Seuraa 
Viestejä6
Liittynyt24.11.2014

Mul oli fyssan koe viime viikolla ja tästä tehtävästä en oo ihan varma . Voisiko joku auttaa mua, kiitos!

Laatikko on vedessä ja syvyys on 10m. Laatikon pinta-ala on 5 m^2. Kuinka suuri voima tarvitaan laatikon nostamiseen?

Veden tiheys= 1000kg / m^3

Mun vastaus oli :

p=pgh

Veden tiheys= 1000kg / m^3

Hydrostaattinen paine p=  1000kg / m^3 * 9.81m/s^2 * 10m = 98100 p

F=p*A = 98100 p * 5 m^2 =490500 N

V. noin 491  kN

Kommentit (6)

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1259
Liittynyt6.4.2014

Tässä on kaksi eri vaihtoehtoa, joista toinen on tosi ja toinen todennäköisesti epätosi:

1) Kokeen laatija ei ymmärrä fysiikasta yhtään mitään

2) olet kopioinut koetehtävän tänne väärin

PPo
Seuraa 
Viestejä12873
Liittynyt10.12.2008
en se minä ollut

Tässä on kaksi eri vaihtoehtoa, joista toinen on tosi ja toinen todennäköisesti epätosi:

uskon, että 1) on todennäköisesti epätosi  ja  siten 2) on tosi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Laatikon massa ei vaikuta asiaan vaan sen tiheyden suhde veteen. Eihän tässä mitään kiihtyvyyksiä ole haettu.

Tarkennan. Jos sen "tiheys" on sama kuin vedellä on voima likimain nolla, ellei kiihdytykseen tarvittavaa voimaa huomioida. Nostonopeus tuottaa tietenkin vastavoiman, mutta sekin riippuu laatikon korkeudesta. 5 m2 levy vaatii isomman voiman kuin 5 m2 otsapinnaltaan oleva sukkularakenne.

Kai tuo tehtävä on aivan perästä vaan, jos se noin on annettu. Jos tuohon vastaa täsmälisesti saa opettajasta riesan itselleen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Keckuli
Seuraa 
Viestejä568
Liittynyt10.10.2013

Joo, kysyin laatikon massaa voidakseni laskea laatikon tiheyden, mutta sitten huomasin, että eihän tehtävässä ollut annettuna laatikon tilavuuttakaan, vaan pelkästään laatikon pinta-ala (mikä sekin on vähän outo käsite).

Bernard Shawn: ”Tiede on aina väärässä: se ei koskaan ratkaise ongelmaa luomatta kymmentä lisää.”

Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
Liittynyt27.12.2008
PPo
en se minä ollut

uskon, että 1) on todennäköisesti epätosi  ja  siten 2) on tosi.

Samoin minäkin sen ajattelen, mutta en voi olla vähän spekuloimatta.

Voisikohan tehtävässä alunperin olla kyse jonkin ilmatiiviin luukun aukaisemisesta. Vaikkapa veteen pudonnut kassakaappi. Tosin pinta-ala on varsin suuri.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat