Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Alkoi kiinnostamaan, ja joskus on vissiin aikasemminki puhuttu täällä, palstalaisten koulutustaustoista. Tiede on joillekin ammatti tai koulutus. Tieteenteko tai tiedekoulutus on kuitenkin eri asia kuin tieteen harrastaminen. Suomi on populaaritieteen luvattu maa ja Suomessa myydäänkin populaareja tietokirjoja väkimäärään nähden ihan kiitettävästi. Uteliaisuus ei katso koulutustaustaa tai kapasiteettia käsittää asioita.

Suomessa on todella korkea koulutustaso. Korkeakoulutettujen osuus väestöstä on huikea. Varsinkin kun ottaa huomioon sen, että lähes kaikilla meistä on duunarivanhemmat. Aikoinaan korkeakoulutus ei ollut mitenkään selvä juttu. Mikä on sinun koulutustaustasi ja mikä on vanhempiesi koulutustausta? Minä olen duunariperheen (merkonomi ja merimies) vesa ja oikeammin sanottuna duunarisuvun vesa. Eräs isän serkku on arkkitehti ja opistoinsinöörejä löytyy pari, mutta siihen se jää. Lukion käyminenkin on suvussamme poikkeus, enkä itsekään ole lukiota käynyt. Minun serkkuni oli suvun ensimmäinen maisteri (tekee nyt väikkäriä aikataululla X) ja minusta tulee toinen.

Eli mikä on sinun koulutuksesi ja mistä olosuhteista ponnistat? Akateemisten kohdalla kiinnostaa lähinnä se, että paljonko tiedettä jaksaa vielä harrastaa vapaa-ajalla? Eli mikä ajaa akateemisen palstalle ja kuluuko populaaria tiedettä arjessa minkä verran? Itse olen huomannut, että opiskelujen myötä on jäänyt oman alan populaarit teokset todella vähälle. Koulupäivän jälkeen on niin tiedettä maha täynnä että palstan kasuaali höpötys, Laila Hietamies ja Australian Masterchef tuntuvat todella hyvälle.

Duunareiden kohdalla kiinnostaa, että mikä tieteessä viehättää? Millaista tiedettä diggailet ja mitä kulutat? Luetko tietokirjoja ja jos niin minkä alan? Entä lehtiä tai oikeita tieteellisiä tutkimuksia alaltasi? Mikä on "erikoisalasi" ja mikä olet koulutukseltasi? Entä harmittaako kun et hankkinut alasi koulutusta tai aiotko sellaisen vielä hankkia? Riittäisivätkö rahkeet? Itse koin vasta kolmekymppisenä omaavani sellaiset akateemiset valmiudet, että voisin yliopistossa selviytyä ja vieläkin kunnioitus ko. laitosta kohtaan on suuri. Mahaa vääntää kun kävelen koulun pihan yli luennolle. Koen olevani onnekas. Itseä myös keljuttaa, että oma kapasiteetti ei missään nimessä riitä luonnontieteisiin. En ole koskaan haaveillut olevani esim. lääkäri, mutta olishan se siistiä olla lääkäri tai kyetä ymmärtämään fysiikkaa. Ehkä kaikista eniten minua kuitenkin oman alani ulkopuolelta kiinnostaa kemia ja eritoten biologia. Harmittaa kun niihin en kykene. No biologiaan ehkä mutta suurella ponnistuksella. Näin ollen monet tekniikan ja fysiikan ilmiöt näyttäytyvät minulle lähes yliluonnollisina ja niitä taitavat ja ymmärtävät ihmiset saavat varauksettoman kunnioitukseni niissä asioissa.

Täsmennetään tähän, että akateemisiksi lasketaan myös ammattikorkean käyneet. Itse olen tradenomi ja fil. yo.

Kaikki ajatukset tieteen kuluttamisesta ja harrastamisesta ovat tervetulleita! Odotan akateemisten osuuden jäävän vähäisemmäksi kuin duunareiden mutta kuitenkin suuremmaksi kuin väestössä keskimäärin.

DUUNARIT PEUKKU YLÖS, AKATEEMISET PEUKKU ALAS!

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (26)

viitmar
Seuraa 
Viestejä336
Liittynyt26.6.2012

Koulutukselta olen (perus) insinööri.

Luen tällä hetkellä Kari Enqvistin kirjaa nimeltä "Ensimmäinen sekunti". Muutama sivu ois viel lukemati. Kirja sopii ainakin minulle. Inflaatioteoria kun on niin kaukana (minun) "maalaisjärjellä" käsitettäväksi ja tämä kirja avaa sitä hyvin. Alussa kirjaa tosin oli muutama itsestäänselvyys ja meinasinkin paiskata sen jo takkaan, mutta onneksi en sitä tehnyt, kun tämä parantaa antiaan kuin sika sita kuuluisaa juoksuaan.

Harrastan paljon tiedettä vapaa ajalla :) usein jopa työajalla :) Tiedettä kun voi soveltaa niin (kaikkeen) moneen asiaan...

Terveiset  samalla täält Intiasta. Tuhansien tuoksujen maasta. Ikäväkseen ne kaikki tuoksuset vaan vivahtavat vahvalti paskaan :D , mutta Jouluksi kotiin. :)

Jos saisin valita nyt uudelleen koulunkunnan, kun olin nuori valitsisin kosmologian.

Kosmologia rules!

- AIVAN MIELENVIKAST LÄPPÄNDEEROST! -

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10207
Liittynyt20.1.2013

Kouluja tuli käytyä justiinsa sen verran että päästötodistus heltisi.

Kolme potku-uhkaa (siis ihan oikeasti uhattiin potkia pellolle koulusta, hienomaineinen nääs) yläluokilla lintsausten takia, joka hiposi jotain 50% jossain vaiheessa. Faija sai kuitenkin aina rehtorin lepytettyä jollain konstilla - olisikohan sekin ollut vapaamuurari, vai mikä oli, mutta läpäisin siis lopulta senkin riesan - kokeet selvitin aina, joskus tosin rimaa hipoen.

Eli juu, en siis ole akateemisen taustan omaava, suvun musta lammas. (Otto)isä oli dip. ins ja huikea uraputki, mikä ei meikää nuorena kovinkaan paljoa hetkauttanut - ihailin enemmän käytännönläheisiä hommia, ja niitä on nyt sitten tullut väännettyä kyllästymiseen asti. 

Luonne on mikä on, ja sillä olen pärjännyt ihmisten kanssa - puoliksi suomalainen ja toinen puoli etelänmaalaista verta.

Useimmat pitävät minua tyhmänä (suurin osa vissiin täälläkin), mutta sitten jotkut harvat sanoo että "mielenkiintoista", kun höpöttelen.

Joskus harmittaa, kun huomaan piikitelleeni jollekulle, mutta sitten se harmitus menee yleensä ohi...

Semmoinen olen.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä6571
Liittynyt28.9.2008

Aikoinaan koulut jäi kesken, koska olin niin "villi" ja huolimaton, myöhemmin on selvinnyt? että ADHD vaivasi ja vaivaa vieläkin, vaikka olen oppinut elämään sen kanssa, enkä anna sille (usein) ylivaltaa.

Sitten kun niitä lukiotason opintoja aikuisena täydentelin, en esimerkiksi pystynyt istumaan yhta oppituntia paikallaan vaan oli käytävä, "vessassa". Myöhemmin sama luennoilla. Vika ei ollut eturauhasessa, vaan päässä.

Kuitenkin on 2 akateemista tutkintoa eri pääaineista hankittu. Osaksi työn ohessa. Koen olevani eniten insinööri.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007

Mulla on puistopuutarhurin AT, sitä ennen olin muurari. Eli duunari olen mä. Duunariperheestä.

Ei juuri noi oman alan jutut enää kiinnosta töiden jälkeen mut historia ja varsinkin sotahistoria 

kiinnostaa kovasti. Näitä tulee luettua kohtuudella ja kirjastossa tulee käytyä viikottain.

Kyllä sitä muutakin "tiedettä" tulee luettua, lähinnä tollasta kansanomaistettua kamaa.

Jätetään hardcore asiansatunteville.

.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vanhemmat tehdastyöläinen ja kotiäiti. Olisin hyvän keskitason oppilaana päässyt seudun lukioon, mutta a) halusin mahdollisimman nopeasti pois kotoa ja hinguin kauppiksen kirjastolinjalle, jolloinka kotona ei olisi tarvinnut olla enää kuin yksi vuosi ennen kirjastolinjan sisältävään opinahjoon siirtymistä b) en halunnut lukea niin paljon kuin peloteltiin lukiossa joutuvan lukemaan c) toinen vanhemmistani ei halunnut että menisin lukioon. Kirjastolinjalle en sitten päässyt koska paikkoja ei ollut järin hulppeaa määrää, joten kävin toimistotekniikan linjan että pääsisin mahd. pian hiiteen kotoa. Vuosituhannen vaihteessa täydensin merkantin opinnot merkonomiksi (liiketalouden linja). 

Työelämässä olin lähinnä toimistoalan hommissa, pariin kertaan tuli kirjastossakin oltua ja nähtyä mitä se väki siellä on. Kirjastotyö olisi kai ollut unelma-ammattini, mutta kun loppujen lopuksi ainoa merkittävä haaveeni on aina koskenut kirjailijan uraa, niin eiköhän siellä kirjastossa ole tarpeeksi katkeria wannabe-kirjailijoita jo entuudestaan. 

Kirjat jokatapauksessa konkreettisina esineinäkin ovat jotain mihin olen lääpällään. Ja sen vuoksi olen haalinut hörhökirjallisuutta ja kauniita "kuvatietokirjoja" hyllyt täyteen. Jos ei jaksa lukea, voi katsella vaikka vaan kuvia. 

Kuvat olivatkin asia joka minut tieteiden pariin johdatteli. Hörhöyden (teosofia) rinnalla kun kiinnostuin ensimmäiseksi tähtitieteestä, oli valtavan kiinnostavaa pällistellä kirjastosta kannettuja kirjoja joissa oli havainnollisia kuvia kaksoistähtijärjestelmistä yms. Pikkuhiljaa kiinnostuin myös psykologiasta. Mikään pro en sen suhteen ole, kun olen lähinnä keskittynyt Jungin juttuihin. Ehkä pitäisi hankkia joku perusteellisempi "psykologian käsikirja" joka kertoisi jutuista vähän laajemmalti ja saisi sieltä sitten napsia jänskiä termejä käyttöön. 

Seuraavaksi kiinnostuin mytologiasta, ja olen edelleenki sitä mieltä että Joseph Campbellia pitäisi jokaisen ihmisen lukea joka vain suinkin tykkää tutkia sekä uskontoja että ihmismieltä. Uskonnot ovat väistämättä lajike josta tulen kai aina olemaan kiinnostunut... Harvemmin muistan mainita lääketieteen, vaikka tulee luettua kaikenlaista ja katseltua televisiosta dokumentteja historian ohella juurikin myös ihmiskehon toiminnasta. 

Historian taholla kai kiinnostaa sitäkin enemmän mitä kaukaisemmasta historiasta on kyse, tämä kiinnostus tietenkin periytyy teosofinuoruudestani. 

Biologiasta sain jostain syystä päästötodistukseen peruskoulusta ysin, vaikkei se siellä koulussa niin kauheasti kiinnostanut. Maantiede kiinnosti enemmän, lähinnä sen takia että maantiedon kirjat olivat enemmän edukseen kuin biologian kirjat. Voi olla että joku tietty tieteenala jää minulta sivuun ihan vaan sen takia että siitä ei ole tajuttu valmistaa tarpeeksi komeita kirjoja...

Ajatellen kirjoittamista minun olisi kai pitänyt opiskella kirjallisuutta yliopistotasolla. Mutta kun ei oikein voisi vähempää kiinnostaa. En edes muista koska olen viimeksi lukenut jonkin romaanin, ja varsinkin suomalainen kaunokirjallisuus tulee yleensä kierrettyä kaukaa. Voi olla että en ihmisenä kehity siten kuin pitäisi juuri tämän takia - pelkkien tietokirjojen lukeminen tai katseleminen voi jättää ihmisen persoonallisuutena jokseenkin torsoksi. Jokatapauksessa vaikka olenkin kirjoittamiseen lääpälläni, niin ärryn yksinomaan kieleen perustuvasta filosofiastakin. Tuntuu keinotekoiselta kun (kuulema) analysoidaan jotain yhtä ainutta virkettä vaikkapa siitä miten joku lehmä märehtii niityllä. En muista mistä tämä jäi mieleeni, epäilen että jostain Esa Saarisen kirjasta jonka nuorena luin. Epäihmisen ääni???

Olen erittäin paatunut tieteistä kiinnostunut yksilö, tieteentekijää tai -tutkijaa minusta tuskin voisi tulla. Luonnollisesti arvostan sitä että tiedettä tehdään ja tapahtuu, vaikka jotkut löydökset välillä ihmetyttävätkin, varsinkin mitä tulee ravintoon. Erityisesti arvostan niitä tieteentekijöitä jotka osaavat asettaa tieteen etusijalle, eivätkä heittäydy persoonana pikkumaisiksi vaatien mustasukkaisesti kaikkia olemaan kanssaan samaa mieltä. Tämä siitäkin huolimatta että se loputon erimielisyyskin nyppii välillä. Jokatapauksessa neutraalius ja objektiivisuus, joka voi joistakin olla tylsää, on mielestäni hyvin arvokas juttu (vaikken siihen itse kykenisikään). 

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14038
Liittynyt16.3.2005

Suoritin joskus TKK:lla Sähkövoimatekniikan peruskurssin (4 sp), ja haastoin samalla riitaa Neuvostotalouden tilasta Satu Hassin kanssa (tämä 1970-luvulla). Saako tuosta paljonkin pisteitä ja mihin suuntaan?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Olisi tuossa Gordon Kanen kirja supersymmetriasta minkä ajattelin lähiaikoina lukaista. En nyt enää ihan niin innoissani ole tuosta populärisoidusta tiedekirjallisuudesta kuin joskus. Mut jospa tuon nyt jaksaisi lukaista läpi.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008
o_turunen

Suoritin joskus TKK:lla Sähkövoimatekniikan peruskurssin (4 sp), ja haastoin samalla riitaa Neuvostotalouden tilasta Satu Hassin kanssa (tämä 1970-luvulla). Saako tuosta paljonkin pisteitä ja mihin suuntaan?

Tapauksessasi pisteytyksen on hoitanut KGB ja sitä jatkaa FSB. Vihreät eivät käytä pisteytystä, vaan luontoisuusluokitusta alkaen ongelmajätteestä ja päättyen ylevän vihreään luontomessiaaseen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä oon juopon wannaberokkistaran kiireiden johdosta hieman huono ylioppilas. Sitten juopottelun ja kitaransoiton lomassa kävin suorittamassa sähköalan perustutkinnon elektroniikan ja tietoliikennetekniikan koulutusohjelmassa työttömänä tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa. Se oli kivaa kun sai työkkärirahan päälle joka päivä jonkun kympin markkoja(en muista tarkkaa määrää) ylläpitokorvausta(juomarahaa).

Tietoliikennetekniikka -sanan voisi mun puolestani pyyhkiä tuosta pos. En tajunnut siitä silloin juuri mitään ja se minkä tajusin on nykypäivänä joko vanhentunutta tietoa tai perusnormaalia yleissivistystä jonka oppii elämällä keskimääräistä elämää keskimääräisessä länsimaassa (itämaita väheksymättä).

Olin suvun ensimmäinen ylioppilas. En fiksuuteni takia vaan vanhempieni nuoruusaikojen ajoista muuttuneen yhteiskunnan. Vanhempani ovat duunareita. Varsinkin äijä. Se on itseoppinut rassaaja/rasvakäsi. Lukuhommat ei ole häntä kiinnostaneet ja hän on ollut aina se tyyppi porukasta joka huutaa manuaaleja ja teoriakirjoja selaileville kavereilleen että "hei jätkät, ei tartte enää lukea, mä korjasin tän jo". Äijä työskentelee erikosmiehenä asuinkuntansa puisto-osastolla. Laadukas mies hommissansa.
Äite alkoi jo nuorena virastohommiin. Kirjanpito, palkanlaskenta ja semmoisia se on tehnyt siitä lähtien kun keskikoulusta pääsi. Se kyllä tuossa 90-luvulla kävi jonkun koulun. En tiedä enkä varsinkaan muista mikä koulu se oli. Sen vain että se on siinä hakamettän hallin lähellä toisella puolella tietä se rakennus. Joku merkonomi tai semmoinen siitä tuli kai. Vaikka se oli varmasti hommissansa pätevä niin muodollinen koulutus oli kuitenkin syytä hommata ettei nuoriso kiilaa ohi. Jonkin sortin alijohtaja se on nyt siellä niiden toimistossa.

Mitään kannustusta suvun puolelta ei opiskeluun ole kuulunut. Oikeastaan päinvastoin. Kun ysiluokalla tartti miettiä että mihin kouluun menisi, enomies sanoi että älä ainakaan lukioon mene. Perusteluina hänellä oli tarina ainoasta tuntemastaan ylioppilaasta joka oli tyhmyyttään joutunut ylipääsemättömän ongelman eteen auton renkaan puhjettua. Ongelma ratkesi vasta kun paikalle saatiin hälyytettyä ammattikoulun käynyt(mies).

Äijä, eli isukki(ei biologinen) on myös aina vitsaillut insinööreistä ja heidän tyhmyydestään. Ymmärrän hänen näkemyksensä koska tiedän näkökulmansa. Itse olen jo paljon ennen tekniikan opiskeluitani koettanut selvittää hänelle että vaikka ruohonleikkurin vian diagnosoinnissa ja korjaamisessa hän onkin suuremmoinen, ilman ns. insinööritaitoja ei olisi koko ruoholeikkuria. Nyttemmin on niin, että äijä ei enää opeta meikälle moponkorjausta vaan saattaa jopa kysyä mun mielipidettä ja näkemystä asiaan. (en osaa korjata mopoa vieläkään)

Niin ja minä. Minähän siis opiskelen ammattikouluinsinööriksi. Opettelen siis että miten yliopistojen viisaiden ideat otetaan käytäntöön ja samalla todetaan että yliopistoviisas taisi nyt unohtaa todellisuuden. Aloituksessa vihjailtiin koulunkäynnillä ja vapaa-ajalla olevan jokin ero. Itse ajattelen että ei ole mitään vapaa-aikaa. On vain elämä jota eletään ja sen aikana voi puuhastella kaikenlaista. Voi helposti käydä vaikka koulua. Tunnetusti kouluissa oppii kaikenlaisia juttuja jotka eivät muuten tulisi mieleen tai mitä ei googlella löydä.

Toki jos joutuisi vankilaan niin myös sana vapaa-aika saisi merkityksen. Itse en ole ollut vangittuna kuin kerran puoli päivää poliisien kuulustellessa meitä ja kolme tai neljä kertaa putkassa(syyttömänä fasistien alistamana tietenkin).

Tiedettä en harrasta. En tee tutkimusta vaan käytän sumeilematta muiden tekemää hyväkseni. Asiaan kuuluu myös se, että ensin kyseenalaistan teorian ja kaiken asiaan liittyvän tieteellisen tiedon ja vasta lopuksi alan miettimään josko itse askartelemassani sovelluksessa olisi jokin vika... Täytyy todeta kuitenkin se, että silloin kun en itse sovella tietoa ja teorioita fyysiseen maailmaan, otan kaikki tiedemaailman Ilmoitukset Jumalan sanana.

Tulevaisuudestani sen verran  että jos yksityiset firmat tai valtio eivät ole kiinnostuneita käyttämään osaamistani hyödykseen, menen tämän koulun loppusuiran aikoina oulun yliopiston palvelutiskille kysymään että mihin tarttee ilmoittautua jos haluaa insinööridiplomin. Tunnen joitain diplomi-insinöörejä ja osa heistä on sen verran idiootteja että voin pitää varsin mahdollisena itsellenikin moisen kunniakirjan saavuttamista,

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1515
Liittynyt13.11.2014

Olen käsityöalan ammattitutkinnon, kaupallisen koulutuksen ja teknilliset opinnot suorittanut sukuni ensimmäinen urosylioppilas. 

Olen työskennellyt Suomessa ja ulkomailla, yrittäjänä ja palkollisena. Lisäksi olen tehnyt maa- ja metsätöitä koko ikäni.

Olen siis renessanssiruhtinas ja hallitsen kaikki alat paremmin kuin useimmat, lisäksi olen tosi vaatimaton, nöyrä ja kiltti.

Varmaankin tästä johtuen inhoan poikkeuksetta fakki-idiotismia ja kokonaisnäkemyksen puutetta sekä puhdasta taloudellisen edun tavoittelua yli yhteisen hyvän.

Olenkin varmaan vasemmistolaisin oikeistolainen vihertyvä mitä maa päällään kantaa. Pidän humanistisia tieteitä yhtä tärkeinä ihmiskunnalle kuin "oikeita" tieteitä (matematiikka, kemia ja fysiikka).

iMuke
Seuraa 
Viestejä1348
Liittynyt13.3.2008

Olen diplomi-insinööri, diplomi-insinöörin ja opistotason tutkinnon suorittaneen poika. Suurin osa tähänastisesta urasta (20v) on mennyt ulkomailla, tällä hetkellä Bangladeshissä. Luen jonkinverran populääriä tiedettä, mutta muuten en juurikaan harrasta tiedettä vapaa-ajalla. Mulla on ollut aina hyvä matikkapää ja mietin joskus alalle suuntautumista mutta olen liian käytännönläheinen sellaiseen. Kävin hakemassa dippainssin paperit yliopistolta ihan ammatin takia, en jatko-opintojen.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt5.3.2011

Nykyinen suomalainen koulujärjestelmä on tehoton, vanhanaikainen ja onneton. Suomessa monet ihmiset pyrkivät sisukkaasti yliopistoon uudelleen ja uudelleen, kunnes lopulta onnistaa. Kun yliopistoon on päästy sisälle, tehdään välillä töitä, jotta ei tarvitse ottaa opintolainaa, jota muuten joutuisi maksamaan takaisin vuosien ajan sen jälkeen, kun kerran vuosien yrittämisen jälkeen on päästy sisälle yliopistoon. Näin valmistuminen yliopistosta useimmilla venyy ja venyy useammalla vuodella, sillä onhan se jo itsessään palkinto päästä sisälle yliopistoon raskaan luku-urakan jälkeen.

Pääsykoesysteemi on itsessään anuksesta, ketä se perimmiltään palvelee? Melkein joka vuosi julkaistaan päivitetty pääsykoekirja, pääsykoekirjan laatijat saavat näin siis katkeamatonta, säännöllistä vuosittaista tuloa, mutta pelveleeko tuo tiedettä ja sen päämääriä?

Sivistyneessä Euroopassa kuka tahansa pyrkijä otetaan sisälle yliopistoon periaatteena tulos tai ulos. Jos henkilö ei opiskelujensa aikana etene opinnoissaan vaadittavaa määrää, niin henkilö potkitaan automaattisesti ulos yliopistosta. Kun Suomessa osa ihmisistä pyrkii vuodesta toiseen yliopistoon ja ottaa lopulta opintolainaa, niin sivistyneessä Euroopassa ollaan tuossa ajassa jo valmistuttu yliopistosta ja mahdollisesti tutkimuksen kimpussa, opetustoiminnassa tai muussa vastaavassa. Sivistyneen Euroopan koulumalli yliopistoineen palvelee tieteen, yhteiskunnan ja ihmisten päämääriä aivan eri tasolla ja tehokkaammin kuin Suomen pääsykokeineen.

Eurooppalainen koulumalli on kauttaaltaan kannustavampi ja palkitsevampi kuin suomalainen vastineensa. Toisaalta suomalainen yliopistosysteemi on jäänne säätyajattelusta, koetaan, että paikka on ansaittu luku-urakan seurauksena. Mutta, edelleenkään tiedettä ei palvele se, että ihmiset eri syistä pääsevät yliopistoon kuka missäkin elämänsä vaiheessa, vaan se palvelisi kaikkia maksimaalisesti, jos sisälle otetaan kaikki sinne tahtovat, kunhan he etenevät opinnoissaan kunnollisin arvosanoin.

Pääsykokeessa mitataan soveltamiskykyä, tieteellistä otetta, selittämiskykyä, kykyä kuvata asioita laaja-alaisesti kokonaisuuksia hahmottaen, taitoa pysyä asiayhteydessä yms.

Einstein oli muuten sosialisti, luulen, että yleistä eurooppalaista yliopistosysteemiä hän olisi tukenut, koska se parhaiten palvelee tiedettä, yhteiskuntaa ja ihmistä.

Koska pääsykoeaika on rahantekoväline ja yliopistomaailma on viimeisiä säätyajattelun linnakkeita Suomessa, niin vanhan purkamiseen ja uuden optimaalisemman rakentamiseen menee vielä vuosi jos toinenkin.

z
Seuraa 
Viestejä2918
Liittynyt8.9.2011
Zaibowski

(Bla, blaa blaa, blaa...)

Pääsykoesysteemi on itsessään anuksesta, ketä se perimmiltään palvelee?

(Bla, blaa blaa, blaa...)

Lue: "En ole kymmenistä yrityksistäni huolimatta päässyt minnekään opiskelemaan, pyörin kaikenmaailman hanttihommissa kykenemättä pitämään mitään työpaikkaa koeaikaa pidemmälle ja olen tämän vuoksi katkeroitunut luuytimiäni myöden."

zz

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat