Kommentit (13)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Erinomainen ja kinnostava artikkeli.

Tämä väite näiden seuraavien huipputerveellisten ruoka-aineiden mahahaavariskistä oli yllättäävä:

"Tietyillä yrteillä, kuten kurkumalla, vihreällä teellä, inkiväärillä ja rosmariinilla, on sama vaikutusmekanismi kuin tulehduskipulääkkeillä. Niissä on myös sama sivuvaikutus eli mahahaavariski."

Mihinkähän tämä väite perustuu?

Kurkumaa on käytetty mm. mahahaavojen hoitoon:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92752/

"Turmeric was also found useful in healing peptic ulcers. In a phase II clinical trial, 45 patients with peptic ulcer received capsule-filled turmeric orally in the dose of 2 capsules (300 mg each) five times daily. After 4 weeks of treatment, ulcers were found to be absent in 48% of cases. After 12 weeks of treatment, ulcer-free cases increased to 76% (Prucksunand et al. 2001). A double-blind trial found turmeric to be helpful for people with indigestion and for people with stomach or intestinal ulcers, but it was shown to be less effective than antacids (Kositchaiwat, Kositchaiwat, and Havanondha 1993). "

Ainoa, minkä löysin kurkuman mahaahaavoja aiheuttavasta vaikutuksesta oli vuodelta 1988 rottakokeista, joissa rotille aiheuttiin maahahaava kurkumalla (pelkkä otsikkotieto): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7409877

Vihreää teetä puolestaan on käytetty haavaisen paskusuolentulehduksen (?) (ulcerative colitis) hoitoon: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1319610312000397

Asia kiinnostaa minua siitä syystä, että käytän noita mainittuja ruoka-aineita välillä aika paljonkin.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1434
Liittynyt13.11.2014
BCK

 

Mihinkähän tämä väite perustuu?

 

Minustakin Tiede-lehdessä julkaistuun kirjoitukseen sopisi saumattomasti linkit ja viittaukset jotka tukisivat esitettyjä väitteitä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Lainaus:
Tutkimuksissa on todettu, että fibromyalgiasta kärsivien elimistö tuottaa tavallista vähemmän onnellisuushormoni endorfiinia.

Useamman eri kehollisen kiputilan kohdalla olen todennut nyt jokusen vuoden ajan että kesällä olen melkeinpä oireeton, mutta syyskuussa paukahtaa vaivat päälle ja siitä ne sitten vaan lisääntyy, kunnes alkukesästä taas helpottaa. Olen pähkäillyt että kumpi mahtaa varsinaista olla normaali eli "normitilanne". Se että on milloin mitäkin kipua talvikaudella, vai se että ei ole juuri mitään kipuja kesäkaudella. Jokatapauksessa endorfiinien määrästähän tämä taitaa olla kiinni. Kesäkautena nautin valosta ja lämmöstä, ja pystyn harjoittamaan aktiviteetteja jotka tuottavat minulle suurta nautintoa. Talvikaudella harvat on huvit, ja nykyään sitäkin harvemmat kun ei säitä pitele.

Mitenkähän sitä onnellisuushormoonia sitten saadaan erittymään, jos ei pääse kokemaan asioita joista kokisi itsensä onnelliseksi? Tai jos ei onnellistu lainkaan vaikka kokisi asioita joista pitäisi nauttia? Asenteesta jäkättäminen on aika turhaa touhua jos kehossa on pysyvä endorfiinivaje.

***

Olen saanut käsityksen että joissakin kroonillistuneissa kiputiloissa voisi olla kyse jopa siitä että keho alkaa kasvattamaan liikaa hermopäätteitä jotka sitten lähettävät (tarpeettomia) kipuimpulsseja. Tuollaista ilmeisesti hoidetaan joskus jopa leikkauksin (vestibuliitissa ainakin). Poistetaan kudosta hermopäätteineen. Tällaisen mielikuvan olen saanut, en mene takuuseen että ymmärsin oikein. 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Mitenkähän sitä onnellisuushormoonia sitten saadaan erittymään, jos ei pääse kokemaan asioita joista kokisi itsensä onnelliseksi? Tai jos ei onnellistu lainkaan vaikka kokisi asioita joista pitäisi nauttia? 

Eikös liikunta tuota endorfiineja, ainakin juoksu, hiihto tms. pitkäkestoinen liikunta?

Lisäys: wikipedian mukaan: "Elimistö tuottaa endorfiineja etenkin unen aikana. Endorfiineja vapautuu myös esimerkiksi pitkäkestoisen liikunnanmielimusiikin kuuntelun, nauramisenitkemisen ja seksin yhteydessä. Myös auringonpaiste ja voimakkaat mausteet sekä kaakao lisäävät endorfiinien eritystä."

Rousseau

Useamman eri kehollisen kiputilan kohdalla olen todennut nyt jokusen vuoden ajan että kesällä olen melkeinpä oireeton, mutta syyskuussa paukahtaa vaivat päälle ja siitä ne sitten vaan lisääntyy, kunnes alkukesästä taas helpottaa. Olen pähkäillyt että kumpi mahtaa varsinaista olla normaali eli "normitilanne". Se että on milloin mitäkin kipua talvikaudella, vai se että ei ole juuri mitään kipuja kesäkaudella. Jokatapauksessa endorfiinien määrästähän tämä taitaa olla kiinni. Kesäkautena nautin valosta ja lämmöstä, ja pystyn harjoittamaan aktiviteetteja jotka tuottavat minulle suurta nautintoa. Talvikaudella harvat on huvit, ja nykyään sitäkin harvemmat kun ei säitä pitele.

Toinen selittävä tekijä (liikunnan (tai jonkun mukavan aktiviteetinkin?) tuottamien endorfiinien lisäksi) voisi olla kesällä auringosta saatava D-vitamiini?

Fibromyalgiaa (ainakin jos on johtunut D-vitamiinipuutoksesta) on hoidettu D-vitamiinilla: 

The relation between vitamin D deficiency and fibromyalgia syndrome in women.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ostin sukset toissatalvena ja hiihtelin niillä aina kun voin. Endorfiinien määrästä vaikea sanoa, mutta ainakaan vaivaisuus ei hellittänyt vaan oli pahempi kuin vuosiin, eli kyseessä oli se eka talvi kun niska-hartiaseudun jumit ja niskan alueen nikaman madaltuma aiheuttivat jokapäiväistä päänsärkyä, käsien tunnottomuutta, huimausta jne. (Vaivat alkoivat raskaiden taakkojen kantamisesta, nostelusta ja reuhtaisuista.)

Viime talvena kipua oli vähemmän kun elin varovaisemmin, hiihtämään en juurikaan päässyt, kuten en ole päässyt nytkään. On vaikea hankkia endorfiineja liikunnan avulla jos sitä ei voi harrastaa. Välillä on ollut tilanteita ettei meinaa voida edes kävellä, kun ei tuolla pihalla pystyssä pysy. Ja olen kurkkuani myöten täynnä kävelyä koska sitä voi tehdä kesälläkin, ja talvella haluaisin tehdä muitakin juttuja. Juoksemista en aio harrastaa, koska se kuulema lukkiuttaa juurikin niska-hartiaseudun lihaksia.

Aamuisin on erityisen viheliäinen olo ja elämä tuntuu täysin turhalta, paitsi jos aurinko paistaa. Silloin olo on toinen. D-vitamiinin kehittymisestä siinä kuitenkaan ei ole kyse, koska paiste nostaa mielialaa ikkunan takaakin tullessaan, eli se valo tuntuu olevan olennainen tekijä. D-vitamiinia kyllä otan annoksella 50 ug näin talvikaudella. Otin useampana talvena 125 ug, mutta en osaa sanoa oliko siitä mielialalle mitään hyötyä. Syksyllä kun sen aloitti tuntui ehkä että mieliala nousi, mutta ei se oikein pysynyt yllä se taso.

Kaakaota ja mausteita nauttisi kyllä mielellään, mutta ne eivät aina sovi vatsalle. Seksiä en ole jaksanut enää hakemalla hakea, koska on aina epävarmaa onko se niin laadukasta kuin haluaisin. Takuitahan siitä ei kukaan pysty antamaan (vaikka miten uhoaisikin).

Kaikenkaikkiaan niin pitkälle kuin vain elämässäni katson, minusta näyttäisi siltä että ainoa varma mielihyvän lähde minulle on kesäaika, ja eihän sekään tietenkään ole niin varma. Muistaen kuinka hytisin 8 asteessa viime kesäkuussa.

Vaan kipuhan tässä toki piti se aihe olla, ei mielihyvä.

 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
Rousseau

Ostin sukset toissatalvena ja hiihtelin niillä aina kun voin. Endorfiinien määrästä vaikea sanoa, mutta ainakaan vaivaisuus ei hellittänyt vaan oli pahempi kuin vuosiin, eli kyseessä oli se eka talvi kun niska-hartiaseudun jumit ja niskan alueen nikaman madaltuma aiheuttivat jokapäiväistä päänsärkyä, käsien tunnottomuutta, huimausta jne. (Vaivat alkoivat raskaiden taakkojen kantamisesta, nostelusta ja reuhtaisuista.)

Viime talvena kipua oli vähemmän kun elin varovaisemmin, hiihtämään en juurikaan päässyt, kuten en ole päässyt nytkään. On vaikea hankkia endorfiineja liikunnan avulla jos sitä ei voi harrastaa. Välillä on ollut tilanteita ettei meinaa voida edes kävellä, kun ei tuolla pihalla pystyssä pysy. Ja olen kurkkuani myöten täynnä kävelyä koska sitä voi tehdä kesälläkin, ja talvella haluaisin tehdä muitakin juttuja. Juoksemista en aio harrastaa, koska se kuulema lukkiuttaa juurikin niska-hartiaseudun lihaksia.

...

Kaikenkaikkiaan niin pitkälle kuin vain elämässäni katson, minusta näyttäisi siltä että ainoa varma mielihyvän lähde minulle on kesäaika, ja eihän sekään tietenkään ole niin varma. Muistaen kuinka hytisin 8 asteessa viime kesäkuussa.

Vaan kipuhan tässä toki piti se aihe olla, ei mielihyvä.

Mutta kun mielihyvää tuottava ja/tai liikunta ->endorfiininen eritys = kehon oma kipulääke.

Liikuntalajeja on niin paljon, että luulisi löytyvän joku laji kuitenkin, myös talvelle, myös niskavaivaiselle. Talvella liukkailla kelillä kävelyyn auttavat liukuesteet, ja icebug-kengät (suosittelen!), ja suutarilla voi käydä laitattamassa nastat talvikenkiin. Kävely on siitä hyvä harrastus, että se voi auttaa niskavaivaista - jos on ne nastat kenkien alla (jos ei ole, sitä jännittää automaattisesti niskoja, jos pelkää liukastuvansa). Se aiemmin mainostamani potkulautakin voisi olla hyvä talvilaji, jos pyöriin saa talvirenkaat (ja jos ei saa, suutari ehkä auttaa siinäkin, tai (autojen) rengasliike tai jokin polkupyöräliike?). Uiminen voisi toimia, mutta pitää olla hyvä uintitekniikka, esimerkiksi rintauinti ja vapaauinti niin, että ei pidä koko ajan päätä veden pinnalla. Uimatekniikkakurssilla sellaista oppii, suosittelen. Erilaiset tanssilliset lajit voisivat toimia niskavaivaiselle, esimerkiksi salsa, itämainen tanssi ja afrikkalainen tanssi. Monenlaiset jumpat samoin. Kuntosali. Sauvakävely (hyvällä tekniikalla niin, että tulee kiertoa rintarankaan, ja kädet ovat rentona). Onhan näitä, paljon muitakin. 

Kuis olisi avantouinti? Se pitänee kyllä ajoitta hitaasti vähän kerrallaan, syksyllä. Muistelen, että siitä on kirjoitettu sen auttavan kipuihinkin.

Auttaisiko kirkasvalolamppu?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Salilla kannattaa käyä saliohjaajan kanssa suunnittelemassa ohjelma, jolla vahvistaa kipualueiden lihaksia. Näin osa tukielinten kuormasta voidaan siirtää lihaksille ja toisekseen vahvistuneet lihaket jaksaa virheasentoja paremmin.

Hämmentää.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

^^ Totta. Salillahan voi tehdä kunnon treenin myös silloin, jos joku paikka kremppaa. Lisäksi siellä voi tehdä rennompaa aerobisempaakin/dynaamisempaakin sarjaa, eikä pelkkää maksimivoimaa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Käyn kyllä mielelläni uimahallissa vesijuoksemassa, mutta ihoni ei kestä sitä kloorimyrkkyä ja vaurioiden korjautuminen kestää aina sen verran pitkään etten siellä sitten kovin usein voi lotrata. Jotain liukuesteitä kokeilin kenkiin yhtenä talvena, mutta pelotti entistä enemmän jäätiköllä kun en saanut mitään otetta enää alustasta tököttäessäni niiden metallinastojen päällä. (Yksi toinen ihminen puhui vähän samaa, eli ei siis ainutlaatuinen kokemus että ei saa niistä mitään iloa.)

Muuten onkin sitten aina rahasta kiinni kaikki ja nytkin pitää maksaa silmälaseja puoli vuotta, kun nähdäkin on kiva. Mutta kunhan nyt saisi välillä kävellä edes eri reittejä, eikä aina niitä samoja. Jos olisi hyvä talvi, järvenjäällä pysyisi pystyssä ihan pelkillä hyvillä kengillä. En vaan ole uskaltanut sinne lähteä kun välillä on pari päivää pakkasta ja sitten monta päivää suojaa. Ajatella että 2011 kävelin järven yli asioille vielä huhtikuun alussa...

Erityisesti nämä kipuasiat tietysti pännii sen takia että taannoin sain ns. tenniskyynärpään ja sen parantuminen kestää kuulema 1 - 2 kk. Kokoajan pitäisi varoa tuota toista kättä ja tuntuu ettei mitään kehitystä tapahdu.

 

 

 

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Eikös nykyään ole useimmissa uimahalleissa otsonipuhdistus? Sen ei ainakaan luulisi vaurioittavan ihoa. Tietty kurja juttu, jos paikkakunnan ainoassa uimahallissa on kloori vielä käytössä. Ehkä voi yrittää vaikuttaa kunnallispoliitikkojen, asiakaspalautteen tms. kautta?

Mitä tulee siihen, että "kaikki maksaa", niin ainakin Helsingissä on ilmaisia jumppia ja kuntosaleja palvelukeskuksissa, jonne sairaseläkeläisenä saisit mennä. Uimahalleihin voisit luultavasti ainakin Helsingissä saada erikoisuimakortin lääkärintodistuksella. luulisi, että sama muuallakin. Moniin paikkoihin voi mennä tutustumiskäynnille ilmaiseksi, saleille, jumppiin, taistelulajien tunneille jne.. Netistä varmaan löytyy pilvin pimein ilmaisia jumppavideoita. Kotonakin voi jumpata ihan ilmaiseksi. Työttömät ja eläkeläiset saavat usein ison alennuksen, esimerkiksi Helsingin tai Vantaan liikunta-aktiviteeteistä (esim. Vantaalla vesijumppa 1,5€/h  http://www.vantaa.fi/fi/liikunta_ja_ulkoilu/ohjattu_liikunta/maksut). Työttömien yhdistykset järkkäävät ilmaisia tai puoli-ilmaisia aktiviteettejä, esim.  http://www.van-tyo.fi/toiminta.html (jäsenmaksu 4€/v).

Tenniskyynärpäähän on olemassa fysioterapeuttienkehittämiä kuntoutusohjelmia, suosittelen. Itselläni vaivasi tenniskyynärpää todella pitkään (vuoden?), eikä parantunut ennen kuin sain fysioterapeutilta hyvät ohjeet.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ja minä kun netin tietosivuilta luin väitteen että tenniskyynärpäähän ei oikeastaan ole mitään hoitoa. Höh...

Tällä seudulla kloori on uimahalleissa ihan normikauraa eikä se siitä miksikään muutu näillä junttileveyksillä. Taitaa olla kaikkein kloorisin juuri se halli missä mieluiten käyn (koska siellä vähätuloiset pääsevät halvimmalla, muissa halleissa on riistohinnat). Kotiin kun tulen haisee kaikki kuteet niin kloorille, että joudun ne vaihtamaan ja käymään vielä suihkussakin.

Muutoin onkin sitten eläkeläisalennukset aika olemattomia, ainakaan busseissa niitä ei saa kuin veteraanit. Mutta jos joskus jaksan, ehkä selvitän vielä kaupungin mielenterveysyhdistyksen kautta jotain juttuja. Tiedän että heillä olisi liikuntatoimintaakin, mutta siinä on vähän sekin jippo että kun en voi bussilla ajella kuin 2 - 3 kertaa viikossa, niin joutuu miettimään että missä kaikkialla sitä pyörii, kun ei ihan kellon ympäri viitsisi olla kotoa pois, sentään. Ihmiset henkilöautolla pääsevät näppärästi paikasta toiseen, mutta kun bussin kanssa liikkuu, on äkkiä koko päivä pulkassa kaikkine loputtomine pysäkeillä odottamisineen ja muine hidastuksineen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Rousseau kirjoitti:

Muutoin onkin sitten eläkeläisalennukset aika olemattomia, ainakaan busseissa niitä ei saa kuin veteraanit. 

Sairaseläkeläisenä voisit mennä johonkin paikkakuntasi eläkeläisyhdistykseen (jos huolivat jäseneksi), ja päästä sitä kautta ilmaiseksi tai halvalla liikuntaharrastusten pariin. Tiedän, että joillakin paikkakunnilla eläkeläisyhdistysten jäsenet pääsevät ilmaiseksi uimahalliin, kuntosaleille, jumppiin (ja muuhin toimintaan) ainakin päiväsaikaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat