Seuraa 
Viestejä7

Onko enää oikeistoa olemassa?

Mikä olisi se oikeisto, joka olisi olemassa?

Onko enää yhtään mitään jäljellä entisestä kommari-porvari-kahtiajaosta?

Onko oikeisto kuivunut Stubbilaisten ylähampaiden yläpuolisiin ikeniin?

Mitä vittua oikeisto luulee tapahtuvan?

Joku jo jossain muutama vuosi sitten sanoi, että "Stubb kusee Kokoomuksen keittoon".

Kommentit (2)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31264

En tiedä virallisesti, mutta itse vetäisin oikeisto-vasemmisto -akselin sen mukaan missä suhteessa puolue (tai ihminen) haluaisi jakaa kansantuotteen pääoman omistajien ja työntekijöiden välillä. Mielestäni se vastaa helpoista jaoista parhaiten perinteistäkin mallia.

Nykyään kaikki valtapuolueet ovat varsin oikeistolaisia. Perinteisillä vasemmistopuolueillakin on vankka usko siihen, että omistajien suosiminen on paras tapa edistää työntekijöiden etua. Ainakin minä koen äänestäjänä ongelmaksi sen, että vakavastiotettavaa maltillista ja järkevää vasemmistopuoluetta ei ole.

Luulen, että vasemmistopuolueiden kriisi johtuu siitä, että niiden johtajilta on mennyt maailman muutos ohi. Ne olivat voimissaan aikana, jolloin duunari oli yhteiskunnan massiivista pohjasakkaa. Silloin jokainen terve aikuinen sai töitä viimeistään kolmannelta rakennustömaalta tai tehtaasta, jos meni kysymään. Ne, jotka tiedetiin paikkakunnalla edes jotain osaaviksi soitettiin kotoa töihin.

Nyt on parissa vuosikymmenessä käynyt niin, että teollisuus on lähtenyt maasta ja vähät jäljellä olevat vakisopimuksella olevat teollisuustyöläiset, vasemmiston perinteinen kannattajakunta, ovatkin yhtäkkiä etuoikeutettuja, usein ylemmän keskiluokan tulotasoa hipovaa parempaa väkeä, jonka asenne on oikeistolaistunut huomattavasti. "Kykypuolue" Kokoomuksen propaganda uppoaa nousukkaisiin kuin veitsi voihin. Uusi iso pohjamassa on pätkätyöläisiä, työttömiä ym. yhteiskunnasta pudonneita, mutta eivät vasemmistopuolueet aja heidän etuaan, vaan yrittävät kilpailla oikeistopuolueiden kanssa vanhan kannattajakuntansa suosiosta - vaikka sitten olemalla kokoomuslaisempia kuin Kokoomus itse.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346
Svenkaksiparta

Onko enää oikeistoa olemassa?

Mikä olisi se oikeisto, joka olisi olemassa?

Onko enää yhtään mitään jäljellä entisestä kommari-porvari-kahtiajaosta?

Onko oikeisto kuivunut Stubbilaisten ylähampaiden yläpuolisiin ikeniin?

Mitä vittua oikeisto luulee tapahtuvan?

Joku jo jossain muutama vuosi sitten sanoi, että "Stubb kusee Kokoomuksen keittoon".

Eräs suosittu suomalainen sanoi, että:

Jos Kokoomus pääsee johtoon, se on Suomen tuho

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat