Seuraa 
Viestejä54
Liittynyt29.12.2014

Mitä eroa on minuudella ja itseydellä sillä ne ovat eri sanat ja siis tarkoittavat eri asiaa ?

Onko psykologia vielä sielutieteen tasolla niinkuin se oli viellä 1800 luvulla ?

Kommentit (5)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

http://fi.wikipedia.org/wiki/Itse_%28Jungin_arkkityyppi%29

Itse on C.G. Jungin mukaan ihmisen kokonaisuus. Symbolisesti sitä edustavat ympyrä, neliö, kvaterniteetti, lapsi ja mandala. Itse on järjestyksen arkkityyppi ja tietoista minää laajempi käsite. Se ei käsitä ainoastaan tietoista psyykeä vaan myös piilotajuisen psyyken ja on niin ollen laajempi persoonallisuus. Itse on tämän kokonaisuuden keskus kuten minä on tietoisuuden keskus.

Minä kaiketi voitaisiin ajatella tänä päivittäisenä "käyttöminuutena" jolla me kaikki päivittäin toimimme. Jungilaisen "itsen" käsite on aina kiinnostanut, mutta sitä on tosi vaikea alkaa näin maallikkopohjalta analysoimaan pätevästi ja kattavalla tavalla, joten heitin tuon Wiki-otteen tuohon. Josko siitä saisi mitään irti? Näyttäisi siltä että ns. New Age -ihmisille jungilaiset termit ovat yleensä rakkaampia kuin ns. taviksille, ja itsekin olen funtsaillut että tämä "itse" olisi jotain kaikkivaltaisempaa kuin vain tämä lässytysego joka höpöttää muille ihmisille tai keskenään eli itselleen (sisäinen dialogi). Koska unissa varsinkin huomaa joskus aivan vieraita aineksia joita ei pysty lainkaan mieltämään itse keksimikseen, niin todellakin on olemassa laajempi tietoisuus päivätietoisuudelle tiedostamattomine (suljettuine) sektoreineen. Ellei sitten halua uskoa astraalimaailmoihin yms. 

Ehkä vertauskuvana voisi ajatella että minä on pieni lammikko jonka reunat kykenemme näkemään. Itse on valtameri jossa se lammikko sijaitsee, eli reunat ovatkin näennäiset. Mutta emme kykene näkemään kovin suurta alaa siitä merestä, emme kauas maailman ääriin jonne se jatkuu jatkumistaan. Jotenka väkisinkin osa itsestä jää tuntemattomaksi, aistimattomaksi. 

Mttikalevi
Seuraa 
Viestejä54
Liittynyt29.12.2014

On olemassa sellainen käsite että olisi olemassa kokonais tietoisuus eli elämän tietoinen voima ja elämän tahto jotka yhdistyessään muodostavat yksilöllisyyden ja kaikki elämän ilmiöt  niin aineen olotiloissa kuin mahdollisesti muuallakin ?

Jos ajatellaan esim. psykologiaa tieteenä niin sen todellisia juuria ja perusteita ja miksi ja miten ei tunneta eikä ymmärretä ja siksi psykologia on  vaikeampaa ymmärtää mitä enemmän sitä tutkitaan ?

On ilmeistä että kun elämää tutkitaan kuoresta sisäisiin rakenteisiin niin tällätavalla elämän perus olemus tuskin koskaan selviää ?

Jos taasen opitaan tietoisuuden avulla paljastamaan tietoisuden lain alaisuudet niin voitaisiin löytää ja ymmärtää hyvinkin paljon ememmän elämästä ja sen  salaisuuksista

Tässä on vain yksi ongelma eli ihmisen itse ja  tajunta estää sen joten näistä täytyisi vapautua

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Silmä ei voi katsoa itseään. Ja tiedekin taitaa ollan nykyään sitä mieltä että kun tutkija tutkii kohdetta, se tutkiminen itsessään kontaminoi kohteensa.

Kollektiivinen tietoisuus ei käsitteenä ole minulle oikein koskaan auennut kunnolla. Tarkoittaako se sitä että olemme jotenkin mystisesti kaikki toisiimme yhteydessä? Vai tarkoittaako se sitä että koska me olemme varsin homogeeninen laji, meillä kaikilla aivoprosessit tapahtuvat niin samantapaisesti että toisistaan riippumatta ihmiset voivat päätyä samanlaisiin ideoihin? Surullisen kuuluisaa on että usea keksijä keksii samaan aikaan saman asian, taikka usea kirjailija tai elokuvantekijä punoo juoneen samantapaisia yksityiskohtia. (Jälkimmäinen varsinkin on henkilökohtaisesti nyppinyt, sillä olen kirjoittanut pöytälaatikkoon yhden romaanin jonka - siltä se ainakin tuntuu! - JOKAIKINEN juonenkäänne on sitten 90-luvun puolivälin, jolloin kirjan kirjoitin, tullut vastaan tv-sarjoissa ja elokuvissa.)

On todella vaikeaa löytää tai keksiä mitään niin ainutlaatuista ettei toinen pyrkisi samoille apajille, tahtomattaankin.

Mttikalevi
Seuraa 
Viestejä54
Liittynyt29.12.2014

Silmä ei voi katsoa itseään kuin peilistä ?

On olemassa näkemys jonka mukaan elämä muodostuu kahdesta erilaisesta voiman yhteydstä siis varsinainen elämänvoima ja vasta voima joka aikaansa virtauksen  minusta itseen joten jos opitaan tiedostamaan voima niin voima voi tiedostaa vasta voimavoiman eli itse joka on erillisyyden ilmentymä eli fyysinen keho ja aivot eli itse joka on kokonaisuuden kannalta väliaikainen ilmiö ja harha

Uskonnoissa on ollut kasitteitä joissa on pyritty vapautumaan jälleen syntymästä esim. buddhalaisuudessa  ja kristinuskossa taasen pyritään ikuiseen taivaseen joten niihin on jokin syy ?

Elämä on mysteeri mutta onko siihen pakko tyytyä  sillä vastauksia voi löytää oman tietoisuuden avautumisen kautta ?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat