Seuraa 
Viestejä41238

Kovasti täällä tarvittaisiin asiallisia keskustelijoita, uusia ja vanhoja. Nyt ei tapahdu juuri mitään, metakeskustelua ja paikoillaan junnaamista. Palstauudistus taisi olla vähän niin kuin viimeinen naula arkkuun tässä suuntauksessa. Palstan vanhasta aktiivisuudesta on vain muisto jäljellä.

Ei siis ehkä kannattaisi poistaa bannaamalla niitä viimeisiä kirjoittajia, jotka kuitenkin yrittävät tuottaa tasokasta materiaalia palstalle. Jos heidän kirjoituksissaan esiintyy ylilyöntejä, varoitukset lienevät paikallaan. Tarkoitan nyt siis kirjoittajia, joilla on pitkä palstahistoria, ja joista aivan varmasti tiedetään, että osaavat olla myös asiallisia.

Tämä on yleinen aihe, eikä mikään yksittäisen kirjoittajan puolustuspuhe, vaikka sellainenkin haluttaisi juuri nyt kirjoittaa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (33)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6668

Tiede keskustelupalstan arvo lukijoille tulisi nimenomaan eri tieteenaloja koskevasta asiakeskustelusta.

Nykyään entistä suurempi  määrä aiheita on muutettu sellaisiksi, joista saa olla vain yksi mielipide ja joista pitää omata äärimmäisen tunteellinen mielipide. Näin asiallinen keskustelu aiheesta kuin aiheesta on mahdottomuus.

En näkisi asiaa niinkään pelkästään palstaa koskevana vaan pitkälti seurauksena esimerkiksi erityyppisten mediakonsulttien työstä, jossa on pyritty aktiivisesti luomaan uusia markkinoita tiettyjen mielipiteiden ympärille.

Toinen tekijä on suomalaisen kulttuurin ohuus ja sivistymättömyys. Esimerkkinä Haaparannan eilinen ulostulo HS:ssä:

http://www.hs.fi/talous/a1426913818570?ref=hs-art-artikkeli

"Talousprofessorin mukaan puolueet, ekonomistit ja järjestöt ovat väärässä: "Suomen talouspuhe täysin epä-älyllistä" "

Siitäpä sitä on hyvä lähteä keskustelua rakentamaan, kun haukkuu kaikki aluksi itseä lukuunottamatta epä-älyllisiksi.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
HuuHaata

Toinen tekijä on suomalaisen kulttuurin ohuus ja sivistymättömyys. Esimerkkinä Haaparannan eilinen ulostulo HS:ssä:

http://www.hs.fi/talous/a1426913818570?ref=hs-art-artikkeli

"Talousprofessorin mukaan puolueet, ekonomistit ja järjestöt ovat väärässä: "Suomen talouspuhe täysin epä-älyllistä" "

Siitäpä sitä on hyvä lähteä keskustelua rakentamaan, kun haukkuu kaikki aluksi itseä lukuunottamatta epä-älyllisiksi.

Eihän Haaparanta haukkunut muita puhujia epä-älyllisiksi vaan keskustelua itsessään. Ja kyllähän esim. puoluejohtajien esilletulo valtionvarainministeriön laskelmien jälkeen oli enemmänkin vaaliohjelman muotista tempaistua kuin älyllisestä ajattelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6668
Aweb

Eihän Haaparanta haukkunut muita puhujia epä-älyllisiksi vaan keskustelua itsessään.

Mielestäni kaikki Awebin 38690 viestiä ovat epä-älyllisiä mutta en hauku häntä epä-älylliseksi vaan keskustelua itsessään.

Jos kirjoitan mielipiteeni tälle palstalle niin esitän oman mielipiteeni ja se on osa minua. Kyllä silloin hyökkäämällä viestiä vastaan hyökkää myös minua vastaan. Tämä on ok tietenkin Tiede palstalla kun ollaan mikäli hyökkäys perustuu asia-argumentaatioon. Sitten on mielipideasiat, joissa on mahdotonta omata sitä oikeaa kantaa. Tällöin sivistynyt ihminen osaa kunnioittaa myös muiden mielipiteitä.

Asia mitä Suomessa ei tehdä, koska Suomi on kulttuuriltaan sivistymätön takapajula.

vihersuvakki
Seuraa 
Viestejä358

Olen pahoillani omasta kontribuutiostani tälle palstalle. En ajatellut kuitenkaan jatkaa tätä suhteellisen intensiivistä trollaustani mitenkään pitkäikäisesti, joten jos joku tähteni on lähtemässä, niin ei kannata.

Perusteluita trollaukselleni ei juuri ole, mutta jos mies puhuu kuin Michio Kaku ja jäsentää kuin Carl Sagan, niin pakkohan sille on vastata.

Olen feministi ja tuomitsen sekä radikaalifeministien vihateot ja feministeihin kohdistuvat vihateot. Onneksi kaikki feminismikritiikki ei ole vihaa eikä kaikki feministit vihaa, ääripäiden touhua.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
HuuHaata
Aweb

Eihän Haaparanta haukkunut muita puhujia epä-älyllisiksi vaan keskustelua itsessään.

Mielestäni kaikki Awebin 38690 viestiä ovat epä-älyllisiä mutta en hauku häntä epä-älylliseksi vaan keskustelua itsessään.

Koska olen kirjoitellut laidasta laitaan, tuo menee kyllä jo minun haukkumisekseni, mutta ei se haittaa, koska voihan tuo pitää paikkansakin. Haaparanta kuitenkin puhuu pelkästään keskustelun ja päätännän yhdestä alueesta.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Kun kirjoittajan tyyli saa toiset turhautumaan, ahdistumaan ja välttämään aiheita, ei varoitus auta. Kun siihen lisää jääräpäisen asenteen on sietoraja ylitetty.

palstauudistus vei hyviä kirjoittajia ja vie varmaan lisää kun tämä palsta on huono androidissa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

wisti
Seuraa 
Viestejä13774

Väen vähentyminen näkyy myös fys-kem-mat-palstalla. Emme sielläkään kovin sivistyneesti aina käyttäydy, mutta ei keskustelun taso kovinkaan paljon vaisuutta selitä. Parhaimmillaan siellä käydään yhdessä jonkun vaikean tehtävän kimppuun ihan hyvässä hengessä. Huonommillaan keskustelu on sitten omatekoisten fyysikoiden omien suhteellisuusteorioiden esittelyä tai uuvuttavaa jankkausta "hitausvoimista". Jälkimmäiseen kekoon minäkin kannoin 1000 kortta, kun kymmenen olisi riittänyt.

Uskon siis, että ajassamme on sellaisia "pohjavirtoja", jotka eivät innosta keskusteluun samalla tavalla kuin ennen. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko muille kuin Tiede-lehden palstoille käynyt samoin.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

Kyllä tiedefoorumilta täytyy ja pitää poistaa epätoivottu aines, joka tieteen sijaan keskittyy kunnianloukkauksiin, tappo-uhkauksiin, herjailuun ja epäasialliseen kielenkäyttöön.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Julius
Seuraa 
Viestejä279

Tämä nyt on mitä on. Kirjoitin jo yli vuosi sitten, että näin tulee käymään. Viimeinen sammuttaa valot. Tämä on ollut Sanomakonsernin tietoinen valinta.

Tämä on osa Sanomien uutta uljasta nettistrategiaa. Se mikä toimii, ajetaan alas. Koodaus ja ylläpito siirretään johonkin hiton LiettuaLatviaan. Osaaville toimittajile annetaan potkut ja tilalle otetaan sellaisia, jotka osaavat juurijajuuri käyttää Googlea jutunhankintaan ja juttujen kääntämiseen.

Katsokaas, mitä Iltsarille on tehty. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1427081431095.html

Minulla iso automainos peittää aluksi koko yläosan. Edes IS:n logo ei näy kokonaisena. Oikean paneelin uutisotsikoista näkyy numerot 9 ja 10 kaikki alun kahdeksan ovat sen mainoksen takana piilossa. Aamulla jutusssa soi sen saakelinmoinen pimpelipompelimusiikki taustalla. Videot pyörähtävät pyytämättä käyntiin. Kirjoitin tämän saman tuon jutun kommentteihin, mutta eipä sitä julkaista. Ennakko(sensuuri)moderointi nääs. Mutta mikäs siinä, Sanomilla menee hyvin, minä voinkin lopettaa koko Iltsarin lukemisen sekä netissä että paperina.

Urheilulehti on toinen hemmetinmoinen viritys. Kaikki jutut ovat jossain hiton Urheilulehtivideouutisten takana, jotka nekin käynnistyvät automaattisesti. En minä viitsi kuunnella ja katsella kahta puhuvaa päätä sitä viittä minuuttiakaan. Saman jutun lukisin tekstinä 15 sekunnissa, mutta kun se ei ole mahdollista. Pitäkää sekin tunkkinne.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Aweb

Kovasti täällä tarvittaisiin asiallisia keskustelijoita, uusia ja vanhoja.

Ne vanhat ei varmaan jaksa sitä kolmen viikon rumbaa jonka minä kävin Sanoman eri instanssien kanssa päästäkseni kirjautumaan tänne uudelle palstalle.

Hämmentää.

Vierailija
wisti

Väen vähentyminen näkyy myös fys-kem-mat-palstalla. Emme sielläkään kovin sivistyneesti aina käyttäydy, mutta ei keskustelun taso kovinkaan paljon vaisuutta selitä. Parhaimmillaan siellä käydään yhdessä jonkun vaikean tehtävän kimppuun ihan hyvässä hengessä. Huonommillaan keskustelu on sitten omatekoisten fyysikoiden omien suhteellisuusteorioiden esittelyä tai uuvuttavaa jankkausta "hitausvoimista". Jälkimmäiseen kekoon minäkin kannoin 1000 kortta, kun kymmenen olisi riittänyt.

Uskon siis, että ajassamme on sellaisia "pohjavirtoja", jotka eivät innosta keskusteluun samalla tavalla kuin ennen. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko muille kuin Tiede-lehden palstoille käynyt samoin.

Sama suuntaus näkyy myös muualla. Villit ja vapaat kulta-ajat on menny.

Jokainen tietysti vois yrittää itse viritellä edes yhden hyvin jäsennellyn keskustelunaloituksen uudesta ja epätavallisesta aiheesta. Eipä taida kovin monelta onnistua?

Kun luovat henkilöt lopettaa niin muu keskustelu lakkaa. Ehkä enää vain ei ole mitään keskusteltavaa koska "kaikki" on jo puhuttu ja uudet ajtusmallit ei vielä aukene kaikille.

Tätä ei tietysti palstan "menthaaliryhmittymä" myönnä, muttä näin minä sen näen.

Veikkaan että viis alapeukkua.

Vierailija
Aweb

Ei siis ehkä kannattaisi poistaa bannaamalla niitä viimeisiä kirjoittajia, jotka kuitenkin yrittävät tuottaa tasokasta materiaalia palstalle. Jos heidän kirjoituksissaan esiintyy ylilyöntejä, varoitukset lienevät paikallaan. Tarkoitan nyt siis kirjoittajia, joilla on pitkä palstahistoria, ja joista aivan varmasti tiedetään, että osaavat olla myös asiallisia.

Tämä on yleinen aihe, eikä mikään yksittäisen kirjoittajan puolustuspuhe, vaikka sellainenkin haluttaisi juuri nyt kirjoittaa.

Kukas on bannittu?

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1782

Kaksi tai kolme kertaa olen kirjallisesti pyytänyt, että konserni tekisi jotain tiede-palstan tuntemisen levittämiseksi varmaan tuhansille potentiaalisille kiinnostujille, mutta ei. Vaikka mahdollisuudet tiedottamiseen olisivat hyvät.

Uuden tulokkaan saattaisi aluksi olla vaikea orientoitua, koska monen uuden mielessä voisi olla kysymyksiä ja ideoita, joita täällä on jo puitu vaikka kuinka paljon. Vähitellen he kuitenkin varmaan pääsisivät mukaan. Heitä pitäisi joissakin tapauksissa ohjata lempeästi

Tuo oikealle tuleva luettelo, jossa kerrotaan, mitä viimeksi on palstoille kirjoitettu, saisi mielestäni olla pajon pitempi. Eihän monikaan ole mukana tuntikausia, ja tultuaan taas ei tiedä, mitä viestejä sillä aikaa on tulut - ja pudonnut jo pois luettelosta.  

Tietämyskone
Seuraa 
Viestejä198
aggris aggris

Tuo oikealle tuleva luettelo, jossa kerrotaan, mitä viimeksi on palstoille kirjoitettu, saisi mielestäni olla pajon pitempi. Eihän monikaan ole mukana tuntikausia, ja tultuaan taas ei tiedä, mitä viestejä sillä aikaa on tulut - ja pudonnut jo pois luettelosta.  

Ääni tälle.

01000101 01001110 01001001 01000001 01000011

sääpeikko
Seuraa 
Viestejä7134

Tiede.fi palstan Kirjoittajakadosta huolimatta ainakin geologia maa meri ja ilma palstan taso on säilynyt samana kuin ennen tai jopa parantunut, itse olen ainakin tyytyväinen. Ei ole valittamista.

it's the Sun stupid!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat