Seuraa 
Viestejä1506
Liittynyt29.7.2010

Sanotaan, että jollain esiintyjällä on karismaa, ottaa yleisön valtaansa, Katri Helenalla on siniset silmä. Harvalla on luonnostaan noin siniset silmät.

Toinen mikä tuli mieleen. Tauno Palo mitä se karisma on? Tarkkaan harkittua julkisuuskuvaa? 

Kuka on sinun mielestäsi karismaattisin ihminen, miksi?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Sivut

Kommentit (31)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Karismaa on nimenomaan se että ei tarvitse harkittua julkisuuskuvaaa. 

Karisma tulee siitä että tekee niin kuin tykkää eikä vain esitä tekevänsä. Musiikkityypeissä esimerkiksi on hirvittävästä sitä porukkaa jotka esittävät uskottavaa soittajaa sitä kuitenkaan olematta. Myös näyttelijöissä on väkeä jotka ainoastaan esittävät karismaattista näyttelijää.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Katri Helenan erikoisuus on hymyileväiseltä kuulostava ääni. Se on auttanut häntä menestymään artistina ja kokemus on tuonut itsevarmuutta tekemiseen. Kokemus ei kuitenkaan kasvata karismaa. Karisma on tai ei ole riippumatta siitä paljonko esiintymislavalla kekkuloi.

Perussuomalaiseen yleisöön toki uppoaa vähäisilläkin synnyinlahjoilla varustetun elviksen pelleily.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kaiketi voisin pitää Mikko Kuustosta karismaattisena. En ole hänen musiikistaan kiinnostunut, enkä ole seurannut sitä jotain tv-ohjelmaa missä hän nykyään esiintyy, mutta joskus aikoinaan kun tuli jokusen kerran telkassa nähtyä, niin tuntui jotenkin erityisen hyvältä tyypiltä. Minulle kai karismaattisuus on sitä että ihminen näyttää olevan täydellisessä levossa oman itsensä ja ympäristönsä kanssa. Nyyeitsari voisi ehkä kuvailla ainakin joitakin karismaattisia ihmisiä "vanhoiksi sieluiksi".

Tuntuu että aivan liian usein jotain selkeästi kusipäistä ihmistä sanotaan karismaattiseksi. Esim. olikohan se Frank Sinatra joka oli syönyt naisen selän päältä tökkien haarukoin ja veitsin naisen selkään olisi varmaan monenkin mielestä karismaattinen jäbä, mutta ei minun mielestäni koska olen lukenut tuon anekdootin. Ymmärrän kyllä että jos on kuuluisa karju, niin jossain vaiheessa alkaa vihaamaan naissukupuolta koska osa bändäreistä on aina aivottomia olioita joita ei vaan kertakaikkiaan enää jaksa. Mutta se on ihan oma valinta että alkaako sadistisesti suorastaan rääkkäämään fanejaan (vosujaan).

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9553
Liittynyt20.1.2013

Ihmisen karisma perustuu karkeasti kahteen asiaan, ja löyhästi kolmanteen: 

Sosiaaliseen älyykkyyteen, hyvään itsetuntoon, ja lopuksi seksuaaliseen vetovoimaan, joista tämä kolmas ei ole niinkään välttämätön kuin kaksi ensin mainittua, joita ilman karismaa ei oiken millään synny.

Kaikkien kolmen yhdistelmä voi tuottaa todella karismaattisen henkilön.

Tietyn henkilön karismasta taikka sen puutteesta taasen voivat ihmiset olla hyvinkin eri mieltä, esim itse en pidä Kuustosta ollenkaan karismaattisena, jota täällä joku kerkesi ehdottamaan karismaattiseksi.

Alexander Stubb on mielestäni myös yksi hyvä esimerkki henkilöstä jota osa pitää hyvinkin karismaattisena ja osa ei ollenkaan - itse en pidä ollenkaan.

Karismaattisella henkilöllä voi olla pahojakin puutteita, olemalla silti vakuuttava, kun taasen näennäisesti menestynyt ja lahjakas voi olla hyvinkin tylsä tyyppi, mikä lienee karismaattisen vastakohta. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Brainwashed

Ihmisen karisma perustuu karkeasti kahteen asiaan, ja löyhästi kolmanteen: 

Sosiaaliseen älyykkyyteen, hyvään itsetuntoon, ja lopuksi seksuaaliseen vetovoimaan, joista tämä kolmas ei ole niinkään välttämätön kuin kaksi ensin mainittua, joita ilman karismaa ei oiken millään synny.

Kaikkien kolmen yhdistelmä voi tuottaa todella karismaattisen henkilön.

Itse liitän karismaattisuuteen hyväntahtoisuuden, ja sen, että kiinnostunut kanssakeskustelijasta tai kuulijakunnasta. Lisäksi läsnäoleminen on tärkeää, siis että on täysillä läsnä hetkessä, ja läsnä olevien ihmisten kanssa, tai ainakin luo illuusion siitä. Ja kiinnostunut ihmisistä.

Tunsin aikoinaan erään miehen, jolla oli aika maaginen tatsi naisihmisten kanssa, kaikki naiset ihastuivat häneen. Luulen, että hänen karismassaan oli kyse noista edellä mainituista. Toinen esimerkki on Jari Sillanpää: en hänen musiikistaan erityisesti pidä, mutta satuin kerran näkemään osan hänen lavashowstaan - jestas mikä karisma livenä (telkkarista se ei välity kokonaan).

Ehkä lyhykäisesti karsima on kyky vaikuttaa muihin ihmisiin (positiivisesti), kyky vetää puoleensa muita ihmisiä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
CE-hyväksytty

Mikko Kuustosen näennäinen karisma on seurausta hänen hyväntahdonhölmöilystään ja uskovaisuudestaan.

Onko hän tehnyt jotain konkreettista hölmöä? Ei kai hyvä tahto sellaisenaan ole hölmöä?

Vaikken k-uskontoa diggailekaan, voin silti ajatella sen leirin jäsenistä hyvää. (Vaikka tänäänkin tuli taas eräällä taholla kinasteltua k-uskovaisen kanssa...) Muslimikin voi olla karismaattinen, jos on kiltisti.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Kuustonen on sairastanut masennusta ja selvinnyt siitä. Se varmaan kasvattaa karismaa. Itse en ehkä karismaattisena häntä pitäisi, mutta älykäs ja miellyttävä kaveri ehdottomasti on kyseessä. Ns. "hyvä ihminen". (Sinatra sen sijaan gangstereita ihailevana pikkumiehenä ei minusta ollut lainkaan karismaattinen, vaikka hänellä hieno ääni olikin.)

Mutta karismaattisin henkilö jonka olen nähnyt ei ollut hyväntahtoinen, juurikaan kiinnostunut ihmisistä tai erityisen menestyksekäs naismaailmassakaan (hänen vaimonsa toki oli kaunis). Häntä pikemminkin päin vastoin kuvailtiin äkkipikaiseksi, epäoikeudenmukaiseksi, jopa epärehelliseksi, pitkävihaiseksi ja ajoittain julmaksikin. Hänellä vain oli käsittämätön visio ja taito saada ihmiset uskomaan siihen ja taipumaan tahtoonsa (elämänkerturi käytti termiä "reality distortion field"). Olen nimittäin kerran ollut seuraamassa Steve Jobsin keynotea Apple expossa, ja se voima jolla tämä (tuolloin jo syöpää sairastanut, vaikka se ei ollutkaan yleisesti tiedossa) hontelo farkkuihin ja mustaan poolopaitaan (joita samanlaisia hänellä oli toistasataa kappaletta) pukeutunut rillipää otti yleisönsä on kyllä aika unohtumatonta. (Tätä vain korostaa se että olen seurannut myös vastaavaa tilaisuutta jota veti Jobsin palkaama ja sitten hänelle potkut antanut täysin karismaton sokerivesikauppias John Sculley.)

Vaikea sanoa mitä karisma oikein on, mutta yleensä sen tunnistaa kun kohdalle osuu. Ehkä se voisi olla kykyä saada muut vakuuttuneiksi, käyttipä sitä ominaisuutta sitten sänkyseuran saamiseen tai maaiman muuttamiseen. Karismaa ei kenties voi oppia, mutta sitä voi saada, tai jopa hankkiakin.

Lisäys: olin joulun alla Kansallisteatterissa katsomassa Jukka Puotila Showta. Puotila osoittautui paljon karismaattisemmaksi kun olisin odottanut. Hän sai yleisön (myös minut) vakuutettua hauskuudestaan ja älykkyydestään, vaikka monet vitsit ja imitaatiot eivät oikeastaan olleet kovin hauskoja ja nokkeluudetkin suurelta osin Taina Westin käsialaa. Silti pidän Puotilaa nyt paljon karismaattisempana kun ennen tätä esitystä, koska hän sai minut vakuuttuneeksi. Saatan hyvinkin mennä myös ensi vuonna.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12727
Liittynyt12.7.2010
BCK

Itse liitän karismaattisuuteen hyväntahtoisuuden, ja sen, että kiinnostunut kanssakeskustelijasta tai kuulijakunnasta. Lisäksi läsnäoleminen on tärkeää, siis että on täysillä läsnä hetkessä, ja läsnä olevien ihmisten kanssa, tai ainakin luo illuusion siitä. Ja kiinnostunut ihmisistä.

Tunsin aikoinaan erään miehen, jolla oli aika maaginen tatsi naisihmisten kanssa, kaikki naiset ihastuivat häneen. Luulen, että hänen karismassaan oli kyse noista edellä mainituista. 

Ehkä lyhykäisesti karsima on kyky vaikuttaa muihin ihmisiin (positiivisesti), kyky vetää puoleensa muita ihmisiä.

Tämän karsiman määritelmän voi allekirjoittaa. Mielestäni karismaan myös kuuluu aitous kaikessa mitä tekee. Omaperäisyys tai omintakeisuus ja lämpö ihmisiä kohtaan.

Pidätkö tota mun avatarin näyttelijää karismaattisena?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
SamikoKu

Tämän karsiman määritelmän voi allekirjoittaa. Mielestäni karismaan myös kuuluu aitous kaikessa mitä tekee. Omaperäisyys tai omintakeisuus ja lämpö ihmisiä kohtaan.

Pidätkö tota mun avatarin näyttelijää karismaattisena?

Tuo aitous, omaperäisyys ja omintakeisuus, ja varsinkin lämpö ihmisiä kohtaan olivat hyvä lisä.

Pidän Hopkinsia loistavana, ällistyttävän muuntautumiskykyisenä  ja varsin monipuolisena näyttelijänä, mutta karismaattisena en niinkään. Syynä tähän on se, että hänen oma persoonansa ei tunge hänen näyttelijäntyöstään läpi, eli on vaikea sanoa, millainen hänen oma, todellinen minänsä ja persoonansa on - ehkä nimenomaan tässä näkyy hänen suuruutensa näyttelijänä (tai hänen heikkoutensa ihmisenä, ehkä oman persoonan ohuus tai häilyvyys?) - hän ikään kuin lainaa roolinsa minän ja häivyttää oman minuutensa lähes olemattomiin. Ja tietty pari hänen tekemäänsä kammorooliaan psykopaattisena, sadistisena sarjamurhaajina vaikuttaa paljon arviooni, niitä rooleja ei millään tavalla voi sanoa karismaattiseksi, siinä merkityksessä, että olisivat puoleensavetäviä tai lämpöisiä ihmisiä kohtaan - ehkä näyttelijä, joka osaa niin perin vakuuttavasti esittää moista roolia, löytää itsestään (aika pelottavia) rakennusosia rooliinsa? 

Päinvastainen, karismaattinen esimerkki olisi mielestäni Johnny Depp. Niiden elokuvien perusteella, jotka olen nähnyt, hän vaikuttaa inhimilliseltä, sympaattiselta, sielukkaalta, läsnäolevalta, aidolta ihmiseltä, ja sellaiselta, johon naiset ovat vahaa. En tosin varmaankaan ole nähnyt hänen kaikkia elokuviaan. Tosin hänessä taas ei ole johtajaominaisuuksia, jotka ehkä kuuluvat karismaattisuuteen.

Ehkä tuo jonkun mainitsema seksuaalinen vetovoimakin liitty asiaan, ehkä Hopkins ei ole karismaattinen myöskään vähäisen sex appealin takia? En kyllä tiedä, miten naiset yleensä reagoivat häneen, ehkä tämä on vain oma mielipiteeni hänestä. Johnny Deppistä taas tiedän monien naisten pitävän.

Mikähän olisi hyvä esimerkki karsimaattisesta poliitikosta tai uskonjohtajasta?

Raspu
Seuraa 
Viestejä12727
Liittynyt12.7.2010

Ehkä tuo seksuaalisen aspektin puuttuminen vaikuttaa naisilla karismaan. Minusta taas Johnny Depp on ihan poju. Ei edes tullut mieleeni. Harrison Ford nyt varmaan on aika monen naisenkin mielestä seksikäs ja täyttää karisman tunnusmerkit aika hyvin.

Hopkins on sinänsä persoona joka ei tee paskaa. Eli kaikki roolit jossa minä olen hänet nähnyt on vakavasti otettavia. Jutenkin tulee vain tunne että raha ei vie sitä vaan se on toissijainen asia. Hän myös käsittääkseni opettaa näyttelemistä. Se taas puolestaan viestittää voimakkaasti sosiaalisesta älykkyydestä.

Politikoista vois sanoa että Stalin oli kyllä aika kärkipäässä. Obama taisi myös saada ainakin edellisen taikamaan pääministerin pöksyt märäksi.

Uskonnollisia johtaja taas ei oikeen tule mieleen kun ei noihin "pitkätukka ja parta" yhteisöihin oikein tunne vetoa. EI nyt eikä historista.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Johnny Depp on kyllä vähän poju, totta, kaunis poju.  Mutta hurmaava sellainen. Itse en ehkä rakastuisi, mutta pidän hänestä ihmisenä. Siitä olen lukenut, että hän vetoaa moniin naisiin, vaikka on kai aika lyhyt (?).

Harrison Ford taas ei ole mielestäni kovin seksikäs tai omaperäinen - jälleen vain oma mielipide. Yllättyisin, jos häntä pidettäisiin seksisymbolina. [Korjaus. Näköjään häntä pidetään seksikkäänä, ohhoh: Top 30 Male Sex Symbols of all time vaikka tämän toisen linkin "parhaimmisto" ehkä vastaa omia näkemyksiäni paremmin:The 50 Greatest Male Sex Symbols in Film History ] The Bodyguardissa H. Ford kyllä muistaakseni oli jotenkin vähän seksikäs, kun värisi silminnähden (eläytyi rakkauteen/himoon) ollessaan lähellä sitä päätähteä, Whitney Houstonia. Samalla tavalla kuin Hopkins on Fordkin jotenkin oman persoonansa piilottava. Tai sitten tylsä persoonallisuus.

Ehkä Stalinia, Hitleriä ja senkaltaisiakin voi sanoa karsimaattisiksi, huijarikarismaattisiksi. Ehkä he nimittäin rakensivat julkisuuskuvaansa sympaattisia, ihmisille lämpöisiä piirteitä tietoisesti, Stalinhan oli muka isä aurinkoinen, ja Hitler rakasti muka lapsia.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä826
Liittynyt14.12.2013

Mulle on kerran sanottu että olen karismaattinen. Kai se johtuu siitä, että sattui olemaan tosi hyvä päivä, joka sai mut sosiaalisesti lahjakkaaksi sosialisoiaksi.

If this world isn't about me and it certanly isn't about of you either, - then who the f**k about of us it is then?"

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Kekkonen ja Koivisto olivat karismaattisia presidenttejä, Ahtisaari (pikkumainen), Halonen (kiukuttelija) ja Niinistö (ei lainkaan vaalikampanjakuviensa näköinen) eivät; yhdessä ammatissa pysyäkseni.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat