Seuraa 
Viestejä13763

Hesarissa väitettiin, että jatkosodan suomalaiset rintamamiehet lähettivät miljardi kirjettä. Mitäs tuumitte?

Kommentit (7)

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14304
wisti

Hesarissa väitettiin, että jatkosodan suomalaiset rintamamiehet lähettivät miljardi kirjettä.. Mitäs tuumitte?

Mitäs tuosta. Tältäkin palstalta olen saanut moneen kertaan lukea että esim Gazassa asuu enemmän ihmisiä kun EUssa (yli 500 000 tuhatta = 500 miljoonaa).

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

wisti
Seuraa 
Viestejä13763
Pseudohippi
wisti

Hesarissa väitettiin, että jatkosodan suomalaiset rintamamiehet lähettivät miljardi kirjettä.. Mitäs tuumitte?

Mitäs tuosta. Tältäkin palstalta olen saanut moneen kertaan lukea että esim Gazassa asuu enemmän ihmisiä kun EUssa (yli 500 000 tuhatta = 500 miljoonaa).

Sinun esimerkkisi on selvä lapsus. Miljardi ei ollut painovirhe, vaan perusteltu luku!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
kytoann
Seuraa 
Viestejä1933

Ymmärtääkseni se miljardi käsitti kaikki Suomessa tuona aikana postitetut kirjeet, ei tosiaankaan vain rintamamiesten lähettämät.  Aivan mahdollista. Posti kulki kuitenkin aika hyvin,  ja kirjeitä kulki paitsi rintamalta ja rintamalle, myös siviilien välillä sukulaisille ja ystäville. 

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

wisti
Seuraa 
Viestejä13763
kytoann

Ymmärtääkseni se miljardi käsitti kaikki Suomessa tuona aikana postitetut kirjeet, ei tosiaankaan vain rintamamiesten lähettämät.  Aivan mahdollista. Posti kulki kuitenkin aika hyvin,  ja kirjeitä kulki paitsi rintamalta ja rintamalle, myös siviilien välillä sukulaisille ja ystäville. 

Olet oikeassa. Lukaisin jutun ja kun avasin uuden ketjun, en enää tarkistanut lehdestä luvun merkitystä. Minulle jäi kuitenkin mieleen tämä:

"Kenttäpostia oli niin paljon, että voisi ajatella joka sotilaan kirjoittaneen kirjeen joka päivä läpi koko 1941-44 kestäneen sodan"

En kyllä tähän usko.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä14304
wisti
Pseudohippi
wisti

Sinun esimerkkisi on selvä lapsus.

Ehkä. Outoa vaan on että se on esiintynyt moneen kertaan ja kun siitä on huomautettu, sitä on jopa puolusteltu.

Miljardi ei ollut painovirhe, vaan perusteltu luku!

Oho. Milläs sitä perusteltiin? Ei nyt ainakaan sillä että sotilaat olisivat noin paljon kirjeitä kirjoittaneet...

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
kytoann

Näin myös asian näkisin, tuohon aikaan Suomessa asui n.4 miljoonaa ihmistä, joista postia käytti ehkä luokkaa 3 miljoonaa. Koska tuolloin ei ollut yleisesti käytössä paljoakaan puhelimia kirjeet olivat varsinainen kommunikointitapa jopa naapurikuntiin, ja niitä myös lähetettiin, olen nähnyt muutamia kirjenippuja sukulaisten sodanaikaisista postitteluista ja määrä oli hämmästyttävä (tosin huomioiden oman "karjalaisen" tavan kirjoitella täällä somessa ei ehkä niinkään hämmästyttävä ) .

Jos 3 miljoonaa lähettää vaikka 2 kirjettä viikoittain (osa enemmän, osa vähemmän, karkea keskiarvo), se tekisi suuruusluokkaa 300 miljoonaa kirjettä vuodessa, joten reilu miljardi jatkosodan aikana olisi huomattavan looginen luku. Pelkästään rintamamiesten lähettämäksi luku on liian suuri, reaalisempi voisi olla jotakin 100-200 miljoonan luokassa karkean arvion mukaisesti.

Julius
Seuraa 
Viestejä279

Miljardi: 1 000 000 000.

Jatkosota kesti noin 1 000 päivää.

Suomalaisia sotilaita oli rintamalla n. 500 000.

1 kirje päivässä/sotilas = 500 000 000. Eikös tuo ole puoli miljardia. Sitten vastaukset niihin niin saadaan tuo miljardi.

Monella sotilaalla oli monta tyttöä, joille kirjoitti, esimerkiksi Kalle Päätalolla oli kolmisenkymmentä kirjeenvaihtoystävää.

En pidä tuota miljardia millään lailla mahdottomana. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat