Seuraa 
Viestejä21228

Näetkö tulevaan? Minä näen. Käytän paljon aikaani tulevaisuuden tutkiskeluun. 

En tietenkään osaa ennustaa enkä puhu mistään paranormaalista. Puhun nyt siitä, että käytän paljon aikaa ja resursseja tulevaisuuden suunnitteluun. Mietin mahdollisuuksiani elämässä, teen laskelmia, punnitsen riskejä ja mahdollisuuksia, teen varasuunnitelmia jne. En ole aina tehnyt näin. Varsin pitkään elämässäni ajelehdin tuuliajolla. En suunnitellut tulevaa vaan höpsistisellä menetelmällä lähdin vain johonkin suuntaan katsoakseni mitä siitä seuraa. 

En tiedä mistä suhtautumisen muutos johtuu. Johtuuko se siitä, että olen perustanut perheen ja nyt vastuussa useammasta pienestä ihmisen taimesta. Johtuuko se siitä, että olen nykyisin yrittäjä siinä missä aiemmin työntekijä, opiskelija tai muuten hengaileva. En tiedä, mutta samalla olen huomannut, että koen avoimia mahdollisuuksia olevan paljon enemmän ja niistä voin ennustamalla ja arvioimalla valita minulle/perheelleni sopivan tien. Epämääräiset ja utopistiset skenaariot muuttuvat realistisiksi ja mahdollisiksi, kun muotoilen ne laskelmiksi ja suunnitelmiksi. Koen ottaneeni tulevaisuuden ja sen eri mahdollisuudet hallintaani, kun mietin kaikkea ja teen konkreettisia suunnitelmia, laskelmia ja tavoitteita, vaikka en kaikkea siitä koskaan edes yritäisi tavoitella saati saavuttaisi.

Paljonko sinä mietit, suunnittelet, lasket ja pohdit tulevaisuuttasi ja oletko nyt siinä, mitä olet suunnitellut vai oletko päätynyt tilanteeseesi sattumalta?

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kommentit (9)

Eusa
Seuraa 
Viestejä16195

Naen tulevaan. Esim. tana aamuna unessa tajusin, etta taytyy herata, koska kello tulee kohta kriittiseen ajankohtaan. Joo, kello oli 7:27 ja heratin vaimon lausuen: "Sulla on jaanyt heratys asettamatta ja tyot alkaa nyt puoli kahdeksalta!" Tuli vauhtia. Onneksi eka asiakas hanella oli tulossa vasta klo 8:00."

Itse olen kans yrittaja ja Koshin kuvailema tulevaisuudenmuodostamislogiikka on tuttua.

Mutta ihan tuollainen erityinen lahitulevaisuuden aistiminen ja hyvin ajoitettujen vaihtoehtojen valikointi vaikuttaa onnistuvan.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Tunne oman elämän hallinnasta on hieno tunne. Uskon, että sen tunteen voi saavuttaa vain "seuraamalla sydämensä polkua" yms. lyyristä. Tarkoitan sitä, että jos itse tuntee elämänsä mielekkääksi, vaikka se olisikin yhtä kaaosta, niin hallinnan tunne pysyy helpommin mukana. Elämän pienet sattumukset eivät silloin heiluta itseä niin paljoa.

Hallinnan tunnetta ja järjestystä totta kai voi tavoitella myös etukäteissuunnittelulla ja varautumisella. Lisäksi kun aktiivisesti pohtii omia vaihtoehtojaan, ne eivät pääse yllättämään ja hallinnan tunne lisääntyy. 

Itse en aktiivisesti pohdi tulevaisuuttani, koska ei oikeastaan ole mitä pohtia. Minulla ei koskaan ole ollut vakituista työpaikkaa. Tai siis kaikki työni jossa olen ollut, ovat olleet ns. hanttihommia, osa-aikaisuuksia ja määräaikaisuuksia. Kun ei tietoa leipäpuusta ole niin tulevaisuuden suunnittelu on erittäin hankalaa. Toisaalta tulevaisuuteen kuuluu muukin kuin työnteko. Olen oppinut tämän ja suunnittelemaan tulevaisuuttani myös siltä kantilta, että en opiskelujeni jälkeen työllisty. Tai oikeammin en suunnittelemaan, vaan hyväksymään, että hyvää elämää voi elää myös työelämän ulkopuolella ja ihmisen identiteetti voi rakentua muillekin asioille kuin työlle. Tämä hyväksyminen myös lisää hallinnan tunnetta.

Nykyiseen elämäntilanteeseeni olen toisaalta päätynyt sattumalta, toisaalta hakeutunut siihen itse. Olin kaksi vuotta määräaikaisessa työsuhteessa. Minulle tarjottiin vielä kolmatta vuotta, mutta kieltäydyin. Näin saumani. Otin ansiosidonnaisen ja heittäydyin opiskelemaan avoimessa yliopistossa. Sen jälkeen hain pääsykokeissa opiskelemaan ja pääsin. Minulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä tutkinnon jälkeen teen, mutta ensimmäistä kertaa elämässäni olen itse voinut vaikuttaa opiskelualaani. Aiempiin tutkintoihini olen tavallaan vain ajautunut koska muuta vaihtoehtoa ei silloin ole ollut.

Nyt tiedän, että minun ei tarvitse hakea hyväksyntää elämälleni tai elämäntavalleni keneltäkään. Olen itse valinnut sen, mitä tällä hetkellä elämässäni teen ja vaikka elämäni on epävarmaa valmistumisen jälkeen, minulla on jo pari projektia muhimassa päässäni jos käy niin, että en pääse työmarkkinoille. Tunnen olevani ohjaksissa koska en yritä enää hallita sellaista, mikä ei hallittavissani ole.

Elämä kantaa.

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31264

Olen kontrollifriikki, joka on aina miettinyt päänsä puhki valintojen seurauksia. Tosin se oikea elämänhallinnan tunne on jäänyt haaveeksi. Aina on asioita, joihin ei voi vaikuttaa, ja minä en voi poissulkea niitä omista ajatuksistani. Minulla ei ole koskaan ollut mitään suurta visiota mitä haluan tehdä ja millainen olla. Olen enemmän tyyppi, joka innostuu vasta kun lähtee mukaan johonkin projektiin. Elämänvalintani ovat olleet hyvin turvallisuushakuisia, olen minimoinut sellaisia asioita, joihin en voi vaikuttaa.

Kun mietin, niin olen saavuttanut kaiken mitä olen halunnut, paitsi työuran. Minulla on vaimo (se on suurin saavtuukseni elämässä), perhe, mukava talo mukavalla paikalla ja turvallinen elämäntilanne. Minulla ei ole koskaan ollut halua näyttää itselleni tai muille omaisuudella, pintakiillolla tai vertailemalla jotain mitä minulla on siihen, mitä muilla on. Voin päteä itselleni harrastamalla jotain hämärää nörttihommaa, jota tuskin kukaan muu harrastaa, ja tulemalla mahdollisimman hyväksi siinä.

Tuo työura on tosiaan elämäni suuri virhevalinta. Olisi pitänyt mennä heti DI:ksi valmistuttua firmaan töihin, niin ehkä tuurilla olisi sen verran työkokemusta ja verkostoja, että voisi työllistyä tässäkin talouskatastrofissa, edes pätkittäin. Nyt alkaa näyttää siltä, että omalla CV:lläni tämä ura on valmiiksi taputeltu. Pääkaupunkiseudulla (jossa on vähiten huono tilanne Suomessa), on muutaman tuhannen teollisuudesta pois potkitun reservi väsäämässä hakemuksia joka paikkaan kuin minäkin, ja he menevät armotta yliopistolla "hippihommia" tehneen edelle valinnoissa. Pelastavaa nousukautta ei tule, koska ne ajat, kun länsimaissa tehtiin koko maailman tekninen tuotekehitys, ovat lopullisesti ohi, ja vähentyneen työn uudelleenjakamisen yhteiskunnallinen organisointi kestää useita sukupolvia ja vaatii takapakkeja. Toisaalta yritän olla syyllistämättä siitä liikaa itseä. Silloin 90-luvun lopun nousukaudella kukaan ei osannut ennustaa vakavasti otettavasti teollisuuden totaalista romahdusta. Silloin teekkarin tulevaisuuden worst case -skenaario oli jämähtää tuotekehitysnörtin hommiin, kun kaverit kiipivät johtoportailla - ja sitähän minä halusin, turvallista työpaikkaa, jossa on tarjolla vaativia teknis-tieteellisiä haasteita.

Siinä olisi briljantin elämänvalinnan paikka, mutta aivoni lyövät tyhjää, vaikka mietin epätoivoisesti. Kuten sanoin, minulla ei ole suuria intohimoja, vaan voisin tehdä liki mitä vain teknistä suunnittelu- tai käsityötä. Mutta kaikki tekniikan alat ovat auringonlaskun aloja, joilla 45 vuotiaan vasta-alkajan on täysin mahdotonta työllistyä, jos ei omaa erinomaisia myyntikykyjä ja verkostoja. Ja ne ovat asioita, joihin minun nörtinaivoni eivät taivu. Se on turhauttavaa läheä opiskelemaan alaa, jos ei ole minkäänlaista uskoa sen työllistävyyteen. Mutta toisaalta nuo muut projektit, joista Vatkain kirjoitti, tuntuvat itsepetokselta. Haluan töitä, sen rutiinin, merkityksellisyyden, sosiaaliset suhteet ym. kliseiset paskat (eikä palkkakaan pahitteeksi ole teknisillä leluilla harrastavalle), jotka valitettavasti ovat ihmiselle välttämättömiä eikä sitä mikään kokonaan korvaa. Mutta ehkä totuuden joskus hyväksyy.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

^Oletko kokeillut opettamista? Kansalaisopistossa voisit vetää oman alasi kursseja ja harrastaa samalla. Voisit myös vetää valmennuskursseja, abitreenejä yms. mutta niissä ei tietenkään pääse ite värkkäämään.

Mutta jos laitat alulle tarpeeksi nörtin kurssin, joka kiinostaa vain kaltaisisasi nörttejä, et tarvitse sen kummemmin edes niitä sosiaalisia taitoja, ainoastaan hieman reippautta.

Hämmentää.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44854
Kosh

Paljonko sinä mietit, suunnittelet, lasket ja pohdit tulevaisuuttasi ja oletko nyt siinä, mitä olet suunnitellut vai oletko päätynyt tilanteeseesi sattumalta?

Noin 30v eteenpäin. Vaikea  sanoa onko toteutunut suunnitelmat kun taaksepäin katsomalla yllätykset poistuvat.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31264
Vatkain

^Oletko kokeillut opettamista? Kansalaisopistossa voisit vetää oman alasi kursseja ja harrastaa samalla. Voisit myös vetää valmennuskursseja, abitreenejä yms. mutta niissä ei tietenkään pääse ite värkkäämään.

Mutta jos laitat alulle tarpeeksi nörtin kurssin, joka kiinostaa vain kaltaisisasi nörttejä, et tarvitse sen kummemmin edes niitä sosiaalisia taitoja, ainoastaan hieman reippautta.

Olen opettanut töissä muun lisäksi, se on yliopistoilla yleensä pakko tai siihen ajatuu muuten, jos ei erityisesti vastusta, mutta en minä ole koskaan ollut varsinaisesti opettajana. Miten ne kansalaisopistot toimivat? Ilmeisesti työsuhdetta tai palkkaa on turha toivoa, mutta ehkä jonkun kurssin voisi vetää ihan mielenkiinnosta. Minun on tosin vaikea keksiä niin epänörttiä kurssia, että ketään kiinnostaisi, ja pitää homma sillä tasolla, että homma ei lähde täysin lapasesta.

Noissa abikursseisssa on sitten se alituinen itsen myymisen, markkinoinnin ym. paskan vaiva. Yhdellä sopimisella ei saa kovin montaa tuntiä töitä. Se on se mitä minä eniten inhoan ja jossa olen myös huono. Minusta saa vaikutelman, että olen kajahtanut nörtti, enkä sosiaalisesti taitava hyvä opettaja. Minä opetan parhaiten samankaltaisia ihmisiä, joilla on intohimo oppia omasta takaa, mutta motivaation luominen vastahakoiselle ei oikein suju.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Neutroni
Vatkain

Olen opettanut töissä muun lisäksi, se on yliopistoilla yleensä pakko tai siihen ajatuu muuten, jos ei erityisesti vastusta, mutta en minä ole koskaan ollut varsinaisesti opettajana. Miten ne kansalaisopistot toimivat? Ilmeisesti työsuhdetta tai palkkaa on turha toivoa, mutta ehkä jonkun kurssin voisi vetää ihan mielenkiinnosta. Minun on tosin vaikea keksiä niin epänörttiä kurssia, että ketään kiinnostaisi, ja pitää homma sillä tasolla, että homma ei lähde täysin lapasesta.

Jaa, no sinähän olet sitten vanha tekijä. Niin se tosiaan on, että yliopistolla harva taitaa voida opettamatta töissä olla. Varmaan kannattaa sinne kansalaisopiston toimistoon olla yhteydessä ja tarjota kurssia. Ne varmaan tarttee kurssisuunnitelman tms. kättä pidempää ennen ku alkavat millekään, mutta soittamallahan tuo selviää. Ja kyllä ne ihan palkan maksaa. Säkällähän sieltä saa vähä palkkaa plus materiaalikulut omiin juttuihin. Kannattaa tarkistaa oman k-opiston kurssitarjonta, niitähän on jos vaikka minkälaisia.

Neutroni
Noissa abikursseisssa on sitten se alituinen itsen myymisen, markkinoinnin ym. paskan vaiva. Yhdellä sopimisella ei saa kovin montaa tuntiä töitä. Se on se mitä minä eniten inhoan ja jossa olen myös huono. Minusta saa vaikutelman, että olen kajahtanut nörtti, enkä sosiaalisesti taitava hyvä opettaja. Minä opetan parhaiten samankaltaisia ihmisiä, joilla on intohimo oppia omasta takaa, mutta motivaation luominen vastahakoiselle ei oikein suju.

Voisit tarjoutua valmentaan pääsykokeisiin. Meillä tämä rakas ystäväni, joka nykyisin jakaa vuoteeni, kävi kansalaisopistossa kurssin nimeltään matematiikkaa insinööriopintoihin tähtääville. Näitähän järjestää ihan firmatkin joissa luulis liksankin olevan parempi. Näissä on se etu, että porukka on yleensä todella motivoitunutta plus vielä maksavat siitä että saavat osallistua. 

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Neutroni ja MooM vois vaihtaa yhteystietoja. MooM vetää fysiikan kursseja lääkikseen haluaville. Se varmaan osaa vinkkailla paremmin!

Hämmentää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Laiska kun olen niin ennakoin taloutemme vain vuodeksi eteenpäin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat