Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Arrinera Automotiven superauto on tarkoitus saada tuotantoon vuonna 2015. Nimensä Hussarya on saanut puolalaisista ratsusotilaista husaareista.

Erikoisuuksiin kuuluu puolalaisten suunnittelijoiden mukaan muun muassa aktiivinen aerodynamiikka. Auton pohjan ilmavirtauksia ohjataan putkilla, joiden aukkoa säätämällä ne toimivat aerodynaamisina jarruina spoilerin tapaan. Autossa on myös perinteinen spoileri.

Keulassa on kaksi suurta ilmanottoaukkoa, joilla jäähdytetään jarruja.

Suunnittelijoiden mukaan Hussarya on aerodynaamisista syistä suuri ja leveä mutta on saatu silti näyttämään virtaviivaiselta.

Moottori on seitsenlitrainen V8. Hevosvoimia on 700 ja vääntöä 820 Nm - jota suunnittelijat vertaavat tankkiin.

Huippunopeus on 370 kilometriä tunnissa 20-tuumaisilla renkailla.

Ensimmäinen tuotantoerä on rajoitettu 33 kappaleeseen. Hinnat alkavat 275 000 dollarista (220 000 euroa).

Hussarya on suunniteltu yhdessä brittiläisen Lee Noblen kanssa.

Polski Fiatille varteenotettava kilpailija.

http://www.kauppalehti.fi

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Kommentit (38)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005

Vaikuttaa konservatiiviselta, teknisesti jopa tylsältä, rikkaiden lelulta niin kuin muutkin "super"autot, joissa superia ei ole kuin hinnassa. Tekisivät kerrankin teknisen superauton. Oikea aktiivinen aerodynamiikka (tietokoneohjatut siivekkeet, jarrulaipat ym.), maaefektipohja, riittävästi tehoa jne. G-puku ja ruumisarkku kaupanpäälle. Oikealla aerodynamiikkasuunnittelulla ja 2-3 MW:n teholla, joka ei olisi tuonkokoisesta koneesta edes extreme viritysaste (80-luvun formuloissa oli parhaimmillaan noin 1 MW per litra), voisi tehdä auton, jonka suorituskykyä rajoittaa kuljettajan kiihtyvyydenkesto (>5g joka suuntaan). Sama se vaikka kone kestäisi sen minkä 80-luvun F1 aika-ajomoottori, kun kuskin puikoissa oleva rata-ajokokematon rahaelvis olisi vainaa ja auto rusinana jo kauan ennen sitä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Hauska kuvitella mielessään sellainen tekninen superauto ajelemassa jossa niin teho kuin pitokin on viritetty toiseen ulottuvuuteen. Se voisi näyttää jopa luonnottomalta sen liikehdintä. Funtsii vaikka formuloiden liikkeitä ja pistää filmiin tuplasti vauhtia. Lol. Ei mahdotonta, käsittääkseni downforcella voisi saada aika suuria pitoja aikaiseksi? Eikös joillakin autoilla pystyisi jo nykyään ajamaan teoriassa ylösalaisin kattoa pitkin koska downforce? 

くそっ!

Rahanpesijä
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt4.11.2014
Neutroni

Vaikuttaa konservatiiviselta, teknisesti jopa tylsältä, rikkaiden lelulta niin kuin muutkin "super"autot, joissa superia ei ole kuin hinnassa. Tekisivät kerrankin teknisen superauton. Oikea aktiivinen aerodynamiikka (tietokoneohjatut siivekkeet, jarrulaipat ym.), maaefektipohja, riittävästi tehoa jne. G-puku ja ruumisarkku kaupanpäälle. Oikealla aerodynamiikkasuunnittelulla ja 2-3 MW:n teholla, joka ei olisi tuonkokoisesta koneesta edes extreme viritysaste (80-luvun formuloissa oli parhaimmillaan noin 1 MW per litra), voisi tehdä auton, jonka suorituskykyä rajoittaa kuljettajan kiihtyvyydenkesto (>5g joka suuntaan). Sama se vaikka kone kestäisi sen minkä 80-luvun F1 aika-ajomoottori, kun kuskin puikoissa oleva rata-ajokokematon rahaelvis olisi vainaa ja auto rusinana jo kauan ennen sitä.

Ei voi tehdä ei saada tehoja käytöön, kun sutii niin perkeleesti, suola-aavikkolla voi ajella suihkumoottorilla mutta siellä ei kestä kumirenkaat ne on yleensä jotain kevytmetallia, näissä superautoissa.

Rahanpesijä
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt4.11.2014

Se on jo nykyisin Bugatti Weyron:lla 400 km/h sellasta haipakkaa että sekunnissa menee yli 100 metriä ei jää paljoo aikaa miettiä kun hirvi hyppää eteen, ei edes kerkee nähdä hirveä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005
Rahanpesijä
Ei voi tehdä ei saada tehoja käytöön, kun sutii niin perkeleesti,

Jos oletetaan maksimikiihtyvyydeksi 50m/s^2, joka on luullakseni ihan toteutettavissa aerodynaamisin keinoin (F1 pääsee yli 3:n, vaikka säännöt rampauttavat sen aerodynamiikan pohjan osalta kokonaan),  ja auton massaksi 1000 kg, 2 MW voi hyödyntää 40 m/s nopeudesta alkaen. Renkaat varmaan vaativat vähän miettimistä, tusinakilparenkaista voipi pinta lähteä... Toisaalta tuossa voinee tehdä tiettyjä kompromissejä turvallisuuden suhteen...

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
Neutroni
Rahanpesijä
Ei voi tehdä ei saada tehoja käytöön, kun sutii niin perkeleesti,

Jos oletetaan maksimikiihtyvyydeksi 50m/s^2, joka on luullakseni ihan toteutettavissa aerodynaamisin keinoin (F1 pääsee yli 3:n, vaikka säännöt rampauttavat sen aerodynamiikan pohjan osalta kokonaan),  ja auton massaksi 1000 kg, 2 MW voi hyödyntää 40 m/s nopeudesta alkaen. Renkaat varmaan vaativat vähän miettimistä, tusinakilparenkaista voipi pinta lähteä... Toisaalta tuossa voinee tehdä tiettyjä kompromissejä turvallisuuden suhteen...

Kyllä se taitaa olla ettei sitä tehoa saada siirrettyä tiehen hyvinkään paljoa enemmän kuin FI autot nykyään käyttää, lähdöissä ja kovissa kiihdyksissä sutii jo nyt aikalailla jos otetaan sutimisen esto pois joka rajoittaa nykyisellään tiehen käytetävää voimaa.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005

Jos autoa painaa kova aerodynaaminen voima, sutimista ei tapahdu niin helposti. Nykyään formuloissa aerodynamiikka on hyvin epäoptimaalista, koska säännöt sanovat niin, ja silti F1-auto voisi esimerkiksi ajaa tunnelin katossa yli 200 km/h vauhdilla (ilmeisesti hitaan radan säädöillä). Säännöt on laadittu sellaiseksi turvallisuussyistä, etteivät kaarrenopeudet nouse älyttömiksi. Jos rakennettaisiin vapaasti maksimaalisen nopea auto, sen aerodynaaminen painovoima olisi paljon suurempi, sitä voisi vaikka avustaa isoilla puhaltimilla, jos moottoritehoa olisi ylimäärä sitä (sitäkin on kai kokeiltu joskus vuosikymmeniä sitten F1:ssä, kun se vielä oli autonrakentajien kilpailu, ja kielletty heti, koska se on ollut aina myös poliittista kähmintää). Se mahdollistaisi suuremmat kiihtyvyydet joka suuntaan.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013
Neutroni

Jos autoa painaa kova aerodynaaminen voima, sutimista ei tapahdu niin helposti. Nykyään formuloissa aerodynamiikka on hyvin epäoptimaalista, koska säännöt sanovat niin, ja silti F1-auto voisi esimerkiksi ajaa tunnelin katossa yli 200 km/h vauhdilla (ilmeisesti hitaan radan säädöillä). Säännöt on laadittu sellaiseksi turvallisuussyistä, etteivät kaarrenopeudet nouse älyttömiksi. Jos rakennettaisiin vapaasti maksimaalisen nopea auto, sen aerodynaaminen painovoima olisi paljon suurempi, sitä voisi vaikka avustaa isoilla puhaltimilla, jos moottoritehoa olisi ylimäärä sitä (sitäkin on kai kokeiltu joskus vuosikymmeniä sitten F1:ssä, kun se vielä oli autonrakentajien kilpailu, ja kielletty heti, koska se on ollut aina myös poliittista kähmintää). Se mahdollistaisi suuremmat kiihtyvyydet joka suuntaan.

Aerodynamiikalla ei ole mitään merkitystä lähdöissä mihin nimen omaan tarvittaisiin pitoa että voima saadaan siirrettyä tiehen, kyllä rengas alkaa sitten pitää kun vauhtia saadaan riittävästi nyky formuloillakin ja laipossa ajoa ei tarvitakkkaan vaikka sekin on jo koettu FI:kin.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Octopitos
Neutroni

Jos autoa painaa kova aerodynaaminen voima, sutimista ei tapahdu niin helposti. Nykyään formuloissa aerodynamiikka on hyvin epäoptimaalista, koska säännöt sanovat niin, ja silti F1-auto voisi esimerkiksi ajaa tunnelin katossa yli 200 km/h vauhdilla (ilmeisesti hitaan radan säädöillä). Säännöt on laadittu sellaiseksi turvallisuussyistä, etteivät kaarrenopeudet nouse älyttömiksi. Jos rakennettaisiin vapaasti maksimaalisen nopea auto, sen aerodynaaminen painovoima olisi paljon suurempi, sitä voisi vaikka avustaa isoilla puhaltimilla, jos moottoritehoa olisi ylimäärä sitä (sitäkin on kai kokeiltu joskus vuosikymmeniä sitten F1:ssä, kun se vielä oli autonrakentajien kilpailu, ja kielletty heti, koska se on ollut aina myös poliittista kähmintää). Se mahdollistaisi suuremmat kiihtyvyydet joka suuntaan.

Aerodynamiikalla ei ole mitään merkitystä lähdöissä mihin nimen omaan tarvittaisiin pitoa että voima saadaan siirrettyä tiehen, kyllä rengas alkaa sitten pitää kun vauhtia saadaan riittävästi nyky formuloillakin ja laipossa ajoa ei tarvitakkkaan vaikka sekin on jo koettu FI:kin.

Laitetaan siihen autoon suihkumoottorit osoittamaan ylöspäin niin että ne painaa auton tiehen jo lähdössä. Vai meneekö se silloin överiksi.. tai siis kun voihan ne laittaa osoittamaan taaksepäinkin ja lisätä pari siipeä niin meillä on ketterä suihkuhävittäjä. Jos suihkumoottoreita ei sallita niin meillä on ongelma jota ei kai voi ratkaista. 

くそっ!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005
Octopitos
Aerodynamiikalla ei ole mitään merkitystä lähdöissä mihin nimen omaan tarvittaisiin pitoa että voima saadaan siirrettyä tiehen, .

Tuossa olet oikeassa, että lähtö on pyörävetoisilla ajoneuvoilla hidas, ainakin ilman erikoisjärjestelyjä (kyllä top fuel -kiihdytysautot ihan rivakasti lähtevät). Mutta 5 g:n pidolla 2 MW siirtyy jo 144 km/h nopeudella 1000 kiloisella autolla. En tiedä onko sellainen pito mahdollista noin pienellä nopeudella, 200-400 km/h alueella teho olisi täysin hyödynnettävissä. Vaikka ilmanvastus rokottaa pari g:tä, kiihtyvyys on tuossa vaiheessa sellaiset 100 km/h per sekunti. Tuollaisella aerodynamiikalla ei juuri olisi tarvetta hidastaa alle 200 km/h:n mutkien takia. Se edellyttäisi alle 60 m kaarresädettä.

 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Laitetaan siihen autoon suihkumoottorit osoittamaan ylöspäin niin että ne painaa auton tiehen jo lähdössä. Vai meneekö se silloin överiksi..

Jos et ole huomannut, tässä keskusteltiin juuri siitä miten voisi vetää hommat hauskimmalla tavalla överiksi. Realismi ja lait on unohdettu heti kättelyssä. Tuosta on lyhyt matka äärimmäiseen ratkaisuun. Merlin pienen kuorma-auton lavalla. Suorituskykyä voisi luonnehtia riittäväksi, ja mukavuutta ja turvallisuutta ei ole unohdettu, moottorin voi säätää 70 % työntövoimalle taajamissa - ratkaisu jota ekointoilija ja kukkahattutäti kiittävät.
Luulen myös, että tuolla pääsisi ensimmäiseksi eläväksi Darwin awardin haltijaksi, jos malttaisi lykätä koeajon palkinnonjaon jälkeiseen aikaan.

homer
Seuraa 
Viestejä391
Liittynyt26.3.2014

Lamborghinin ostamista olen miettinyt, mutta en mieti enää.

 

Amerikkalainen Road&Track –autolehti otti selvää siitä mitä todella eksoottisten vanhojen superautojen omistaminen, huoltaminen ja korjaaminen voi maksaa. Mukana säväyttävällä listalla on Ferrareita, Lamborghineja ja Porscheja, jotka kaikki ovat aikanaan löytyneet sieltä hinnaston yläpäästä.

Sant’Agatan raivo härkä

Lamborghini Diablo on lähes 25 vuotta vanha superautoklassikko, joka esiteltiin vuonna 1990. Se seurasi kunniakkaasti edeltäjäänsä, ikoniseksi muodostunutta Lamborghini Countachia, vaikka linjakkaampien muotojensa alla oli teknisesti hyvin lähellä edeltäjäänsä.

Diablon yksi akilleen kantapäistä on sen mahtavaa V12-moottoria ohjaavat elektroniikkaboksit. Tietokoneilla on Lamborghinin omistajien mukaan tapana hajota säännöllisen epäsäännöllisesti, ja kun niitä ei ihan jokaisen puun oksalla kasva, on hinnoittelukin sen mukaista.

Lamborghinilta kyseisiä osia ei enää saa, ja ehjäksi todettujen käytettyjen boksien hintalappu kirjoitetaan numeroin 4500 euroa – jos niitä sattuu olemaan tarjolla.

Kyseessä on tietysti kappalehinta, ja bokseja autosta löytyy kaksi kappaletta.

Maailman nopeimman hintalappu

McLarenin F1 oli pitkään maailman nopein sarjavalmisteinen auto, ja pärjäisi vielä tänä päivänäkin uusille hyperautoille monella eri sektorilla, vaikka ikää silläkin on parikymmentä vuotta. Huoltokulut vain eivät ole pudonneet auton iän myötä mihinkään.

McLaren ilmoittaa että F1:sen vuotuisiin huoltoihin on syytä varata noin 25 000 euroa, ja tästä pelkän öljynvaihdon hinta on noin 6800 euroa. Autot voi huollattaa vain tehtaalla Englannin Wokingissa, mutta onneksi sieltä löytyy kaksi täyspäiväistä F1:siin erikoistunutta mekaanikkoa. Töitä heillä silti riittää, vaikka autoja valmistettiin vain 106 kappaletta.

Yksi huolto nimittäin kestää kokonaiset kuusi viikkoa, mikä ei vielä sisällä kuljetuksia tehtaalle. Tähän puolestaan saa varata 10 päivää lentorahtina tai seitsemän viikkoa meriteitse. F1-omistajille tämä ei kuitenkaan liene ongelma, parikymmenvuotiaan brittimonsterin hankintaankin kun on rahaa kulunut vähintään viisi miljoonaa euroa.

Ferrarin nykyinen hyperauto on nimeltään LaFerrari, mutta sen edeltäjä oli puolestaan tehtaan perustajan mukaan nimetty Ferrari Enzo. Reilun 10 vuoden ikäisen superauton huoltaminen on kohtalaisen tarkkaa touhua – Ferrari-ekspertit laskevat että Enzoon tehtyjen huoltojen ja korjausten dokumenttien on syytä olla tallessa, sillä jokaisen puuttuvan paperin loppusumma on tapana vähentää auton pyyntihinnasta – jos paperi siis puuttuu.

Enzo-mekaanikot peittävä auton jarrulevyt erikoisvalmisteisilla suojilla öljyn- ja nesteiden vaihdon ajaksi. Auton hiilikeraamiset jarrulevyt kun  nimittäin menevät pilalle jos niihin roiskahtaa moottoriöljyä, ja yhden jarrulevyn hinta reilut 5 000 euroa.

Eikä Enzon öljynvaihtoakaa voi tehdä ihan ruokatunnin aikana – pelkkä öljyn täyttö vie aikaa tunnin koska öljy pitää lisätä V12-koneeseen erissä. Ja kun täyttö tehdään konepelti auki, tarkoittaa se sitä että Enzo lämpölaajenee niin, että noin 50 000 euron hintainen konepelti ei mene kiinni ennen kuin auto on uudelleen jäähtynyt.

Stuttgartin hiilikuituohjus

Porschen reilun kymmenen vuoden takainen Carrera GT oli erityisen eksoottinen kulkupeli. Se oli rakennettu hiilikuiturungolle, moottorina pyöri 5,7-litrainen Le Mans-kilpuriin alun perin suunniteltu V10 ja sen keraaminen kytkin oli pienimpiä ja keveimpiä mitä automaailmasta löytyi.

Carrera GT:n öljynvaihto ei ole sekään ihan halpaa touhua. Auton nosturille saaminen ensimmäisen kerran maksaa lähes 1500 euroa, sillä se vaatii omat ramppinsa sekä erityisten kiinnikkeiden pulttaamisen alustaan, että auto voidaan nostaa ylös. Carrera GT:n kytkinremontti maksaa reilut 21 000 euroa ja jos sen hiilikeraamiset jarrut tarvitsee uusia, joutuu lompakkoa raottamaan noin 25 000 eurolla. 

Kaikkein kalleimpia huoltoja autoon on kuitenkin 50 000 kilometrin huolto. Auton bensiinitankki vaihdetaan tuon huollon yhteydessä, ja se puolestaan tarkoittaa että auto pitää katkaista keskeltä kahtia, tankki kun sijaitsee matkustamon ja moottorin välissä.

Rambo-Lambon rengaskulut

Lamborghini valmisti 1980-1990 lukujen taitteessa noin 300 kappaletta mörköluokan maasturia, mallinimeltään LM002. Se oli alun perin sotilaskäyttöön suunniteltu varsin kolhon näköinen laatikko, josta ei koskaan sitten tullutkaan sotilasajoneuvoa.

Isojen maastoautojen rengaskulut ovat tietysti muutenkin suuremmat kuin keveämmissä autoissa, mutta Rambo-Lamboksi kutsutun LM002:sen kumit ne vasta ovatkin sopivan hintaisia. Pirelli otti hiljattain Scorpio-nimisen renkaan uudelleen tuotantoon. Kappalehinta on miellyttävät 4000 euroa, mutta vararenkaan sisältävän viiden kappaleen setin pystyy lunastamaan itselleen edullisella noin 13 000 euron hinnalla.

http://www.tiede.fi/keskustelu/4002527/ketju/nyt_tulee_uusi_superauto_puolasta/sivu/2#vastaa

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5359
Liittynyt9.1.2011

BMW i8 luultavasti on tällä hetkellä hinta-laatu-suhteeltaan paras "super"-auto.

Mutta jos haluataan aivan parasta ja tarkoitus on päästä lujaa, niin sitten kannattaa siirtää pilkkua ja ostaa Rimac Concept One:

http://www.rimac-automobili.com/concept_one/specifications-10

 Polttomoottori on hirvittävän epäkäytännöllinen superautossa, koska ensinnäkin se pitää kamalaa melua ja tärinää ja toisekseen tehon siirto renkaisiin on kömpelöä, koska harva viitsii huudattaa moottoria maksimikierroksilla. Ei se hyvää tee moottorillekaan. Ja Launch control systeemit on polttomoottorilla niin epätarkkoja, ettei maksimitehoa saa kuitenkaan irti kuin ammattikuskit. Sähkömoottori puolestaan reagoi millisekunneissa, joten pystyy allokoimaan jokaiselle pyörälle täsmälleen oikean väännön ja tarvittaessa myös pyöräkohtainen negatiivinen vääntö on käytössä, mikä auttaa mutkissa. 

Rimaciin saa luultavasti yhteensopivaksi myös Teslan Supercharger pikalatausasemien verkon kanssa, joka laajenee ensivuonna myös Suomeen. Joten se tukee potentiaalisesti 120–200 kW:n pikalatausta. Eli 300 km toimintasädettä saa lisää noin 15 minuutissa.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat