Seuraa 
Viestejä4

Tere vaa.

Muutaman kerran törmännyt ilmiöön kun joku on oikein pöyhkeä ja ylpeä.

Mistä halveksunnan avoin osoittaminen mielestänne kertoo, onko halveksijan

käytöksen kontrollissa jokin vialla ja onko heikko itsetunto, vai kuvitteleeko sellainen

tyyppi todellakin olevansa jotain muuta kuin lihaa?

Kommentit (14)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Tai sitten voi vaan ihan rehellisesti halveksia sitä halveksuntansa kohdetta. Esim. itse esitän aika suoraa halveksuntaa kaverini poikaystävää kohtaan, jonka mielestä väittelyn voittaa se, joka huutaa kovimmalla äänellä, joka on avoimesti rasisti ja ilmastodenialisti ja joka lyö tyttöystäväänsä. Ei mulla ole tarve tuollaisen ihmissaastan kanssa olla tekemisissä saati antaa hiljaista hyväksyntääni hänen käytökselleen. 

Hämmentää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7536

no eihän tuohonkaan mitään yhtä syytä voi olla. 

Minusta muuten pöyhkeys ja ylpeys ei välttämättä merkitse muiden halveksuntaa. Vaikka varmaan usein liittyvät yhteen. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
rhino
Seuraa 
Viestejä4
Vatkain

Tai sitten voi vaan ihan rehellisesti halveksia sitä halveksuntansa kohdetta. Esim. itse esitän aika suoraa halveksuntaa kaverini poikaystävää kohtaan, jonka mielestä väittelyn voittaa se, joka huutaa kovimmalla äänellä, joka on avoimesti rasisti ja ilmastodenialisti ja joka lyö tyttöystäväänsä. Ei mulla ole tarve tuollaisen ihmissaastan kanssa olla tekemisissä saati antaa hiljaista hyväksyntääni hänen käytökselleen. 

No kyllähän tuossa halveksunnan kohde vaikuttaisi halveksunnan ansaitsevan :D

Mutta jos halveksija ei edes ole tavannut halveksuntansa kohdetta aiemmin, niin mielestäni halveksijalla ei ole kaikki ihan hyvin.

Ehkä pää on pilvissä, mutta joutunut toteamaan että mitään elämää suurempaa ei hänen ylhäisyytensä kohdalle kuitenkaan sattunutkaan.

Se on joillekin niin pirun vaikeaa hyväksyä olevansa sittenkin vain ihan tavallinen kuolevainen :D

Vierailija

Kuinka työ halveksitte?
Eli miten te ilmennätte sitä halveksuntaanne?

Kiinnostaa myös että mistä te päättelette että joku halveksii?

Eikös se halveksinta ole semmonen tunne että tuntee olevansa itse niin korkealla että voi halveksia toista? Jotenkin vaikuttaa aika turhalta toiminnalta kun moni muukin tunne vois toimia sen asemasta kun jotain on vialla.
Oliskohan toi halveksinta kuitenkin kommunikoinnin väline jolla ihminen yrittää viestittää jotain. Vaikka nyt sitä että toinen on "läjä paskaa". Vaan miten tämä viesti sitten muuttaa tai parantaa asioita?

MooM
Seuraa 
Viestejä7536
SamikoKu

Eikös se halveksinta ole semmonen tunne että tuntee olevansa itse niin korkealla että voi halveksia toista? 

Ei kai? Minä ainakin tunnen halveksintaa enemmän sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka jotenkin sen minusta ansaitsevat. Eli käyttäytyvät halveksuttavasti. Minun kohdallani se yleensä tarkoitttaa muiden hyväksikäyttöä tai piinaamista, törkeää valehtelua tms. Ja joo, pyrin itse olemaan tuollaista korkeammalla, mutta niin useimmat meistä pyrkivät ja siinä suurin piirtein onnistuvatkin.

Tunnistan kyllä myös sellaisen yleisemmän halveksunnan tuonteen, joka on enemmän tuota kuvaamaasi ylemmyydentuntoa. Se ei ole kovin ylevä tunne ja sitä ei helposti myönnä edes itselleen. Mutta tuo ei kyllä tule ensimmäisen mieleen, jos miettii, mitä ja ketä halveksuu.

Muokkaanpas vielä: halveksunnan näyttämisestä. Itse näkisin sen etäisyyden ottamisena ihmisiin, joita ei voi ollenkaan arvostaa ja ääritapauksissa asiaan puuttumisena. Itsestään voi olla terveen ylpeä ja omanarvontuntoinen halveksumatta muita.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Vierailija
MooM
SamikoKu

Eikös se halveksinta ole semmonen tunne että tuntee olevansa itse niin korkealla että voi halveksia toista? 

Ei kai? Minä ainakin tunnen halveksintaa enemmän sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka jotenkin sen minusta ansaitsevat. Eli käyttäytyvät halveksuttavasti. Minun kohdallani se yleensä tarkoitttaa muiden hyväksikäyttöä tai piinaamista, törkeää valehtelua tms. Ja joo, pyrin itse olemaan tuollaista korkeammalla, mutta niin useimmat meistä pyrkivät ja siinä suurin piirtein onnistuvatkin.

Tunnistan kyllä myös sellaisen yleisemmän halveksunnan tuonteen, joka on enemmän tuota kuvaamaasi ylemmyydentuntoa. Se ei ole kovin ylevä tunne ja sitä ei helposti myönnä edes itselleen. Mutta tuo ei kyllä tule ensimmäisen mieleen, jos miettii, mitä ja ketä halveksuu.

Muokkaanpas vielä: halveksunnan näyttämisestä. Itse näkisin sen etäisyyden ottamisena ihmisiin, joita ei voi ollenkaan arvostaa ja ääritapauksissa asiaan puuttumisena. Itsestään voi olla terveen ylpeä ja omanarvontuntoinen halveksumatta muita.

Täällä omassa "taikamaassa" näkee joskus halveksuntaa. Sen näkyessä usein halveksivana osapuolena on rikkaan perheen "kakara" joka on syntynyt kultalusikka suussa. Saannut kaikessa parasta, kolutuksesta, ravinnosta hoidosta jne. lähtien. Joskus nämä pääsevät etenemään politiikassa ja aukovat suurta typerää suutaan esim. niin että äänestäessä rikkailla pitäisi olla useampi ääni kuin kouluttamattomilla typeryksillä. Julkista toisten ihmisten älyllisen kapasiteetin halveksuntaa ja tämä on taivaan tosi.

Joskus myös näkee halveksuntaa jonkun toisen ratkaisuja ja elämäntapaa kohtaan.

Jos joku on jollain tavalla alhainen tai "halveksuttava" teoiltaan tai toimiltaan niin silti halveksunta on mielestäni aika harvinainen tunne. Itse en muista että olisin varsinaisesti haveksinut ketään, tosin ehkä se täyttyy useamman muun tunteen kirjolla jota menee lävitse.
Tai sitten minä nyt vaan en ole tavannut halveksuttavia ihmisiä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7536
SamikoKu

Joskus nämä pääsevät etenemään politiikassa ja aukovat suurta typerää suutaan esim. niin että äänestäessä rikkailla pitäisi olla useampi ääni kuin kouluttamattomilla typeryksillä. Julkista toisten ihmisten älyllisen kapasiteetin halveksuntaa ja tämä on taivaan tosi.

Minusta fiksuilla pitäisi olla enemmän ääniä kuin typerillä. Mutta milläpä sen mittaat, ei ainakaan äo-testillä tai rahan määrällä.

Itse en muista että olisin varsinaisesti haveksinut ketään, tosin ehkä se täyttyy useamman muun tunteen kirjolla jota menee lävitse.

Tätä minäkin arvelin jo äsken, että usein sellaiseen oikeutettuun halveksuntaan sekoittuu muutakin, kuten inhoa, tuohtumusta ja jopa vihaa.

Minijehova
Seuraa 
Viestejä7967

Kai se on merkki jostain psykopatiasta jos ei peittele halveksuntaansa. Itse olen melkoinen läskifoobikko, enkä edes ymmärrä syytä moiseen. Aina pitäisi pystyä peittelemään halveksuntansa.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

rhino
Seuraa 
Viestejä4
SamikoKu

Kuinka työ halveksitte?
Eli miten te ilmennätte sitä halveksuntaanne?

Kiinnostaa myös että mistä te päättelette että joku halveksii?

Eikös se halveksinta ole semmonen tunne että tuntee olevansa itse niin korkealla että voi halveksia toista? Jotenkin vaikuttaa aika turhalta toiminnalta kun moni muukin tunne vois toimia sen asemasta kun jotain on vialla.
Oliskohan toi halveksinta kuitenkin kommunikoinnin väline jolla ihminen yrittää viestittää jotain. Vaikka nyt sitä että toinen on "läjä paskaa". Vaan miten tämä viesti sitten muuttaa tai parantaa asioita?

Nii-in, miten se sitten parantaa asioita. Oikean ihmisen sattuessa halveksijan kohteeksi voi mennä päivä pikkasen pilalle, taikka päättyy elämä tykkänään, mutta eihän kehityshäiriöinen sitä ymmärrä että toinen kehityshäiriöinen saattaa tappaa loukkauksesta :D

Nämä pöyhkeilijä-tyypit taitavat kaikki olla eriasteisesti kehityshäiriöisiä, lapsena kun ei saa tarpeeksi hoivaa niin putoaa pysyvästi kärryiltä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä44718
SamikoKu

Täällä omassa "taikamaassa" näkee joskus halveksuntaa. Sen näkyessä usein halveksivana osapuolena on rikkaan perheen "kakara" joka on syntynyt kultalusikka suussa. Saannut kaikessa parasta, kolutuksesta, ravinnosta hoidosta jne. lähtien. Joskus nämä pääsevät etenemään politiikassa ja aukovat suurta typerää suutaan esim. niin että äänestäessä rikkailla pitäisi olla useampi ääni kuin kouluttamattomilla typeryksillä. Julkista toisten ihmisten älyllisen kapasiteetin halveksuntaa ja tämä on taivaan tosi.

Joskus myös näkee halveksuntaa jonkun toisen ratkaisuja ja elämäntapaa kohtaan.

Jos joku on jollain tavalla alhainen tai "halveksuttava" teoiltaan tai toimiltaan niin silti halveksunta on mielestäni aika harvinainen tunne. Itse en muista että olisin varsinaisesti haveksinut ketään, tosin ehkä se täyttyy useamman muun tunteen kirjolla jota menee lävitse.
Tai sitten minä nyt vaan en ole tavannut halveksuttavia ihmisiä.

Etkö sinä juuri edellä halveksinut mainitsemiasi " suuren typerän suun aukojia"?

Vierailija
jussipussi

Etkö sinä juuri edellä halveksinut mainitsemiasi " suuren typerän suun aukojia"?

En mielestäni. Tuo esimerkki nimenomaan oli erään olut- ja virvoitusjuomatehtaan aggressiivisesta tyttäressä joka päästelee noita sammakoita suustaan. Sen seurauksena isänsä sanoutui tyttären toimista irti koska kansa pani hänen kaljansa boikottiin. Eli typerä nainenhan tuo oikeasti on koulutuksestaan ja kaikesta oppimastaan huolimatta. Sortaa niitä jotka ostaa hänen kaljaansa. Sylkee suorastaan naamalle ja viestittää että vaikka te ostattekin minun tuotteitani niin olette pelkkää kuraa.

Lähinnä tuommoset letkautukset saa minussa aikaan vihaa, raivoa tai myötätuntoa vastapuolta kohtaan.

Vierailija

Taidanpa tuota jotain aiempaa kirjoittajaa kompata sen verran että miksi pitäisi peitellä?

Jos jokin asia inhottaa/halveksuttaa/pistää vihaksi niin ei se tilanne siitä teeskentelemällä miksikään muutu. Tosin mielipiteeseeni saattaa vaikuttaa sellainen juttu että parinkin asian kanssa  olen joutunut leikkimään että tää juttu on ihan ok vaikka ei se nyt vaan kertakaikkiaan ole . Ei päättynyt hyvin semmoinen touhu.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Joka itsensä ylentää, se alennetaan. Minusta aivan hyvä sanonta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat