Seuraa 
Viestejä1047

No joo, toi toinen viestiketju on rikki (äänten kuulemisesta) joten aloitanpa uuden. Että miten moni kuulee ääniä, miten moni kuulee vieraita ääniä, joita ei tunnista itsensä tuottamiksi, mitä äänet sanoo jne. Ei tarvi olla skitsofreenikko, jotta kuulisi ääniä.

Edit, voisko moederaattori ystävällisesti lisätä yhden Ä-kirjaimen otsikkoon?

Sivut

Kommentit (16)

pohjanakka
Seuraa 
Viestejä94
deep purpose

No joo, toi toinen viestiketju on rikki (äänten kuulemisesta) joten aloitanpa uuden. Että miten moni kuulee ääniä, miten moni kuulee vieraita ääniä, joita ei tunnista itsensä tuottamiksi, mitä äänet sanoo jne. Ei tarvi olla skitsofreenikko, jotta kuulisi ääniä.

Edit, voisko moederaattori ystävällisesti lisätä yhden Ä-kirjaimen otsikkoon?

Tunnen henkilön joka on muuten ihan ok, mutta kuulee ääniä.

Johtunee siitä, että hänellä on ollut aivoverenvuoto. Henkilö itse väittää, että se ei johdu siitä, eikä äänet kuulu omasta päästä, vaan tulevat huoneistosta.

Mielenkiintoista on se, että yksi miesääni laulaa. Kuulemma ihan kauniisti.

Joskus kun se on laulanut liikaa, ääni käheytyy. Joskus kuuluu kuorolaulua ja joskus orkesteri soittaa upeasti.

Miesääni on teemalaulaja, laulut sopivat aina hyvin ajankohtaan.

Viimeksi kun vierailimme siellä, ukko oli laulanut meidän jälkeemme lastenlauluja.

Minähän tykkään kovasti niistä!

Ei voi kuin ihmetellä.

pohjanakka
Seuraa 
Viestejä94

Tämä juttu ei liity mitenkään juuri tähän aloitukseen, mutta kerron kuitenkin.

Olimme kesämökillä ja poikamme tuli siellä käymään. Hän pysähtyi kynnykselle pyöritteli silmiään ja sanoi, miten tuli voimakkaasti eräs laulu mieleen tässä ja nyt. Sitten hän kertoi mikä laulu.

Se oli se jota olin jostakin syystä sinä päivänä hyräillyt, se oli jotenkin pyörinyt päässä pitkin päivää.

Aika kummallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kylläkai
Seuraa 
Viestejä323

Eikös se ole niin, että äänen syntymiseen tarvitaan aivot. Siis sen syntymiseen, mitä me kutsumme ääneksi. Korviakaan ei välttämättä tarvita. Riittää, kun on joskus ollut toimivat korvat. 

asdf
Seuraa 
Viestejä11906

Tuoreen Tiedelehden artikkelin kuvailemaa puhetta kuulevat artikkelin mukaan käytännössä kaikki, koska höpötämme jatkuvasti mielessämme.

Itse olen luullut kuulevani korvan ollessa lukossa viereisessä huoneessa hiljaisella olevan radion. Radio ei kuitenkaan ollut päällä ja olin luullut, että sieltä kuuluu välillä puhetta ja musiikkia. Välillä koetin sovitella tuttujen biisien sanoja luulemaani musiikkiin, muttei onnistunut. Ilmeisesti kuulin sydämeni lyöntejä, korvien soimista, joita sekoitti näpyttelyn ääni, koska tein samalla tietokoneella töitä ja loput äänet kuvittelin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Minä oon kuullut ääniä sillon kun olin psyykisesti aika heikoilla kantimilla. Esim. ulkomailla ollessa kuulin monesti ihmisten puhuvan minulle englanniksi tai jopa suomeksi. Vasta muutama vuosi jäkikkäteen tajusin, että ei ne ole mulle voineet oikeasti puhua kun ei ne puhujat osanneet kumpaakaan kieltä. Jutut oli aika painostavia ja minua halventavia. Kuulin sitten myös Suomessa ollessa ääniä, jotka kommentoivat minua ja typerää käytöstäni esim. kaupassa. Näistäkin olen jäkikäteen tajunnut, että tuskin ne oli oikeita ääniä kun ei nytkään normaalit ihmiset tuntemattomille marketissa vittuile.

Samaan syssyyn liittyy sitten tuollainen Asdf:n kuvailema radiojuttu. Radiota luulin kuulevani joskus myös. Samoin kahden naisen keskustelua. Sanoista en ihan saanut selvää, ne oli niin kuin toisessa huoneessa. 

Äänten kuuleminen on pelottavaa, koska jutut on niin ikäviä ja ainakin mulla ääneten kuulemiseen liittyy muitakin vainoharhoja. Esim. NE on mun perässä. Poliisi, ulkomaalaispoliisi ja supo seuraa ja vakoilee minua, kaverit on asentaneet seurantaohjelmia mun koneelle, huoneistoon on kätetketty kameroita, mut voi nähä ikkunasta päivällä jos verhot ei ole kiinni jne. 

Se oli aika rankkaa aikaa. Onneksi noin paha juttu on ollut vaan kerran ja sen jälkeen hakeuduin hoitoon. 

Tosta tuli mieleen, että lopetin lääkkeet pari viikkoa sitten 

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain

Tuntuuko pää "selkeemmältä", siis ilman lääkkeitä?

Sulla on nyt hyvä treeniputki menossa, lihaskuntoharjotukset buustaa mielihyvähormonia ja juoksu nostaa kuntoa. Tulee rutiinia ja järjestelmällisyyttä elämään. Elä vaan jätä noita pois.

Tuosta tuli mieleen reilu parikymmentä vuotta sitten komennuksella tapaamanin nainen. Hän toimi meidän tulkkina Moskovassa. Oli saannut jonkun humanistisen alan koulutuksen ja oli varsin älykäs nainen. Minua ehkä vajaa kymmenen vuotta vanhempi. Ite olin silloin nuori kolli. Kerran ajeltiin ladalla duuniin. Kolleega ajo ja tämä nainen istu pelkääjän paikalla ja minä takana.
Yhtäkkiä se nainen rupes puhumaan itsekseen. Siis se sano ihan kokonaisia lauseita eikä aluks tuntunu huomaavan että me jäätiin hämmentyneinä tuijottamaan sitä.

Se nainen tuntu olevan aika hajalla. En tiedä kuuliko tuo nainen ääniä, mutta se ainakin puhui jollekkin mielessään taikka puhui pelkästään ajatuksiaan ääneen. Toimintaympäristö siihen aikaan oli aika rankka ja jos oli jotain muuta ongelmaa "paossa" niin se ympäristö kyllä kaivo sieltä jotain esiin.

Itse olin silloin niin nuori että en oikeen osannu tuota naista auttaa vaikka olisin halunnu.

Toinen asia mikä tuli tästä mieleen on niinsanottu "mantran muodostuminen".

Itsellä on joskus vuosia, vuosia sitten ollu rankka kokemus ja olen sanonut ääneen tai mielessäni silloin erään lauseen. Lause ei ole mitenkään uskonnollinen tai "mantra", mutta silloin se tuotti rauhaa joten saatoin toistaa sitä joskus itselleni. Tuo on kuitenkin jäännyt pysyvästi päähäni ja mikä tahansa mutkikas emotionaalisia ponnisteluja vaativa tilanne saatta laukaista tuon lauseen mielessäni. En toista sitä ääneen vaan ne sanat kumpuaa sisälläni ja vaikuttaa edelleen samalla tavalla. Ne ei siis välttämättä liity mitenkään sihen uuteen tilanteeseen, mutta niillä on kuitenkin vaikutusta. En tiedä onko tuo hyvä vai paha, mutta vaikutus kuitenkin on ihan ookoo.

Tämä "mantran muodostuminen" on mielenkiintonen ilmiö vaikka ei liity mitenkään äänten kuulemiseen. Kiinnostaisi tietää onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?

Itse en muista kuulleeni ääniä. Siis sellaisia jotka puhuis mulle tai puhetta. Joskus kuitekin Kiinan sydämessä yksin kuukausia ollessani luulin toisinaan kuulevani kiinalaisten puhetta suomeksi. Eli jotkut sanat alkoi kovasti muistuttaa suomenkieltä. Siis henkilöt ihan oikeesti puhui kiinaa keskenään, mutta luulin kuulleeni joukossa suomalaisia sanoja. Eräs kolleega myös kertoi samaa. Veikkaan että tuossa on kysymyksessä kommunikaatiokatkos jota ihminen yrittää alitajuisesti jotenkin paikata tai alitajuinen kielen oppiminen, mutta tämä jälkimmäinen tuntuu epätodennäköisemmältä vaihtoehdolta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
SamikoKu
Vatkain

Tuntuuko pää "selkeemmältä", siis ilman lääkkeitä?

Ei kun ne ei ollu semmosia lääkkeitä. En ole tainnut semmosia koskaan syödäkään mitkä vaikuttaisi jotenkin näkyvästi. (Liekö sitten on tehonneetkaan?)

Hämmentää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7547

Tuosta oli juttua vasta, luin jostain kotiin tulevasta aikakauslehdestä (jos ei kerran Tiede, niin sitten Tieteen kuvalehti tai Suomen Kuvalehti), ei löytynyt nopealla googlaaamisella. Siinä esitettiin, että perinteinen äänten huomiotta jättäminen ei ehkä olemkaan hyvä ratkaisu, vaan ihminen voi neuvotella ääniensä kanssa. Yleensä äänet ovat moittivia ja ikäviä ja jopa antavat tappokomentoja, mutta joillakin ne olivat muuttuneet kannustavammaksi, kun niiltä kyseli perusteita kritiikille yms.

Jutussa lisäksi kyseltiin, missä on raja normaalin sisäisen puheen ja epänormaali äänten kuulemisen välillä. Osalla ihmisistä (kuulun tähän porukkaan) on tapana työstää asioita mielikuvituskeskusteluilla. Minä teen tätä erityisesti silloin, kun yksin teen jotain mekaanista hommaa (kävelen, teen kotihommia yms). Koko ajan on joku keskustelu käynnissä, joko joskus käyty tai sitten ihan omansa. Joskus tähän liittyvät jutut saavat naamalle asti jonkun ilmeen, hymyn tai epäuskon tms. Toisinaan jopa vastaan huomaamattani ääneen ;), mutta tätä tietysti yrittä ävlttää julkisilla paikoilla.

Yhdistys: http://www.moniaaniset.fi/

Ylessä ollut ohjelma aiheesta: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/23/aristoteleen-kantapaa-aania-paan-sisalta

Muutama vuosi sitten (2011?) tuli Yleltä ohjelma, jossa haastateltiin ääniä pitkään kuullutta miestä. Hän oli jopa seurustellut päänsä sisäisen naisen kanssa, mutta oli sitten pannut poikki, kun tytteli alkoi määräillä liikaa. Ja koko ajan hän tajusi, että ääni ja persoona ei ollut todellinen, mutta hänestä oli kiva hengailla sen kanssa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

asdf
Seuraa 
Viestejä11906
MooM

Tuosta oli juttua vasta, luin jostain kotiin tulevasta aikakauslehdestä (jos ei kerran Tiede, niin sitten Tieteen kuvalehti tai Suomen Kuvalehti), ei löytynyt nopealla googlaaamisella. Siinä esitettiin, että perinteinen äänten huomiotta jättäminen ei ehkä olemkaan hyvä ratkaisu, vaan ihminen voi neuvotella ääniensä kanssa. Yleensä äänet ovat moittivia ja ikäviä ja jopa antavat tappokomentoja, mutta joillakin ne olivat muuttuneet kannustavammaksi, kun niiltä kyseli perusteita kritiikille yms.

Eiköhän tuo ole juuri se Tiede-lehden juttu.

asdf
Seuraa 
Viestejä11906

Minä käyn monesti tulevaisuudessa tapahtuvia keskusteluja päässäni. Sellaisia, joista tiedän, että tästä asiasta täytyy sen ihmisen kanssa keskustella, ja käyn läpi sen toisen ihmisen mahdollisia eri reaktioita ja vastauksia ja omia vastausvaihtoehtoja toisen mahdollisiin vastauksiin. Jos tunnen toisen ihmisen hyvin, keskustelu etenee yleensä jotain ennalta miettimääni ja toivomaani polkua.

Tuli ekaa kertaa mieleen, että onkohan tuo ihmisten manipuloinnin harjoittelua?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
asdf

On. Mutta ei se minusta väärin ole. 

Hämmentää.

Vierailija
asdf

Riippuu motiivista.

Jonkun keskustelun etukäteen ajatteleminen ja mahdollisiin eri skenarioihin valmistautuminen on mun mielestä aivan normaalia. Siinä voi puolustaa omaa näkökantaansa ja löytää sitä tukevia keinoja. Mun mielestä manipuloinnista on kyse silloin jos pyrkii itse saamaan tietoista etua tilanteessa missä toinen vastavuoroisesti kärsisi siitä. Ihan normaalin mielipiteeseen vaikuttamisen piikkiin tuo mielestäni menee.

Hänen pyhyytensä
Seuraa 
Viestejä28220

Minen muista kuulleeni koskaan mitään vieraita ääniä. Mutta samoin on käynyt kuin mistä MooM kertoi, että joskus kun tulee käytyä pään sisällä keskustelua, vahingossa sanookin jotain ääneen.

Jos argumentista ei voi johtaa yleistä sääntöä, sillä ei ole sisältöä.

Kauas
Seuraa 
Viestejä21

Minua ei niinkään haittaa pään sisäinen höpinä, huolestuttavia on ne pään "ulkopuolelta" tulevat jutut. Ihan kuin vieressä olisi istunut joku joka pysyy kuulemaan ajatuksiasi ja kommentoi niitä ääneen. 

~ Jonkun tärkeän henkilön joku tärkeä lause ~

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat