Seuraa 
Viestejä8643

Onko joku perehtynyt tasasähkömoottorin PWM-ohjaukseen. Askarruttaa nimittäin se, että DC-moottori on käytännössä oikosulku pulssien aikana. Piirissä pitäisi olla induktanssi diodeineen ja pulssitaajuus niin iso, että induktanssilla on vaikutusta riittävästi.

Tuottaako moottori itsessään riittävän induktanssin näissä PWM-ohjauksissa?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (87)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31260

Ainakin pienitehoisissa käytöissä moottori toimii induktanssina. Sen rinnalla on vauhtipyörädiodi (tai H-sillan diodit). Fettisilta kestää yleensä reipasta piikkikuormaa, joten se on helppo mitoittaa paikallaan olevan moottorin virran mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Tuo käyttö, johon ohjauksen väkästelen, toimii akkuporakoneen moottorilla. Säätimestä (arduino) saa PWM-pulssia "analogia"-lähtönä. Taidan vain lisätä isohkon sarjainduktanssin ja kommutointidiodin niin että varmasti tulee tasainen virta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4281

Eikö kannattaisi irrottaa akkuporakoneen nopeussäädin ja ohjata sitä arduinolla? Arduinossa lienee myös analogialähtö jolla tuo onnistunee.

 

lokki
Seuraa 
Viestejä5011

Voit verrata virran tasaisuuden mielessä porakoneen omaan triakkisäätimeen, jonka antama jännite ei matalilla säätöarvoilla ole todellakaan tasaista. Eli mitään korkeaa taajuutta ei välttämättä tarvita, sillä koneen induktanssit tasaavat rajunkin vaihtelun.Tasavirralla sama moottori antaa vähän suuremman momentin, muttei kestä niin suurta jännitettä. 

Triac säätimen jännite näyttää tältä pienellä nopeuden vähentämisellä, matalilla kierroksilla se on vielä rajumman näköistä piikkiä. Kuvaa en sellaisesta kuitenkaan löytänyt.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4281

Tähän tarkoitukseen (induktiivisen kuorman kytkentä) on omia frettejä joissa on sisäinen diodi suojaamassa vääräsuuntaiselta jännitepiikiltä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4281

Sarjainduktanssia ei tarvita, moottorin käänissä on magneettisella sydämmellä varustettu kela. sarjakela vie moottorin tehon. Hakusanoilla 555 & pwm löytyy kytkentöjä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

DC-moottorin sijaiskytkennästä muistan vain käämiresistanssin. Mistä tuon induktanssiosuuden voisi selvittää?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

ovolo
Seuraa 
Viestejä6399

Tuossa Arduinolle DC-moottoriohjain yhdessä mikropiirissä:

http://www.bristolwatch.com/arduino/arduino_pwm_hb.htm

Tuon moottoridriverin datasheet:

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/31394/TOSHIBA/TA8050P.html

Monipuolinen IC-piiri, jos 1,5A virta riittää.

Eli eteen-/taaksepäin pyöriminen, stop ja jarrutus sekä lämpö-, oikosulku- ja ylijännitesuojaus.

Järeämpiä DC-moottorin PWM-ohjaimia pikkurahalla ebaysta:

http://www.ebay.co.uk/itm/12V-40V-PWM-Motor-Speed-Controller-10-Amp-Suit-ARDUINO-RASPBERRY-Pi-/131433997203

ovolo
Seuraa 
Viestejä6399
Paul M

DC-moottorin sijaiskytkennästä muistan vain käämiresistanssin. Mistä tuon induktanssiosuuden voisi selvittää?

Ei nyt äkkiseltään tule mieleen mittaustapaa, mutta syöttämällä jännitepulsseja ja mittaamalla itseinduktiojännitettä (back emf). Tai mittaa suoraan induktanssimittarilla.

Mutta joka tapauksessa induktanssi on riittävä, jos pulssitaajuus on kohtuullinen., eli jotain 1 -10kHz paikkeilla. Induktanssi yhdessä back emf-diodin kanssa suodattaa (integroi) moottorin virran melko puhtaaksi tasavirraksi. Kaikki DC-moottorin PWM-säätimet, mitä olen nähnyt, syöttää pwm-pulsseja suoraan moottoriin ilman lisäinduktansseja.  

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033

Luulen, että sinun ei tarvitse murehtia "riittävästä induktanssista" moottorissa. Jos moottori pyörii, siinä on riittävästi induktanssia tarvittavan magneettikentän luomiseen :) Mitä tuohon PWM-säätöön tulee, niin PWM-säädössä on tarkoituksena kytkeä moottoria ohjaavat transistorit/mosfetit aina joko täysin "päälle" johtaviksi tai täysin pois, jolloin transistoreihin/mosfetteihin syntyy mahdollisimman pieni tehohäviö. Pulssisuhdetta muuttamalla muuttuu moottorin nopeus. Ohjaustransistorit/mosfetit on hyvä suojata schottky-diodilla ja/tai snubberilla induktiivisen kuorman ohjaamisessa syntyviä jännitepiikkejä vastaan. Tässä varsin oivallinen videodemo pienen DC-moottorin nopeudensäädöstä ja pulssisuhteen vaikutuksesta moottorin pyörimisnopeuteen (vaikkakin ko. moottori näyttää lähtevän hieman nihkeästi liikkeelle): https://www.youtube.com/watch?v=o2pxZcGQ6Dk

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31260
Paul M
Tuo käyttö, johon ohjauksen väkästelen, toimii akkuporakoneen moottorilla. Säätimestä (arduino) saa PWM-pulssia "analogia"-lähtönä. Taidan vain lisätä isohkon sarjainduktanssin ja kommutointidiodin niin että varmasti tulee tasainen virta.

Mikä on PWM-analogialähtö? PWM-signaali muutetaan joskus analogiseksi alipäästösuodattamalla, mutta tässä tapauksessa se ei käy, vaan tarvitset digitaalisen PWM-signaalin. Johda se pienen vastuksen (tai fettiohjaimen, jos olet hifistelytuulella) kautta fetin hilalle ja kytke moottorin rinnalle vauhtipyörädiodi (Schottky tai nopea) ja snubberi (jotakuinkin 1,5 ohmin vastus ja 33 nF konkka sarjassa (sponsored by Stetson & Harrison)), jos teet yksisuuntaisen käytön ilman jarrutusta. Jos ohjaat fettiä matalalla jännitteellä, tarvitset logic level -fetin, mitä se akkuporan oma fetti ei välttämättä ole. Laita PWM-taajuudeksi muutama kHz niin kone ei pidä tolkutonta ininää. Jos haluat ininät kokonaan pois, käytä fettiajuria ja 20 kHz PWM-taajuutta. Moottorin induktanssista ei tarvitse piitata, jos et tee hifiä, ja jos teet, käytät harjatonta konetta, koska tasavirtakone nyt vain ei ole hifiä vuonna 2015, vaikka sitä ohjattaisiin vaikeamman kautta.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Neutroni

--snip-- Jos ohjaat fettiä matalalla jännitteellä, tarvitset logic level -fetin, mitä se akkuporan oma fetti ei välttämättä ole.  --snip--

Tämä tarkoittaa siis mosfettiä, jonka kynnysjännite on alle 3V tai 5V riippuen käytetystä logiikkatasosta, jotta mosfet menee kokonaan johtavaan tilaan. Jos mosfet ei mene kokonaan johtavaan tilaan, se on silloin vastus ja alkaa turhaan lämmetä, sen sijaan että haluttu teho menisi moottorin pyörittämiseen. Datalehdessä tuo kynnysjännite ilmoitetaan parametrillä Vgs. Kannattaa hieman googlettaa hakutermeillä: Arduino PWM Mosfet.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat