Seuraa 
Viestejä1
Liittynyt10.12.2014

Arvostaisin kovasti jos te tiedeläiset voisitte kertoa hieman miten asiaa voi tutkia fysiikan näkökulmasta. 

 ydinenergian tilanne teorialukuun nojautuen? Tutkiessa ydinenergiaa minkä suureiden arvoja voidaan mitata ? 

Ja mitä fysiikan teoriaa voidaan käyttää ydinenergiassa ?

 

 

 

 

Sivut

Kommentit (25)

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1515
Liittynyt13.11.2014
elni

Arvostaisin kovasti jos te tiedeläiset voisitte kertoa hieman miten asiaa voi tutkia fysiikan näkökulmasta. 

 ydinenergian tilanne teorialukuun nojautuen? Tutkiessa ydinenergiaa minkä suureiden arvoja voidaan mitata ? 

Ja mitä fysiikan teoriaa voidaan käyttää ydinenergiassa ? 

Ydinenergiasta puhuttaessa pitää ainakin seuraavat kerrannaisyksiköt olla hallussa:

Megatonni, Megabecquerel ja Megamoka.

Kaaosteorialla saanee todenmukaisimmat tulokset pidemmällä tähtäimellä.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Pieniä säteilylähteitä saa kokeiluihin ja teoreettista tietoa niin paljon kuin jaksaa ja osaa. Jos energiasektori kiinnostaa, täällä on fukushima ketjussa siitä kaikki sen reaktorityypin osalta. Toinen ketju on thoriumreaktori otsikolla ja laajemmin käsittelevä.

Aihe vetää hörhöjä joiden viestit poistaen saa helpotusta.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315
Liittynyt19.10.2009

Ydinreaktoreiden fysiikka on pohjimmiltaan neutronien vuorovaikutusten ja kulkeutumisen fysiikkaa, jota kuvaa nk. transport-teoria. Tämä kytkeytyy sitten lämmönsiirtoon polttoaineesta jäähdytteeseen ja jäähdytteen virtaukseen sydämen läpi. Voimalaitostasolla kuvioon tulee mukaan lämmönvaihtimien, pumppujen, automatiikan, ym. toiminta. Reaktorin käytön aikana ydinpolttoaine muuttuu voimakkaasti radioaktiiviseksi, ja tuon aktiivisuuden pitäminen polttoainesauvojen sisällä ja pois ympäristostä muodostaa turvallisuushaasteen joka poikkeaa täysin muista energiantuotantomuodoista. Tämä näkyy luonnollisesti laitoksen suunnittelussa ja toiminnassa. Reaktorin käytön aikana mitattavia suureita ovat mm. erilaiset reaktionopeudet, lämpötilat ja virtaukset.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Päästöjen osalta ydinvoima on onnettomuusriippuvainen poiketen kemiallisesti polttavista joiden päästöt joko päästetään sillään ympäristöön tai osittain puhdistaen. Hiilivoimalat ovat myöskin suurin säteilevijen partikkelien lähde.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315
Liittynyt19.10.2009
Annukka

Onko ydinvoima jo liian kallista?

Reaktorit rakennetaan 60 vuoden käyttöiälle, minkä lisäksi periaatepäätöksestä kestää vähintään 10 vuotta että laitos alkaa tuottaa sähköä. Se, onko ydinvoima halvempaa vai kalliimpaa kuin vaihtoehdot, riippuu siitä mihin suuntaan sähkön hinta tuona aikana kehittyy. Tästä on olemassa erilaisia ennusteisiin ja skenaarioihin perustuvia näkemyksiä, jotka sitten vaikuttavat olennaisesti siihen minkälainen vastaus tuohon kysymykseen saadaan. Suomen raskas teollisuus, jolle sähkön hinnan vakaus ja ennustettavuus on kynnyskysymys, pitää ydinvoimaa pääsääntöisesti kannatettavana investointina.

 

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
Liittynyt22.3.2013
Annukka

Onko ydinvoima jo liian kallista?

Ei se varmaan liian kallista ole, mutta minun mielestäni ydinenergiassa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin mannerten ja maanosien välinen lentomatkustaminen on arkipäivää keskivertokansalaisille. Esimerkiksi noin viiden maailman suurimman matkustajalentokoneen Airbus A380 kokonaistehonkulutus (kun suuret nousutehot lasketaan mukaan) täydellä kuormalla vastaa 1000 MW voimalan hyötytehoa, (. Ja A380 on kaikkein pihein matkustajakone polttoaineenkulutuksessa. Kuinka monta matkustajakonetta onkaan mannerten ja maaosien välillä lentämässä tälläkin hetkellä?

TieKu
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt25.5.2010
Kontra
Annukka

Onko ydinvoima jo liian kallista?

Ei se varmaan liian kallista ole, mutta minun mielestäni ydinenergiassa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin mannerten ja maanosien välinen lentomatkustaminen on arkipäivää keskivertokansalaisille. Esimerkiksi vajaa kuuden maailman suurimman matkustajalentokoneen Airbus A380 kokonaistehonkulutus täydellä kuormalla vastaa 1000 MW voimalan hyötytehoa. Ja A380 on kaikkein pihein matkustajakone polttoaineenkulutuksessa. Kuinka monta matkustajakonetta onkaan mannerten ja maaosien välillä lentämässä tälläkin hetkellä?

 

Niin ja ajatteles, Suomessakin on muutama miljoona autoa, ja aivan tavallisilla kansalaisilla, ydinvoimassa ei tosiaan ole mitään järkeä.

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
Liittynyt22.3.2013
TieKu
Kontra
Annukka

Onko ydinvoima jo liian kallista?

Ei se varmaan liian kallista ole, mutta minun mielestäni ydinenergiassa ei ole mitään järkeä niin kauan kuin mannerten ja maanosien välinen lentomatkustaminen on arkipäivää keskivertokansalaisille. Esimerkiksi vajaa kuuden maailman suurimman matkustajalentokoneen Airbus A380 kokonaistehonkulutus täydellä kuormalla vastaa 1000 MW voimalan hyötytehoa. Ja A380 on kaikkein pihein matkustajakone polttoaineenkulutuksessa. Kuinka monta matkustajakonetta onkaan mannerten ja maaosien välillä lentämässä tälläkin hetkellä?

Niin ja ajatteles, Suomessakin on muutama miljoona autoa, ja aivan tavallisilla kansalaisilla, ydinvoimassa ei tosiaan ole mitään järkeä.

Jaa, eipä noita sentään miljoonia ole, mutta kun niidenkin polttoaineenkulusta verrataan ydinvoimaloiden tehoon, ei fossiilisten polttoaineiden kulutus paljon suhteellisesti kasvaisi, vaikka vastaava teho niillä tuotettaisiin. Noin 5000 henkilöauton (75 kW) kokonaistehonkulutus 200kW (polttoainekulutus) vastaa jo 1000 MW voimalatehoa. (Autothan eivät sentään yötä-päivää jauha sitä tehoa, niinkuin voimalat.) 

Mutta laskepas paljonko autosi kuluttaisi, jos kävisit autollasi Thaimaassa tai Etelä-Afrikassa. Ei se millä kuljetaan, vaan älyttömän pitkät matkat ne polttoainetta kuluttaa. Ja vielä kun teet sen noin 10 km korkeudessa, saasteiden vaikutus on ihan toista luokkaa kuin maan pinnalla.

TieKu
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt25.5.2010
Kontra
TieKu

 

Niin ja ajatteles, Suomessakin on muutama miljoona autoa, ja aivan tavallisilla kansalaisilla, ydinvoimassa ei tosiaan ole mitään järkeä.

Jaa, eipä noita sentään miljoonia ole, mutta kun niidenkin polttoaineenkulusta verrataan ydinvoimaloiden tehoon, ei fossiilisten polttoaineiden kulutus paljon suhteellisesti kasvaisi, vaikka vastaava teho niillä tuotettaisiin. Noin 5000 henkilöauton (75 kW) kokonaistehonkulutus (polttoainekulutus) vastaa jo 1000 MW voimalatehoa. (Autothan eivät sentään yötä-päivää jauha sitä tehoa, niinkuin voimalat.) 

Mutta laskepas paljonko autosi kuluttaisi, jos kävisit autollasi Thaimaassa tai Etelä-Afrikassa. Ei se millä kuljetaan, vaan älyttömän pitkät matkat ne polttoainetta kuluttaa. Ja vielä kun teet sen noin 10 km korkeudessa, saasteiden vaikutus on ihan toista luokkaa kuin maan pinnalla.

..

 

Kyllä niiden lukumäärä voidaan laskea miljoonissa: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1863/liikenteessa_olevien_autojen_maara_ylitti_3_miljoonan_rajan . Ja oman auton kulutus on 0 litraa /km.

Loppujen lopuksi tarkoitin tuolla kommentillani vain sitä, että on tasan yhtä järkevää verrata henkilöautoja ja ydinvoimaa kuin suhteuttaa se atomivoiman järkevyys lentomatkustamiseen.

 

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
Liittynyt22.3.2013
TieKu
Kontra
TieKu

Niin ja ajatteles, Suomessakin on muutama miljoona autoa, ja aivan tavallisilla kansalaisilla, ydinvoimassa ei tosiaan ole mitään järkeä.

Kyllä niiden lukumäärä voidaan laskea miljoonissa: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1863/liikenteessa_olevien_autojen_maara_ylitti_3_miljoonan_rajan . Ja oman auton kulutus on 0 litraa /km.

Loppujen lopuksi tarkoitin tuolla kommentillani vain sitä, että on tasan yhtä järkevää verrata henkilöautoja ja ydinvoimaa kuin suhteuttaa se atomivoiman järkevyys lentomatkustamiseen.

Aina pahempi, kun autoja on noin paljon. Siinä on tietysti kaikenlaiset autot mukana. 

Autot ovat välttämättömiä kulkuvälineitä monelle työn kannalta ja työvälineitä, mutta mannerten ja maanosien välinen liikkuminen ei ole välttämätöntä, koska työn kannalta nykyisillä kommunikointivälineillä voidaan hoitaa kaikki neuvottelut. Ja etelään lomalle pääsee Euroopankin alueella. 

Myös matkustamisen energian tuhlaus ja saastuttaminen lankeaa kaikkien kansalaisten niskaan, vaikka vain rahakkaampi porukka siihen syylllistyy. 

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Liittynyt27.2.2014

Kontra. Sipuli ja jäätelö ei ole verrattavissa vaikka niitä syödään. Afrikan ruuankeittonuotioiden tehottomuus hakkaa kaiken vastaavan länsimaissa. Paras luonnonsuojeluhanke olisi ydinvoimalat ja sähköliedet afrikkaan.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
Liittynyt22.3.2013
Jodi

Kontra. Sipuli ja jäätelö ei ole verrattavissa vaikka niitä syödään. Afrikan ruuankeittonuotioiden tehottomuus hakkaa kaiken vastaavan länsimaissa. Paras luonnonsuojeluhanke olisi ydinvoimalat ja sähköliedet afrikkaan.

Eiköhän paras luonnonsuojeluhanke Afrikassa olisi syntyvyydensäännöstely ja koulutus. Niiden mukana kaikki asiat alkaa lutviutua.  

TieKu
Seuraa 
Viestejä581
Liittynyt25.5.2010
Kontra

[

Myös matkustamisen energian tuhlaus ja saastuttaminen lankeaa kaikkien kansalaisten niskaan, vaikka vain rahakkaampi porukka siihen syylllistyy. 

 

Tuossa taitaakin olla osaltaan yksi syy siirtyä käyttämään ydinenergiaa, siis saastuttavien fossiilisten sijaan. Eli unohdetaan lentäminen ja osaltaan autoilukin ja tuotetaan se energia mitä tarvitaan atomeilla. Toki ytimien särkemisessäkin on omat riskinsä mutta taitavat olla kertaluokkaa pienempiä mitä on hiilikasojen polttamisessa, ja yleensä polttamisessa, oli se poltettava sitten vaikka sitten sitä kiihkeästi uusiutuvaa klapia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat