Sivut

Kommentit (19)

z
Seuraa 
Viestejä2918
Overlander

Näitäkin juttuja nähneenä voisin sanoa, että on empiiristä näyttöä.

Niinpä... ainahan kaikenmaailman junttieinarien perskohtainen mutu kumoaa rekkalastillisen tieteellisiä tutkimustuloksia...

zz

Sisältö jatkuu mainoksen alla
George Hanson
Seuraa 
Viestejä1650

Tuo kannabiksen haittojen puute tai vähäisyys vallinneeseen käsitykseen nähden on helppo sulattaa, mutta entäs tämä?

Kaksi uutta tutkimusta kyseenalaistaa myytit, joiden mukaan LSD:n kaltaiset aineet olisivat yhteydessä psykoosiin tai itsemurhiin.

Maailman viitatuin tiedelehti Nature uutisoi kahdesta uudesta tutkimuksesta, joiden mukaan LSD:n kaltaiset psykedeeliset aineet eivät ole yhteydessä psykoosiin, itsemurhariskiin tai muihin vakaviin mielenterveyden ongelmiin.

Ensimmäinen tutkimus tarkasteli yli 135 000 satunnaisesti valitun ihmisen aineistoa Yhdysvaltojen kansallisesta päihde- ja terveystutkimuksesta vuosilta 2008-2001. Aineistosta ilmeni, että LSD:tä, psilosybiinisieniä tai meskaliinia käyttäneillä ihmisillä ei ollut muita suurempaa riskiä sairastua skitsofreniaan, psykoosiin, masennukseen, ahdistushäiriöön tai yrittää itsemurhaa.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/3337076/nature-psykedeeleilla-ei-yhteytta-psykoosiin-tai-itsemurhiin

mdmx
Seuraa 
Viestejä6147
George Hanson

Tuo kannabiksen haittojen puute tai vähäisyys vallinneeseen käsitykseen nähden on helppo sulattaa, mutta entäs tämä?

Ihan yhtä helppo. Ihmiset jotka nyky-yhteiskunnassa käyttävät reilusti LSD:tä ovat usein hyvin hyvin sekaisin päästään, ihan jo valmiiksi. Ei mieleltään edes 'suunnilleen terve' ihminen halua sitä ottaa toista kertaa, ihan kovin pian ainakaan.

Hyvin harva haluaa ottaa edes sen ensimmäisen kerran. Itse en ainakaan halua. Olen kuitenkin tuntenut LSD käyttäjiä, ja kyllä ne ongelmat oli siellä jo kauan ennen ensimmäistä LSD trippiä. LSD:tä muutenkin nauttivat tyyliin pari kertaa vuodessa, se on aika rankka kokemus kuitenkin, ei todellakaan mitään päivittäistä 'viihdettä'. 

Ehdottomasti suurin ongelma näillä oli amfetamiinin (ja joillakin alkoholin) käyttö, joka oli lähes päivittäistä, ja tuhosi pääkoppaa hitaasti mutta varmasti. Hyvin vaikea nähdä se LSD tässä millään tavalla merkittävänä tekijänä.

Toki sen vaikutuksen alaisena voi sattua vahinkoja jos yksin trippailee, se on täysin eri juttu. Tarvii ymmärtää mihin on ryhtymässä, voimakkaat astiharhat ei ole mikään leikinasia.

Sen sijaan minun mielestä vahvoja psykedeelejä tulisi enemmän hyödyntää mielenterveydellisien häiriöiden hoidossa, osana psykoterapiaa, ammattilaisen valvonnassa.

Se on vaikutuksiltaan hypnoosin tapaista, huomattavasti tehokkaampaa vain, ja toimii paljon laajemmalla ihmisjoukolla kuin hypnoosi, joka vaatii ns. hypnoosi alttiuden, eli halun ja kyvyn upota alitajuntansa syövereihin.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9385
asdf

Kahden ekan viestin peukutusmäärät ovat aika mielenkiintoiset.

No joo, vaikka tulos toimiikin täysin odotetusti (en peukuttanut).

Määräkin on melkoinen ja heijastaa sitä, mitä totella pidetään tärkeänä.

Voisi lyödä vetoa, että pian ilmestyy tutkimus, jonka mukaan tutkimuksen tekijä/t olivat pössötelleet liikaa.

Kuussa käynti (on kyllä käyty) ja marin terveellisyys ovat kysymyksiä, joihin emme saa koskaan lopullista vastausta.

Unohtu: Olenpahan sitä mieltä, että tutkija on oikeassa, näyttö puuttuu. Ainakin kunnollinen. Voi puuttua näyttöä terveellisyydestäkin, vaikka varmana vitamiineissa ja flavonoideissa löytyy.

Avenger
Seuraa 
Viestejä655

Hahhhaaa, on tuokin tapa yrittää myötävaikuttaa nuorisoa hyväksyvä huumeet normaaliin elämiseen.

Huumeiden käytöllä on niin paljon negatiivisia vaikutuksia, ettei tuollaisen julkaisemisessa ole mitään järkeä, edesvastuutonta touhua.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

syytinki
Seuraa 
Viestejä9385

Maldorado kirjoitti:
Hahhhaaa, on tuokin tapa yrittää myötävaikuttaa nuorisoa hyväksyvä huumeet normaaliin elämiseen.

Huumeiden käytöllä on niin paljon negatiivisia vaikutuksia, ettei tuollaisen julkaisemisessa ole mitään järkeä, edesvastuutonta touhua.

Ja näyttää siltä, että on mennyt perille.

Eikä tuossa mitään. Tämän päivän Hesari hehkutti kuinka joku porukka suunnittelee labra, jossa voitaisiin testata muuntohuumeita. Olisi kuulemma tärkeää, että käyttäjät tietäisivät mitä nappaavat. Neulojahan jo vaihdellaan puhtaisiin.

Minkähän viestin tuollainen labra ja neulojen vaihto nuorisolle lähettää. Onneksi on maksajat tiedossa.

Sen puoleen, onhan noita krapulaklinikoitakin ymv.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6666

Lääketiede on yksi suuri vitsi. Ala jossa julkaistaan pelkkää sponssattua vitsikästä torttua.

Kuvastaa hyvin koko alaa, että on tuote jota käyttää 3% maailman aikuisväestöstä ja sitä ei ole sen vertaa viitsitty tutkia, että oltaisiin yksimielisiä edes siitä mikä on sen vaikutus nuorten ihmisten elämään.

Vierailija

Kun alkoholista löytyy jokin terveysvaikutus 100 litralla painokiloa kohden, tehdään siitä spektaakkeli että nyt kannattaa juoda kaksin käsin, koska lisätutkimuksissa saattaa paljastua jotain ihan muuta, mutta kun kyse on mistä tahansa muusta aineesta, niin hätiköintiin ei ole varaa, sillä lisätutkimukset saattavat paljastaa jotain josta ei ole mitään viitteitä.

Last Week Tonight with John Oliver: Scientific Studies

https://www.youtube.com/watch?v=0Rnq1NpHdmw

Jeeke
Seuraa 
Viestejä2

Olen käyttänyt kannabista 12 vuotiaasta lähtien ja olen käyttänyt sitä yhteensä jo 25 vuotta. Voin hyvin ja mua naurattaa nämä ihmettelyt kannabiksen haitoista kun niitä ei ole. Eikä ole vaikuttanut negatiivisesti mihinkään vaan ennemminkin positiivisesti.

tammukka
Seuraa 
Viestejä4415

Jeeke kirjoitti:
Olen käyttänyt kannabista 12 vuotiaasta lähtien ja olen käyttänyt sitä yhteensä jo 25 vuotta. Voin hyvin ja mua naurattaa nämä ihmettelyt kannabiksen haitoista kun niitä ei ole. Eikä ole vaikuttanut negatiivisesti mihinkään vaan ennemminkin positiivisesti.

Onnistuit ainakin kirjautumaan tänne joten niiltä osin kognitiiviset kyvyt ovat säilyneet.

Käyttelijä
Seuraa 
Viestejä231

Ehkä Pohjois-Amerikassa asuminen on aivopessyt minut kannabiskulttuurillaan, koska häkellyn suunnattomasti suomalaisen huumepropagandan vaikutuksesta yksilöihin ja kielestä jota täällä viljellään huumeiksi luokiteltavista ainesta keskusteltaessa... Mielestäni kannabiksen lääkekäytön vapauttamisen vastustelu alkaa muistuttaa uskon asiaa, koska tiede on vinkannut kannabiksen hyödyistä jo vuosia. Lisäksi kovempien psykedeelien kuten LSDn ja ketamiinin positiivisista vaikutuksista on näyttöä mm. vakavista mielenhäiriöistä kärsivien auttamisessa. Mutta toki, jos nauttii propagandan välineenä toimimisesta, on ehkä parempikin ummistaa silmänsä. Ja toki, syyllistyn itsekin lukemaan kannabisteollisuuden lobbaamia tutkimuksia, mutta ainakaan en oleta heidän harjoittavan tutkimusta silkasta auttamisen ilosta...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat