Seuraa 
Viestejä4285

terve,

amerikan pojat ovat väsännyt puuhiiligeneraattorin :

http://www.instructables.com/id/Charcoal-Fire-Powered-Generator/

Paljonko hiilestä irtoaa puukaasua? jos polttaa motin halkoja hiileksi niin kauanko generaattori pörisee? Tuossa näkyi myös olevan paluukierto niin että pakokaasu syötetään takaisin hiirille tulevan ilman sekaa. Mitäs sillä haetaan?

 ps. P..e tätä oikolukua.

Kommentit (6)

Diam
Seuraa 
Viestejä2642

Ehkä kannattais käyttää haketta, niin vois hyödyntää ne kaikki hiilivetyaromitkin ja vetyäkin haikailla mukaan palamiseen mahdollisesti. Hiilipolttoaineen saksalaiset ovat varmaan sota-aikana tutkineet tarkkaan. Se oli tietyllä rakenneperiaatteella toteutettu häkäpönttö, mikä ei kehittänyt tervaa pänikkään, niin paras. Hyötysuhde sähkögeneraattorina on 50 % ottomoottorin vastaavasta. En tiedä, onko mitään kaavaa, millä voisi laskea puukaasun määrän. Varmaan löytyy Excel.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4285

Pienmootorissa on hyvä ominaisuus kun poltokaasussa ei ole tervaa ja muuta moskaa. Selvitään pienellä suodattimiella ja röörit ei tervaannu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Diam
Seuraa 
Viestejä2642

Ylistyslaulu Puukaasu lle

 

Vastavirtakaasuttimissa tuotekaasu kulkee tuoreen polttoaineen läpi ja siihen tulee korkea tervapitoisuus, mistä syystä kehittyvän kaasun lämpöarvo on myös merkittävästi korkeampi kuin myötävirtakaasuttimessa. Leijupetikaasuttimet sijoittuvat tervapitoisuudessa vasta- ja myötävirtakaasuttimien väliin ja nillä päästään vain kohtalaisesti tervaa sisältävään kaasuun. Vastavirtakaasutin skaalautuu koossa ylöspäin lähes rajoituksetta. Vastavirtakaasutin sietää myös pientä palakokoa – sahanpurua tms. – ja kosteata polttoainetta – jopa 60 prosenttiin asti. Hakelämmityksissä yleinen stoker-poltin on eräänlainen vastavirtakaasutin.

Myötävirtakaasuttimessa paloilma johdetaan pelkistyshiilikerroksen yläpuolelle ja siihen kohtaan muodostuu palovyöhyke, jonka yläpuolella polttoaine hiiltyy ja valuu vasta hiiltyneenä palovyöhykkeen läpi pelkistyskerrokseen. Kaikki polttoaineesta peräisin olevat pyrolyysikaasut joutuvat kulkemaan valkohehkuisen palovyöhykkeen läpi ja krakkautuvat täydellisesti. Saatava tuotekaasu on siten lähes tervatonta (0,4 ppm) ja soveltuu moottorikäyttöön. Myötävirtakaasutus tunnetaan myös nimellä käännetty palo.

Laitteiston toiminta perustuu niin sanottuun palamattomaan tuleen, eli palamisilma johdetaan tulipunaisena hehkuvan hiilikerroksen läpi, kuten normaalissakin palotapahtumassa, mutta sille ei anneta tarpeeksi happea. Tarpeeksi korkeassa lämpötilassa syntyy häkää. Häkää on kaasussa normaalisti noin 20 % ja se soveltuupolttomoottorin käyttämiseen niin bensiini- kuin dieselmoottoreissakin.

Puukaasu palaa auton moottorissa erittäin puhtaasti. Päästöt ovat puukaasukäytössä alhaisemmat kuin bensiinillä käytettäessä, ja vanhankin auton moottorin pakokaasut alittavat 0,2 % CO ja 20 ppm HC pitoisuuden ilman katalyyttistä puhdistusta.[3] Puukaasulle on mahdollista käyttää normaaleja autoissa käytettäviä pakokaasukatalysaattoreita päästötason alentamiseksi. Kaasun palaessa ei synny hiukkasia, mistä syystä esim. moottoriöljyn mustuminen puukaasukäytössä on hyvin vähäistä.

 

Suodatin ei pala, koska happea ei ole saatavilla. Ilmaa kaasuun sekoitetaan vasta moottorin imusarjassa. Kipinät sammuvat tehokkaasti syklonissa, jos laitteistossa on sellainen.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä2642

Tämä on kiintoisa ilmiö, koska siihen voi yhyttää katalyytin:

 

Laitteiston toiminta perustuu niin sanottuun palamattomaan tuleen, eli palamisilma johdetaan tulipunaisena hehkuvan hiilikerroksen läpi.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat