Seuraa 
Viestejä1047

Olen miettinyt että en pidä millenniumin vaihdon jälkeisistä vuosi-numeroista lainkaan. Kun mietin nykyhetkeä, mieleen tulee se että on vuosi 2015. Mutta kaikki 2000 -luvun numerot tuntuu "kylmiltä". Myös tulevaisuus tuntuu kylmältä. Jotenkin on tunne, että se oikea tuntuma elämään loppui heti 1999 jälkeen. Vaikka kyse on vain ajanlaskusta ja numerot ovat numeroita, niin silti ne vaikuttavat minuun.

Kommentit (6)

JPI
Seuraa 
Viestejä26805
deep purpose

Olen miettinyt että en pidä millenniumin vaihdon jälkeisistä vuosi-numeroista lainkaan. Kun mietin nykyhetkeä, mieleen tulee se että on vuosi 2015. Mutta kaikki 2000 -luvun numerot tuntuu "kylmiltä". Myös tulevaisuus tuntuu kylmältä. Jotenkin on tunne, että se oikea tuntuma elämään loppui heti 1999 jälkeen. Vaikka kyse on vain ajanlaskusta ja numerot ovat numeroita, niin silti ne vaikuttavat minuun.

Tuohon liittyen olen lähinnä miettinyt, että milloin aletaan yleisemmin puhua vuosista tyyliin 12, 15, 23, 37 jne. eikä 2012, 2013, 2023, 2037 jne. Noinhan kävi viimeksi 1900-luvulla, varmaan sen alussa sanottiin yleisemmin koko luku ja vasta myöhemmin vain kaksi viimeistä numeroa.

3³+4³+5³=6³

MooM
Seuraa 
Viestejä7544
JPI
deep purpose

Tuohon liittyen olen lähinnä miettinyt, että milloin aletaan yleisemmin puhua vuosista tyyliin 12, 15, 23, 37 jne. eikä 2012, 2013, 2023, 2037 jne. Noinhan kävi viimeksi 1900-luvulla, varmaan sen alussa sanottiin yleisemmin koko luku ja vasta myöhemmin vain kaksi viimeistä numeroa.

Pikkuhiljaa, kun viime vuosisata etääntyy ja tarve mainita sen vuosilukuja vähenee. Eihän se poistu tietenkään, mutta tulee käytännössä selväksi, mihin vuosisataan viitataan sillä pelkällä 2-numeroisella luvulla. Onkohan tehty mitään tutkimusta siitä, miten tuo meni viime vuosisadalla? Media-arkistoja  ja kirjallisuutta kaivelemalla tuokin varmaan olisi selvitettävissä.

SItä en osaa sanoa milloin. Veikkaisin parin vuosikymmenen kuluessa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Kyllä ite jo puhun ihan sujuvasti että se oli nollayheksän ku kävi näin ja muistaakseni vuonna nollaviis.

Sen sijaan olen huomannut, että en enää "osaa" kirjoittaa 60-luvulla, 50-luvulla jne vaan pitää aina panna tuo 19 siihen alkuun.

Hämmentää.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä8077

Vatkainta kompaten. Tuttujenkin lapset on syntyneet ihan luonnollisen kuuloisesti nollakuus tai vastaavaa. Itse kyllä käytän vielä sujuvasti vanhoja vuosilyhenteitä. Sitten kun vaikka 77 syntynyt alkaa lähenemään ulkoisesti 77-vuotiasta lienee aika viimeistään panna se 19 siihen eteen.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

MooM
Seuraa 
Viestejä7544
Vatkain

Kyllä ite jo puhun ihan sujuvasti että se oli nollayheksän ku kävi näin ja muistaakseni vuonna nollaviis.

Sen sijaan olen huomannut, että en enää "osaa" kirjoittaa 60-luvulla, 50-luvulla jne vaan pitää aina panna tuo 19 siihen alkuun.

Joo, jutuista, joissa ei ole mitään epäselvää, että ovat tapahtuneet lähiaikoina tuo menee luontevasti. Toisaalta saatan sanoa, että ukki syntyi -03 ja se on luonnollisesti 1903.

Jälkimmäistä kohtaa en tunnista. Kyllä mulle 80-luku on ihan normaali termi ja 1980-luku kuulostaa turhan kankealta. Mutta ehkä tässä näkyy ikäero? ;)

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat