Kommentit (9)

JPI
Seuraa 
Viestejä26804

Jos luonnossa esiintyy jotakin ainetta ja jos täsmälleen samaa ainetta kyetään tuottamaan myös laboratoriossa, niin onko laboratoriossa tuotettu keinotekoista ja jos on, niin miten kahdesta erästä tuota ainetta saadaan selville kumpi on "luonnollista". Jos puhutaan monimutkaisista aineseoksista, vaikkapa kumista ja keinokumista tai vaikkapa lihasta ja keinolihasta, niin asia on hieman toinen kuin puhuttaessa yksinkertaisesta kemiallisesta yhdisteistä kuten NaCl tai seoksista  NaCl + muut yksinkertaiset suolat.

3³+4³+5³=6³

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
JPI

Jos luonnossa esiintyy jotakin ainetta ja jos täsmälleen samaa ainetta kyetään tuottamaan myös laboratoriossa, niin onko laboratoriossa tuotettu keinotekoista ja jos on, niin miten kahdesta erästä tuota ainetta saadaan selville kumpi on "luonnollista". Jos puhutaan monimutkaisista aineseoksista, vaikkapa kumista ja keinokumista tai vaikkapa lihasta ja keinolihasta, niin asia on hieman toinen kuin puhuttaessa yksinkertaisesta kemiallisesta yhdisteistä kuten NaCl tai seoksista  NaCl + muut yksinkertaiset suolat.

Jos synteettisesti saataisiin valmistettua samoja yhdisteitä ei niitä voisi erottaa toisistaan. Ei saada (ainakaan toistaiseksi) ja molekyylirakenne eroaa synteettisen ja luonnollisen välillä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

On olemassa.

Esimerkiksi ammoniumperkloraattia ei luonnossa taida esiintyä.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
taucalm
JPI

Jos synteettisesti saataisiin valmistettua samoja yhdisteitä ei niitä voisi erottaa toisistaan. Ei saada (ainakaan toistaiseksi) ja molekyylirakenne eroaa synteettisen ja luonnollisen välillä.

Kysymykseni oli vastaus kysymyksen muodossa, se ei ollut kysymys.

Siis mitä samoja yhdisteitä ei saada aikaan synteettisesti? Esim. NaCl = NaCl olipa se suola-aavikolta eristetty tai laboratoriossa natriumista ja suolahaposta saatu yhdiste. Siis "synteettisä" aineita saadaa valmistettua ja niiden molekyylirakenne on täsmälleen sama kuin "luonnollisillakin", mutta kaikkia mahdollisia aineita ja seoksia ja niiden keskinäistä jakutumista vaikkapa jossakin lihamöykyssä ei saada synteettisesti matkittua/valmistettua niin etteikö eroa löytyisi.

3³+4³+5³=6³

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
o_turunen

On olemassa.

Esimerkiksi ammoniumperkloraattia ei luonnossa taida esiintyä.

Tekeekö se ammuniumperkloraatista luonnottoman yhdisteen?

Sanoppa oi Turunen: Mistä saisi ostettua ammoniumperkloraattia? Siitä voisi tehdä huippu rakettipolttoainetta. Joskus nuorempana tein ajoainetta seoksena NaNo3 + KClO3 +sokeri (tarkkoja suhteita en nyt muista, paitsi että salpietaria oli noin 2-3 kertaa enämmän kuin ärtsympää kaliumkloraattia) ja lenättelimme lukemattomia rakettaja korkeuksiin.

3³+4³+5³=6³

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
JPI

Tätä en suosittele kotona kokeiltavaksi:
http://www.youtube.com/watch?v=Dg5Y7JWr5wg

Jos joku kysyy, niin tätäkään minä en ole esittänyt:
xxxxxxxxxxxxxxxxx.

Edit. Tämä poistettu, ettei kukaa arvele, että esittäisin räjähdysaineiden valmistusohjeita.

Sitä minä olen aina ihmetellyt, että miksi tuossa ei käytetä punaista ja mustaa johdinta, kun positiivinen sähkö kumminkin kulkee paremmin punaisessa johtimessa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
JPI
taucalm
JPI

Kysymykseni oli vastaus kysymyksen muodossa, se ei ollut kysymys.

Siis mitä samoja yhdisteitä ei saada aikaan synteettisesti? Esim. NaCl = NaCl olipa se suola-aavikolta eristetty tai laboratoriossa natriumista ja suolahaposta saatu yhdiste. Siis "synteettisä" aineita saadaa valmistettua ja niiden molekyylirakenne on täsmälleen sama kuin "luonnollisillakin", mutta kaikkia mahdollisia aineita ja seoksia ja niiden keskinäistä jakutumista vaikkapa jossakin lihamöykyssä ei saada synteettisesti matkittua/valmistettua niin etteikö era löytyisi.

Topplis et al, Natural and Synthetic Substances Related to Human Health (IUPAC Technical Report) Pure and Applied Chemistry, 2002, 74: 1975—1985 <--- Tuolta voi katsoa, jos aihepiiri kiinnostaa ja englanti taittuu.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
o_turunen
JPI

Olen tuon nähny jo aikaa sitten. Mutta en tarvii noin paljon, yx kilo riittäs alux.

http://www.youtube.com/watch?v=w-a4FsjAlUU

Nähny oon tuonkii, liian työlästä.

Sitä minä olen aina ihmetellyt, että miksi tuossa ei käytetä punaista ja mustaa johdinta, kun positiivinen sähkö kumminkin kulkee paremmin punaisessa johtimessa.

No kun ei satu aina löytymään oikeen väristä johtoo. Jos ei löydy, niin tee solmu siihen kuviteltuun punaiseen plus-johtoon ja muistakkin sitten, että se solmu oli plus-johdon eikä miinus-johdon merkkinä. Teippiäkin voi käytää, mutta missä se rulla on? Ja sekin on työlästä kun on kiire kokeilemaan.

3³+4³+5³=6³

tammukka
Seuraa 
Viestejä4415
JPI
o_turunen
JPI

Olen tuon nähny jo aikaa sitten. Mutta en tarvii noin paljon, yx kilo riittäs alux.

http://www.youtube.com/watch?v=w-a4FsjAlUU

Nähny oon tuonkii, liian työlästä.

No kun ei satu aina löytymään oikeen väristä johtoo. Jos ei löydy, niin tee solmu siihen kuviteltuun punaiseen plus-johtoon ja muistakkin sitten, että se solmu oli plus-johdon eikä miinus-johdon merkkinä. Teippiäkin voi käytää, mutta missä se rulla on? Ja sekin on työlästä kun on kiire kokeilemaan.

Ottakaa yhteys Alkaitaan tai egyptiläiseen jumalolentoon (salanimiä ettei cia kiinnostu).

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat