Seuraa 
Viestejä13878

Mitä miehen ja naisen välinen rakkaus on puhtaimmillaan?

Rakkauteen liittyy suurimmalla osalla ihmisistä omistamisen käsite, eli minun naiseni tai minun mieheni. Ajatellaan että se toinen kuuluu itselle ja siihen ei saa muut kajota. Onko tuo kuitenkaan aitoa rakkautta vai lopultakin itsekästä omistamisen halua?

Eikö aito pyyyteetön rakkaus olisi sitä että antaa toisen tehdä mielihalujensa mukaan mikäli tämä niin haluaa? Jos kumppani haluaa harjoittaa seksiä jonkun muun kanssa niin aito pyyteetön rakkaus kai silloin sen hänelle sallisi? Aito rakkaus kai haluaa että toinen on onnellinen.

Onko pyyteetöntä rakkautta edes olemassa vai sisältääkö se aina itsekkäitä elementtejä, omistamista, oman himon ja vallan tyydyttämistä jne.

Tässäkään nyt en sitten väitä mitään vaan kyselen kuinka te tuon asian ymmärrätte.

Sivut

Kommentit (16)

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Aitoa rakkautta voi olla että haluaa, että toinen on onnellinen jonkun toisen kanssa, mutta mustasukkaisuus ei ehkä sallisi sitä. Mustasukkaisuus on eri tunne (tai vietti?) kuin rakkaus. Eli samassa ihmisessä voi esiintyä tunteiden ristivetoa?

Sisältääkö rakkaus sinusta todellakin oman vallan tyydyttämistä? Eikö se ole erillinen tunne tai tarve (kellä se on), sekin?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Minusta "puhdasta" rakkautta rakkautta ei voi määritellä, koska rakkaus on jokaiselle kokijalle erilainen. Rakkauden tunne myös vaihtelee rakkauden kohteesta toiseen.

Ei kai kukaan voi sanoa, millainen rakkaus sille toiselle on sitä puhtainta? Totta kai "pyyteetöntä" ja "aitoa" ja "puhdasta" rakkautta on määritelty monissa yhteyksissä, mutta en tiedä ovatko ne sen oikeampia. "Puhtaaseen" rakkauteen liitetään erilaisia adjektiiveja ja määreitä monesti ja varmasti useimmat niistä jaetaan universaalisti, mutta on myös tapoja rakastaa eri tavalla eri tilanteissa ja nämä tavat voivat olla yhtä "puhtaita", vaikka joku ei niitä "puhtaina" pitäiikään jossain toisessa tilanteessa.

Ja onko rakkaus aina automaattisesti sellainen, että siihen ei saa liittää mitään negatiivisena pidettyjä ominaisuuksia? Esim. mustasukkaisuus kertoo siitä, että rakkauden kohde on itselle tärkeä ja merkityksellinen. Jos mustasukkaisuuden tunnetta ei vähääkään ole, niin silloinhan se kertoo merkityksettömyydestä. Tai se voi kertoa huonosta itsetunnosta ja siitä että ei pidä itseä yhtään minään.

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
BCK

Sisältääkö rakkaus sinusta todellakin oman vallan tyydyttämistä? Eikö se ole erillinen tunne tai tarve (kellä se on), sekin?

Niin siis ajattelin "ääneen", koska ilman kysymysmerkkiä. Eli kun arkikielessä puhutaan rakkaudesta tarkoittaa se juuri tuota tunteiden sekamelskaa. Jossain päin maailmaa jopa väitetään että ei oikeasti pysty rakastamaan jos ei tunne mustasukkaisuutta.

Mustasukkaisuus taas on mielestäni melkolailla sidoksissa omistamiseen ja "minun" ajatteluun.
Joku taas käyttää valtaansa puolisoonsa ja hänen mielestään se on myös rakkautta.

Oma käsitykseni rakkaudesta on pyyteetöntä toiselle hyvää haluamista niin että se herättää itsen sisällä lämpimän rakkauden tunteen. Voi naapurillekkin haluta pyyteettömästi hyvää, vaikka ei tätä "rakastakkaan". Pyyteetön rakkaus on mielestäni myös sitä että jos toinen haluaa mennä niin toinen sallii sen. Pyyteetön rakkaus tosin saattaa kääntyä itseään vastaan ja tehdä suhteesta helvetin jos toinen osapuoli ei tajua sen arvoa vaan rupeaa estottomasti toteuttamaan itseään.

Jäärä tuolla aikaisemmin sanoi että "rakkaus on tietoisuuden tuote". Samaa kai voitaisiin sanoa kaikista tunteista. Eli ensin on tietoisuus itsestä (minä) ja sen jälkeen tunne jota se "itse" käsittelee ja tuntee. Tähän "itsen" kadottamiseen tietysti myös joissain uskonnollisissa suuntauksissa ultimate tavoitteellisesti pyritään.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
SamikoKu

Rakkauteen liittyy suurimmalla osalla ihmisistä omistamisen käsite, eli minun naiseni tai minun mieheni. Ajatellaan että se toinen kuuluu itselle ja siihen ei saa muut kajota. Onko tuo kuitenkaan aitoa rakkautta vai lopultakin itsekästä omistamisen halua?

Eikö aito pyyyteetön rakkaus olisi sitä että antaa toisen tehdä mielihalujensa mukaan mikäli tämä niin haluaa? Jos kumppani haluaa harjoittaa seksiä jonkun muun kanssa niin aito pyyteetön rakkaus kai silloin sen hänelle sallisi? Aito rakkaus kai haluaa että toinen on onnellinen.

Onko pyyteetöntä rakkautta edes olemassa vai sisältääkö se aina itsekkäitä elementtejä, omistamista, oman himon ja vallan tyydyttämistä jne.

Tässäkään nyt en sitten väitä mitään vaan kyselen kuinka te tuon asian ymmärrätte.

Huippuhetki:

https://www.youtube.com/watch?v=bJAoRmxZ5Q8

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14302

EIkös

pinklin1
SamikoKu

Huippuhetki:

Eikös se ole pikemminkin tässä:

https://www.youtube.com/watch?v=-v6Jw9rsWCE

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Meillä on kova fyysinen veto ollut voimassa 37 vuotta. Kaikki muu menee siinä ohessa. Eli kemiasta riippuu paljon. Romantiikka on tuosta kaukana. Vai onko?

Omistaminen, vallankäyttö... Ei kuulu tähän. Kaksi sokeaa taluttaa toisiaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Pseudohippi

EIkös

pinklin1
SamikoKu

Huippuhetki:

En tiedä. Jatkan sen verran, että kerron siitä minkä tiedän: 

Poikani oli alle kouluikäinen ja kun hain hänet päivähoidosta, hän kertoi kuulleensa hyvän laulun.  

-Millaisen laulun sinä kuulit? kysyin. 

- Siinä poika lauloi, että  äideistä parhain sä oot ja minulle tuli hirveän kova ikävä sinuu, kertoi poikani. 

Huippuhetki oli ollut laulua kuunnellessa ja sen jälkeen tuli ikävä. 

Jatkan vielä omalla huippuhetkellä. Kun poikani ja miniäni vihittiin, niin Valter Maasalo lauloi niin vaikuttavasti, että enpä ihmettelisi, vaikka kaikki kirkossa olijat olisivat kokeneet huippuhetken. 

Jk. En itse ole musikaalisesti lahjakas

Muok.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

Hyväksymistä ja vapautta.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

MooM
Seuraa 
Viestejä7535
SamikoKu

Jäärä tuolla aikaisemmin sanoi että "rakkaus on tietoisuuden tuote". Samaa kai voitaisiin sanoa kaikista tunteista. Eli ensin on tietoisuus itsestä (minä) ja sen jälkeen tunne jota se "itse" käsittelee ja tuntee. Tähän "itsen" kadottamiseen tietysti myös joissain uskonnollisissa suuntauksissa ultimate tavoitteellisesti pyritään.

Ei minusta kaikki tunne ole tietoisuuden tuotetta. Esimerkiksi pelko on hyvin nopea ja selkäytimestä tuleva tunne. Samoin säikähdys tai inhoreaktio. Tieyttsi pitää olla tajuissaan, jotta voi tuntea tunteita yleensäkään. mutta ymmärsin, että tietoisuus on tässä yhteydessä jotain vähän koekampaa prosessointia.

Rakkaus ei ole perustunne, vaan yhdistelmä tai jopa tulkinta. 

http://www.edu.fi/tunteesta_tunteeseen/tunteet_mita_ne_ovat?

EIkä mustasukkaisuus ole ainoa juttu, joka synnyttää halun rajoittaa toista. Muunkinlainen "itselle haluaminen" rajoittaa. Rakkauden kohdetta ei puhtaasti omasta näkökulmasta esimerkiksi kovin mielellään päästä pitkälle matkalle, koska silloin jää itse ilman hänen seuraansa ja sitä mielihyvää, jota seura tuottaa. Ei vaikka matkalla ei tapaisi ketään eikä mitään "romanttisen/eroottisen/tms mustasukkaisuuden" aihetta olisi muutenkaan.

Tietysti sitten, kun mukaan otetaan se,n rakkaan oma halu ja se, miten tämä nauttisi matkasta, useimmat päästävät ihan mielellään jaovat jopa iloisia mahdollisuudesta. Eli pyyteetön osa voittaa pyyteellisen. Halussa kuksia vieraiden kanssa pyyteetön rakkaus harvoin jaksaa dominoida sen ei-kuksivan osapuolen tunnereaktiota ;D. Toisilla kuulemma toimii noinkin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18401
SamikoKu

"Riippuvaisuutta" mielihyvähormoneista: endorfiini, dopamiini, oksitosiini jne.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
jussipussi
SamikoKu

Suihkun jälkeen.

Jussin pussit puhtaana...

Minijehova
Seuraa 
Viestejä7938

Hyväksyminen on ainoa tapa rakastaa. Mustasukkaisuus liittyy omistamiseen, joka ei liity rakkauteen.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10737
Pseudohippi

EIkös

pinklin1
SamikoKu

Huippuhetki:

Ei ole - pikemmin sarkasmia pahimmillaan.

Tästä lienee vaikeata panna paremmaksi millään tasolla - jotkut tykkää, toiset eivät voi sietää.

https://www.youtube.com/watch?v=8rT46hVQHIA

Vierailija
Minijehova

Hyväksyminen on ainoa tapa rakastaa. Mustasukkaisuus liittyy omistamiseen, joka ei liity rakkauteen.

Eli siis on varsin yleistä että ihmiset eivät oikeasti rakasta toisiaan vaan kyseessä on tunnemixi jota he kuvittelevat rakkaudeksi?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat