Seuraa 
Viestejä6399

Tänään on ollut lehtiotsikoissa, että lentoperämies oli parast'aikaa hoidossa masennuksen takia. Tulee nyt mieleen, oliko kysymyksessä SSRI-lääkehoito? Jos oli, niin maailmalla (esim USA:ssa) ja Suomessakin on ollut tapauksia, jossa kyseisen hoidon aikana pidempiaikainen ahdistus (esim. koulukiusaaminen, parisuhdekriisi tms.) luo taipumuksen väkivaltaiseen impulsiiviseen "ongelmanratkaisuun".

 Lääketehtaathan ei tätä myönnä, mutta ainakin USA:ssa on paljon esimerkkejä tapauksista, jossa väkivaltaan syyllistyneellä ( esim. kouluampumiset) on ollut taustalla SSRI-lääkitys + adistuneisuus esim koulukiusaamisen takia.

Suomessa olleen tapauksen tiimoilta Niuvanniemen ylilääkäri lupasi selvittää, onko yhteyttä SSRI-lääkkeen ja impulsiivisen väkivaltaisuuden välillä. Mutta ainakaan minä en ole huomannut tutkimustuloksia.

Sivut

Kommentit (51)

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Moni ihmettelee miksi niin mukava ja rehti ihminen voi tehdä noin? Juuri miellyjä-suorittaja-uratyypit ovat riskissä ajaa itsensä piippuun ja kokiessaan ettei heidän ponnistuksilleen anneta arvoa, kosfavat noin. Kipinä voi olla arvosteleva heitto jostain pikkujutusta, mutta henkisesti reunalla kiikkuvan viimmeinen pisara.

oli juuri uutinen että monet maksavat saadakseen lentotunteja, ne jotka ei pääse sumatralle puskapilotiksi tms. Ehkä noita tapauksia. Lentäjän työkään ei vastaa odotuksia koska he ovat automaation piirittämiä bussikuskeja jotka on suljettu pieneen koppiin odottamaan toisen kuluneita juttuja tai pieraisua.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
kahannin
Seuraa 
Viestejä3784
ovolo

Tänään on ollut lehtiotsikoissa, että lentoperämies oli parast'aikaa hoidossa masennuksen takia. Tulee nyt mieleen, oliko kysymyksessä SSRI-lääkehoito? Jos oli, niin maailmalla (esim USA:ssa) ja Suomessakin on ollut tapauksia, jossa kyseisen hoidon aikana pidempiaikainen ahdistus (esim. koulukiusaaminen, parisuhdekriisi tms.) luo taipumuksen väkivaltaiseen impulsiiviseen "ongelmanratkaisuun".

 Lääketehtaathan ei tätä myönnä, mutta ainakin USA:ssa on paljon esimerkkejä tapauksista, jossa väkivaltaan syyllistyneellä ( esim. kouluampumiset) on ollut taustalla SSRI-lääkitys + adistuneisuus esim koulukiusaamisen takia.

Suomessa olleen tapauksen tiimoilta Niuvanniemen ylilääkäri lupasi selvittää, onko yhteyttä SSRI-lääkkeen ja impulsiivisen väkivaltaisuuden välillä. Mutta ainakaan minä en ole huomannut tutkimustuloksia.

Ovolo filosofoi. Voitaneen päätellä ainakin se, että Ovolo olisi  joutunut kärsimään kuolukiusaamisesta.

Pitää muistaa, että esim. Air Francen Airbus-lentokone syöksyi Atlanttiin, koska sen korkeudenmittaus- ja myös nopeudenmittaussensorit olivat jäätyneet. (36,000 feet) and it hadn't got any warmer outside. The false reading was caused by thick ice crystals forming on the sensor on the outside of the plane. These crystals had the effect of insulating the detector. It now appears that this is when things started going disastrously wrong.

Photo Gallery


4  Photos

Photo Gallery: The Final Minutes of Flight 447

Flying through thunderclouds over the Atlantic, more and more ice was hurled at the aircraft. In the process, it knocked out other, far more important, sensors: the pencil-shaped airspeed gauges known as pitot tubes.

One alarm after another lit up the cockpit monitors. One after another, the autopilot, the automatic engine control system, and the flight computers shut themselves off. "It was like the plane was having a stroke," says Gérard Arnoux, the head of the French pilots union SPAF (http://www.spiegel.de/international/world/death-in-the-atlantic-the-last-four-minutes-of-air-france-flight-447-a-679980.html).

Koneen tietokone meni siis monista ongelmista sekaisin ja ratkaisi Gordionin solmun omalla tavallaan, sulkemalla itsensä!

Vastaavia esimerkkejä korkeussensoreiden rikkoontumista on useita. Niissä autopilotti on tulkinnut rikkoontuneen korkeussensorin de fault-viestin siten, että kone lentää liian korkealla. Autopilotti on silloin kääntänyt koneen jyrkkään laskuun. Joissakin tapauksissa lentäjät ovat onnistuneet taistelemaan lentämisvallan autopilotilta itselleen ja kone on pelastunut vaakalentoon vain muutama sata metriä maanpinnan yläpuolella.

Näin on ollut mahdollista myös nyt esillä olevassa German Wings yhtiön lennossa. Koska kone on ollut autopilotin asettamassa jyrkässä syöksyssä, niin lentoperämies ei ole g-voimien takia kyennyt nousemaan tuolistaan ja avaamaan ohjaamon ovea.

Tietoteniikan määräysvalta on viety nykyajan matkustajakoneissa liian pitkälle. Airbus-lentokoneet ovat tärkeitä Ranskalle ja Saksalle (ja koko EU:lle). Luonnollista on, että tietoteknistä ja teknologista ongelmaa pyritään peittelemään syyttämällä (todennäköisesti) täysin viatonta lentoperämiestä. Vastaavaa yritettiin mm. Estonia onnettomuudessa. Sitä, että oli suunniteltu laiva, joka tietyissä sää- ja ajo-olosuhteissa kykenee upottamaa itsensä (irroittunut keulavisiiri kuokki autokannen ovet auki), ei haluttu tunnustaa. Kehiteltiin teoria pommista, joka olisi upottanut Estonian.

Airbus-yhtiön tulisi nyt kiinnittää huomiota siihen, että a) korkeus- ja nopeussensoreiden jäätymisongelmaa pyrittäisiin monitoroimaan (videokamerat tms.) tai kehittämällä paremmat sensorit b) ohjaamossa on nappula, josta lentäjät pääsevät välittömästi sulkemaan autopilotin pois päältä ja c) ohjaamossa on nappula, josta lentäjä pääsee avaamaan ohjaamon oven, vaikka kone olisi jyrkässä laskussa alaspäin. (Edes se, että ohjaamossa koko ajan on kaksi ihmistä, ei välttämättä takaa sitä, että kumpikaan heistä pääsisi g-voimien vuoksi jyrkässä syöksyssä avaamaan ohjaamon oven).

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

kahannin höpöttää taas. Oven saa lukkoon tietoisella vivun asettamisella eikä suorassa syöksyssä ole g voimia. Jos ohjaamassa ei tehdä mitään aukeaa ovi puolessa minuutissa ulkoa päin

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Luin, että koodi avaisi oven viiden minuutin kuluttua, ellei sen avautumista estetä ohjaamosta käsin?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

ROS
Seuraa 
Viestejä101

 

kahannin

Näin on ollut mahdollista myös nyt esillä olevassa German Wings yhtiön lennossa. Koska kone on ollut autopilotin asettamassa jyrkässä syöksyssä, niin lentoperämies ei ole g-voimien takia kyennyt nousemaan tuolistaan ja avaamaan ohjaamon ovea.

 

Nopeustietojen perusteella kone laskeutui jyrkässä viiden asteen kulmassa. Hallittua liukua alaspäin eikä mistään syöksystä voi puhua saatikaan putoamisesta. G-voimat käytännössä nolla ja kabiinin puolella kahvi on varmasti maistunut siihen asti kun tajuttiin että vuoret lähestyvät liian kovaa vauhtia. Ykkösluokassa on voinut ollu vähän kuumottavammat tunnelmat alusta asti kun kapteenin on todennäköisesti kuultu yrittävän runnoa ovea auki.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6399

Laitoin lääketiede ja terveys-osioon sen takia, kun ajattelin sitä, mikä miestä oikein riivasi. Ja kun lentoperämies oli kerran hoidossa, niin oliko hänelle määrätty SSRI-lääkkeitä ja mitä vaikutuksia lääkkeillä olisi ollut nykyisen tiedon valossa. Ei taida noista lääkkeistä tietävät olla innokkaita kommentoimaan asiaa. Vaikka USAssa ja Suomessakin on pantu merkille SSRI-lääkkeiden liittyminen mm. kouluampumisiin. 

Turman syyhän alkaa olla selvä, eli lentoperämiehen itsetuhoisuus. Joten kahannin tapansa mukaan höpisee joutavia höystäen viestiään henkilökohtaisuuksilla.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Jos arvaillaan niin se on voinut mennä lufthansan maailman kovimpaan kokeeseen eikä läpäissyt. Kapteenin nauhat jäi haaveeksi ja ikuinen kakkospilotin asema musersi ylikunniahimoisen miehen. Koneen tuhoaminen viittaa kaunaan yhtiötä kohtaan.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

ROS
Seuraa 
Viestejä101
ovolo

Laitoin lääketiede ja terveys-osioon sen takia, kun ajattelin sitä, mikä miestä oikein riivasi. Ja kun lentoperämies oli kerran hoidossa, niin oliko hänelle määrätty SSRI-lääkkeitä ja mitä vaikutuksia lääkkeillä olisi ollut nykyisen tiedon valossa. Ei taida noista lääkkeistä tietävät olla innokkaita kommentoimaan asiaa. Vaikka USAssa ja Suomessakin on pantu merkille SSRI-lääkkeiden liittyminen mm. kouluampumisiin. 

Turman syyhän alkaa olla selvä, eli lentoperämiehen itsetuhoisuus. Joten kahannin tapansa mukaan höpisee joutavia höystäen viestiään henkilökohtaisuuksilla.

Erityisesti nuorilla SSRI-lääkitykseen liittyy kohonnut itsemurhariski hoidon alkuvaiheessa, jolloin hoidon seuranta tulee olla erityisen tiukkaa. Lentäjillä todettu lievä masennus johtaa mielestäni määräaikaiseen huiliin kunnes masennus on saatu hoidettua, ylläpitohoidossa oleva oireeton lentäjä saa lentää.

Mielestäni SSRI-lääkityksen ja kyseisen tapaturman yhdistäminen toisiinsa on lähtökohtaisesti virheellistä koska pelkästään itse mielialahäiriöön liittyy moninkertainen itsemurhariskin ja itsetuhoisten ajatusten esiintyminen normaaliväestöön verrattuna (vaikka SSRI-lääkitys sitä hieman lisäisikin erityisesti hoidon alkuvaiheessa). Ehkä mielekkäämpi tarkastelukulma on kysyä onko aikaisempi lievä, hoidettu masennus toistunut vakavampana eikä lentäjä ole hakeutunut riittävän ajoissa hoitoon peläten esimerksiksi lentolupakirjan menettämistä.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
kahannin

....??!!

Odotin kyllä turman syyn arvioksesi ukrainalaista maataistelukonetta (tästä syystä lievä pettymys) mutta nythän päästiin oikein kunnon pajunköyden pariin, Putkonenkin kalpenisi mokomista jorinoista.

Kontra
Seuraa 
Viestejä981

Merkillinen ilmiö yleensä näissä massamurhissa ja usein muissakin murhissa on se, että murhaajan kokema epäoikeudenmukainen kohtelu ja katkeruus kostetaan sivullisille. Itsemurha ei niissä ehkä ole se päämotiivi, vaan kostohyvitys. Tässä tapauksessa mainittiin ero naisystävästä, joka voi jo riittää syyksi sairaassa mielessä tuollaiseenkin hirmutekoon.  

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
ROS

Perämies salasi sairautensa - lääkitys oli päällä -IL

Eli vakava masennus sairastettu 2009 ja lääkitys päällä. Kaveri ei olisi ylipäätänsä saanut enää palata lentokoneen cockpitiin vakavan masennuksen diagnoosin jälkeen, mutta jos sen onnistuu jotenkin pimittämään työnantajalta niin minkäs teet.

Boldaus minun.

Eikös masennuksia ole semmoisiakin, jotka paranevat kokonaan? Mistä syystä aiemmin sairastettu masennus olisi este, jos se on kokonaan parantunut (tässä tapauksessa ei siis ollut)?

Lentokapteenit (jos tuo lentoliikenteen päällikkö nyt tarkoittaa lentokapteenia) muuten sairastuvat herkästi masennukseen. Minkähän takia?

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39502&name=DLFE-10010.pdf

"Naisten ammattiryhmistä masennusperusteisia eläkkeitä alkoi eniten ajoneuvonkuljettajilla, varastotyöntekijöillä, lehdenjakajilla ja puhelinmyyjillä, puutarhatyöntekijöillä ja lomittajilla, esimiehillä ja johtajilla, siivoojilla, kassanhoitajilla, sairaanhoitajilla sekä perus- ja lähihoitajilla. Vastaavasti miesten suurimman alkavuuden ammatteja olivat muun muassa fysioterapeutit, sosiaalityöntekijät, perus- ja lähihoitajat, virastojen ja laitosten asiantuntijat, maa- ja vesirakennusalan avustavat työntekijät, paperiteollisuustyöntekijät, meri- ja lentoliikenteen päälliköt, maalarit, varastonhoitajat, puutarhatyöntekijät ja lomittajat, veturinkuljettajat, toimittajat ja varastotyöntekijät.

Naisten viidestä henkilömäärältään suurimmasta ammatista neljässä alkoi keskimääräistä enemmän masennusperusteisia eläkkeitä. Monissa naisvaltaisissa ihmissuhdeammateissa alkavuus oli molemmilla sukupuolilla keskimääräistä suurempi.

Asiantuntija-ammateissa masennus oli suhteellisesti merkittävämpi eläkkeen peruste kuin muut sairaudet."

Kontra
Seuraa 
Viestejä981
Kontra

Merkillinen ilmiö yleensä näissä massamurhissa ja usein muissakin murhissa on se, että murhaajan kokema epäoikeudenmukainen kohtelu ja katkeruus kostetaan sivullisille. Itsemurha ei niissä ehkä ole se päämotiivi, vaan kostohyvitys. Tässä tapauksessa mainittiin ero naisystävästä, joka voi jo riittää syyksi sairaassa mielessä tuollaiseenkin hirmutekoon.  

Vielä jatkaisin tuosta.

Jos mielenterveyspotilas (-asiakas) haluaa päästä kivuttomasti hengestään, mikäs sen helpompaa on kuin tehdä se psyykelääkkeillä, kun lääkkeitä annetaan kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Sehän on oikein muotia nykyisin. Eikä sivullisten tarvitse menettää turhaan henkeään.

Noista kostojoukkomurhista on malliesimerkkejä juuri koulu- ja yliopistoampumiset. Terroriteot taas ovat oma lukunsa, joihin voi olla monenlaisia muita syitä kuin kosto.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat