Seuraa 
Viestejä2857
Liittynyt12.9.2012

Että niin vaivaa nuo eteen pomppivat 

- osallistu arvontaan ja vaihda energian tarjoajaasi

- sitoudu ostamaan kuukausittain OMEGA-3 kapseleita

jne. näitähän kauppakeskuksissa ym. paikoissa pompii eteen, niin ettei pääse ohi.

Sanotteko suoraan "Painu ...!!", vai mitä Käytöksen Kultainen Kirja suosittelee?

Sivut

Kommentit (20)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005

Siis jos joku on duunissa, niin hänelle voi asia- ja aihepiiristä riippuvin lisukkein toivottaa antoisaa työpäivää, jos ei satu itse kuulumaan kohderyhmään. Tai sitten vaan kehonkieliviestinnällä ilmaisee, että ei kiitos, eli suomeksi: käveleepi ohitse muualle katsellen.

Niin siis mun ei ole ollu tapana ärsyyntyä siitä, että ihmiset tekee duunia ja yrittää.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt16.3.2005

Jos joku on itselleen ottanut työtehtäväksi häiritä ohikulkijoita tai soitella tuntemattomien ovikelloa tai soitella puhelimella ventovieraille, niin kyllä hyviin tapoihin kuuluu toivottaa kyseinen pelle helvettiin tai vähintäänkin hornan tuuttiin.

 

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

block52
Seuraa 
Viestejä1972
Liittynyt17.6.2012
o_turunen

Jos joku on itselleen ottanut työtehtäväksi häiritä ohikulkijoita tai soitella tuntemattomien ovikelloa tai soitella puhelimella ventovieraille, niin kyllä hyviin tapoihin kuuluu toivottaa kyseinen pelle helvettiin tai vähintäänkin hornan tuuttiin.

 

Luulisin, ettei kukaan tee tuollaista työtä jos ei ole pakko. Joten ainakin yritän olla kohtelias niille. Olen varma, että saavat kuulla päivittäin vittuilua enemmän kuin tarpeeksi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt16.3.2005
block52

Luulisin, ettei kukaan tee tuollaista työtä jos ei ole pakko.

Mielenkiintoista. Vai on pakko tehdä tuollaista työtä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
DedMoroz

Tai sitten vaan kehonkieliviestinnällä ilmaisee, että ei kiitos, eli suomeksi: käveleepi ohitse muualle katsellen.

 

Tätä teen, eli kierrän mahdollisimman kaukaa jos ei ihmislauma puske vastaan ja estä. Jossain kaupassa joku kerran alkoi perään huutelemaan. Kyllä tuosta kiertämisestä ja muuanne katsomisesta pitäisi jo tajuta että ei todellakaan kiinnosta.

Väkisin kontaktia ottavat ihmiset ovat kyllä helvetin ärsyttäviä, mutta en heille haistattelemaan tai v-tuilemaan ala. Jos jollekulle ei mene helpolla perille että ei kiinnosta, niin mahtaa olla jo niin on the edge että mistä sen tietää mitä se seuraavaksi keksii.

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2857
Liittynyt12.9.2012

Kehon kielioppi kiinostaisi, itsekin olen useimmiten mykkänä, mutta jotkut sinnikkäämmät eivät ko. kielioppia ymmärrä ja ikäänkuin loukaantuvat kun puhutellaan eikä vastata.

juakola
Seuraa 
Viestejä2473
Liittynyt10.11.2009

Itse ainakin harrastan puhelinmyyjien kanssa usein sitä, että alan itse kauppaamaan heille jotain. Esim motillista halkoja, vanhaa Escorttia, lähes käyttämätöntä leipäkonetta, tms. Huvittuvat yleensä ja toivottavat hyvää päivänjatkoa.

Toinen klassinen on alkaa flirttaileen. "No heipä hei, onpas sulla heleä ääni, mistä päin oot..."

On olemassa 10:n tyyppisiä ihmisiä: Niitä, jotka ajattelevat binäärisesti ja niitä, jotka eivät.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013

Höh no en tietenkään sano että painu vittuun tai muuta sellaista, ei mulla ole mitään syytä olla epäystävällinen, jos ei joku ole ensin mulle. Sanon että juu ei kiitos nytten, tai jotain vastaavaa.

MooM
Seuraa 
Viestejä6944
Liittynyt29.6.2012

Ei koskaan ole tarvinnut olla tyly. Heti alussa kannattaa kysyä, "myytkö sä jotain", niin saa sen alkulitanian poikki. Ja sitten "juuei, en osta. Ei tuhlata tähän enempää kummankaan aikaa. Heippa". Jotkut yrittää, että "mikset osta", mutta siihen voi toistaa tuon edellisen repliikin.

Ei kai se ole myyjänkään etu lätistä puhelimessa sellaisen kanssa, joka ei kuitenkaan osta. Vai muuttaako moni mielensä sen myyntipuheen vuoksi?

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Muutamasta tuputtajasta on päässyt eroon, vaikeasti tosin, mutta kuitenkin, sillä että lupaa katsoa netistä lisää.

Erään kerran erehtyin jäämään juttelemaan jotain sähköliittymää tuputtavan ihmisen kanssa. Selitin että minulla on jo määräaikainen sopimus toisen firman kanssa (että ei kai niitä niin vain pureta), ja tämä hihhuloi että kyllä se siitä automaattisesti purkautuu kunhan vain solmit sopimuksen heidän kanssaan. Epäilin että minulla on jo edullisempi sopimus kuin tarjolla oleva, mutta en sanonut sitä ääneen, koska en halua loukata näitä myyskentelijöitä. Lupasin sitten katsoa netistä asiaa.

Sieltä netistä, enivei, kun pystyy katsomaan niin kaikenlaista, niin en edes ymmärrä että firmat tuhlaavat rahaa tuputtajien palkkaamiseen. On se jännä että kaupassa saa tehdä itse kaiken itselleen; etsiä kamat, punnita tuotteet, pakata ostokset kassalla, ja sitten kuitenkin kauppojen edustoilla vaanii näitä tuputtelijoita. Ja hyllyjen välissä kärisevien pannujensa kanssa ovat tuote-esittelijät kytiksessä.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
MooM

Ei kai se ole myyjänkään etu lätistä puhelimessa sellaisen kanssa, joka ei kuitenkaan osta. Vai muuttaako moni mielensä sen myyntipuheen vuoksi?

Muistelen kuulleeni (juu, vakuuttavan kuuloista) että puhelinmyyjiä ohjeistetaan juuri niin, että mitä pitempään he pystyvät puhelua pitkittämään ja myyntipuhettaan pitämään, sen todennäköisemmin asiakas ostaa tuotteen. Eli ikäänkuin ihmiset tosiaan muuttaisivat mieltään myyntipuheen seurauksena. Vähän hassua, kun kuvittelisi että on aika itsestäänselvää, että syy-seuraussuhde menee niin päin, että jos ihminen on alunperinkin asialle myönteinen ja tuotteesta kiinnostunut, niin se myös sen puheen kuuntelee, että pääsee tuotetta ostamaan. Ja epäkiinnostunut taas ei kuuntele eikä osta. Tosin taitaa olla jonkin verran niitäkin ihmisiä, etenkin vanhuksissa, jotka pitkän puheen kuunneltuaan eivät kehtaa olla ostamatta, kun kokevat vieneensä myyjän aikaa.

Ja tosiaan kaikista kaupustelijoista on "päässyt eroon" ihan muutamalla sanalla ja normaalilla päättäväisellä ystävällisyydellä. Selitellä ei tarvitse mitään ja harva varmaan selitteleekään, joten selittely voidaan tulkita empimiseksi. Ja tietenkin myyjä koettaa kumota empivän asiakkaan verukkeet. Nätisti voi sanoa, että ei ole kiinnostunut taikka aio ostaa ja sen jälkeen puhelun lopetus tai paikalta poistuminen normaalin kohteliaasti.

Tuote-esittelyt on minusta vaan kivoja, kun saa maistaa tai kokeilla jotain uutta. 

käyttäjä-3418
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt14.4.2014

Kohteliaan ei kiitos -lausahduksen pitäisi riittää. En tiedä, onko esimerkiksi suoramyyjiä ohjeistettu suostuttelemaan, jos asiakasehdokas kieltäytyy kohteliaasti.

Itse kyllästyin lapsuudessani ruoan tuputtamiseen niin, että tuollaisessa tilanteessa rääkäisin ensikieltäytymisekseni. "Hyi! Yäk!" Ei kiitos tarkoitti noitten tarjoajien mielestä samaa kuin kyllä kiitos. 

Nykyään yritän oppia kieltäytymään kohteliaasti, työtähän nuo ohikulkijoita Naantalin aurinkoina lähestyvät hihastanykijät ja erilaiset kyselijät tekevät. Mutta jos ystävällinen ei kiitos tulkitaan kyllä kiitokseksi, niin kyllä silloin ärähdän. Kenties suutumuksen näyttämistä parempi vaihtoehto olisi poistua vaieten paikalta tai sulkea asunnon ovi tai puhelin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat