Seuraa 
Viestejä1651

Teoriassa tonnin teräsromuerän sulattamiseen tarvitaan 300 kWh energiaa (sulamispiste 1520 °C ). Valokaariuuni käyttää prosessiin noin 440 kWh, minkä vuoksi sen käyttö on taloudellisesti järkevää paikoissa, joissa sähköenergiaa on helposti ja halvasti saatavilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokaariuuni

Kierrätysrautaromusta terästä tehtäessä kuluu siis noin 0,5 kWh/kg eli jotain 4 sentin edestä sähköä. Paljonkohan tulee malmista valmistetulle neitseelliselle teräkselle energiakulua?

Primäärialumiinin valmistus vaatii 13kWh/kg - kierrätysalumiinista noin 0,65kWh/kg.

Miksi siis kierrätysromun hinta on niin alhainen? Kokonaisesta 1000kg henkilöautostakin sai pahimmillaan 0€.

Sivut

Kommentit (16)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31261
George Hanson
Miksi siis kierrätysromun hinta on niin alhainen? Kokonaisesta 1000kg henkilöautostakin sai pahimmillaan 0€.

Arvaan, että alalla on ostajan markkinat. Romun varastointi maksaa niin paljon, että romun omistajan kannattaa päästä siitä nopeasti eroon. Se on vain bonusta, jos siitä vähänkin saa. Auton kaltaisissa pienerissä kustannuksia lisää näpertely. Autosta pitää irroittaa eri materiaalit ja erottaa ne eri kierätyksiin. Jos sinulla olisi tuhat koria, joista on muovit, nesteet ja lasit eroteltu, niistä voisi saadakin jotain.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5372
George Hanson
Kierrätysrautaromusta terästä tehtäessä kuluu siis noin 0,5 kWh/kg eli jotain 4 sentin edestä sähköä. Paljonkohan tulee malmista valmistetulle neitseelliselle teräkselle energiakulua?

Kannattaa huomioida, ettei energiakulut ole sama asia kuin sähkökulut. Sähköenergia on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin lämpöenergia.  

Toki tämän takia pitäisi investoida uusiutuvien ylituotantoon, jotta päästäisiin eroon tästä hintaerosta. Tämä on tärkeää erityisesti siksi, että halpaa lämpöenergiaa tuotetaan yleensä kivihiilellä.

Tämän vuoksi myös alumiinia pitäisi tukea teräksen kustannuksella, koska alumiinia voidaan käytännössä valmistaa vain elektrolyysillä eli sähköllä. Ja sähköä on helppo tuottaa hiilettömästi. Hiilettömän lämmön tuottaminen puolestaan on hyvin ongelmallista.

 

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Puuhevonen

Ja sähköä on helppo tuottaa hiilettömästi. Hiilettömän lämmön tuottaminen puolestaan on hyvin ongelmallista.

En näe kyllä mitään ongelmaa sähkön muuntamisessa lämmöksi. Lisäksi vielä hyvällä hyötysuhteella.

Vanha jäärä

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5372

No. siinä vaiheessa kun olet sähkölaskun maksajan roolissa, niin voi olla että alat näkemään asioita. Esimerkiksi kaukolämpövoimalan pyörittäminen sähköllä voisi olla aika korkean hyötysuhteen prosessi. Varmasti päästäisiin ainakin 70 %:n hyötysuhteeseen. 

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1651

Onko tietoa mihin menee muovirouhe joka jää romutetusta autosta jäljelle kun metallit on eroteltu? Erotellaanko eri muovilaadut, nykyäänhän ne on usein jo merkitty.

Paljonko romumuovista maksetaan?

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187
Puuhevonen

No. siinä vaiheessa kun olet sähkölaskun maksajan roolissa, niin voi olla että alat näkemään asioita. Esimerkiksi kaukolämpövoimalan pyörittäminen sähköllä voisi olla aika korkean hyötysuhteen prosessi. Varmasti päästäisiin ainakin 70 %:n hyötysuhteeseen. 

Niin ja maksettaisiin putkistot ja patterit ja huolto ja remontit ja siirtohäviöt kun suoralla vain halvat patterit. Niin ja tuulimyllytuet.

Ihme ettei nesteen soihtukaasuja johdeta kaukolämpölaitoksille?

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Puuhevonen

No. siinä vaiheessa kun olet sähkölaskun maksajan roolissa, niin voi olla että alat näkemään asioita. Esimerkiksi kaukolämpövoimalan pyörittäminen sähköllä voisi olla aika korkean hyötysuhteen prosessi. Varmasti päästäisiin ainakin 70 %:n hyötysuhteeseen. 

Sähköähän oli helppo tuottaa hiilettömästi, ja tulkitsin tuon helppo-sanan toteutuvan sekä tekniikan että talouden kannalta. Silloin pääenergiamuoto on sähkö ja muut tarvittavat muodot ovat vain sähkön johdannaisia. Lämmön tuottaminen paikallisesti sähköstä on erittäin korkean hyötysuhteen prosessi, varsinkin jos sähkönsiirrossa siirrytään pienihäviöisempään tasasähköjärjestelmään.

Vanha jäärä

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
George Hanson

Onko tietoa mihin menee muovirouhe joka jää romutetusta autosta jäljelle kun metallit on eroteltu? Erotellaanko eri muovilaadut, nykyäänhän ne on usein jo merkitty.

Paljonko romumuovista maksetaan?

Jos kaikki auton muoviosat rouhitaan yhteen kasaan, niin se soveltuu parhaiten poltettavaksi. Jos taas isoimmat osat lajitellaan raaka-aineittain, materiaali on kierrätettävää, tosin vain vähemmän vaativiin osiin.

Vanha jäärä

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
Vanha jäärä

... varsinkin jos sähkönsiirrossa siirrytään pienihäviöisempään tasasähköjärjestelmään.

Millä tavalla tasasähköjärjestelmällä saadaan pienihäviöisempää? Miten esimerkiksi virtapiirien virrankulku katkaistaan?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
Vanha jäärä

Jos kaikki auton muoviosat rouhitaan yhteen kasaan, niin se soveltuu parhaiten poltettavaksi. Jos taas isoimmat osat lajitellaan raaka-aineittain, materiaali on kierrätettävää, tosin vain vähemmän vaativiin osiin.

Tuo ei taida pitää paikkaansa. Autojen muoviosissa on Euroopassa käytössä PVC varsinkin sähkökaapeleissa. Se ei pala vaan muuttuu myrkyiksi korkeassa lämpötilassa. Amerikassa PVC:n käyttö on kielletty. Amerikassa käytetään kaapelia, jonka eriste ei pala. Käryää ja kuplii ja haisee.

PVC:n voi kierrättää uusiokäyttöön. Toisin on autojen keula- ja helmakoristeiden kanssa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
o_turunen

Tuo ei taida pitää paikkaansa. Autojen muoviosissa on Euroopassa käytössä PVC varsinkin sähkökaapeleissa. Se ei pala vaan muuttuu myrkyiksi korkeassa lämpötilassa. Amerikassa PVC:n käyttö on kielletty. Amerikassa käytetään kaapelia, jonka eriste ei pala. Käryää ja kuplii ja haisee.

PVC:n voi kierrättää uusiokäyttöön. Toisin on autojen keula- ja helmakoristeiden kanssa.

En oikein usko, että tämä dokumentti aivan puppua puhuu.

Vanha jäärä

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900
Vanha jäärä
o_turunen

Tuo ei taida pitää paikkaansa. Autojen muoviosissa on Euroopassa käytössä PVC varsinkin sähkökaapeleissa. Se ei pala vaan muuttuu myrkyiksi korkeassa lämpötilassa. Amerikassa PVC:n käyttö on kielletty. Amerikassa käytetään kaapelia, jonka eriste ei pala. Käryää ja kuplii ja haisee.

PVC:n voi kierrättää uusiokäyttöön. Toisin on autojen keula- ja helmakoristeiden kanssa.

En oikein usko, että tämä dokumentti aivan puppua puhuu.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat. PVC on helposti kierrätettävää materiaalia. Polttamalla ei siitä kannata yrittää päästä eroon. Amerikkaan sitä ei saa viedä, koska siitä korkeassa lämpötilassa syntyy myrkyllisiä aineita. Tosin olen aika monta kertaa sitä tuontikiellosta huolimatta sinnekin toimittanut, kun ei ole ollut vastaavaa halogeenitonta tuotetta ollut saatavilla.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat