Sivut

Kommentit (24)

syytinki
Seuraa 
Viestejä9390

Tulos oli justiinsa se mitä odotin.

Vastaavaa "asennelaatuisuutta" löytyy niin musiikista kuin muualtakin. Taisi Tekniikan Maailma testata hifi-laitteiden kullattujen ja "rahvas"liittimien hienoutta. Ei löytynyt eroja kuin hintalapussa. Odotettu tulos sekin.

Koskenkorva tehtiin alkujaan perunasta. Epäilen, että peruna- ja viljakossun eroa ei maista kukaan. Viljavaakuna mahtunee samaan jonoon. Makuero on vain etiketissä. Kossussa on muistaakseni 2 gr sokuria/litra. Tuo sokeri voidaan sekoittaa veteen ja seoksella lantata pirtu koskis väkevyyteen. Olen melko varma, että koskis ja pirtuseoksen eroa ei tunnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Tämä on tuttu kaikessa imisten tekemisissä. Jos eivät esimerkiksi työt tahdo sujua, vaaditaan nopeampaa tietsikkaa. Kuinka paljon lienee turhaa tietokonekapasitettia vain sen takia ettei osata tehdä itse asiaa?

Ja onhan sitten lumevaikutus. Sama jauho on parempaa kun ostaa sen kalliimman paketin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

JPI
Seuraa 
Viestejä26806

On tehty myös vastaava sokkotesti, jossa älyttömän hyvä-äänisiä huiluja (koskapa olivat kultaa tai hopeaa) soitettiin betonista tehtyjen huilujen kanssa: Asiantuntijat (lue ehkä "asiantuntijat") eivät kyenneet erottamaan niitä huippu hyviä kalliita huiluja ihan paskoista betonihuiluista. :-))))

3³+4³+5³=6³

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31264

Kai viulussakin on ne virityssysteemit, joilla taajuus säädetään kohdalleen. Tuskinpa mikään estää virittämästä Stradivariusta 440 Hz:n tai tavallista viulua 432 Hz:iin.

Mutta joo, psykologisia nuo erot varmaankin ovat, niin kuin kaikissa makuasioissa. En vain käsitä sitä, miksi psykologian merkitystä pitää vähätellä ja yrittää väkisin vääntää erot teknisiksi, jotta ne voisi todistaa niille, joille psykologinen efekti on heikko (siinä asiassa, jokaisella lienee omat heikot kohtansa).

John Carter
Seuraa 
Viestejä10167

Neutroni kirjoitti:
Kai viulussakin on ne virityssysteemit, joilla taajuus säädetään kohdalleen. Tuskinpa mikään estää virittämästä Stradivariusta 440 Hz:n tai tavallista viulua 432 Hz:iin.

Mutta joo, psykologisia nuo erot varmaankin ovat, niin kuin kaikissa makuasioissa. En vain käsitä sitä, miksi psykologian merkitystä pitää vähätellä ja yrittää väkisin vääntää erot teknisiksi, jotta ne voisi todistaa niille, joille psykologinen efekti on heikko (siinä asiassa, jokaisella lienee omat heikot kohtansa).

Tuskin mikään estää virittämästä myös Stradivariusta taajuudelle A440 hz, kuitenkin menneisyydessä useimmat Stradivariuksella soitetut kappaleet (joita löysin) näyttävät löytyvän taajuudelta A432 hz. Syytä en tähän osaa kertoa, en ole ammattimuusikko.

http://www.thestrad.com/cpt-latests/new-vs-old-follow-up-to-the-indianap...

http://www.thestrad.com/cpt-latests/blind-tested-soloists-unable-to-tell...

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Opettaja
Seuraa 
Viestejä1983

John Carter kirjoitti:
Stradivarius soi taajuudella A 432hz ja modernit viulut A 440hz.

Siis niiku mistä tuo väite on peräisin? Tuo  432 näyttää olevan jotain homeopatiaa tahi Göbbelsin propagandaa tai Verdin kikkailua, ja pitäisi päteä myös muihin soittimiin. Tuosta 432:lla soittamisesta en  Wikipediasta löytänyt mitään eikä haulla "stradivarius 432" myöskään mitään järjellistä linkkiä?

Sitä paitsi tuo on neljännesaskeleen päässä normaalivirityksestä, joten eivät orkesterit tai pianistit tuollaiseen virittelyyn lähde, Ja kuitenkin pääasiassa? näiden kanssa stradivariuksillakin soitellaan, tai sitten muiden viulujen, jotka tuskin kaikki stradeja on?

Mitä tuohon varsinaiseen aiheeseen tulee, niin jotenkin tuo hifistely on meissä kaikissa sisäänrakennettuna, kuten lumealttiuskin, toisilla enemmän kuin vähemmän.

John Carter
Seuraa 
Viestejä10167

Opettaja kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Stradivarius soi taajuudella A 432hz ja modernit viulut A 440hz.

Siis niiku mistä tuo väite on peräisin? Tuo  432 näyttää olevan jotain homeopatiaa tahi Göbbelsin propagandaa tai Verdin kikkailua, ja pitäisi päteä myös muihin soittimiin. Tuosta 432:lla soittamisesta en  Wikipediasta löytänyt mitään eikä haulla "stradivarius 432" myöskään mitään järjellistä linkkiä?

Sitä paitsi tuo on neljännesaskeleen päässä normaalivirityksestä, joten eivät orkesterit tai pianistit tuollaiseen virittelyyn lähde, Ja kuitenkin pääasiassa? näiden kanssa stradivariuksillakin soitellaan, tai sitten muiden viulujen, jotka tuskin kaikki stradeja on?

Mitä tuohon varsinaiseen aiheeseen tulee, niin jotenkin tuo hifistely on meissä kaikissa sisäänrakennettuna, kuten lumealttiuskin, toisilla enemmän kuin vähemmän.

Nuo luvut 440 ja 432 ovat peräisin noista viulujen vertailuista, joita löysin. 432 saattaa olla homeopatian kaltaista propagandaa, en osaa sanoa siitä yhtään enempää. Jossakin lukemistani artikkeleista mainittiin, että Stratovarius tehtiin/suunniteltiin soimaan A432hz taajuudella ja että ennen vuotta 1953 lähes kaikki soittimet viritettiin samalle taajuudelle. Vuonna 1953 ISO-standardin voimaan tulon jälkeen soittimet on viritetty A440hz taajuudelle.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1804

No, viulut on viuluja, ja niiden sointiväri ja karakteeri riippuu siitä, miten ne on viritetty, mitä viritysjärjestelmää käytetään, ja miten vireessä soittaja saa intervallit soimaan niin, että saa houkuteltua soittimesta irti sen parhaan soinnin. Käytetty viritysjärjestelmä vaikuttaa paitsi siihen, miten viulu soi, myös siihen, miten muut ensemblen soittimet soivat sen kanssa yhteen. Asia ei ole yksinkertainen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viritysj%C3%A4rjestelm%C3%A4

Pitää myös muistaa, että siihen aikaan kun Stradivari rakensi viulujaan, nykyisen kaltaista pianoa ei vielä ollut olemassa, joten viuluja (kuten muitakaan soittimia) ei tarvinnut virittää soimaan A440hz:iin viritetyn tasavireisen soittimen, kuten esim. modernin pianon (tai siis flyygelin) kanssa.

Ei me periaatteessa voida kuin arvailla, miltä ne Stradivarin viulut kuulosti silloin, kun ne hänen työpajaltaan lähtivät, ja niitä soittivat sen aikaiset soittajat sen ajan muiden soittimien kanssa. Yksikseen varmaan ihan yhtä hyvältä kuin nytkin, tosin sointi voi olla jalostunut vuosisatojen mittaan. Varmaa on se, että sen ajan jousisoittajat käsittelivät intervalleja vähän eri lailla kuin nykyään, koska tasavireistä musiikkia ei oikeastaan ollut, eikä siitä ollut kenenkään "korvaan" muodostunut sellaista oletusarvoa, kuin nykyään. Jousikin vaikuttaa olennaisen paljon sointiväriin, ja Stradivariuksen elinaikana hänen viulujaan soitettiin vielä barokkijousilla, ja niissä oli suolikielet.
Saattaa olla, että Antoni pyörähtelisi haudassaan, jos kuulisi jotain nykypäiviin säilynyttä viuluaan soitettavan moderneilla kielillä ja klassisella jousella, modernilla vireellä ja biisiksi vaikka Sibeliuksen viulukonsertto. Melkoinen tykki, jos vertaa barokkiviulun hienostuneeseen soundiin oikeanlaisella jousella soitettuna.

Barokkiyhtyeet soittaa nykyäänkin ihan eri vireessä ja usein erilaisilla viritysjärjestelmilläkin, kuin "nykypäivän" ISO-standardi. Esim. Werckmeister I/III on suosittu sellaisissa barokkibändeissä, joissa on cembalo. A432 tai jopa A430 on aika yleinen vire. Se saa musiikin ja soittimet kuulostamaan erilaiselta, lähempänä sitä mitä kuulokuva todennäköisesti oli silloin, kun barokkimusiikkia sävellettiiin ja kantaesitettiin. Musiikki ei tarvinnut tasavireisyyttä ennen romantiikan aikaa.

Mutta mallihan niissä Antonin viuluissa on hyvä, samanlaisia viuluja tehdään nykyäänkin.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

John Carter
Seuraa 
Viestejä10167

Vapaa radikaali kirjoitti:
No, viulut on viuluja, ja niiden sointiväri ja karakteeri riippuu siitä, miten ne on viritetty, mitä viritysjärjestelmää käytetään, ja miten vireessä soittaja saa intervallit soimaan niin, että saa houkuteltua soittimesta irti sen parhaan soinnin. Käytetty viritysjärjestelmä vaikuttaa paitsi siihen, miten viulu soi, myös siihen, miten muut ensemblen soittimet soivat sen kanssa yhteen. Asia ei ole yksinkertainen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Viritysj%C3%A4rjestelm%C3%A4

Pitää myös muistaa, että siihen aikaan kun Stradivari rakensi viulujaan, nykyisen kaltaista pianoa ei vielä ollut olemassa, joten viuluja (kuten muitakaan soittimia) ei tarvinnut virittää soimaan A440hz:iin viritetyn tasavireisen soittimen, kuten esim. modernin pianon (tai siis flyygelin) kanssa.

Ei me periaatteessa voida kuin arvailla, miltä ne Stradivarin viulut kuulosti silloin, kun ne hänen työpajaltaan lähtivät, ja niitä soittivat sen aikaiset soittajat sen ajan muiden soittimien kanssa. Yksikseen varmaan ihan yhtä hyvältä kuin nytkin, tosin sointi voi olla jalostunut vuosisatojen mittaan. Varmaa on se, että sen ajan jousisoittajat käsittelivät intervalleja vähän eri lailla kuin nykyään, koska tasavireistä musiikkia ei oikeastaan ollut, eikä siitä ollut kenenkään "korvaan" muodostunut sellaista oletusarvoa, kuin nykyään. Jousikin vaikuttaa olennaisen paljon sointiväriin, ja Stradivariuksen elinaikana hänen viulujaan soitettiin vielä barokkijousilla, ja niissä oli suolikielet.
Saattaa olla, että Antoni pyörähtelisi haudassaan, jos kuulisi jotain nykypäiviin säilynyttä viuluaan soitettavan moderneilla kielillä ja klassisella jousella, modernilla vireellä ja biisiksi vaikka Sibeliuksen viulukonsertto. Melkoinen tykki, jos vertaa barokkiviulun hienostuneeseen soundiin oikeanlaisella jousella soitettuna.

Barokkiyhtyeet soittaa nykyäänkin ihan eri vireessä ja usein erilaisilla viritysjärjestelmilläkin, kuin "nykypäivän" ISO-standardi. Esim. Werckmeister I/III on suosittu sellaisissa barokkibändeissä, joissa on cembalo. A432 tai jopa A430 on aika yleinen vire. Se saa musiikin ja soittimet kuulostamaan erilaiselta, lähempänä sitä mitä kuulokuva todennäköisesti oli silloin, kun barokkimusiikkia sävellettiiin ja kantaesitettiin. Musiikki ei tarvinnut tasavireisyyttä ennen romantiikan aikaa.

Mutta mallihan niissä Antonin viuluissa on hyvä, samanlaisia viuluja tehdään nykyäänkin.

Kiitos, tämä oli avartava vastaus musiikin maallikolle. Mielenkiintoinen aihe, taidan tutustua siihen hieman paremmin. Lähiaikoina olen tutustunut musiikin saralla lukemisen kautta lähinnä M.A Nummisen teoksiin Tango ja Jazz-musiikista. (meni siinä sivussa myös rehtorin päiväkirja:)

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Electric Shadow
Seuraa 
Viestejä189

John Carter kirjoitti:
Lähiaikoina olen tutustunut musiikin saralla lukemisen kautta lähinnä M.A Nummisen teoksiin Tango ja Jazz-musiikista. (meni siinä sivussa myös rehtorin päiväkirja:)

Ristus mutta olet uinut syvissä vesissä...

John Carter
Seuraa 
Viestejä10167

Electric Shadow kirjoitti:
John Carter kirjoitti:
Lähiaikoina olen tutustunut musiikin saralla lukemisen kautta lähinnä M.A Nummisen teoksiin Tango ja Jazz-musiikista. (meni siinä sivussa myös rehtorin päiväkirja:)

Ristus mutta olet uinut syvissä vesissä...

Jep, välillä jopa sukeltanut. Rehtorin päiväkirja oli itseasiassa hyvä, suomalaisista kirjoittajista lähimpänä vanhaa kunnon Bukoa.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat