Seuraa 
Viestejä120

Olin aamulla lähdössä töihin. Käynnistin auton (Opel Astra, -98) ilman minkäänlaisia ongelmia. Ajoin sillä n. 200 metrin päässä olevalle Nesteelle, ja tankkasin tankin täyteen. Kun menin autoon sisälle ja koitin käynnistää auton, mitään ei tapahtunut. Moottorista ei kuulunut pihaustakaan. Koko autosta ei kuulunut mitään ääntä. En saanut autoa käyntiin useasta yrityksestä huolimatta, joten se jouduttiin hinata parkkipaikalle. Illalla kokeilin uudestaan käynnistää autoa - samoin tuloksin. Ei mitään.

Tämä ongelma on kerran käynyt minulle aiemmin. Oli kylmä sää, ajoin ystävälle, sammutin auton ja koitin hetken päästä käynnistää uudestaan, ja mitään ei tapahtunut eikä kuulunut. Noin 8 tunnin päästä koitin käynnistää autoa uudestaan, ja se käynnistyi ilman mitään ongelmia! Sen jälkeen ongelma ei toistunut yli viikkoon, kunnes taas tänä aamuna. Asialla ilmeisesti on tekemistä sen kanssa, että kun auton käynnistää kylmällä ja kostealla säällä, ja sitten sammuttaa ennen kun moottori on ehtinyt lämmetä niin näin käy. Tietääkö kukaan selitystä tälle ilmiölle? Moottori liian kostea? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ratkaisuehdotuksia? Olen todella kiitollinen jos joku kykenisi minua auttamaan pulmani kanssa. Pitäisi töihin päästä.

"If you can, help others ; if you cannot do that, at least do not harm them." - Dalai Lama

Kommentit (7)

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4285

No jos nyt oletetaan että mittaristossa palaa normaalit valot ja että et virta-avainta käännettäessä kuule edes pientä naksausta joka kertoo että starttimootorin solenoidi vetää?

niin kirjoittelet varmaan väärälle foorumille, Opel club Finland foorumilta löytyisi asiantuntemusta juuri tuohon autoon. Hinnattaessa olisi voinut 3 vaihde päällä nostaa kytkintä josko olisi startannut ns. mäkistartilla. Vikaa voi olla starttimoottorissa tai startin virtakaapeleissa tai virtalukossa niin että se ei anna herätevirtaa solenoidille. Tee-se-itse-mies testaa tuon johdonpätkällä.

Milkou
Seuraa 
Viestejä120
Lyde19

No jos nyt oletetaan että mittaristossa palaa normaalit valot ja että et virta-avainta käännettäessä kuule edes pientä naksausta joka kertoo että starttimootorin solenoidi vetää?

niin kirjoittelet varmaan väärälle foorumille, Opel club Finland foorumilta löytyisi asiantuntemusta juuri tuohon autoon. Hinnattaessa olisi voinut 3 vaihde päällä nostaa kytkintä josko olisi startannut ns. mäkistartilla. Vikaa voi olla starttimoottorissa tai startin virtakaapeleissa tai virtalukossa niin että se ei anna herätevirtaa solenoidille. Tee-se-itse-mies testaa tuon johdonpätkällä.

Suuret kiitokset vastauksesta!

Ei kuulu ainakaan sisälle päin minkäänlaista naksahdusta tai mitään ääntä. Normaalit valot toimivat ja ajotietokonekin toimii. Postasin antamallesi foorumille ongelmani. Olisiko sinulla mitään ratkaisuehdotusta?

"If you can, help others ; if you cannot do that, at least do not harm them." - Dalai Lama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Wanhoissa ooppeleissa oli valojen piiri ja startin piiri erotettu. Joten kyseessä voisi olla ihan kosketushäiriökin startin navassa. Jos siis 98 mallissa yhä on tämä ooppelin ominaisuus. Rutkuta akulta tulevan kaapelin startin ääristä päätä kun ongelma esiintyy. Yleensä ottaa kontaktia sen jälkeen, jos siitä olisi kyse. Jostain pitää aloittaa poissulkeva vianhaku.

Jos päävirrassa ei ongelmaa, seuraavaksi katsot, tuleeko startin solenoidille startatessa virtaa tai kytket akun plussan ja ampin irtopiuhalla. Älä jää starttaavan auton alle. Ota metallinen rannekello pois työn ajaksi sekä mahd. sormukset ettet oikosulje niillä virtapiiriä ropatessasi. Ooppelin(kin) akusta lähtee hyvinkin 500 A virtaa.

- Ubi bene, ibi patria -

Lyde19
Seuraa 
Viestejä4285

Juup, tuli vielä mieleen että minulla oli aikoinaan Opel ascona joka juurikin kostealla kelillä ei startannut. Virtalukon pohja oli siinä kulunut. Se kyllä starttasi jos osasi oikein hitaasti kääntää avaimen asentoon jossa startti toimi.  mutta sitten tietää viasta paljon enemmän kun on testannut irtojohdolla vetääkö solenoidi ja pyöriikö starttimoottori.

Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148
Milkou

Olin aamulla lähdössä töihin. Käynnistin auton (Opel Astra, -98) ilman minkäänlaisia ongelmia. Ajoin sillä n. 200 metrin päässä olevalle Nesteelle, ja tankkasin tankin täyteen. Kun menin autoon sisälle ja koitin käynnistää auton, mitään ei tapahtunut. Moottorista ei kuulunut pihaustakaan. Koko autosta ei kuulunut mitään ääntä. En saanut autoa käyntiin useasta yrityksestä huolimatta, joten se jouduttiin hinata parkkipaikalle. Illalla kokeilin uudestaan käynnistää autoa - samoin tuloksin. Ei mitään.

Tämä ongelma on kerran käynyt minulle aiemmin. Oli kylmä sää, ajoin ystävälle, sammutin auton ja koitin hetken päästä käynnistää uudestaan, ja mitään ei tapahtunut eikä kuulunut. Noin 8 tunnin päästä koitin käynnistää autoa uudestaan, ja se käynnistyi ilman mitään ongelmia! Sen jälkeen ongelma ei toistunut yli viikkoon, kunnes taas tänä aamuna. Asialla ilmeisesti on tekemistä sen kanssa, että kun auton käynnistää kylmällä ja kostealla säällä, ja sitten sammuttaa ennen kun moottori on ehtinyt lämmetä niin näin käy. Tietääkö kukaan selitystä tälle ilmiölle? Moottori liian kostea? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ratkaisuehdotuksia? Olen todella kiitollinen jos joku kykenisi minua auttamaan pulmani kanssa. Pitäisi töihin päästä.

Tietokonevika täysin mahdonta tietää täältä käsin mikä mättää.

Tiskijukka
Seuraa 
Viestejä148

Kaverilla oli uusi Peogeot jätti viemättä määräaikaishuoltoon 10 000 km, pääsi 1500 km tuon yli kun tietokone esti ajamisen, hakivat trailerilla huoltoon, valmistajat saattaa tälläisiä jippoja asetella autoihinsa.

Pisin Kääpiö
Seuraa 
Viestejä27

Ja myös minun kaverilla oli Peugeot 406, jossa oli samalla tavalla ilmenevä vika.

Syy löytyi laturilta starttimoottorille ja siitä edelleen akulle menevän johdon löystyneestä kiinnityksestä.

Tässä nimen omaan starttimoottorin navalla oleva mutteri oli löystynyt. Paikallistaminen onnistuu helposti käynnissä ollessa, kun pistät yleismittarin akun navoille, ja seuraat heittelehtiikö mittarin lukema akulta lähtevien johtojen nykimisen tuloksena.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat