Seuraa 
Viestejä16180

Orjaplantaaseilla isantaa, masteria, kutsuttiin massaksi. Joskus isanta vetkutteli lupaamiensa olosuhteiden helpotuksien toteuttamista. Vallitsi massan hitaus. Orjat toivoivat parempia aikoja, lauloivat gospelia ja uskoivat, etta on se herra herrallakin; massan massa.

Fysiikassa ei ole massan hitautta vaan aineen hitaus. Huono kielenkaytto saisi loppua. Massa on suure, joka kuvaa kappaleen hitauden maaraa.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Sivut

Kommentit (119)

korant
Seuraa 
Viestejä8326

Eusalla on nyt hinku muuttaa vakiintunuutta kielenkäyttöä mieleisekseen. Ei kukaan muu ole puhunut massan massasta vaan kappaleen massasta. Huono kielen käyttö loppuu kun et viljele mokomaa.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16180
Eusa

Orjaplantaaseilla isantaa, masteria, kutsuttiin massaksi. Joskus isanta vetkutteli lupaamiensa olosuhteiden helpotuksien toteuttamista. Vallitsi massan hitaus. Orjat toivoivat parempia aikoja, lauloivat gospelia ja uskoivat, etta on se herra herrallakin; massan massa.

Fysiikassa ei ole massan hitautta vaan aineen hitaus. Huono kielenkaytto saisi loppua. Massa on suure, joka kuvaa kappaleen hitauden maaraa.

Voiko joku ystävällisesti eritellä missä kohdin viljelen yllä huonoa kielenkäyttöä? Jos ei pidä "massan hitaus" -ilmausta fysikaalisessa kielenkäytössä epäonnistuneena, saisi perustella senkin, loogisesti vaihe vaiheelta, mielellään.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Titanic
Seuraa 
Viestejä1309

Aineen massan suuruus vaikuttaa kuitenkin asiaan.

http://scienceforkids.kidipede.com/physics/space/inertia.htm

 

Mutta mikä päämäärä tällä keskustelulla on? Mitä on tarkoitus selvittää?

Inertiaa ei lueta voimien kategoriaan, mutta voihan se olla esim. mahti.

Mahti on erään kirjan mukaan eräänlaista voimaa, joka on ajasta riippumatonta.

SE ilmenee joka pisteessä samanaikaisesti. Esim. eräänlainen salama, jossa jokainen valopiste

välähtää samanaikaisesti jokaisessa salaman haarassa, vaikka etäisyys pisteiden välillä olisi kilometrejä. (Intialainen määritelmä).

Inertia ei voi olla voima, kun määritellään, että voima on sellainen, joka vaikuttaa inertiaan.

Mutta mikä estää sitä olemasta mahti tai muu sellainen. Jos se on voima niin siihen pitää lisätä joku toinen sana vielä esim. dynaaminen voima.

(Anteeksi jos sekoitan juttuihin uskontoa välillä.)

Goswell
Seuraa 
Viestejä12451
Titanic

Aineen massan suuruus vaikuttaa kuitenkin asiaan.

http://scienceforkids.kidipede.com/physics/space/inertia.htm

 

Mutta mikä päämäärä tällä keskustelulla on? Mitä on tarkoitus selvittää?

Inertiaa ei lueta voimien kategoriaan, mutta voihan se olla esim. mahti.

Mahti on erään kirjan mukaan eräänlaista voimaa, joka on ajasta riippumatonta.

SE ilmenee joka pisteessä samanaikaisesti. Esim. eräänlainen salama, jossa jokainen valopiste

välähtää samanaikaisesti jokaisessa salaman haarassa, vaikka etäisyys pisteiden välillä olisi kilometrejä. (Intialainen määritelmä).

Inertia ei voi olla voima, kun määritellään, että voima on sellainen, joka vaikuttaa inertiaan.

Mutta mikä estää sitä olemasta mahti tai muu sellainen. Jos se on voima niin siihen pitää lisätä joku toinen sana vielä esim. dynaaminen voima.

(Anteeksi jos sekoitan juttuihin uskontoa välillä.)

E=mcc, se on tarkoitus selvittää, mitä on massa. Inertia on, niin mitä se on.

JPI:n kirjoitus toisaalta.

"Asiaa voidaan katsoa myöskin seuraavasti: On olemassa hitaita kappaleita eli kappaleita, jotka säilyttävät liiketilansa. Kun tuollaisiin kappaleisiin sitten vaikutetaan voimalla, niin ilmenee, että ne saavat voimasta erilaisia kiihtyvyyksiä kaavan F=ma pätiessä, jolloin noilla hitailla kappaleilla on ominaisuus nimeltä massa m.

Newtonin mekaniikassa ja muidenkin pähkäilyssä hidas tarkoitta alunperin inerttiä:

In English, to be inert is to be in a state of doing little or nothing."

Kappaleen liiketila säilyy oli sillä inertiaa tai ei ollut, edes massaton ei lähde huvikseen sinne tänne sinkoilemaan. Inertia on juurikin tuota " Kun tuollaisiin kappaleisiin sitten vaikutetaan voimalla, niin ilmenee, että ne saavat voimasta erilaisia kiihtyvyyksiä kaavan F=ma pätiessä", Kun kaksi erimassaista kappaletta törmää, molempien liiketila muuttuu, se muuttuu voimalla molemmissa, voimalla joka riippuu vastapelurin massasta, kevyempi muuttaa liiketilaansa enemmin,  F=ma, voimapari on erimassaisillakin symmetrinen, massasta ja kiihtyvyydestä löytyy erot, aivan selvä tapaus.

Tuo Englannninkielinen  inert on perseestä, ei tee vähän tai ei yhtään mitään, se ei tee yhtään mitään, eikä tuo edes tarkoita yhtään mitään järkevää inertiasta.. Inertia on hitaus, hitaus on juurikin sitä että kohdistettaessa kappaleeseen voimaa se kohdistaa voimaparin toisen puolen kiihdyttäjäänsä, ts hidasmassa ja tähän ne erimassaiset kappaleet.

Minun mielestä noin.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16180

Voihan fysiikassakin toki pohtia mika se on se massan massa. 

Olen kirjoitellut tyhjoenergiaimusta, mutta haetaan yleisempaa nakokulmaa. Voisihan ajatella, etta alkeishiukkanen on ikaantymisyksikko, joka ikaantyy periaatteessa tasasyklein, omassa koordinaatistossaan. Mutta ulkoinen havaitsija tai mittaaja mittaa sita isompaa ikaa mita sykeroisempaan paikalliseen sidostilaan alkeishiukkanen on joutunut. Tuo ympariston suhteen nopeutunut ikaantyminen mahdollistaa useammat vuorovaikutukset ja sita myoten siihen sitoutuu enemman hitautta suhteessa ymparoivaan tilaan, sykero tarvitsee tilalta enemman tukea rakenteelleen. Siten sykeroenergia syo hitautensa maaran suhteessa tilaa pysyakseen kasassa ja tama on luonnon perusmekanismeja.

Massan massa olisi siten ikaantyvan energiasykeron kertautuvaa hitautta.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

jaho
Seuraa 
Viestejä703

Voi v*dun v..tu. kun nämä eusalaiset ja vastaavat saisivat aikaiseksi edes oppikirjan josta voisi opiskella tota logiikkaa niin näiden keskustelujen ymmärtäminen olisi helpompaa. Nämä keskustelupalstan viestit ovat johtaneet lähinnä umpikujaan ilmaan takaisinpääsyä.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1309

Perustuuko Painovoimalinko todella taivaankappaleen liikenopeuteen, vai jotenkin inertiaan?

Luin, että Aurinkokunta liikkuu nopeudella 250 km / sek. Ja  Wikipedian artikkelissa oli väite, että komeetta kiihtyy 2U + v verran, jossa U on auringon liikenopeus.

Eli kiihtyykö komeetta todella nopeuteen 500 km / sek. plus v?

ISON:in nopeus auringokunnasta poistuessa oli ainakin yli 300 km / sek.

 

Voiko nopeuden lisääntymiseen 2U vaikuttaa jokin muu tekijä kuin auringon liikenopeus?

Ajatellaan esim. että komeetan massa kaksinkertaistuisi 100 tn to 200 tn auringon läheisyydessä miten tuo vaikuttaisi komeetan nopeuteen? Eikö ainakin painovoiman suuruus kaksinkertaistuisi, mutta entä komeetan nopeus? Miten sen kävisi?

Titanic
Seuraa 
Viestejä1309

Ei näissä minun viesteissäni ainakaan ole paljoa sijaa logiikalle, vaan mielikuvitusta käytän niin runsaasti kuin se vain voi olla mahdollista.

Tässä eräässä viestissä esittelin Suurekeinokielen, jossa fysiikan suureiden katsotaan muodostavan kaikki sanat.

Kirjoitin eräällä foorumilla siitä näin:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13358190

Majestettinen sana: V-o-i-m-a

Vauhti-nolla-kun-massa-kiihtyy

Voidaan väittää, että jos suurekeinokieli on totinen niin majesteettinen sana voima, osoittaa, että inertia toimii vain kun nopeus on tasainen nopeus.
Kiihtyvä nopeus antaa inertian kannalta arvoksi nollan.

Toisin sanoin: Kun aine on paikallaan sen nopeus ei ole nolla, kun aine kiihdyttää vauhtia sen nopeus on ainakin jossakin pisteessä nolla, kun aine liikkuu täsmälleen tasaisella nopeudella sen nopeus ei ole nolla. Hypoteesissa inertia toimii vain kun vauhti on eri suuri kuin nolla. Mutta se on vain hypoteesi.

Tarkkanäköisyyttä idästä käsin tämäkin tiedon muru.

Kaavoina voisi kai saman esittää seuraavasti:

Auto: 1000 kg, 100 km h

F = ma

Inertia liikkumattoman auton:
miinus tuhat kg

Inertia tasaisesti jatkuvasti kiihdyttävän auton:
plus 2000 kg

Inertia 100 km h tasaisesti kulkevan auton:
100 000 kg km h

Liikkumaton auto
F0 = -m

Kiihdyttävä auto
Fa = 2m

Tasaisella nopeudella kulkeva auto
Fv = ma

En osaa sanoa onko missään edellä mainitussa paljoa järkeä. Mutta tahtoisin
miettiä voiko massa olla negatiivinen eli miinus merkkinen ominaisuus. (liikkumaton kpl).
Painovoiman kannalta se ei ole merkityksellistä sillä siinähän on silloin
m1m2 miinus kertaa miinus = plus. Sekä myös G on jakajana kilogrammaa korotettuna
toiseen potessiin eli vaikka olisi miinusmassa niin tulos on positiivinen.
av

Mutta jos oletetaan aurigon massan olevan miinus merkkistä ja kiihdyttäen kohti tulevan
komeetan massan plusmerkkistä (2m) silloin auringon pitäisi kaiketi käyttää painovoimalle
käänteistä voimaa eli heittää komeetta ulos aurinkokunnasta.

Jos Einsteinin E=mc2 massa on aina negatiivista niin se merkitsisi eräiden mielestä, että atomi on sulkeutunut tiivis paketti sen tähden kun ulkopuolella vaikuttaa kiihtyvän liikkumisen plus voima. Tuo plus voima olisi painetta kohden atomin negatiivista sisäistä massaa.

Lyhyesti: Intertian kannalta voidaanko sanoa, että liikkumattoman aineen massa on miinusmerkkistä? Esim. - 1000 kg.

Inertian kannalta voidaanko sanoa, että kiihdyttävän aineen massa on 1000 kg - -1000 kg eli plus 2000 kg.

Inertian kannalta voidaanko sanoa, että tasaisessa liikkessä olevan aineen massa on miinus ???? kg.

Idän majesteettien tarkkanäköisyyden vuoksi olen Eino Leinon runosta poimimaani voima -sanaa yrittänyt Suurekeinokieleen soveltaa. Näin syntyi ehkä naurettava hypoteesi. A. Einstein sanoisi varmaan painavan sanansa kaavansa käyttämisestä miinus merkkisellä massalla. Itse en ymmärrä näistä asioista mitään.)

Nature
Seuraa 
Viestejä9087

Massahan on jotain mitä voidaan muokata - eli ainetta. Massan hitaus taas on kappaleen kyky vastustaa kiihdytystä. Paino taas on se voima, joka tarvitaan pitämään tietyn massan omaava kappale paikoillaan painovoimakentässä eli "massan massa", vaikka pitäisikin sanoa massan paino. Massan määrä esim. kilogrammoina, edustaa vain suhdelukua voiman ja kappaleen kihtyvyyden välillä.

Pahoittelen, jos tulkintani massan käsitteestä on erilainen kuin valtavirtafyysikoilla.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16180
Nature

Massahan on jotain mitä voidaan muokata - eli ainetta. Massan hitaus taas on kappaleen kyky vastustaa kiihdytystä. Paino taas on se voima, joka tarvitaan pitämään tietyn massan omaava kappale paikoillaan painovoimakentässä eli "massan massa", vaikka pitäisikin sanoa massan paino.

Mielikuvituksellisen tuuban vyorytyskin on hyvaksyttavampaa kuin tuollainen kasitteellinen sekoilu. Hapea Nature!

Tassa oli tarkoitus kirkastaa yhteista fysikaalista kielenkayttoa. Sait lyhyeen teksiisi mahtumaan ruokottoman maaran kielellista skeidaa, ei voi olla tahatonta tai jos on, niin onpa surullista.

Massa on lukuarvosuure. Hitaus on ilmio. Paino on naennainen painautumisilmio, jossa aine pyrkii sailyttamaan liiketilansa ja todellinen voima poikkeuttaa sen. Painon arvoksi annetaan yleensa painautuvan kappaleen koordinaatiston korjaustermi, joka on poikkeuttavan voiman vastavektori tai skalaareilla linjavapausastetarkastelussa vastaluku.

Hitaudesta viela: se ei ole kappaleen kyky vastustaa kiihtyvyytta vaan sidoksellisen kappaleen taipumus pysya kasassa ja jakaa vuorovaikutuksen aiheuttama kiihtyvyys siten tasan kappaleen alueella - taysin se ei onnistu, silla riippuen vastaanotettavan kiihtyvyyden maarasta jakaessaan kiihtyvyytta kappaleen sidokset lyhenevat tai pitenevat eli kappaleeseen syntyy kiihtyvyyden ajaksi muodonmuutosjannitys, joka laukeaa, kun vuorovaikutus lakkaa.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Nature
Seuraa 
Viestejä9087
Eusa
Nature

Massahan on jotain mitä voidaan muokata - eli ainetta. Massan hitaus taas on kappaleen kyky vastustaa kiihdytystä. Paino taas on se voima, joka tarvitaan pitämään tietyn massan omaava kappale paikoillaan painovoimakentässä eli "massan massa", vaikka pitäisikin sanoa massan paino.

Mielikuvituksellisen tuuban vyorytyskin on hyvaksyttavampaa kuin tuollainen kasitteellinen sekoilu. Hapea Nature!

Tassa oli tarkoitus kirkastaa yhteista fysikaalista kielenkayttoa. Sait lyhyeen teksiisi mahtumaan ruokottoman maaran kielellista skeidaa, ei voi olla tahatonta tai jos on, niin onpa surullista.

Massa on lukuarvosuure. Hitaus on ilmio. Paino on naennainen painautumisilmio, jossa aine pyrkii sailyttamaan liiketilansa ja todellinen voima poikkeuttaa sen. Painon arvoksi annetaan yleensa painautuvan kappaleen koordinaatiston korjaustermi, joka on poikkeuttavan voiman vastavektori tai skalaareilla linjavapausastetarkastelussa vastaluku.

Ja mitenkä nuo nyt poikkesivat siitä, mitä edelä esitin.

korant
Seuraa 
Viestejä8326

Eusan pitäisi aina tuollaisen vuodatuksen yhteydessä mainita että se koskee vain ns. Eusafysiikkaa. Oikeasti klassisen fysiikan mukaan Maan pinta ei kiihdytä mitään vaan Maa luo gravitaatiokentän jossa vapaasti liikkuvat kappaleet kiihtyvät kohti Maata ja Maan pinnalla oleviin kappaleisiin vaikuttaa todellinen painovoima synnyttäen kappaleen sisälle jännitysgradientin tai nesteeseen ja kaasuun painegradientin.

Eusa
Seuraa 
Viestejä16180
korant

Eusan pitäisi aina tuollaisen vuodatuksen yhteydessä mainita että se koskee vain ns. Eusafysiikkaa. Oikeasti klassisen fysiikan mukaan Maan pinta ei kiihdytä mitään...

1. Nyt on kyse siita mika on yhtenaista fysiikan kielta.

2. En kertonut maanpinnasta mitaan, vaan yleistin painon kasitteen.

Siita kannattaisi keskustella onko mekaniikassa mielta jakaa klassiseen mekaniikkaan ja yleiseen moderniin mekaniikkaan niin vahvasti. Mielestani oletus tulisi olla viimeisin vahvistettu yhtenainen kasitys (kiihdyttavat voimat aiheuttavat jannityksen, GR & proper acceleration) ja painovoimaa taivaanmekaniikassa yksinkertaistaen kaytettaessa mainittava "klassisen mekaniikan painovoima". Maanpinnan koordinaatistossa rajatusti tehtavissa tarkasteluissa painovoiman naennaisyytta ei hyodyta korostaa, naennaisvoimia kayttaen saa yhta oikeat tulokset kuin pelkin kiihdyttavin voimin ja joskus jopa katevammin, varsinkin kun lopoutulos tulee esittaa suhteessa kiihtyvaan koordinaatistoon kuten maanpinnalla on laita.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Eusa
Seuraa 
Viestejä16180
Nature
Eusa
Nature

Massahan on jotain mitä voidaan muokata - eli ainetta. Massan hitaus taas on kappaleen kyky vastustaa kiihdytystä. Paino taas on se voima, joka tarvitaan pitämään tietyn massan omaava kappale paikoillaan painovoimakentässä eli "massan massa", vaikka pitäisikin sanoa massan paino.

Mielikuvituksellisen tuuban vyorytyskin on hyvaksyttavampaa kuin tuollainen kasitteellinen sekoilu. Hapea Nature!

Tassa oli tarkoitus kirkastaa yhteista fysikaalista kielenkayttoa. Sait lyhyeen teksiisi mahtumaan ruokottoman maaran kielellista skeidaa, ei voi olla tahatonta tai jos on, niin onpa surullista.

Massa on lukuarvosuure. Hitaus on ilmio. Paino on naennainen painautumisilmio, jossa aine pyrkii sailyttamaan liiketilansa ja todellinen voima poikkeuttaa sen. Painon arvoksi annetaan yleensa painautuvan kappaleen koordinaatiston korjaustermi, joka on poikkeuttavan voiman vastavektori tai skalaareilla linjavapausastetarkastelussa vastaluku.

Ja mitenkä nuo nyt poikkesivat siitä, mitä edelä esitin.

No, haloo. Massa ei ole ainetta jne.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat