Seuraa 
Viestejä1650

Varmaan yli 90% ihmiskunnasta mahtuu pituushaarukkaan 140cm-200cm. Eli keskimitta 170cm, mikä lie mediaani.

Mikähän on sopivin pituus, taloudellisesti nykyisten teknisten apuneuvojen aikakaudella ei pituudesta ole kuin haittaa.

Sivut

Kommentit (38)

L
Seuraa 
Viestejä7878

George Hanson

Kirjoitit:

”Mikähän on sopivin pituus, taloudellisesti nykyisten teknisten apuneuvojen aikakaudella ei pituudesta ole kuin haittaa.”

Pitkä tai lyhyt varmasti pyysyy nykyään hengissä; apuvälineillä tai ilman.

Miesten pituudesta jos puhutaan, niin asiaa kannattaa varmasti kysyä vain naisilta. Niitä ei välttämättä haittaa, vaikka mies kolhisi päätänsä silloin tällöin johonkin.

Mieluusti itse olisin pitkä, mutta olen hyväksynyt itseni keskikokoisena (184 cm) ja koitan elää fyysisen keskinkertaisuuteni kanssa. 10 tai 20 senttiä lisää kyllä maistuisi, mutta asialle ei oikein voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31260

Minä olen kanssa keskikokoinen 180 cm ja voisin antaa 10 senttiä pois ja olla vieläpä mallia kesäkuiva orava (sanotaan 55 kg). Julkiset tilat ja tekniset laitteet (kulkuneuvot, istuimet ym.) on mitoitettu pienille ihmisille, mutta 170 cm ei vielä ole liian pieni, koska se on monissa maissa ihan normaalipituus miehelle. Teoriassa se voisi tuottaa haittaa naisonnelle, mutta uskon voivani vedota henkisistä syistä ainoastaan niin hörhövetoiseen naispopulaatioon, että ne eivät ymmärrä mitään perinteisistä ulkonäköasioista.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1650

Pienempänä oleminen olisi lisäksi halvempaa. XXXXL-vaatteen kankailla tekisi pienikokoiselle pienperheelle koko kesäkostyymin ja ison tyypin ruokavaliolla ruokkisi kaksi pienperhettä.

Onko se pelkästään ruokavalio mikä saa ihmiset kasvamaan korkeutta? Mikä on pituuden jatkuvan lisääntymisen piilossa oleva hyöty?

Poikani on jo parikymmentä senttiä isoisäänsä pitempi ja minä siitä välistä. Tätä taustaa vasten perintökartanon ovenkamanaa pitää siirtää kohta ylöspäin, tulevaa sukupolvea varten.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
George Hanson

Onko se pelkästään ruokavalio mikä saa ihmiset kasvamaan korkeutta? Mikä on pituuden jatkuvan lisääntymisen piilossa oleva hyöty?

Luulen, että myös seksuaalivalinnalla on vaikutusta: pitkät (ja harteikkaat, jykeväleukaiset jne.) miehet saavat helpommin puolison kuin lyhyet, joten heidän jälkeläistensä osuus geenipoolisssa lisääntynee?  Miten lie sitten olisiko "liian" pitkilläkin miehillä vaikeuksia löytää puoliso? Miehet nimittäin muistaakseni preferoivat evoluutiobiologien mukaan keskinkertaista "naapurin tytön" ulkonäköä naisessa sen sijaan että preferoisivat pitkiä tai lyhyitä naisia tai muita ääripäitä, lieneekö naisillakin jotain vastaavaa?

rasmus
Seuraa 
Viestejä143
George Hanson

Pienempänä oleminen olisi lisäksi halvempaa. XXXXL-vaatteen kankailla tekisi pienikokoiselle pienperheelle koko kesäkostyymin ja ison tyypin ruokavaliolla ruokkisi kaksi pienperhettä.

Poikani on jo parikymmentä senttiä isoisäänsä pitempi ja minä siitä välistä. Tätä taustaa vasten perintökartanon ovenkamanaa pitää siirtää kohta ylöspäin, tulevaa sukupolvea varten.

Aivan sama vaikka kolhisi päätä! Pienet ei saa naisilta. Tämä periytyy luolamiesajoilta. Jos nainen saa pienen pojan lapseksi se ei todnäk pääse siittämään, koska suuremmat miehen ottavat naaraat haltuun. Tämän takia naiset haluavat keskivertoa pitempiä miehiä. Pätkät on vain epätoivoisia ja rumia naisia varten.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1650
BCK
George Hanson

Luulen, että myös seksuaalivalinnalla on vaikutusta: pitkät (ja harteikkaat, jykeväleukaiset jne.) miehet saavat helpommin puolison kuin lyhyet, joten heidän jälkeläistensä osuus geenipoolisssa lisääntynee?  Miten lie sitten olisiko "liian" pitkilläkin miehillä vaikeuksia löytää puoliso? Miehet nimittäin muistaakseni preferoivat evoluutiobiologien mukaan keskinkertaista "naapurin tytön" ulkonäköä naisessa sen sijaan että preferoisivat pitkiä tai lyhyitä naisia tai muita ääripäitä, lieneekö naisillakin jotain vastaavaa?

Tätä tukee se, että mielestäni naisten keskipituus ei ole kasvanut samalla lailla. Tosin naistenkin pisin kymmenes lienee aiempaa korkeampaa mutta mediaanipituus tuskin on muuttunut yhtä paljon kuin miehillä. Eli kaikenmittaiset naiset lisääntyvät, miehillä pituus painottuu.

Tämä siis ihan vaan miltä tuntuu, eli mutu.

Onko jykeväleukaisuus kovassa kurssissa naisilla. Minusta miehenä semmonen iso leuka on lähinnä ruma.

Naisten miesihanne olisi siis Hanno Möttölän mittainen, Ridgeleukainen Jari Mentula. Vähän niinkuin tämän nostaisi pystyyn:

http://www.stara.fi/2015/02/13/sonni-kuin-kehonrakennuksen-mm-kisoista/

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Kyllä, kaikki piirteet kai, jotka tekevät miehestä eri näköisen kuin nainen, lienevät tilastollisesti todennäköisesti naisten mielestä seksikkäitä. Ainakin ovuloivien naisten. Leveät hartiat, pituus, jykevä leuka, rintakarvat (mutta ei sentään selkäkarvat?), painijan kaula mieluummin kuin korkea ja kapea, isot kädet ja jalat, mitä näitä nyt on.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
L

Mieluusti itse olisin pitkä, mutta olen hyväksynyt itseni keskikokoisena (184 cm) ja koitan elää fyysisen keskinkertaisuuteni kanssa. 10 tai 20 senttiä lisää kyllä maistuisi, mutta asialle ei oikein voi mitään.

Mitä tekisit näillä lisäsenteillä?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Gaian
George Hanson

Aivan sama vaikka kolhisi päätä! Pienet ei saa naisilta. Tämä periytyy luolamiesajoilta. Jos nainen saa pienen pojan lapseksi se ei todnäk pääse siittämään, koska suuremmat miehen ottavat naaraat haltuun. Tämän takia naiset haluavat keskivertoa pitempiä miehiä. Pätkät on vain epätoivoisia ja rumia naisia varten.

Samasta syystä surkeimmat haluavat lisää pituutta. Siis kompensaatioksi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Ihmisen keskipituus kasvaa - milloin olemme kaksimetrisiä?
Julkaistu 28.01.2014 - 19:26. Päivitetty 03.02.2014 - 14:22

Koirista pienimmät ovat viisitoistasenttisiä, suurimmat metrin korkuisia. Millaista elämämme olisi, jos kadulla meitä vastaan kävelisi 40 cm – 4 metrin mittaisia lajikumppaneita.

Jos kokoeromme olisivat tuollaisia, keittiö olisi suunnittelijan painajainen. Treffitkin sujuisivat erilaisissa tunnelmissa kuin nyt.

Ihmisen pituus on kasvanut noin 1.5 cm vuosikymmenessä. Jos kasvu jatkuisi näin, miehen keskipituus olisi pari metriä 150 vuoden kuluttua. Mutta vaikuttaa siltä, että geneettinen maksimipituus on jo saavutettu rikkailla alueilla, pituuskasvu on jo pysähtynyt. Siis Euroopassa, ei esimerkiksi Aasiassa. Alueilla, joissa syödään paljon riisiä ja proteiinien saanti on niukkaa, ihmiset eivät yllä potentiaaliseen pituuteensa. Kukaan ei tiedä, kuinka pitkiksi vaikkapa thaimaalaiset kasvaisivat, jos ruokavalio muuttuisi riisivoittoisesta proteiinipitoisemmaksi.

Ihmisellä pituuteen vaikuttavia geenejä on satoja, ehkäpä jopa tuhansia. Yksi niistä voi lisätä pituutta esimerkiksi millimetrillä.

Koirilla tilanne on dramaattisesti toisenlainen. Kuudella geenillä selitetään jopa puolet kokoerosta. Jalostus on karsinut vaihtelua perimästä niin, että nämä jäljellä olevat vaikuttavat paljon voimakkaammin kokoon kuin ihmisellä.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/28/ihmisen-keskipituus-kasvaa-milloin-olemme-kaksimetrisia

Hämmentää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7538

Ainakin liian pitkät  (paljon yli 200 cm) ovat ongelmissa mm. nivelten kestävyyden kanssa. Tietysti jos harvinaiseen pituuskasvuun liittyy joku sisäerityksen häiriö, sekin voi suoraan aiheuttaa ongelmia. En tiedä sitten, miten terveitä esim. erittäin pitkät koripalloilijat ovat verrattuna vastaaviin normaalipituisiin samantyyppisten lajien huippu-urheilijoihin. 

Kyllä naistenkin keskipituus Suomessa on lisääntynyt, sen näkee ihan omasta ympäristöstään. Itse olen ikäluokkani edustajaksi pitkä (melkein 180, koulussa ei juri pitempiä tyttöjä ollut, paitsi pari etelästä tullutta lentopalloilijaa) ja äitini ikäluokkaan verrattuna todella pitkä. Mutta nykynuorissa tulee vastaan samanmittaisia ja jopa pitempiä aika usein.

Tietysti se, että asuin lapsena ja nuorena idässä/pohjoisessa vaikuttaa vertailuryhmään, länsisuomalaiset ovat pitempiä. Tanskassa asuessani tunsin taas itseni ihan keskimittaiseksi ja kaupasta sai jopa housuja, joissa lahkeet peittivät nilkat. Tosin silloin ei ollut rahaa ostaa mitään :D

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
MooM

Tanskassa asuessani tunsin taas itseni ihan keskimittaiseksi ja kaupasta sai jopa housuja, joissa lahkeet peittivät nilkat. Tosin silloin ei ollut rahaa ostaa mitään :D

Tämä tosiaan oli ongelma vielä joitain vuosia sitten. Nykyään mielestäni tilanne on parantunut huomattavasti ja olempa muutaman kerran törmännyt farkkuihin, joiden lahkeet on pitänyt lyhentää! Kangashousuissa tätä ongelmaa ilmenee edelleen harvakseltaan, mutta sekin alkaa olemaan hyvällä mallilla.

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat