Seuraa 
Viestejä1637

Onko kellään kokemusta lumilingoista?

Jos piha ei ole asfalttipiha vaan sorapohjainen niin voiko linkoa käyttää vai heitteleekö se sorat lumen mukana taivaan tuuliin? Entä tasaisella nurmikolla?

Ohman

Kommentit (12)

ovolo
Seuraa 
Viestejä6403

Ainakin minun lumilingossa (Honda) on korkeuden säätö tai paremminkin etupään kallistuksensäätö, jolloin ei tarvitse hiekkaa tai nurmea pöllyttää, kun säätää ottokorkeuden sopivaksi.

JPI
Seuraa 
Viestejä26805
Ohman

Onko kellään kokemusta lumilingoista?

Jos piha ei ole asfalttipiha vaan sorapohjainen niin voiko linkoa käyttää vai heitteleekö se sorat lumen mukana taivaan tuuliin? Entä tasaisella nurmikolla?

Ohman

Tiedän, etät niitä on sorapohjaisillakin pihoilla käytetty, mutta en tiedä missä vaiheessa talvea. Nimittäin jos heti ensilumien jälkeen käytetään, niin luulisi kivienkin imeytyvän osin mukaan. Myöhemmin talvella, kun sora on kiinteytynyt jäätyneen veden johdosta ja kun sen pinnalla on sellainen kiinteämpi ohut lumikerros, tilanne on siis varmasti toinen.

Edit: ovolon kommentti on erittäin huomionarvoinen.

3³+4³+5³=6³

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tietämyskone
Seuraa 
Viestejä198
Ohman

Onko kellään kokemusta lumilingoista?

Just hommasin viime viikolla tonnin vekottimen ja sanoisin että huolella saa olla. Omani heitteli puunpalaset liiterin edustalta kun innostuin putsailemaan tarkemmin tonttiani. Ja vaikka sen säätäisi lähes miten tahansa niin epätasaisella alustalla on vaaransa. Mutta ongelmahan on vain niin kauan kunnes alusta jäätyy ja polantuu. Muuten hyvä peli.

01000101 01001110 01001001 01000001 01000011

Goswell
Seuraa 
Viestejä12460

Kokemusta on paljon, on olemass kahdenlaisia lumilinkoja, huonoja ja helvetin huonoja, kanttaa ostaa tuo huono. Huono on paljon paljon kalliimpi kuin helvetin huono mutta kuten jo vertailusta huomaa parempi kuitenkin kuin se helvetin huono. Jos haluat hyvän, tee se itse.

Lingoissa on erilaisia tukia joiden varassa lunta voi syöttää linkoon, kivet jää pihaan ja nurmikko koskemattomaksi, helvetin huonolla lingolla myös lumi jää pihaan. Kun talvi etenee ja piha tallautuu tukia ei enään tarvita, silloin voi huoletta ajella sillä huonolla lingolla pohjia pitkin. Ensimmäinen linkous on aina vaarallisin, silloin löytyy kaikki se mitä ei pitäisi löytyä lumen seasta, lumen heittosuunnat pitää valita niin että mahdolliset kovemmat löydökset ei riko mitään. Suikua ei saa suunnata koskaan eläviin vaikka se näyttäisi kuinka pehmeältä, kovia lumikokkareita, jäänpalasia, naapurin kadommut marsu tai lemmikki hiiri voi löytyä milloin vain, mikään noista ei tunnu kivalta osuessaan päähän..

Ja sitten se turvallisuus, kun huollat konetta tai poistat tukkeumia, sammuta kone aina, on helvetin huono kirjoittaa nettiin jos sormet puuttuu. Nimittäin vaikka lunta ne ei juuri koskaan saa likkuumaan juuri minekkään, ne erittäin huonot, kudoksia nekin tuhoaa erittäin tehokkaasti.

Minun mielestä noin.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Itse tamppaan, eli jäädytän pohjan, jonka jälkeen siitä on huoleton lumityö tehdä. Neuvioksi ei oikein voi muuta antaa, kuin että tekemällä oppii. Jos on lingon hankinta meneillään, kehoitan ensisijaisesti ostamaan koneen jonka moottori käynnistyy myös pakkasella. Moni linko joudutaan käynnistämään "tuvassa" kun ei lähde kylmästä käyntiin. Se on rasite, ellei omaa lämmintä autotallia tms.

Pohjat teen 2,5m hinattavalla tiivistysjyrällä. Loistava kampe jolla voi vaikka umpimetsään jyrätä autoteitä. Kun pistää reunoihin merkkitikut, syntynyt polannetie voidaan aurata esim lingolla kuin normi tie konsanaan.

Tässä ketjussa kuiten asiaa ilmeisesti lähestyttiin ns. sarvilingon näkökulmasta, joten hillitsen sanaisen arkkuni tähän.

- Ubi bene, ibi patria -

ovolo
Seuraa 
Viestejä6403

Tuossa omassa on korkeuden kertasäätö ja toinen säätö vielä samanlaisella ilmajousella, kuin toimistotuoleissa, eli nopea pikasäätö kahvasta. Itsellä ei ole ollut ongelmaa soran tai nurmikon takia.

Itsellä ongelmakohtana on nuoskalumen kasaantuminen vaakasuunnassa pyörivään lumenkokoojavispilään ( ainakin jos ei huomaa, että turvapultti on katkennut toisesta vispilästä, eikä se pyöri). Märällä sohjolumella ei tuota ongelmaa ole. Korkeintaan heittotorvi tukkeentuu, jos ajonopeus liian suuri. Tuossa on kyllä portaaton hydraulinen ajonopeuden säätö.

Onko joku keksinyt patenttikonstin, jotta tuore nuoskalumi ei tarttuisi vispilöihin isoksi tiiviiksi lumipalloksi? Löytyisköhän suksivoiteista tai vaikkapa kynttilän steariinista ratkaisu. Joku teflonpinnoite olis kai tehtaalla tehty ratkaisu.. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44823
ovolo

Onko joku keksinyt patenttikonstin, jotta tuore nuoskalumi ei tarttuisi vispilöihin isoksi tiiviiksi lumipalloksi? Löytyisköhän suksivoiteista tai vaikkapa kynttilän steariinista ratkaisu. Joku teflonpinnoite olis kai tehtaalla tehty ratkaisu.. 

Ei hajuakaan mutta milloin se olisi "neuvojen antamista" hidastanut...

Puhallettiin tuo vanha esko hiekalla, ja alle tuli epoksimaali. Päälle normadur 65. Kuulemma sillä tavalla tulee joku rasitusluokan 5 pinta jota käytetään jäänmurtajissa  

Tiedä häntä sitten. 

Nuo normadurit ja epoksit on muuten ainakin täällä Joensuussa Hirvosella sen verran edullisia, että ei kannata paljon säästömielessä ainakaan muuta laittaa."

http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=54100&sid=f55d21802ef572d95e896d170d658d9c

Ohman
Seuraa 
Viestejä1637
ovolo

Tuossa omassa on korkeuden kertasäätö ja toinen säätö vielä samanlaisella ilmajousella, kuin toimistotuoleissa, eli nopea pikasäätö kahvasta. Itsellä ei ole ollut ongelmaa soran tai nurmikon takia.

Itsellä ongelmakohtana on nuoskalumen kasaantuminen vaakasuunnassa pyörivään lumenkokoojavispilään ( ainakin jos ei huomaa, että turvapultti on katkennut toisesta vispilästä, eikä se pyöri). Märällä sohjolumella ei tuota ongelmaa ole. Korkeintaan heittotorvi tukkeentuu, jos ajonopeus liian suuri. Tuossa on kyllä portaaton hydraulinen ajonopeuden säätö.

Onko joku keksinyt patenttikonstin, jotta tuore nuoskalumi ei tarttuisi vispilöihin isoksi tiiviiksi lumipalloksi? Löytyisköhän suksivoiteista tai vaikkapa kynttilän steariinista ratkaisu. Joku teflonpinnoite olis kai tehtaalla tehty ratkaisu.. 

Tuo korkeuden säätö on kyllä hieno juttu mutta liekö vain Hondassa, joka on Rolls-Royce-hintava.

Itse katselin netistä moniakin. Briggs&Stratton  BH1730SE näytti mahdolliselta, mutta liekö siinä mitään korkeuden säätöä. Sen hinta on 2290, kun Hondat pyörivät eri hintatasolla. Hondan HSS 970 EW 3990 euroa, EWS 4690 euroa. Onkohan se laatu tosiaan niin paljon parempi?

Ohman

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Lumen tollaamiseen linkoon. Kiiltävä hyvä maalipinta lingon sisäosissa ja spreijarilla öljyä kitaan notta valuu. Se auttaa vähän. Välillä. Ainakin isommassa kokoluokassa.

Suojapulttia voi mahd.  järeyttää. Monta kertaa murtopultin reikä on mennyt huonoksi, jolloin pultti leikkautuu liian herkästi.

- Ubi bene, ibi patria -

Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148

Periaatteessahan noilla ei tee mitään aivan luluja ovat, jos on kutakuinkijn normaali piha ja lingottava alue kola riittää, ja jos on suuripiha kuten maalla, ja pihatietä enemmälti tuo on liian nypelö, täytyy olla jo pieni traktori, tai teettää sellaisella jolla on , niin ei tarvitse huolehtia, mutta persaukisilla menee kola hommiksi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat