Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

http://fi.wikipedia.org/wiki/Krooninen_v%C3%A4symysoireyhtym%C3%A4

Krooninen väsymysoireyhtymä (par. krooninen uupumusoireyhtymä) eli myalginen enkefalomyeliitti (suom. lihaskipuja aiheuttava aivo-selkäydintulehdus) [1] (diagnoosikoodi G93.3[2]) on reuman kaltainen parantumaton[3]neurologinen[4] autoimmuunisairaus[5]. Uusimmat tutkimukset viittaavat siihen, että kroonisen väsymysoireyhtymän oireet johtuvat aivojen kroonisesta tulehdustilasta ja sen aiheuttamasta valkean aivoaineen tuhoutumisesta[6][7][8]. Vuonna 2012 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että tutkittavien CFS-potilaiden solujen mitokondrioiden energiantuotanto oli häiriintynyt ja häiriön aste korreloi oireiden vakavuuden kanssa[9]. Kyseinen löytö selittäisi CFS-potilaiden uupumuksen.

Kroonisen väsymysoireyhtymän tyypillisimmät oireet ovat jatkuva tai alati uusiutuva uupumus, laaja-alainen tai vaeltava lihas- tai nivelsärky, unihäiriöt sekä kognitiiviset häiriöt[10]. Krooninen oireyhtymä rajoittaa merkittävästi potilaan mahdollisuutta osallistua työelämään, opintoihin, sosiaaliseen elämään ja harrastuksiin[11]. Suurella osalla väsymysoireyhtymäpotilaista esiintyy myös fibromyalgiaa[12].

Sairauden englanninkielinen nimi on chronic fatigue syndrome (CFS), joka on suomennettu hieman harhaanjohtavasti "väsymysoireyhtymäksi". Kyseessä on kuitenkin pikemminkin uupumus ja voimattomuus kuin tavallinen väsymys, minkä vuoksi aiemmin käytössä ollut termi krooninen uupumusoireyhtymä[13] kuvaa paremmin sairauden luonnetta. Monissa maissa käytetään vanhempaa termiä myalgic encephalomyelitis eli ME. Suomessa krooninen väsymysoireyhtymä on erittäin huonosti tunnettu ja tunnistettu sairaus, vaikka monissa maissa sitä tutkitaan ja hoidetaan aktiivisesti.lähde?

Kommentit (13)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

(Teknisten ongelmien vuoksi jatkan oman kommenttini erikseen perään.)

Yritän varoa sellaista että on tunnistavinaan jonkin mystisen sairauden itsestään. Lueskelin jokin aika sitten jostakin tästä väsymysoireyhtymästä, ja se vaikuttaisi olevan sen verran rankka että voi mennä jalatkin alta. Sellaista ei itselleni ole vielä tapahtunut, joten sikäli en pidä kauhean todennäköisenä että tämä minua vaivaisi.

Mutta samassa tekstissä mainittiin omituisesti nivelestä toiseen kummitteleva kipu. Tällaista minulla ON ollut. Ensimmäistä kertaa joskus vuosituhannen alkupuolella. En muista oliko ensimmäiset vaivat polvissa vai ranteessa. Jokatapauksessa polvet alkoivat naksua ja raksua kun nousin portaita 3. kerrokseen. Ranteiden kohdalla puolestaan ensin vasen ranne alkoi oireilemaan niin että se aristi, ja mikäli yritin nostaa jotain raskasta, olin pudottaa esineen kun ranne antoi arkuuden takia periksi. Myöhemmin samaa oli oikeassakin ranteessa lievempänä.

Ranteissa ei kauhean usein ole näitä arkuuksia ollut, mutta polvet ovat jatkaneet naksumistaan silloin tällöin. Kun olin VHH-dieetillä vuonna 2006 kiinnitin huomiota siihen että kaikki nivelvaivat loistivat poissaolollaan juuri silloin. Jostain luinkin sittemmin että koko kehon hiiva voisi aiheuttaa nivelvaivoja, ja oletin että nivelten parantuminen juontui siitä etten mättänyt hiilareita.

En muista koska olen ollut viimeksi energinen, vireä ja pirteä. Vuonna 1999? Olen olettanut että olen melkein aina väsähtänyt koska minulla on astma (ilmennyt yskänä nuoresta asti, nyttemmin reilun vuosikymmenen myös ajoittaisena hengenahdistuksena). En käytä astmaa hoitavia lääkkeitä, koska muutaman kerran niitä käytettyäni olen havainnut että yskä uusii heti kun lääkityksen lopettaa. Tuntuu siis turhalta syömiseltä/hengittämiseltä. Toisaalta en yski joka päivä, eikä ole "hengen loppumisen" tunnettakaan joka päivä. Ja silti olen väsynyt kokolailla joka päivä. Ainakin siinä mielessä etten jaksa olla skarppi. Lähinnä tämä tulee ilmi sosiaalisissa tilanteissa. Niin kauan kuin olen yhden ainoan ihmisen kanssa tekemisissä, ongelmia ei ole. Mutta isommassa joukossa tuntuu että aivoni menevät lepotilaan tuon tuostakin. Ei vaan pysy tarkkaavaisuus yllä. Olen olettanut tuon juontuvan kylläkin Asperger-piirteisyydestä. Jo koulussa meni tunnit helposti "haaveillessa", josta syystä tuli noloja tilanteita jos yhtäkkiä joku kommentoi minulle.

On myös melkeinpä aina sellainen vähän "pökertynyt" olo, ja sen olen olettanut johtuva tasapainoaistin häiriötilasta. Vaikea näitä selittää, mutta kaiken kaikkiaan minulla ei tunnu olevan kuin kaksi eri tilaa: kohtalainen tilt eli titityy eli järki seisoo, ja jonkinlainen skarppius, josta on pirun vaikea pitää pitkään kiinni.

Harjoitettuani vuodesta 2010 enemmän liikuntaa kuin koskaan ennen olen ihmetellyt myös sitä että minkä takia olen vaikka jokaikinen päivä varsin poikki jos olen päivän aikana liikkunut. Jotkut ihmiset ovat väittäneet että liikunta tekee energiseksi, mutta itse olen välillä aivan puhki, eli se että liikun paljon tai usein ei mitenkään aiheuta jonkin ihme energian kumuloitumista. Kunto ei parane miksikään. Olen aina vaan yhtä raakki, vaikka kuntoilisin mitenkä. (Onneksi edes läski hupenee ja lihas lisääntyy kesäkausina, jolloin se aktiivisuuteni on jokapäiväistä.)

Aikoinaan tunsin erään ihmisen joka ei saanut edes kotitöitä tehtyä kun hänen raajansa olivat niin kipeät ettei hän kestänyt mitään nostelua ja touhuamista lainkaan. Hänellä varmaan oli tämä otsikon mukainen sairaus. Oli kyllä henkisestikin varsin lannistunut yksilö. Tätä syndroomaa käsittelevässä artikkelissa jonka luin mainittiin juuri se että liikuntasuorituksen jälkeen ei välttämättä jaksa enää yhtään mitään. Mutta näemmä jaksaa siis sen suorituksen, jonka minä siis kyllä jaksan. Vaikea sanoa kuinka pahana olo sitten pitäisi olla, että kannattaa ottaa tosissaan näitä sairauksia omalla kohdallaan!

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau
 Vuonna 2012 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että tutkittavien CFS-potilaiden solujen mitokondrioiden energiantuotanto oli häiriintynyt ja häiriön aste korreloi oireiden vakavuuden kanssa[9]. Kyseinen löytö selittäisi CFS-potilaiden uupumuksen.

Tuo saattaa olla syy, miksi CFS:aa voi olla vaikea diagnosoita: mitokondriotauteja on useita, ja niillä voi olla samankaltaisia oireita. Ensinnä mieleen tulee masennus, diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta mitokondriasairauksia taitaa olla useita (ehkä kymmeniä?) erilaisia. Duodecim: Mitokondriotaudit

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ihan äkkivilkaisulla tuosta listasta löytyy sellaisia suvussani ainakin yhdellä esiintyviä sairauksia kuin verkkokalvon rappeuma, diabetes ja anemia. Mutta noin kaiken kaikkiaan: onko noilla mitokondriasairauksialla tapana niputtua, eli että sama ihminen voi saada useita eri sairauksia tuosta listasta samalla kertaa?

Veriarvot minulla onneksi olivat vuosi sitten normaalit, vaikka keski-iässähän se verensokeri kai alkaa nousemaan jos se noustakseen on. Kilpirauhasarvot ovat olleet kahteen kertaan mitattuna ok.

Rääppimällä tuota tekstiä löysin tämän varsin mielenkiintoisen kohdan:

Mitokondriotautien oireet johtuvat solun energian puutteesta, ja yleisimmin oireita ilmenee niissä kudoksissa, jotka ovat riippuvaisia tehokkaasta soluhengityksestä.

Ravinnon sisältämä energia sitoutuu soluille käyttökelpoiseksi ATP:ksi (adenosiinitrifosfaatiksi) mitokondrioissa tapahtuvassa soluhengityksessä. Pieni osa solujen ATP-tuotannosta kytkeytyy solulimassa tapahtuvaan hiilihydraattien glykolyysiin. Sen suhteellinen osuus ATP-tuotannosta vaihtelee kudoksen, solutyypin ja solun toimintatilan mukaan. Kuvassa 3 on esitetty pääpiirteittäin ATP:n tuottoon johtavat aineenvaihduntareitit. Eriasteista entsyymien vajaatoimintaa on todettu kaikissa energiantuoton keskeisissä järjestelmissä: rasvahappojen ja palorypälehapon (glykolyysin lopputuotteen) hapetuksessa, sitruunahappokierrossa sekä hengitysketjun oksidatiivisessa fosforylaatiossa.

Olenhan mietiskellyt josko omat ruoansulatusvaivani (joita pidän ärtyvän suolen vaivana) juontuisivat entsyymien puutteesta. Koska minulla juurikin rasva aiheuttaa vaivoja, eli ei sula, niin pitäisin todennäköisenä että puuttuu sulattajaentsyymejä. Nappaan toisinaan paketista hiilareita, rasvaa ja protskuja sulattavia kapseleita, ja toisinaan en ehkäisevät turvotuksen ja vatsakivut.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40695
Liittynyt6.12.2009
Is depression a kind of allergic reaction?

A growing number of scientists are suggesting that depression is a result of inflammation caused by the body’s immune system

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/jan/04/depression-allergic-reaction-inflammation-immune-system

Imaging study finds first evidence of neuroinflammation in brains of chronic pain patients

Images created by averaging PET scan data from chronic pain patients (left) and healthy controls (right) reveals higher levels of inflammation-associated translocator protein (orange/red) in the thalamus and other brain regions of chronic pain patients. Credit: Marco Loggia, PhD, Martinos Center for Biomedical Imaging, Massachusetts General Hospital

New theory links depression to chronic brain inflammation

http://phys.org/news/2010-10-theory-links-depression-chronic-brain.html

Are depressed people too clean?

In an effort to pinpoint potential triggers leading to inflammatory responses that eventually contribute to depression, researchers are taking a close look at the immune system of people living in today's cleaner modern society.

Rates of depression in younger people have steadily grown to outnumber rates of depression in the older populations and researchers think it may be because of a loss of healthy .

In an article published in the December issue of Archives of General Psychiatry, Emory neuroscientist Charles Raison, MD, and colleagues say there is mounting evidence that disruptions in ancient relationships with microorganisms in soil, food and the gut may contribute to the increasing rates of depression.

According to the authors, the modern world has become so clean, we are deprived of the bacteria our immune systems came to rely on over long ages to keep inflammation at bay.

http://phys.org/news/2010-12-depressed-people.html

Biological changes in suicidal patients

Depressed and suicidal individuals have low levels of the stress hormone cortisol in their blood and saliva. They also have substances in their spinal fluid that suggest there is increased inflammation in the brain. These findings could help to develop new methods for diagnosing and treating suicidal patients.

Read more at: http://phys.org/news/2010-11-biological-suicidal-patients.html#jCp

A history of neglect or abuse in childhood appears to be associated with depression and inflammation in adulthood, a combination that may increase cardiovascular risk, according to a report in the April issue of Archives of General Psychiatry, one of the JAMA/Archives journals.

“Major depression is a multisystemic disorder that affects both brain and bodily functions,” the authors write as background information in the article. Depression and cardiovascular disease often occur simultaneously, and inflammation (chronic activation of the immune system) has been linked to both. “However, not all individuals with depression have elevated levels of inflammation. Those who do could be at highest risk for cardiovascular disease.”

http://phys.org/news126804909.html#nRlv

Otsikon pitäisi olla mielestäni monikossa.

Masennukseen on perimmäinen syy

http://www.hs.fi/tiede/a1421553469428?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&utm...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Melkoisen monet masentuneet elävät paskan ja saastan keskellä, koska eivät jaksa enää edes siivota. Että eiköhän heille sitä kautta sitä bakteerialtistumaa kehity. Jos sitä piti olla jo lapsena, niin meitsi kyllä ihan kaiveli kuraliejussa siinä missä muutkin, ja kissojen kanssa tuli telmittyä olisiko ollut 5-vuotiaasta asti.

Sensijaan, vaikkei tämä nyt uupumukseen liitykään, jäi vähän mietityttämään nuo kortisolit kun katselin telkasta dokumentin joka käsitteli ikävystymistä. Olivat kokeissa todenneet että päinvastoin kuin päältä katsoen luulisi, ikävystyneen ihmisen aivot alkavat käymään ylikierroksilla ja kehossa erittyy stressihormonia.

Selittäisiköhän tuo sen minkä takia jotkut rentoutusharjoituksissa kokevat melkeinpä paniikkitilan, eli eivät lainkaan rentoudu, vaan ahdistuvat? Ehkäpä joillakin ihmisillä aivot reagoivat reporankana retkottamiseen äärimmäisen tylsyyden tilana, mikä saa aikaan stressihormonin liiallisen erittymisen ja johtaa kehon paniikkikohtaukseen?

Jos aivoissa/elimistössä on jatkuva päällejäänyt stressitila, voisihan sekin tietenkin pitkässä juoksussa aiheuttaa varmaan uupumusta. Itse esim. olen nyt kiinnittänyt huomiota siihen että minullahan on jatkuva kehollinen jännitystila päällä. Vaikka esim. silmälasit valuivat naamaltani viimeksi 90-luvulla (jolloin rillit olivat mallia pullonpohjat), silti kasvolihakseni ovat kokoajan jännittyneenä jos en huomaa asiaa ja puutu siihen. Hartiat puolestaan ovat tuon tuostakin korvissa, kun takki ei muka lämmitä tarpeeksi tai kassin olkain valuu tms. On kyllä perin jännää että pitää oikein ponnistella päästäkseen siihen rentoon, jännittämättömään tilaan minkä pitäisi olla normitila.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Melkoisen monet masentuneet elävät paskan ja saastan keskellä, koska eivät jaksa enää edes siivota. Että eiköhän heille sitä kautta sitä bakteerialtistumaa kehity. Jos sitä piti olla jo lapsena, niin meitsi kyllä ihan kaiveli kuraliejussa siinä missä muutkin, ja kissojen kanssa tuli telmittyä olisiko ollut 5-vuotiaasta asti.

Voisiko olla, että masentuneiden ruoka ei sisällä luonnollisia bakteereita, jos eivät jaksa väsätä raasteita ja salaatteja (niistäkö niitä hyviä bakteereita saa?), tai ne eivät maistu? Lisäksi sokerin muistelen jopa aiheuttavan masennusoireita, ja monet masentuneethan itselääkitsevät sokerilla itseään? Ehkä monet masentuneet syövät pikaruokaa, eineksiä yms., kun eivät jaksa tehdä oikeaa ruokaa? 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40695
Liittynyt6.12.2009

Tästä kulmasta tarkasteltuna, ehkä ja varauksella...

A common gut microbe might curb the risk of developing multiple sclerosis—at least in women—suggests the largest study of its kind published online in the Journal of Neurology Neurosurgery & Psychiatry.

If confirmed in other studies, this might prove the hygiene hypothesis, the premise of which is that childhood infections help to prime and regulate the immune system and ward off autoimmune and allergic diseases in later life, say the researchers.

The prevalence of multiple sclerosis (MS) has increased worldwide, in tandem with other autoimmune disease, but the reasons behind this rise are unclear. Some studies have suggested a link between early childhood infection and reduced MS risk, but they have all been small.

http://medicalxpress.com/news/2015-01-common-gut-microbe-curb-multiple.html

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40695
Liittynyt6.12.2009

Tästä kulmasta tarkasteltuna, ehkä ja varauksella...

A common gut microbe might curb the risk of developing multiple sclerosis—at least in women—suggests the largest study of its kind published online in the Journal of Neurology Neurosurgery & Psychiatry.

If confirmed in other studies, this might prove the hygiene hypothesis, the premise of which is that childhood infections help to prime and regulate the immune system and ward off autoimmune and allergic diseases in later life, say the researchers.

The prevalence of multiple sclerosis (MS) has increased worldwide, in tandem with other autoimmune disease, but the reasons behind this rise are unclear. Some studies have suggested a link between early childhood infection and reduced MS risk, but they have all been small.

http://medicalxpress.com/news/2015-01-common-gut-microbe-curb-multiple.html

Researchers have revealed that the colonization of the gut of young mice by certain types of bacteria can lead to immune responses later in life that are linked to disease. Increases in the levels of segmented filamentous bacteria can trigger changes in the lymphoid tissue of the mouse gut that result in the production of antibodies that attack components of the cell nucleus. This type of damage is a hallmark of autoimmune diseases like systemic lupus erythematosus and systemic sclerosis where organs throughout the body are damaged by wayward immune responses. The findings are published in The EMBO Journal.

"Our results demonstrate how gut health in young animals may be linked to autoimmune disease in older animals," says Dirk Elewaut, Professor at Ghent University Hospital in Belgium and VIB Inflammation Research Center, Ghent University, Ghent, Belgium who is one of the lead authors of the study. "The microbiome of the young mouse impacts a loss of tolerance of the secondary immune system against proteins in the nucleus of the cell. The attack of certain proteins by the body's own immune system can subsequently lead to tissue damage and disease."

http://medicalxpress.com/news/2015-01-gut-microbes-trigger-autoimmune-di...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
BCK
Rousseau

Voisiko olla, että masentuneiden ruoka ei sisällä luonnollisia bakteereita, jos eivät jaksa väsätä raasteita ja salaatteja (niistäkö niitä hyviä bakteereita saa?), tai ne eivät maistu? Lisäksi sokerin muistelen jopa aiheuttavan masennusoireita, ja monet masentuneethan itselääkitsevät sokerilla itseään? Ehkä monet masentuneet syövät pikaruokaa, eineksiä yms., kun eivät jaksa tehdä oikeaa ruokaa? 

Ainakin kaamosmasennus aiheuttaa hiilarihimoa, kuulema, että paremminkin sokeria ahdetaan jos masentaa. Tiedä sitten masentaako sokeri vielä entuudestaan lisää. Alkoholista muistelisin että se masentaa.

Mutta eihän raasteissa ja salaateissa saa olla bakteereita, sillä ruokamyrkytys on aika vakava juttu. Minusta vähän tuntuu että ne suolistobakteerit ovat eri asia kuin maaperän bakteerit. Perussetin ruoansulatusbakteereitahan vauva kai saanee syntyessään normaalisti alakautta, eli siis naisen vaginasta (missä voi olla peräsuolen alueenkin bakteereita). Keisarinleikkauksella syntyvät lapset saavat ensimmäisiksi bakteereikseen iholla olevia bakteereita, ja sen vuoksi he ovat herkempiä sairastelemaan lapsena.

Mitä taas tulee siihen että nimenomaan kuuluisi sairastella lapsena, nimittäin niitä kaikenlaisia tartuntatauteja, niin itselläni ei ollut ikinä muuta kuin kuumetta ja jossain vaiheessa sikotauti. Vasta aikuisena sain vesirokon, ja mitään muuta minulla ei sitten olekaan juuri ollut kuin flunssia harvakseltaan. Olisikohan se lapsuus sitten pitänyt olla jatkuvaa sairastelua että ei olisi kehittynyt mitään autoimmuunijuttuja... Jokatapauksessa äärimmäisen steriilin puhdata meillä ei ollut, ja kokovartalopesullakin käytiin vuosia vain kerran viikossa. Mutta kun ei kauheasti tavattu muita ihmisiä, niin siksi kai jäi ne tartuntahommelit saamatta.

Ei se kyllä paljoa ihmisiä lämmitä jos kaikkeen vastaus on että lapsena niin tahi näin. Aikuisenkin ihmisen pitäisi pystyä vielä vaikuttamaan terveyteensä, eikä kokea olevansa ikuisesti tuomittu sairaaksi koska lapsuus. Tämän vuoksi en itse niin kauheasti ole miettinyt lapsuuden seikkoja somaattisen puolen sairauksien syynä. (Riittää että pitää lapsuutta psyyken puolen häikän sylttytehtaana.)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Kai ne "luonnolliset" tai "hyvät" bakteerit ovat niitä probiootteja, esimerkiksi maitohappobakteereja mm. hapankaalissa ja hapatetuissa maitotuotteissa, ei siis ulostebakteereja (=suolistobakteereja), jäykkäkouristuksia aiheuttavia ehkä mullasta peräisin olevia bakteereja jne. patogeenejä. (Prebioootit kuten kauran kuidut voivat myös olla hyödyksi.)

Sokerista: Sugar doesn’t just make you fat – it can also trigger depression, anxiety and stress

Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2842755/Sugar-doesn-t-just-make-fat-trigger-depression-anxiety-stress.html#ixzz3PMFPzHSb 

- Eating a diet high in fructose makes depression and anxiety worse

- Also changes the way the brain responds to stress, experts said

- Fructose has already been linked with cancers, heart disease and dementia

- Also linked to high blood pressure, kidney damage and type 2 diabetes

jesper
Seuraa 
Viestejä661
Liittynyt4.3.2009
Rousseau

Ei se kyllä paljoa ihmisiä lämmitä jos kaikkeen vastaus on että lapsena niin tahi näin. Aikuisenkin ihmisen pitäisi pystyä vielä vaikuttamaan terveyteensä, eikä kokea olevansa ikuisesti tuomittu sairaaksi koska lapsuus. Tämän vuoksi en itse niin kauheasti ole miettinyt lapsuuden seikkoja somaattisen puolen sairauksien syynä. (Riittää että pitää lapsuutta psyyken puolen häikän sylttytehtaana.)

Kyllä kai nykyään lääketieteen vakiovastauksena kaikkeen on pikemminkin pilleripurkki, kuin lapsuuden käsittely. Mielestäni osittain aaltoliike on mennyt jopa väärään suuntaan, kun psyykkiset selitykset on paljolti unohdettu. Ei se somaattisten vaivojen psyykkinen käsittely mielestäni tarkoita pelkästään lapsuuden kaivelua. Pikemminkin ihmistä pitäisi käsitellä kokonaisuutena, ja huomioda elämäntilanne, ruokavalio, ym. Kaikki seikat vaikuttavat yhdessä, ja ehkä myös toisiaan vahvistaen, masentunut ei jaksa syödä kunnolla, jne.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

umbrella
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt19.9.2015

Hei!

Nostan tätä keskustelua osaksi omasta mielenkiinnosta ja osaksi ystäväni puolesta. Hän on siis 3 vuotta nyt sairastanut kroonista väsymysoireyhtymää. Sairastelu alkoi Mykoplasmalla, johon hän vuoden jälkeen sai 7 päivän antibioottikuurin, joka mykoplasman paransi, paitsi oireet jäivät. Mykoplasman IgM on edelleen kolmen vuoden jälkeen positiivinen ja IgG-taso on ollut noususuhdanteinen. Myös keuhkoklamydian vasta-aineet ovat melko korkeat. Ystäväni on aina ollut luonteeltaan perfektionisti ja hän stressaa helposti asioilla. Yliopistossa hän sai huippuarvosanoja. Häntä kuulemma harmittaa kovasti kun monet ihmiset nykyään haukkuvat häntä laiskaksi ja motivaatio-ongelmaiseksi.

Krooninen väsymysoireyhtymä luokitellaan neurologiseksi sairaudeksi, joskin ei ole täysin varmaa onko kyseessä neurologinen vai psykosomaattinen sairaus. Suomessa tätä sairautta hoidetaan psykoterapialla ja liikunnan määrän asteittaisella nostolla sekä myös masennuslääkkein. Tutkimuksen mukaan 40% parani näillä hoitokeinoilla. Tämän tutkimuksen mukaan on myös tärkeää että kroonista väsymysoireyhtymää sairasvat pakotetaan tekemään vähän enemmän kuin he jaksavat. Tämä viittaisi siihen että kyseessä on kuin onkin psykosomaattinen sairaus. Eräs tuttavani opiskelee lääketiedettä ja hänen mukaansa krooninen väsymysoireyhtymä on täysin huuhaa-sairaus ja monet lääkärit ovat hänen kanssaan samaa mieltä. Jotkut ovat myös miettineet voisiko kyseessä olla vain hienompi nimi masennukselle tai krooninen masennus.

Ystäväni ei kuitenkaan saanut apua näillä hoitokeinoilla ja liikunta kuulemma pahentaa vain oireita. Masennuslääkkeet ilmeisesti vain heikensivät hänen oloaan. Yksityisellä puolella Mehiläisessä lääkäri halusi kokeilla aiemmin hänen kohdallaan pieniannoksista naltreksonia, josta ystäväni saikin jonkin verran apua. Kyseinen lääkäri ei voinut kuitenkaan uusia naltrekson reseptiä, sillä ylemmältä taholta oli tullut valituksia hänelle tämän lääkkeen määräämisestä. Ilmeisesti kyseinen lääkkeen määrääminen on tällä hetkellä kielletty suomessa kroonisen väsymysoireyhtymän hoidossa, sillä tutkimuksia sen tehosta tämän sairauden hoidossa ei ole.

Mietteitä asiasta?

Käyttäjä3786
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt21.2.2017

Hei, oletteko nähneet erään CFS-potilaan (krooninen väsymysoireyhtymä) tekemän videon omakohtaisesta
hoitokokeilusta ketogeenisella ruokavaliolla, josta saanut hyviä tuloksia ?

Iltalehden juttu 19.2.2017 perustui tällä videolla esitettyyn dokumenttiin, jonka tämä henkilö oli tekstittänyt suomeksi. Hienoa.

Ketogeeninen ruokavalio CFS - sairauden hoidossa

https://youtu.be/uOzBEb5dV88

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat