään vanhempien kanssa selvittämässä asiaa henkilökohtaisesti, hän huomasi että talossa oli huomattavan kostea ilma. Noh, mitä teki opettaja? Kutsui hometarkastajat paikalle? Soitti sossulle lapselle sopimattomista kosteusarvoista? Ei, hän pesi hänelle vaatteet puettavaksi joka ikinen päivä.

Jotain joka on niin sisäsyntyistä meille, ei lähde ennakoimalla, vaan jalostamalla.

Toki lobotomia korjaa kaiken paitsi korjattavissa olevan.

M E Simonaho
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt8.12.2013
ID10T
Ja kuinkahan monelle 7-vuotiaalle se kutsumusammatti on selvillä?

 

Kutsumus ja henkilökohtainen lahjakkuus on sama asia. Kutsumus tulee ilmi ennen 7 ikävuotta, ei niinkään lapselle, vaan lähinnä lapsen vanhemmille.

M E Simonaho
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt8.12.2013
ID10T

Lisäksi on hyvä saada riittävän laaja peruskoulutus, koska ensimmäisenä valitun jatkokoulutusvaihtoehdon mahdollisesti epäonnistuttua on helpompi vaihtaa suuntausta ilman, että kaikkea täytyy alkaa rakentamaan alusta asti uudelleen.

"Riittävä laaja peruskoulutus" : Meillä on 80-90 -vuotiaita, joilla on "riittävän laaja peruskoulutus", tarkennettuna 3-5 vuotta kiertokoulua joskus 30-40 -luvulla, ja ovat niillä tietotaidoin tulleet toimeen ja tulevat toimeen tänäänkin.

ID10T
Oma ehdotukseni koulukiusaamisen vähentämiseen on se, että vanhempia pitää tukea enemmän varhaiskasvatuksessa ja lapsien kehitystä pitäisi jollain tavalla seurata ennen kouluikää myös henkisellä tasolla.

Historiallista "näennäistieteellistä pyykkiä" kun ei ole koskaan pesty, on johtanut siihen, että nyky-yhteiskunnassa on huomattava määrä elementtejä jotka aiheuttavat sekasortoa. Se ei ole yksittäisten vanhempien huolen aihe, vaan koko kansan huolen aihe.


henkisellä
: tieteessä "psyykkiselä", arkikielessä "mielellisellä"

"Suomessa on miljoonaa köyhää" (YLE) - esimerkiksi - on suurempi uhka Suomelle kuin Nato tai Venäjä. Fyysinen köyhyys on yhden tyyppistä köyhyyttä, tietämättömyys on toisen tyyppistä köyhyyttä (joka johtaa yhden tyyppiseen köyhyyteen) - jotka ovat ristiriitaisia esimerkiksi esitetyn "tiedon" kanssa, että "Suomessa on maailman paras koulutus".

ID10T
Seuraa 
Viestejä2503
Liittynyt3.10.2007
M E Simonaho
ID10T

Lisäksi on hyvä saada riittävän laaja peruskoulutus, koska ensimmäisenä valitun jatkokoulutusvaihtoehdon mahdollisesti epäonnistuttua on helpompi vaihtaa suuntausta ilman, että kaikkea täytyy alkaa rakentamaan alusta asti uudelleen.

"Riittävä laaja peruskoulutus" : Meillä on 80-90 -vuotiaita, joilla on "riittävän laaja peruskoulutus", tarkennettuna 3-5 vuotta kiertokoulua joskus 30-40 -luvulla, ja ovat niillä tietotaidoin tulleet toimeen ja tulevat toimeen tänäänkin.

Noiden 80-90 -vuotiaiden työura kului aivan eri ympäristössä kuin nykyisten työläisten. Ennen Suomessa oli paljon enemmän töitä teollisen tuotannon ja maatalouden parissa, ja niihin töihin  mainitsemasi kiertokoulu ehkä riittikin, mutta nykyisessä tietoyhteiskunnassa se ei riitä. Toki nykyäänkin tehdään paljon töitä "nyrkit savessa", mutta suuntaus on kohti töitä, joissa tiedolla on keskeinen rooli.

M E Simonaho
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt8.12.2013
ID10T

Noiden 80-90 -vuotiaiden työura kului aivan eri ympäristössä kuin nykyisten työläisten. Ennen Suomessa oli paljon enemmän töitä teollisen tuotannon ja maatalouden parissa, ja niihin töihin  mainitsemasi kiertokoulu ehkä riittikin, mutta nykyisessä tietoyhteiskunnassa se ei riitä. Toki nykyäänkin tehdään paljon töitä "nyrkit savessa", mutta suuntaus on kohti töitä, joissa tiedolla on keskeinen rooli.

Mitä tuossa kerrot, on että nykyinen koulutus ei vastaa nykyajan tarpeita ja vaatimuksia. Se laahaa vuosikymmeniä kehityksestä jäljessä; Noin 40% siitä mitä koulussa on tiedettävä, siitä ei kenelläkään ole hyötyä yksityis- ja/tai työelämässään. Tarkan henkilökohtaisen % -määrän, voi jokainen aikuinen arvioida.

40% : hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa

40% : ylimääräinen psyykkinen rasite - josta lisää yhteiskunnallisia kustannuksia - jota ilman lapset ja opettajat voivat paremmin

40% : koulutukseen käytetystä kokonaiskustannuksesta menee "kankkulan kaivoon"

ID10T
Seuraa 
Viestejä2503
Liittynyt3.10.2007
M E Simonaho
ID10T

Noiden 80-90 -vuotiaiden työura kului aivan eri ympäristössä kuin nykyisten työläisten. Ennen Suomessa oli paljon enemmän töitä teollisen tuotannon ja maatalouden parissa, ja niihin töihin  mainitsemasi kiertokoulu ehkä riittikin, mutta nykyisessä tietoyhteiskunnassa se ei riitä. Toki nykyäänkin tehdään paljon töitä "nyrkit savessa", mutta suuntaus on kohti töitä, joissa tiedolla on keskeinen rooli.

 

 

Mitä tuossa kerrot, on että nykyinen koulutus ei vastaa nykyajan tarpeita ja vaatimuksia. Se laahaa vuosikymmeniä kehityksestä jäljessä; Noin 40% siitä mitä koulussa on tiedettävä, siitä ei kenelläkään ole hyötyä yksityis- ja/tai työelämässään. Tarkan henkilökohtaisen % -määrän, voi jokainen aikuinen arvioida.

 

40% : hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa

40% : ylimääräinen psyykkinen rasite - josta lisää yhteiskunnallisia kustannuksia - jota ilman lapset ja opettajat voivat paremmin

40% : koulutukseen käytetystä kokonaiskustannuksesta menee "kankkulan kaivoon"

 

Nykyisellään peruskoulu on kuin seisova pöytä; siinä on jokaiselle jotain, mutta kukaan tuskin syö kaikkea.

Jos peruskoulun valinnaisuutta lisättäisiinkin, niin miten se oikeastaan vaikuttaisi koulukiusaamiseen? Oppilaiden turhautuminen vähenisi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kuspäät olisivat edelleen kuspäitä. Wanna-be-alfauroksen (tai alfanaaraan) pitää osoittaa muille ylivertaisuutensa, ja useimmiten se tarkoittaa heikompien alistamista.

M E Simonaho
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt8.12.2013
ID10T
Jos peruskoulun valinnaisuutta lisättäisiinkin, niin miten se oikeastaan vaikuttaisi koulukiusaamiseen?

Kun henkilökohtainen lahjakkuus ja sitä ensisijaisesti tukevat oppiaineet huomioidaan, ja että yksittäisellä tunnilla on vain oppilaita jotka lahjakkuutensa mukaisesti ovat syvälllisesti kiinnostuneita siitä mitä opetetaan, luokkatilanne rauhoittuu. Tietenkin koulutukseen täytyy kuulua yhteistyö eri lahjakkuuksien välillä, jolloin päästään eroon useista koulukiusaamista aiheuttavasta elementistä.

ID10T
Oppilaiden turhautuminen vähenisi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kuspäät olisivat edelleen kuspäitä. Wanna-be-alfauroksen (tai alfanaaraan) pitää osoittaa muille ylivertaisuutensa, ja useimmiten se tarkoittaa heikompien alistamista.

Miten ulkomailta kopioitujen eri "formaattien" mukaan on opetettu, siihen on päädytty. Mikään ei kuitenkaan estä kehittämästä jotain omaa ja ainutlaatuista, jolla parannetaan elinympäristöä ja yhteiskuntaa niin pienessä kuin suuressakin mittakaavassa.

Että "noin 40% siitä mitä koulussa on tiedettävä, siitä henkilöllä ei ole minkäänlaista hyötyä yksityis- ja/tai työelämässä", ei ole yleissivistävää, eikä valmistautumista aikuisuuteen, eikä valmistautumista työelämään, eikä yhteiskunnan ja elinympäristön parantamista.

Sen sijaan että lapset ja nuoret löytävät "idolinsa" heistä itsestään, he m m omantunnon ja itsetunnon ollessa heikoilla, hakevat "idolinsa" jostain muualta, ja tulos on mitä nyt on. Yksinkertaisesti kuvailtuna.

M E Simonaho
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt8.12.2013

Oppilas jostain oppiaineesta : Minua ei kiinnosta.

Tarkennettuna : Minun henkilökohtainen lahjakkuuteni - kutsumukseni - on kokonaan jotain muuta kuin mitä tunnilla opetetaan, ja se mitä tunnilla opetetaan, ei tue minun henkilökohtaista lahjakkuuttani.

Jos lapsen henkilökohtainen lahjakkuus - kutsumus - on kokonaan jotain muuta kuin mitä tunnilla opetetaan, ja että se mitä tunnilla opetetaan ei tue hänen henkilökohtaista lahjakkuuttaan; "hän ei opi", "on levoton", "y m v"; se ei tarkoita sitä että "lapsessa on jotain vikaa", eikä "kotona on jotain vikaa" vaan se tarkoittaa suoraan ja Suomeksi sitä, että pedagogiikka on päin helvettiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pedagogiikka

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat