Sivut

Kommentit (19)

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010

Mielenkiintosta. Brocollia en oo koskaan oikein saannu syötyä retiisejä kuitenkin.
Kielikin menee rullallalle vaikka sillä ei kai yhteyttä tähän ollutkaan. En tiedä onko omassa suussa supermaistajan vikaa, mutta brocolli on maistunut aina "paskalle" riippumatta siitä kuinka sitä on valmistettu. Syömättä on aina jäännyt vaikka nirsoksi ei ole kukaan sanonu.

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Omat havaintomme aihepiiristä ovat, että ihminen herkistyy eri makuille ja tuoksuille, jos elämäntavat parantuvat ja ruokavalio muutetaan luonnollisemmaksi. Haju- ja makuaisti siis paranevat. Hajuaistin parantumisen luultavasti jokainen entinen tupakoitsija voi allekirjoittaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Minä maistoin erässä testissä juurikin ilmeisesti tuon artikkelissa mainitun kemiallisen yhdisteen, ja olen kai jonkinlainen supermaistaja sen perusteella. Pystyn kyllä syömään parsakaalia, vaikka monissa muodoissa se ei kyllä maistu.

"Nämä muut tehtävät ovat ehkä syynä siihen, että tas2r38-geenistä on syntynyt avi-muunnos, joka ei tunnista tiettyjä kitkeriä makuja. Muunnoksesta voi olla hyötyä jossakin toisessa tehtävässä, jota ei vielä ole kyetty selvittämään. "

Muistelen, että mm. simpanssit syövät kitkeriä lehtiä ruokailun lomassa. Ilmeisesti ne häätävät sillä tavoin loisia. Ehkä sama pätee ihmisiin? Muistelen myös, että kitkerillä kasveilla voisi ehkäistä sv-tauteja, syöpiä ja punaisen lihan haittoja?

Lisäys. Animal self-medication and ethno-medicine: exploration and exploitation of the medicinal properties of plants "Chimpanzees and man co-existing in sub-Saharan Africa are also known to ingest the bitter pith of Vernonia amygdalina for the control of intestinal nematode infections. "

Kasvien polyfenolit ovat kitkeriä, ja niillä on todettu ehkäisevää vaikutusta sv-tauteihin, syöpiin jne.: Plant polyphenols as dietary antioxidants in human health and disease (In food, polyphenols may contribute to the bitterness, astringency, color, flavor, odor and oxidative stability.)

Vierailija

Aiemmin ihmettelin noita "PARSAKAALIA YÖK EN SYÖ"  valittajia. Eihän se maistu juuri miltään.

No sittemmin huomasin että soseutettuna kyseinen kasvis maistuu hieman tympäisevältä. Ehkä se on sit näille yrjö puska junioreille sun muille vielä tympäisevämpi kokemus jopa ei-soseutettuna.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
taucalm

Hajuaistin parantumisen luultavasti jokainen entinen tupakoitsija voi allekirjoittaa.

Mun äeti ei voi.

Mulla itelläkään ei parantunut hajuaisti kun oli pari viikkoa polttamatta. Makuaisti kyllä parani ja se tapahtu parissa päivässä.

Hämmentää.

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
BCK

(ps. ei liity aiheeseen, mutta onnittelut Kaarollle hyvästä kirjoituksesta Hesarissa:  Työttömiä nöyryytetään ja heiltä viedään ihmisarvo )

Hyvä kirjoitus minunkin mielestäni. Herää kysymys että mikä on optimaalinen määrä kurjuutta? Rikkaan näkökulmasta lienee sellainen määrä mikä lisää omaa välimatkaa alempiin portaisiin maksimaalisesti jolloin ostovoimaa saadaan eniten, kuitenkin niin että se ei käännä omaa turvallisuutta laskuun.

Viimesessä lauseessa puhuttiin pelosta ja turvallisuudesta myöskin. Pelko vaihtaa todellakin helposti paikkaa. Pitäisi ehkä myös kysyä mikä on optimaalinen määrä pelkoa joka pitää vallassaolijoinen valtapyrkimykset kohtuullisina.

- Charles Bukowski

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
o

Ette ilmeisesti osaa valmistaa järkevästi broccoleitanne, kun höyrystettynä on ihan parasta. Retiisistä taas en ole keksinyt mitään järkevää..

Minun mielestäni parhaan makuista broccoli on paistettuna: ensin paistetaan valkosipulia, lisätään broccoli, ja lopuksi maustetaan thaimaalaisella kalakastikkeella. (Jalkaa vähän kuoritaan ja paloitellaan ja pannan ensiksi paistumaan.).

Monissa padoissa ja keitoissa se myös on ok, kunhan sitä ei keitä liian kauan, varsinkin maitopohjaisessa kalakeitossa tms.. Kivan rapsakaksi parsakaali taas jää, jos sitä lisätään raakana paloina mikrossa lämmitettävän ruoan joukkoon.

Ideana itselläni on ikään kuin piilottaa broccoli, huijata itseni syömään sitä, koska onhan se todella, todella terveellinen kasvis varsinkin K-vitamiininsa ansiosta. Olen tehnyt paljon broccoliruokia omaisellenni, jolla on osteoporoosi ja Alzheimer - K-vitamiinihan saa kalsiumin pysymään luissa, eikä liukenemaan pehmytkudoksiin, esimerkiksi kalkkeutumiin aivoihin ja verisuoniin.

Keittokirjani väittää, että kasvikset eivät menetä kaunista väriään (ja sitä myötä ehkä myös flavonoidejaan??), jos ne keittää ilman kattilankantta. Tätä väitettä en ole testannut.

Retiisin taas voi viipaloida ja lisätä salaatteihin, valmiisiin keittoihin, patoihin jne., ja tietysti syödä ihan sellaisenaan, pestynä. Itse en kyllä pysty kovin montaa syömään. Retiisi on kaunis koristeena, siitä voi leikkaamalla ja vesilasissa turvottamalla tehdä "kukkasia".  

NytRiitti
Seuraa 
Viestejä2851
Liittynyt12.9.2012

En siis ole supermaistaja ei maistu oikeastaan miltään.

Joskus höyrytettynä ja sweetchilikastikkeella maustettuna. Kun nyt muistin, etsiskelin kaupoista tuoretta parsakaalia, muttei nähtävästi missään päin mualimoo ole parsakaalisesonki, ei ollut yleisemmin käyttämissäni kaupoissa (K,S,Lidl).

Eikä pakasteenakaan viimeisessä käymässäni kaupassa, kun toivo tuoreesta oli loppunut.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Parsakaali on nimenomaan _hyvää_, ei koskaan mautonta tai pahaa. Varmaankin toiseksi paras vihannes heti sipulin jälkeen. Kukkakaali sen sijaan on aika mauton, mutta suutuntumaltaan(?) oikein hyvä vihannes, eli varmaankin sitten se kolmanneksi paras.

Korianterihan on myös sellainen joka joidenkin ihmisten mielestä maistuu kummalliselta, saippualta tai luteelta. Tuossakin ilmeisesti joku geneettinen juttu että se joillekin maistuu oudolta.

Itse taas en siedä kuminaa lainkaan, mielestäni se ei sovellu ihmisravinnoksi ollenkaan. Pienikin määrä kuminaa missä tahansa pilaa koko ruuan täysin. Maistuu samalta kuin palava kumi haisee. Onkohan tämäkin joku geneettinen homma?

Tietämyskone
Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt21.12.2014
Nobelaner

Itse taas en siedä kuminaa lainkaan, mielestäni se ei sovellu ihmisravinnoksi ollenkaan. Pienikin määrä kuminaa missä tahansa pilaa koko ruuan täysin. Maistuu samalta kuin palava kumi haisee. Onkohan tämäkin joku geneettinen homma?

Minäkään en pidä kuminasta. Näkkileipä on laakista pilalla, jos siihen on moista laitettu. Sama juttu inkiväärin kanssa, jos sitä on lihan marinadiin sotkettu.

01000101 01001110 01001001 01000001 01000011

Raspu
Seuraa 
Viestejä13878
Liittynyt12.7.2010
Nobelaner

Paljon mahdollista että on.
Pastalla kuitenkin tuollaisten asioitten kysyminen tai omien johtopäätösten tekeminen on kerettiläistä. Siitä voi joutua roviolle, mikäli et nyt kykene löytämään tutkimusta päättelysi tueksi.

- Charles Bukowski

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat