Sivut

Kommentit (55)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
asdf

Linkkisi tuo tälle sivulle. Ainakin eilen näkemäni kommenttisi oli sellainen, etten ihmettelisi sen poistoa.

Olihan siinä se yks kohta, nimittäin 2xvko kuksiminen seittemänkymppisenä, mut oikeesti, kuinka ihmiset omassa elämässään kamppaillee näitä stereotypioita vastaan?

Ite todellakin uskon että kyykkään 200kg, penkkaan 140kg ja vedän vähintään 20 leukaa seittemän kymppisenä. Meinaan myös käännellä thaimaalaisia satuja suomeksi kuhan kerkiän.

Eli alistutteko te vaan kohtaloon ja hyväksytte stereotyyppiset kuvat?
Ihminen nimittäin pystyy niin paljo enempään.

Vierailija
SamikoKu

Ei ihminen kuitenkaan sen enempään pysty kuin mihin sen ominaisuudet riittävät. Siinä mielessä alistun kohtaloon kyllä. 

Muihin ihmisiin stereotypisesti suhtautuminen voi tietysti johtaa ikäviin mokiin elämässä. Parempi kun ei oleta mitään.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

En koe, että minua patistettaisiin mihinkään stereotypiaan. Johtuu varmaan siitä, etten ole ainakaan näkyvästi kovin poikkeuksellinen millään tavalla enkä minulla ole sellaisia tavotteita tai toiveita, joita kohti tavoitellessa pitäisi rikkoa yleisesti hyväksyttyjä normeja. Uskon Suomen olevan kaltaiseni perusheteromiehen tarpeisiin hyvinkin salliva, poikkeavammat ihmiset luultavasti kohtaavat ikäviä asenteita.

En minäkään vapaaehtoisesti perinteiseen vanhuksen stereotypiaan aio istua, mutta en usko, että nykyään Samin esimerkin kaltaiset hyväkuntoiset seitsenkymppiset, joilla on seksielämä ovat ääriharvinaisia tai en ainakaan usko, että kukaan heitä paheksuisi aktiivisen elämänsä takia.

MooM
Seuraa 
Viestejä14699
asdf

En koe, että minua patistettaisiin mihinkään stereotypiaan. Johtuu varmaan siitä, etten ole ainakaan näkyvästi kovin poikkeuksellinen millään tavalla enkä minulla ole sellaisia tavotteita tai toiveita, joita kohti tavoitellessa pitäisi rikkoa yleisesti hyväksyttyjä normeja. Uskon Suomen olevan kaltaiseni perusheteromiehen tarpeisiin hyvinkin salliva, poikkeavammat ihmiset luultavasti kohtaavat ikäviä asenteita.

En minäkään vapaaehtoisesti perinteiseen vanhuksen stereotypiaan aio istua, mutta en usko, että nykyään Samin esimerkin kaltaiset hyväkuntoiset seitsenkymppiset, joilla on seksielämä ovat ääriharvinaisia tai en ainakaan usko, että kukaan heitä paheksuisi aktiivisen elämänsä takia.

Ei nuo suorituksiin liittuývissä tutkimuksissa kuvatut jutut ole noin tiedostettuja ajatuksia. Kyse on alitajuisista asioista, jotka huomaamatta nakertavat asennetta ja sitä kautta suoriutumista. Jossain määrin varmaan samaa kuin vaikka voittoputkessa vs. tappioputkessa etenevällä urheilujoukkueella. Jotenkin vaan on fiilis, että onnistuu tai että ei ja tulos sen mukaan. 

Vanhuuteen yms. muuttuviin tilanteisiin liittyy taas se, että kaikkea tulkitaan tilanteen kautta. Nuori ei noteeraa hajamielisyyttään, mutta vanheneva miettii muistihäiriötä ja stressaantuu siitä sitten niin, että tilanne voi oikeasti muuttua huonompaan suuntaan.

Ympäristön paine johonkin tiettyyn muottiin on eri asia.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä70500
MooM

Ei nuo suorituksiin liittuývissä tutkimuksissa kuvatut jutut ole noin tiedostettuja ajatuksia. Kyse on alitajuisista asioista, jotka huomaamatta nakertavat asennetta ja sitä kautta suoriutumista. Jossain määrin varmaan samaa kuin vaikka voittoputkessa vs. tappioputkessa etenevällä urheilujoukkueella. Jotenkin vaan on fiilis, että onnistuu tai että ei ja tulos sen mukaan. 

Vanhuuteen yms. muuttuviin tilanteisiin liittyy taas se, että kaikkea tulkitaan tilanteen kautta. Nuori ei noteeraa hajamielisyyttään, mutta vanheneva miettii muistihäiriötä ja stressaantuu siitä sitten niin, että tilanne voi oikeasti muuttua huonompaan suuntaan.

Ympäristön paine johonkin tiettyyn muottiin on eri asia.

Perusoletus on varmaankin se että kuvatut jutut ovat sekä tiedostettuja ja tiedostamattomia. Perusongelma tiedostamattomien kanssa on se ettemme pysty itse sanomaan milloin teemme asioita tiedostamattoman yllykkeen mukaan ja mikä on tiedostetun ja tiedostamattoman yllykkeen suhde toimissamme.

Ja ikäjuttujen yleistäminenkin on haastavaa...

Neuroscientists find that different parts of the brain work best at different ages

Scientists have long known that our ability to think quickly and recall information, also known as fluid intelligence, peaks around age 20 and then begins a slow decline. However, more recent findings, including a new study from neuroscientists at MIT and Massachusetts General Hospital (MGH), suggest that the real picture is much more complex.

http://medicalxpress.com/news/2015-03-neuroscientists-brain-ages.html

Olettaisin plasebo/lumevaikutuksen näyttelevän jotain roolia myös näissä stereotyyppisissä "jutuissa".

Usko omaan hyvyyteen tai huonouteen ei välttämättä ole plasebovaikutukseltaan merkittävästi erilaisempi kuin usko valkoisen ja värikkään pillerin tehoeroon

Vierailija
CE-hyväksytty
SamikoKu

Ei ihminen kuitenkaan sen enempään pysty kuin mihin sen ominaisuudet riittävät. Siinä mielessä alistun kohtaloon kyllä. 

Muihin ihmisiin stereotypisesti suhtautuminen voi tietysti johtaa ikäviin mokiin elämässä. Parempi kun ei oleta mitään.

Oletko koskaan kokeillu tai vienyt ainoatakaan asiaa niin pitkälle kuin pystyt?

Mielestäni suurin osa ihmisistä elää vain puoliväliin saakka ja omien rajojen kokeilu tai niiden löytäminen on jäännyt kokonaan. Ihmiset jotka kokeilee niitä rajoja yleensä menestyy vaikka niillä ei ole mitään suurempaa lahjakkuutta tai kykyjä. Ne vaan yksinkertasesti koputtelee omia rajojaan ja sekin vie taviksen aika pitkälle. Kaiken takana on halu ja asenne.

Vierailija
SamikoKu
CE-hyväksytty
SamikoKu

En ole kokeillut, enkä pidä yksittäisten rajojen etsimistä mitenkään kiinnostavana. 

Vierailija
SamikoKu

Mielestäni suurin osa ihmisistä elää vain puoliväliin saakka ja omien rajojen kokeilu tai niiden löytäminen on jäännyt kokonaan. Ihmiset jotka kokeilee niitä rajoja yleensä menestyy vaikka niillä ei ole mitään suurempaa lahjakkuutta tai kykyjä. Ne vaan yksinkertasesti koputtelee omia rajojaan ja sekin vie taviksen aika pitkälle. Kaiken takana on halu ja asenne.

Eikö riitä että tekee asioita niin kauan kuin tekeminen tuntuu mielekkäältä? Vai onko se rajojen löytäminen jokin saavutus josta saa mitalin ja nimensä historianirjoihin?

Oletko ajatellut paljonko ihmisiltä jäisi hyödyllisiä ja iloisia asioita tekemättä jos he keskittyisivät rajojensa löytämiseen? Mun ymmärtääkseni tällaista rajaa lähestyttäessä resurssien tarve lähestyy ääretöntä.

Vierailija
CE-hyväksytty
SamikoKu
CE-hyväksytty
SamikoKu

En ole kokeillut, enkä pidä yksittäisten rajojen etsimistä mitenkään kiinnostavana. 

Sen voi ymmärtää myös niin että kaiken minkä tekee niin tekee niin hyvin kun pystyy.

Eli satsaa siihen mitä tekee, eikä vedä vasemmalla kädellä. Kenessä tahansa on potenttiaalia jos vaan asenne on oikea.

Vierailija
SamikoKu

Sen voi ymmärtää myös niinettä kaiken minkä tekee niin tekee niin hyvin kun pystyy.

Eli satsaa siihen mitä tekee, eikä vedä vasemmalla kädellä. Kenessä tahansa on potenttiaalia jos vaan asenne on oikea.

Voi asioita tehdä myös vähemmällä satsauksella kuin mikä teoriassa olisi mahdollista.

Mun mielestä ainoa mikä merkitsee on se että kun tekee, niin tekee oikeasti eikä vain teeskentele tekevänsä.

Vierailija
CE-hyväksytty
SamikoKu

Sen voi ymmärtää myös niinettä kaiken minkä tekee niin tekee niin hyvin kun pystyy.

Voi asioita tehdä myös vähemmällä satsauksella kuin mikä teoriassa olisi mahdollista.

Mun mielestä ainoa mikä merkitsee on se että kun tekee, niin tekee oikeasti eikä vain teeskentele tekevänsä.

Toi on totta.

Se tosin kuinka paljon mihiinkin satsaa on taas oma henkilökohtanen valinta.

Vierailija
SamikoKu
CE-hyväksytty
SamikoKu

Toi on totta.

Niin on. Eikä se ole puoliksi elämistä että ei satsaa kaikkea johonkin.

Vierailija
CE-hyväksytty
SamikoKu
CE-hyväksytty
SamikoKu

Toi on totta.

Mut se on kuitenki lähellä sitä sterotypian hyväksymistä. Mun pointti on tässä se että jokainen pystyy tekemään ja saavuttamaan asioita elämässään jos vaan on aito halu ja asenne. Eikä tämä vaadi mitään erikoiskykyjä. Jos ei ole ikinä kokeillu rajojaan niin ihminen ei silloin tiedä mihin pystyy. Jos on aito halu kokeilla ja tehdä niin miksi tyytyä vähempään?
Esim ikä ei ole este kovinkaan monelle asialle.

En mä tietenkään väitä että tää on se oikea tapa elää vaan sitä että se on yksi tapa elää.
Eli kysyin että kuinka kukin pyrkii ulos stereotypiosta vai pyrkiikö ylipäätään mitenkään?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
SamikoKu

Mun pointti on tässä se että jokainen pystyy tekemään ja saavuttamaan asioita elämässään jos vaan on aito halu ja asenne. Eikä tämä vaadi mitään erikoiskykyjä.

Tuollaisen näpertäminen vaatii oikeaa asennetta. Kaikki muu on turhaa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette_%28watch%29

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
SamikoKu
CE-hyväksytty
SamikoKu
CE-hyväksytty
SamikoKu

Toi on totta.

Mut se on kuitenki lähellä sitä sterotypian hyväksymistä.

Minkä stereotypian? 

Senkö että suurin osa ihmisistä tekee elämässään kaikenlaista eikä koskaan laita kaikkia resurssejaan johonkin yhteen asiaan?

SamikoKu
Mun pointti on tässä se että jokainen pystyy tekemään ja saavuttamaan asioita elämässään jos vaan on aito halu ja asenne. Eikä tämä vaadi mitään erikoiskykyjä. Jos ei ole ikinä kokeillu rajojaan niin ihminen ei silloin tiedä mihin pystyy. Jos on aito halu kokeilla ja tehdä niin miksi tyytyä vähempään? 

Ne joilla on aito halu kokeilla ja tehdä, eivät tyydy vähempään.

Toki yhtälöön kuuluu vielä fyysisten rajoitteiden voittaminen, mutta en ymmärrä että miksi kuvittelet jonkun jolla on halu ja asenne tehdä jotain, jättävän asiat tekemättä? 

SamikoKu
Esim ikä ei ole este kovinkaan monelle asialle. 

Ei tietenkään ole. 

SamikoKu
En mä tietenkään väitä että tää on se oikea tapa elää vaan sitä että se on yksi tapa elää.
Eli kysyin että kuinka kukin pyrkii ulos stereotypiosta vai pyrkiikö ylipäätään mitenkään?

No. Minä esimerkiksi en pyri ulos stereotypioista lainkaan. Ei ole tarvetta. Luulisin että suurimmalla osalla muustakaan väestä tällaista pyrkimystä ei ole.

Mistä stereotypioista sinä haluat ulos?

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Tuo parhaansa tekeminen meinaa ainakin minun maailmassani sitä, että tekee parhaansa, huomioiden olosuhteet. Ei voi vaatia enempää kuin mihin pystyy. Jos ei huvita joku homma, tai ei vaan osaa, parhaansa tekeminen on paljon heikompaa kuin jos tykkäisi siitä hommasta tai osaisi senj hyvin. Tää on tärkee juttu mulle, koska maailmankatsomukseni on semmoinen, että aina ja kaikessa pitää tehdä parhaansa. Eli tehdä asia niin, että kun myöhemmin katsoo taakseen, voi sanoa, että "tein parhaani", eli on itse sitä mieltä, että ei olisi venynyt parempaan. Voi tsiisus, että tätä on vaikea vääntää... Se on samantapainen juttu kuin  taichi tai kungfu. Yritetään tehdä homma paremmin kuin osataan.

Pulmana on mm. keskusteluissa se, että kun aina pyrkii omaksumaan uutta, on heikoilla uusilla jäillä ja antaa itsestään aina typeryksen vaikutelman. Kun ei vain tiedä eikä osaa. Ihan sama kautta linjan. Sellainen ihminen joka pyrkii koko ajan uutta omaksumaan, vaikuttaa typerykseltä tuon em. jutun vuoksi ja se joka hio wanhaa terää, on olevinaan kaikkitietävä nero. Kuten valtaosa opettajista, dosenteista, yms.

Joutuu pitämään suunsa kiinni itseään paremmassa seurassa siksi. Ikäviä ne päästä varpaisiin hitaat katseet nenänvartta pitkin kun noviisina yrittää ottaa osaa. Toivottavasti en tee tuota itse. Pyrin välttämään.

- Ubi bene, ibi patria -

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

En ymmärrä sellaista, että stereotypiaa vastaan taistelu olisi itseisarvo. Sen tajuan ja sitä arvostan, jos joku toteuttaa unelmansa stereotypiasta huolimatta. Sitä pidän lähinnä typeränä, jos joku asettaa unelmansa siten ja siksi, että voi rikkoa stereotypioita.

Eikä Sami millään pahalla, mutta ei minusta tuo sinun esimerkkisi ole sinänsä stereotypian rikkomista. Mikä olisi stereotyyppisempi ihailun kohde tai tavoite nykyään kuin olla iästä huolimatta lihaksikas panomies?

Sivut

Viimeaikojen keskustelluin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat