Seuraa 
Viestejä637

Mistähän se johtuu, että valkoiset kissat on kuuroja...??

Terveys

W vastaavan geenin valkoinen takki ja sininen silmä liittyy läheisesti kuulonsa, tässä ja muut rodut, ja läsnäolo sininen silmä voi osoittaa kissa on kuuro puolella sininen silmä sijaitsee, jotkut ovat täysin kuuro jos otetaan kaksi siniset silmät. Kuitenkin monet sininen ja parittomat sinisilmäinen valkoinen kissoilla on normaali kuulo, ja jopa kuurot kissat elää normaalia elämää, jos ne pidetään sisätiloissa.

Jotkut Turkkilainen angora pennut kärsivät perinnöllinen ataksia, harvinainen sairaus arvellaan periytyvän peittyvästi. Pennut vaikuttavat ataksia on tärisevä liike, ja eivät selviä aikuisuuteen.

Toinen geneettinen sairaus, joka on harvinaista, mutta tiedetään rotu on hypertrofinen kardiomyopatia, joka on sydämen ehto yleensä löytyy ikävuoden välillä 2-6, jossa miehet vaikuttavat yleisemmin ja ankarammin kuin naisilla. Maine Coon, HCM on ajateltu olevan autosomaalisesta dominoivan geenin ja tutkijat työskentelevät tunnistamaan merkkiaineita tähän tautiin. Kuitenkin Turkkilainen angora, tauti ei ole vielä tutkittu laajasti johtuen ensisijaisesti sen harvinaisuuden esiintyminen, ja on todennäköisesti seurausta eri mutaatio geenien, jossa eri geenin sijainti kuin Maine Coon kissa. HCM vaikuttaa myös monia muita rotuja, kuten ragdoll, persialaiset ja Bengals.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Kommentit (36)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332

^Ei ne myöskään lähes poikkeuksetta ole. 

Valkoiset kissat, ja erityisesti valkoiset sinisilmäiset kissat, ovat muita useammin kuuroja. Kuurous on yhteydessä W-geenin aiheuttamaan valkoiseen väriin. Albiinous ja kuurous eivät ole yhteydessä toisiinsa. 

Kissa siis voi olla valkoinen koska on albiino, koska on perinyt valkoisen geenin W, tai koska on väriltään valkolaikku, mutta valkoista on niin paljon, että kissa on visuaalisesti valkoinen, vaikkei sitä geneettisesti olekaan. Näistä siis niillä kissoilla, joilla on siniset silmät ja geeni W, on tavallista suurempi todennäköisyys olla kuuroja, mutta kaikki eivät sitä ole. Myös keltasilmäisillä W-geeniä kantavilla kissoilla on kuuroutta tavallista enemmän, muttei yhtä paljon, kuin sinisilmäisillä. Kissalla, jonka toinen silmä on sininen ja toinen keltainen, voi sinisen silmän puoleinen korva olla kuuro. 

Jos epäilee etten sinänsä ole sen luotettavampi lähde kuin Maldoradon mummo, voi perehtyä joihinkin muihinkin lähteisiin.

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kissa

http://www.kissamaailma.net/kotikissat/kotikissojenvarit.html

http://incat.fi/kissatietoa/kasvatus/genetiikkaa/varien-periytyminen-osa-2/

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Deaf_white_cat

http://messybeast.com/whitecat.htm

Cahrlie
Seuraa 
Viestejä22
ID10T

Meillä valkoinen ragdoll, jolla siniset silmät (niinkuin ko. rodulla aina), eikä se todellakaan ole kuuro.

Juu joka palstalla on muutama idiootti, jotka väittää päivänselvää asiaa toiseksi, on nääs itse kokenut. juuri sen mahdottomuuden mahdolliseksi!

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332

Ai niin, lisätään tuohon edelliseen, että toisin kuin joku ehkä saattaa kuvitella, niin kissalla voi olla siniset silmät, vaikka valkoisuus johtuisi albiinogeenistä, joten ulkonäöstä ei voi päätellä mistä valkoisuudesta on kyse, paitsi jos kyse on rotuun liittyvästä väristä. Täysin albiinot, sellaiset, joilla on punaiset silmät, ovat kai tosi harvinaisia.

Mouho_2
Seuraa 
Viestejä471
Vaihdokas
^Ei ne myöskään lähes poikkeuksetta ole. 

Valkoiset kissat, ja erityisesti valkoiset sinisilmäiset kissat, ovat muita useammin kuuroja. Kuurous on yhteydessä W-geenin aiheuttamaan valkoiseen väriin. Albiinous ja kuurous eivät ole yhteydessä toisiinsa. 

Kissa siis voi olla valkoinen koska on albiino, koska on perinyt valkoisen geenin W, tai koska on väriltään valkolaikku, mutta valkoista on niin paljon, että kissa on visuaalisesti valkoinen, vaikkei sitä geneettisesti olekaan. Näistä siis niillä kissoilla, joilla on siniset silmät ja geeni W, on tavallista suurempi todennäköisyys olla kuuroja, mutta kaikki eivät sitä ole. Myös keltasilmäisillä W-geeniä kantavilla kissoilla on kuuroutta tavallista enemmän, muttei yhtä paljon, kuin sinisilmäisillä. Kissalla, jonka toinen silmä on sininen ja toinen keltainen, voi sinisen silmän puoleinen korva olla kuuro. 

Jos epäilee etten sinänsä ole sen luotettavampi lähde kuin Maldoradon mummo, voi perehtyä joihinkin muihinkin lähteisiin.

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kissa

http://www.kissamaailma.net/kotikissat/kotikissojenvarit.html

http://incat.fi/kissatietoa/kasvatus/genetiikkaa/varien-periytyminen-osa-2/

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Deaf_white_cat

http://messybeast.com/whitecat.htm

Ottamatta itse asiaan sen enempää kantaa, täytyy kyllä todeta, että "Maldoradon mummo" kuulostaa tieteellisenä lähteenä niin luotettavalta, että se kumoaa jo pelkällä auktoriteetillään kaikki vastaväitteet. Taistelet tuulimyllyjä vastaan.

”The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.”

Vierailija

Enempi se mummo on oikeessa kun palstalaiset keskimäärin.

Ennen on osattu tehdä havaintoja, nykyisin opitaan vaan"tutkimuksia" lukemalla.

Jos jonkun asian oppii kokemuksen kautta tai itse oivaltamalla taikka havainnoimalla ilman opetusta niin se nimenomaan synnyttää pysyvää tietoa.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332

^Sen mummon havointopiiri voi kuitenkin olla rajoittunut. On hyvin mahdollista, että mummon kylässä lähes kaikki valkoiset kissat ovat samasta geeniperimästä johtuen kuuroja. Näin mummo tekee omassa ympäristössään oikean, mutta laajemassa kontekstissa virheellisen huomion, että "lähes kaikki valkoiset kissat ovat kuuroja". Ja mummon auktoriteettiin vedoten virheellistä käsitystä siirretään sukupolvelta toiselle, kunnes joku uskaltautuu selvittämään, mitä asiasta oikeasti tiedetään. 

ID10T
Seuraa 
Viestejä3307
Cahrlie
ID10T

Meillä valkoinen ragdoll, jolla siniset silmät (niinkuin ko. rodulla aina), eikä se todellakaan ole kuuro.

Juu joka palstalla on muutama idiootti, jotka väittää päivänselvää asiaa toiseksi, on nääs itse kokenut. juuri sen mahdottomuuden mahdolliseksi!

Olisit nyt kuitenkin ottanut ne lääkkeet ennen kommentoimista

asdf
Seuraa 
Viestejä11899
Vaihdokas

...kunnes joku uskaltautuu selvittämään, mitä asiasta oikeasti tiedetään. 

Eikös tuo ole juuri sitä Samin varoittamaa tutkimusten lukemista?

Kyllä minä alan vahvasti taipumaan sille kannalle, että mitä vähemmän on lukenut tutkimuksia ja mitä enemmän on mummo, sitä oikeammassa on. Niin tiukkaa dataa saadaan itse kokemalla ja tiedettä välttelemällä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18401
SamikoKu

Enempi se mummo on oikeessa kun palstalaiset keskimäärin.

Ennen on osattu tehdä havaintoja, nykyisin opitaan vaan"tutkimuksia" lukemalla.

Jos jonkun asian oppii kokemuksen kautta tai itse oivaltamalla taikka havainnoimalla ilman opetusta niin se nimenomaan synnyttää pysyvää tietoa.

Mummo on oikeassa korkeintaan mummojen osajoukossa. Kun otetaan tiede mukaan, niin ehkä se mummon subjektiivinen totuus ei olekaan yleispätevien totuuksien jokkoon kuuluva totuus.

Vähän niinko jos 100 mummoa sanoo, jotta niillä on kylmä, niin ei se muutu yleiseksi totuudeksi ainakaan noin vain. Vaikka ne mummot kuinka palelis.

Otetaan mukaan mittaväline, niinko lämpömittari ja suoritellaan mittauksia. No, käy ilmi, että mummojen mielestä ne palelee, kun huoneuston lämpötila on 20 astetta. Sitten otetaan toinen porukka, vaikka nuorii likkoi ja kysellään niiltä, että mikä meininki, niin ei ne ainakaan palele. Sitten voidaan tulla johonkin olettamaan mummojen osatotuudesta ja toiseen nuorten likkojen osatotuudesta ja alkaa selvittämään syitä siellä taustalla. Tilastot ja tulkinta osa 1.

Noin abauttirallaa edetään, niin sitten ehkä ollaan äärellä. Ei voi tietää. Voi olla, että kysymyksen asettelu ei ole huomioinut kaikkia muuttujia tai että se on aseteltu jo lähdössä päin honkia joko kokonaan tai osittan. Sitten korjataan. Ja voi käydä niinko Tuntemattomassa sotilaassa:

- Saatteko kukaan uskottua, että minun on nälkä?

- Mistä tässä nyt nälkä olisi, kun eilen aamulla vasta syötiin. Mutta uskotteko, että minun on vilu ja että minä olen märkä?

- Ei, mutta uskooko kukaan, että minä lähtisin mielelläni siviiliin?

- Siviiliin. Minä en pyydä kuin palasen leipää. Ja sitäkään ei ole.

- Kuinkas kauan herrat luulee korpisoturin keikkuvan näillä annoksilla, sanoi Vanhala?”

Lahtinen oli käärmeissään ehkä enemmän kuin muut ja ynähti katkeraan halveksivasti:

- Luulee. Ei ne mitään luule, ne tietävät. Ne on laskeneet kalorit, taikka mitä perkeleitä ne on, jotta siinä syömisessä pitäisi olla. Menes valittaan nälkääsi niin lyödään semmonen rätinki eteesi, jossa todistetaan, ettei sinulla voi olla nälkä.

Hietanen taputteli kämmenillään märkiä housunpolviaan ja sanoi:

- Mää en tiär semmottist kaloreist yhtikäs. Mun sualen vaan sanova et niit on surkkia vähä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Vaihdokas

^Sen mummon havointopiiri voi kuitenkin olla rajoittunut. On hyvin mahdollista, että mummon kylässä lähes kaikki valkoiset kissat ovat samasta geeniperimästä johtuen kuuroja. Näin mummo tekee omassa ympäristössään oikean, mutta laajemassa kontekstissa virheellisen huomion, että "lähes kaikki valkoiset kissat ovat kuuroja". Ja mummon auktoriteettiin vedoten virheellistä käsitystä siirretään sukupolvelta toiselle, kunnes joku uskaltautuu selvittämään, mitä asiasta oikeasti tiedetään. 

Mummo tekee havintoja jotka kuitenkin on oikeampia kuin ihmisillä keskimäärin. Joku ei edes ole kuullut kuuroista valkoisiista kissoista. Jos mummo on nähnyt esim 6 valkoista kissaa jotka on kuuroja ja yhden joka ei ole niin mummo tietää että valkoiset kissat on usein kuuroja. Joku tekee tieteellisen tutkimuksen asiasta ja löytää että kaikkialla maailmassa valkoisista kissoista kuuroja on esim 30%. 

Sitten on tavan pulliainen joka ei tiedä mistään mitään ja väittää mitä väittää.

Eli tässä on nyt vastakkain mummon "usein" ja tieteellisesti todistettu "30%". (paljonko noissa on eroa?)
Mummon väite siis on hyvin oikean suuntainen ja mummo on tehnyt havaintoja luonnosta itse havainnoimalla ilman tieteellisiä resursseja. Eli kyllä mummo on vähintäinkin noitten tutkijoiden veroinen päättelykyvyssään.

Käytännön asioissa riittää että osuu asiassa suurinpiirtein oikealle hehtaarille. Ei tarvitse tietää kuinka monta prosenttia kissoista on kuuroja. Se on merkityksetöntä tietoa. Merkityksellistä tietoa sensijaan on itse synnytetty havainto että usein valkoiset sinisilmäiset kissat on kuuroja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat