Seuraa 
Viestejä1047

Mietin että jos sinulla puuttuu usko vapaaseen tahtoon (tämähän ei sano etteikö sulla sellainen silti voisi olla), niin miten tämä pärjää kilpailussa vapaaseen tahtoon uskovaa vastaan. Olen huomannut että epäusko vapaaseen tahtoon deletoi motoriikasta tärkeitä hahmotus-elementtejä tai muita tietoisuuden palasia, joilla voi rakentavasti kehittää jotain tiettyä. Vapaa tahto ilmenee siten, että osaat pysäyttää tietoisuuden paikoilleen ja tehdä harkitsevia johtopäätöksiä ilman että deterministinen fysikaalisuus ehtisi boikotoida sinua onnistumasta siinä. Onnistumisen prosentti on selvästi suurempi kuin jotkut väittää. Jos käyttää kynää ja paperia tai tietokonetta apuna, tämä vapaan tahdon kautta saavutettu onnistumisen suuruus kasvaa entisestään.

Mielestäni useinmiten fysikalistit tekaisee ylidramaattisen kuvan ihmisen tietoisuudesta - joka suunnilleen väittää meiltä puuttuvan sen, mikä meidät tähän asti on muutenkin tuonut näin pitkälle eli VAPAA TAHTO.

Oikukasta, mutta ei se oo fiksua ajatella olevan fysikaalisessa vankilassa ilman vapaata tahtoa. Vapaaseen tahtoon uskovat on ohjaamassa itseään voittoon, kun taas fysikalistit pelkää fysiikan lakien määräävään heidän tietoisuuden asiat. Kysynkin että miten se epäusko vapaaseen tahtoon voisi edes toimia, kun sehän on estemäinen usko omaan itseensä.

Kommentit (7)

Titanic
Seuraa 
Viestejä1311

Vapaalla tahdolla pääsee korkeintaan sirkukseen töihin. Tulevaisuus on ennalta määrätty ja tuo tulevaisuuden henkilöiden elämän ensiarvoisuus verrattuna nykyihmisen elämään estää tehokkaasti tässä ajassa etenemisen mihinkään suuntaan.

Jämähdämme omaan luokkaamme ja kastiimme ja asuinalueellemme.

Jos vaikka keksisin fuusiovoiman tänään, mutta sen keksijäksi on vuodessa 2066 kirjattu Atte Älypää niin kohtalo tarttuu elämääni ja estää minua julkaisemasta keksintöäni.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1311

Vapaalla tahdolla pääsee korkeintaan sirkukseen töihin. Tulevaisuus on ennalta määrätty ja tuo tulevaisuuden henkilöiden elämän ensiarvoisuus verrattuna nykyihmisen elämään estää tehokkaasti tässä ajassa etenemisen mihinkään suuntaan.

Jos vaikka keksisin fuusiovoiman tänään, mutta sen keksijäksi on vuodessa 2066 kirjattu Atte Älypää niin kohtalo tarttuu elämääni ja estää minua julkaisemasta keksintöäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
deep purpose
Seuraa 
Viestejä1047
Titanic

Toi on totta että meidän planeetta ei mahdollista aina onnistumisien tapahtuvan, sinulle ja monelle muulle, koska ei maapallolla edes puhalleta yhteiseen hiileen (isolla mittakaavalla). Toisaalta pienemmän ringin asiat voi siitä huolimatta onnistua. Mutta se ei suoranaisesti liity vapaan tahdon epäolemassaoloon.

13021977
Seuraa 
Viestejä2

deep purpose

Mitä v ittua selität.
ihmisen maailma on niin iso kuin hänen mielensä sallii

tämä on vapaa tahto yksilön näkökulmasta

sellaista joka tekee työtä ihmisen mieltä vastaan pyrkii poistamaan ihmiseltä vapaa tahtoa

nyt voit mietiskellä itsellesi miksi pitäisi tai olla pyrkimättä, ihmisen vapaan tahtoon.

deep purpose

mInä. jOkaInen kIrjoItusvIrhe On tahallinen.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1311

Jos ajatellaan maailmaa ennen Lutheria ja Lutherin, joka oli vapaan tahdon jättiläisiä jälkeen niin näyttäisi siltä, että olet oikeassa ainakin osittain. Ne, jotka uskoivat vapaaseen tahtoon epäilemättä menestyivät töissään.

Vapaan tahdon ongelma on siinä, että kun sitä käyttää niin tulee eteen vankeus ja elämän piirit kapenevat ja jähmettyvät. Raamattu esimerkiksi kertoo Hoosean kirjan 8. luku mitä tapahtui Lutherin takia: Minä muutan teidän juhlanne suruksi ja kaikki laulunne valitusvirsiksi. Minä puen kaikkien ylle säkkivaatteen ja ajatan teidän päänne paljaaksi. Silloin on suru kuin ainoasta pojasta. Se päivä on katkera päivä.

Kun vapaata tahtoa ei käytetä lainkaan on elämä vapaata ja kuin juhlaa ja auringonvaloa. Mutta kun joku muuttaa tulevaisuutta kuten esim. 911 tapauksessa joutuvat kaikki uhreiksi. Tulee elämän piirin jähmettyminen, sulkeutuneisuus, vankeus, epäluulo ja kovuus.

Toki on suru kuin ainoasta pojasta eli ollaan kuin enunukit suuria tiedemiehiä, vailla jälkeläisiä, ei ole ainoatakaan poikaa. Tieteen ja tekniikan rintamalla voi tapahtua, mutta ilo kuivuu vähiin ja niin edespäin. Vapaa tahto on kaksiteräinen miekka. Kun sitä ei käytä niin asiat ovat paremmin kuin koskaan, mutta kun sitä käyttää on edessä kamala katkera vankeus.

deep purpose
Seuraa 
Viestejä1047

Aijaa, minä kun taas luulen että vapaa tahto avaa latua eikä ole vankila. Kai vapaa tahto voi olla jokaisella erilainen. Vapaa tahto ei ole aina tarpeellinen, mutta sen esille kutsuminen itsessään saattaa laajentaa sinun käsityksiä ja näekmyksiä, vähän kuin kapuaisi korekeaan torniin josta on valtavat näkymät ympärilleen.

Ja eikö se ole deteminismi se vankila, kun sulkee väliseinän ainoan oven eteenpäin pyrkimisen suhteen?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat