Seuraa 
Viestejä1637

Tänään HeSa:ssa oli juttua korkeista rakennuksista ja piirrettyjä kuvia niistä. Kaikkein korkeimpien rakennusten ylimmän osan näkyi muodostavan jonkinlainen "piikki" tai masto. Ovatko nämä pelkkiä mastoja? Jos ovat, talon korkeus mitattuna sinne maston huippuun on vähän harhaanjohtavaa, voihan minkä talon päälle vaan laittaa mahtavan piikin, vaikkei varsinainen talo olisi kovinkaan korkea.

Vai näyttävätkö nuo piikit vain piikeiltä verrattuna talon muihin mittoihin ja sisältävät kuitenkin huoneita?

Ohman

Sivut

Kommentit (17)

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
Ohman

Tänään HeSa:ssa oli juttua korkeista rakennuksista ja piirrettyjä kuvia niistä. Kaikkein korkeimpien rakennusten ylimmän osan näkyi muodostavan jonkinlainen "piikki" tai masto. Ovatko nämä pelkkiä mastoja? Jos ovat, talon korkeus mitattuna sinne maston huippuun on vähän harhaanjohtavaa, voihan minkä talon päälle vaan laittaa mahtavan piikin, vaikkei varsinainen talo olisi kovinkaan korkea.

Vai näyttävätkö nuo piikit vain piikeiltä verrattuna talon muihin mittoihin ja sisältävät kuitenkin huoneita?

Ohman

Kyllä niissä pilvenpiirtäjissä on yleensä ihan piikki piikki siellä ylhäällä. Niissä on siis ihan tarpeelinen anteni ja/tai haave Kinnusten Kirjaan pääsystä.

3³+4³+5³=6³

Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148

Olisiko valo lentokoneita varten pienkoneet saattaa noissa korkeuksissakin lenellä jos ei sallitusti niin ainakin salaa.

Rakennelman korkeus on yleensä eri kuin rakennuksen.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Tiskijukka

Olisiko valo lentokoneita varten pienkoneet saattaa noissa korkeuksissakin lenellä jos ei sallitusti niin ainakin salaa.

Rakennelman korkeus on yleensä eri kuin rakennuksen.

Valot ovat tosiaankin lentoliikennettä varten, varsin monet pilvenpiirtäjät sijaitsevat suhteellisen lähellä lentokenttiä (suurempien matkustajalentokoneiden nousut ja laskut vievät vaakatasossa tilaa) ja kannattaa muistaa että suuremman lentoliikenteen ohella on pienempääkin kuten vaikka helikoptereita. Noihin pilvenpiirtäjän mastoihin on muistaakseni sijoitettu myös erilaisia antenneja kuten mobiiliverkkojen yms.

Tällaiset ihmiskunnan voimannäytteet ovat aina kiinnostaneet, historian näkökulmasta muuten ensimmäinen teräsrakenteinen pilvenpiirtäjä, joka oli 42m korkea rakennettiin Chicagossa 1885, sama vuosi jolloin Vapaudenpatsas saapui New Yorkiin, ja vain vuotta aiemmin kuuluisa villin lännen rosvo Butch Cassidy aloitti rikollisen uransa..

Muoks tuo aiempi kuninkaan laittama kuva oli kiinnostava, joskin 3.7m paksu perustus tuntui äkkiseltään hieman kevyeltä

salai
Seuraa 
Viestejä7650

Dubaissa palaa 336 m korkea (asuin)pilvenpiirtäjä:

Yli 300 metriä korkea pilvenpiirtäjä liekehtii Dubaissa - tuhansia evakuoitu - Ulkomaan uutiset - Ilta-Sanomat

"The Marina Torch" taitaa sattumoisin kääntyä suomeksi "Sataman Soihtu".

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

lokki
Seuraa 
Viestejä5011
salai

Dubaissa palaa 336 m korkea (asuin)pilvenpiirtäjä:

Yli 300 metriä korkea pilvenpiirtäjä liekehtii Dubaissa - tuhansia evakuoitu - Ulkomaan uutiset - Ilta-Sanomat

"The Marina Torch" taitaa sattumoisin kääntyä suomeksi "Sataman Soihtu".

Nomen est omen!

Miksi ketään ei pelota, että tämäkin pilvenpiirtäjä romahtaisi parin tunnin palon jälkeen yhdellä rysäyksellä muutamassa sekunnissa silpuksi oman kivijalkansa sisään. Vai näyttääkö palo pieneltä WTC paloihin, vaikkapa seiskaan, verrattuna.

Virallisen selityksen mukaan tämä romahdus tapahtui toimistopalojen takia.

https://www.youtube.com/watch?v=LD06SAf0p9A

kytoann
Seuraa 
Viestejä1933

Kyllä varmaan monet ovat pelänneet!  Onneksi saivat sammumaan palon melko nopeasti. 

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

lokki
Seuraa 
Viestejä5011
kytoann

Kyllä varmaan monet ovat pelänneet!  Onneksi saivat sammumaan palon melko nopeasti. 

Eivät tainneet paljon pelätä, sillä kolmen tunnin palon sammuttua...

Shortly before 5am local time the cordon was lifted and residents living on the lower floors of The Torch were allowed to return to their apartments.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Taivaanraapijassa on omansalainen fiilis hirmumyrskyssä kun vielä salamat iskee yhtenään. Mietityttää joskus, että miten joku Emppairsteibjuilding kestää salamasähkökorroosiota vuosisataisella taipaleellaan. Toki raami on terästä, mutta niittisaumoilla.Ilmeisesti kuumana taottu niitti ei laajennuttuaan tee hapettumaa kosketuspintoihin vaan on kuin ahjohitsattu. Tosin mm. laivoissa niittaamalla tehdyt purkit ääntelevät saumoistaan, mutta kuorman koko saattaa olla toisella tasolla + lämpöliikunta erilaista, koska rakenne. En ole kuullun ESB.n palkkisaumojen ääntelevän myrskyssä siten. (nykyään niittaus tehdään kylmillä kierreniiteillä)

En myöskään tiedä mitä materiaalia ikkunoissa käytetään, tai käytettiin 100 v sitten kun ESB tehtiin. Lasi väsyy iän myötä mekaanisesti ja olen itse ollut jonkun kerran näkemässä kun lasi-ikkuna sanoo sopimuksen irti vanhuuttaan.

Nykyään ei ole inssiltä konsti eikä mikään konstruoida rakenne, mutta hattua pitää nostaa 100 vuoden takaisille taitajille.

ESB.n seinään muuten on myös tössäyttänyt lentokone. Oliko tuo B25, en muista, mutta joku vastaava.

- Ubi bene, ibi patria -

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Pacanus Rusticanus

Taivaanraapijassa on omansalainen fiilis hirmumyrskyssä kun vielä salamat iskee yhtenään. Mietityttää joskus, että miten joku Emppairsteibjuilding kestää salamasähkökorroosiota vuosisataisella taipaleellaan. Toki raami on terästä, mutta niittisaumoilla.Ilmeisesti kuumana taottu niitti ei laajennuttuaan tee hapettumaa kosketuspintoihin vaan on kuin ahjohitsattu. Tosin mm. laivoissa niittaamalla tehdyt purkit ääntelevät saumoistaan, mutta kuorman koko saattaa olla toisella tasolla + lämpöliikunta erilaista, koska rakenne. En ole kuullun ESB.n palkkisaumojen ääntelevän myrskyssä siten. (nykyään niittaus tehdään kylmillä kierreniiteillä)

En myöskään tiedä mitä materiaalia ikkunoissa käytetään, tai käytettiin 100 v sitten kun ESB tehtiin. Lasi väsyy iän myötä mekaanisesti ja olen itse ollut jonkun kerran näkemässä kun lasi-ikkuna sanoo sopimuksen irti vanhuuttaan.

Nykyään ei ole inssiltä konsti eikä mikään konstruoida rakenne, mutta hattua pitää nostaa 100 vuoden takaisille taitajille.

ESB.n seinään muuten on myös tössäyttänyt lentokone. Oliko tuo B25, en muista, mutta joku vastaava.

ESB:n tosiaan törmäsi B25 Mitchell v45, pikagooglauksen perusteella wikistä myös varsin vaikuttava valokuva

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat