Seuraa 
Viestejä852

Pidätkö S-ryhmän bonusprosentin määräytymisperusteita

a) oikeudenmukaisina?

b) kustannuksia vastaavina?

c) laillisena tai laittomana kilpailunrajoituksena?

---

Yritetään  tarkastella asiaa "tieteellisesti", taloustieteen kannalta.

Asiakasomistajia on noin 2 miljoonaa suomalaista. Omistaja saa kuukausittain bonusta (ostohyvitystä, alennusta)  kuukausittaisten ostojensa mukaan esim. näin:

https://www.s-kanava.fi/web/s/koillismaa/bonustaulukko

Joka kuukauden 25. päivä asiakas voi saada tiedon, paljonko hänen pitäisi ostaa lisää, jotta pääsisi seuraavaan bonusporrasprosenttiin.

Oltuani sukuni kautta sukupolvien ajan osuusliikkeiden asiakas/omistaja tajusin vasta äskettäin, kuinka nerokkaan ovela ja vaikutuksiltaan moninainen tuo vaihteleva bonusprosentti on.

Tarkastellaanpa lähelläni olevaa S-ryhmän elintarvikeliikettä. Siellä bonusportaat ovat näin:

Ostot €/kk 0, 00 50,00 200,00 300,00 400,00 500,00 750,00 1000,00 1250,00 1500,00 Bonus% 0,0 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0

Tapaus A:

Varakas hyvätuloinen asiakasomistaja kerää ostoskärryynsä elintarvikeliikkeestä  200 euron tavarat. Hän saa ostojensa perusteella siitä 5 % ostohyvityksenä  eli 10 euroa alennusta (hänen kuukausiostonsa yhteensä ylittäköön 1500 e).

Tapaus B:

10 pienituloista uskollista elintarvikeliikkeen lähiseudun asiakasomistajaa kerää kukin kärryynsä 20 eurolla prikulleen samoja tavaroita, ja näiden 10 kärryn sisältö olkoon sama kuin yllämainitun isotuloisen ostajan tapauksessa A. Nämä pienituloiset saavat kukin 1 % ostohyvityksen eli 2 euroa alennusta (heidän kunkin kuukausiostot yhteensä olkoon hieman yli 150 e).

Ymmärtääkseni elintarvikeliikkeessä materiaalin hankinta- ja muut käsittelykustannukset ovat samat tapauksessa A ja B lukuunottamatta sitä pientä eroa, joka syntyy kassalla siitä, että kassa vastaanottaa 10 maksusuoritusta yhden sijasta. Kassahihnan kautta kulkevat siis samat tavarat tapauksessa A ja B. Tarkkailin alustavasti pelkkään  maksusuoritukseen kuluvaa aikaa. Se näytti tyypillisesti olevan noin puoli minuuttia tai alle. Kassahenkilön aikaa kuluisi täten enintään noin 4 min 30 s enempi tapauksessa B. Hänen palkkamenonsa ero sivuluineen voisi olla 25 euron tuntikulun mukaan laskettuna alle 2 euroa.  Kuitenkin ostohyvitysten erot ovat 8 euroa ja niin, että VARAKAS ostaja saa SAMOISTA tavaroista enempi alennusta.

Tapaus C:

Asiakasomistaja saa bonuksia elintarvikekauppojen lisäksi esim. bensasta, autoliikkeistä, hotelleista, ravintoloista YHTEENLASKETTUJEN kuukausiostojensa mukaan.
Hyvätuloinen asiakasomistaja, joka ostaa bensaa, hotelli-ja ravintolapalveluita , matkoja, vakuutuksia yms. muualta S-ryhmästä ja sen kumppaneilta,   kerää kärriinsä samat tavarat kuin yksi pienituloinen elintarvikeliikkeen asiakasomistaja kohdassa B. Hän saa 5 % ostohyvityksen SAMASTA tavaraerästä kuin yksi tapauksen B ostaja, vaikka myös kassatoimintojen kulut elintarvikeliikkeessä ovat täsmälleen samat.

Entä miten vaikuttaa KILPAILUUN tällainen kasvava hyvitysPROSENTTI?

Yhteiskunnan lainsäädännöstä ilmenevä intressi on mm., että kuluttaja voi helposti vertailla hintoja kilpailevien elintarvikeliikkeiden välillä. On määrätty mm. kilohinnat näkyviksi, ja alennukset eivät riitä pelkästään prosenteissa ilmaistaviksi, vaan täytyy olla eurot ja sentit näkyvissä liikkeessä.

Kuvittelepa kuluttajaa kuun 25 päivä tilanteeseen, jossa hänelle tulee sähköposti: " jos ostat 40 eurolla loppukuun aikana, niin pääset seuraavaan 200 euron bonusportaaseen".
Paljonko hän saa noista 40 eurosta enempi ostohyvitystä? Entä jos hän ostaa 35 eurolla samat tai vastaavat tavarat kilpailevasta liikkeestä, onko se edullisempaa?

Vaikka olen koulutukseltani matemaatikko, niin meni aika pitkään käytännössä tulla ajatelleeksi ja laskeneeksi näitä numeroin. Hämmästyin, miten vähän seuraavan bonusportaan saavuttaminen lisäsi bonusta. Paljon vähempi kuin ilman laskelmia luulin. Arvelen, että tyypillinen kuluttaja ei laske eikä edes aina osaisi laskea näitä eroja, vaan uskoo, että uskollisuus samaan S-liikkeeseen palkitaan verrattuna kilpailijalla asiointiin. Mielikuva johtanee usein harhaan. .

Tämän esimerkin perusteella vastaan itse alun kysymyksiini:

a) pidänkö oikeudenmukaisena? En, enkä varsinkaan osuukauppaliikkeen alkuperäisen ideologian mukaan köyhemmille vähintään yhtä edullisena kuin varakkaille

b) kustannuksia vastaavana? En, sillä esim. 0 - 2 euron kustannuserosta rangaistaan vähintään 8 euron ostohyvityserolla elintarvikeliikkeessä

c) laillisena/ laittomana kilpailunrajoituksena? Pidän epäreiluna kilpailunrajoituksena, koska tehdään hintavertailu tahallaan vaikeaksi. Kuluttaja-asiamiehen virasto lienee tutkimassa asian laillisuutta (?)

Ideat, perustellut mielipiteet tietysti tosiasiat ovat tervetulleita :). Aikaisempia muilla palstoilla asiaa hieman kosketelleista kirjoitelmistani on syntynyt se yllättävä vaikutelma, että kuluttajat kokevat S-ryhmän bonusjärjestelmän itselleen edulliseksi ja suorastaan närkästyvät sen kritisoinnista.

Toivottavasti keskusteluissa ilmenee seikkoja, joiden perusteella huomaan tarpeelliseksi muuttaa luulojani :)

---

PS:
Vertailukohteita:

Mitä tuumisit, jos osakeyhtiön (ainoalle) osakesarjalle vuoden yhtiökokouksessa päätettavä osinkoprosentti riippuisi siitä, montako osaketta omistajalla on? Esim. pieni määrä osakkeita, niin osinkoa 1 %, keskinkertainen määrä 5 %, iso määrä 20 %?

Tai jos asunto-osakeyhtiön yhtiövastike olisi: isosta asunnosta 1 euroa / m2, pienestä asunnosta 10 euroa/m2?

1. Päätä, mikä (tutkimus-)tulos TUNTUISI mukavalta
2. Etsi tulosta tukevia todisteita, hylkää kaikki muut todisteet
3. Pysy kannallasi lopun elämää ja toista sitä kaikille herkeämättä.
4. Valmis!

http://www.tiede.fi/keskustelu/66231/ei_yliopistollinen_tutkimus_taikako...

Kommentit (1)

Minijehova
Seuraa 
Viestejä8158

Ei se voi tulla yllätyksenä että ihmiset närkästyvät tajutessaan tulleensa huijatuksi. Ja sitten pidetään kortista kiinni uskollisesti kuin wincapita-uskovaiset, koska maailma kaatuu kun huomaa olleensa urpo. Bonuskortin käyttö on siis selvä defenssimekanismi ja mielestäni tämä aihe kuuluu psykologia, aivot ja aistit- osioon.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat