Seuraa 
Viestejä40

Oon aikoinani lukenut kauan sitten "työihmisistä" jotka on sellaisia , että eivät juuri untakaan näe. No en tunne näitä asioita sen kummemmin. Mutta pikkuhiljaa olen alkanut ajatella jotain joistakin tuntemistani, että nää taitaa olla enempi vähän niinkuin "joku" tai "jotain" kuin "ihminen". Eräs on mielestäni "työmies" jolel kesälomakin on koettelemus ja joka saattaa norkoilla työmaan nurkalla vapaa-aikanakin. Samalla tää henkilö on "maalainen". Hän ei edes käy kaupungin keskustassa vaan kiertää kaukaa. Maalta kotoisin. Toinen puolestaan näkyy olevan "Xlainen" Xn kaupungin asukasa joka ei edes lue muunlaisia kirjoja kuin niitä jotka sijoittuvat Xn kaupunkiin tai käsittlevät Xn kaupunkia. Vähän niin kuin joku olisi ihan täydelleen "helsinkiläinen" munaskuita myöten ja jota ei kiinnosta muu kuin helsinki ja helsinkiläisyys. Kyllä tässä alkaa pikkuhiljaa ihmetellä voiko olla niin, että sen sijaan että olisi ihminen onkin mieluummin "joku" tai "jotain".

Sivut

Kommentit (18)

Keijona
Seuraa 
Viestejä11530

Nniipä, Työkeskeinen yhteiskunta suomi on, toitä pitää kaikkien tehdä.

yhtälö:  Työ=Arki  Arki<Pyhä  

Olisipa pyhäkeskeinen yhteiskunta :)

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Olen niitä harvoja ihmisiä jotka asuvat täällä tietyssä slummissa jokusien kilometrien päässä "kirkolta" ja joka silti ajaa bussilla kirkostakin ohi aina kaupunkiin asti. Melkein kaikki muut slumminurkilta bussiin astuvat jäävät sinne kirkolle. En ymmärrä että mitä helvettiä siellä muka on. Joku baari kai jossain. Osa näistä kirkolle jäävistä sitten notkuu steissin penkillä kun tulen illemmalla kaupungista takaisinpäin.

Asuin aikoinaan yhdessä toisessakin kunnassa ja siellä ei kuulema juuri kukaan koskaan käynyt kotikuntaa loitompana, oli töissä tai ei.

En tiedä mikä siinä sitten on että jotkut jämähtävät asuinsijoilleen, eivätkä sieltä liikahda niin yhtikäs minnekään. Sen jotenkin ymmärrän jos on vanha ja kokee että "kaikki on niin nähty" ettei vaan enää huvita. Mutta kun on nuorempiakin ihmisiä jotka eivät ikinä mene minnekään ja käy missään. Ehkä ei ole varaa, ehkä ne vähäiset rahat menee viinaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Rousseau

En tiedä mikä siinä sitten on että jotkut jämähtävät asuinsijoilleen, eivätkä sieltä liikahda niin yhtikäs minnekään. Sen jotenkin ymmärrän jos on vanha ja kokee että "kaikki on niin nähty" ettei vaan enää huvita. Mutta kun on nuorempiakin ihmisiä jotka eivät ikinä mene minnekään ja käy missään. Ehkä ei ole varaa, ehkä ne vähäiset rahat menee viinaan?

Muistaakseni ihminen luokitellaan territoriaaliseksi otukseksi. Ehkä siinä selitys?

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Rousseau

Olen niitä harvoja ihmisiä jotka asuvat täällä tietyssä slummissa jokusien kilometrien päässä "kirkolta" ja joka silti ajaa bussilla kirkostakin ohi aina kaupunkiin asti. Melkein kaikki muut slumminurkilta bussiin astuvat jäävät sinne kirkolle. En ymmärrä että mitä helvettiä siellä muka on. Joku baari kai jossain. Osa näistä kirkolle jäävistä sitten notkuu steissin penkillä kun tulen illemmalla kaupungista takaisinpäin.

Asuin aikoinaan yhdessä toisessakin kunnassa ja siellä ei kuulema juuri kukaan koskaan käynyt kotikuntaa loitompana, oli töissä tai ei.

En minäkään tavallaan ymmärrä. Mutta onhan se toisaalta niinkin, että ne kirkolle ajavat ihmettelevät niitä sinne "slummiin" jääviä ja naapurikaupunkiin menevät ihmettelevät lähikaupunkiin jääviä. Ulkomaille matkustelevat eivät ymmärrä Suomessa pysyviä ja nomadielämäntavan valinneet ihmettelevät niitä, jotka asuvat yhdessä maassa ja tyytyvät pariin ulkomaanmatkaan vuodessa.

Kaukokaipuun neurologista perustaa on tutkittu myös, mutta siihen en ehdi nyt kaivaa linkkiä, kun ei näin äkkiseltään tule mieleen. ADHD-piirteitä taidettiin siihen ainakin yhdistää.

MooM
Seuraa 
Viestejä7547
Vaihdokas
Rousseau

En minäkään tavallaan ymmärrä. Mutta onhan se toisaalta niinkin, että ne kirkolle ajavat ihmettelevät niitä sinne "slummiin" jääviä ja naapurikaupunkiin menevät ihmettelevät lähikaupunkiin jääviä. Ulkomaille matkustelevat eivät ymmärrä Suomessa pysyviä ja nomadielämäntavan valinneet ihmettelevät niitä, jotka asuvat yhdessä maassa ja tyytyvät pariin ulkomaanmatkaan vuodessa.

Kaukokaipuun neurologista perustaa on tutkittu myös, mutta siihen en ehdi nyt kaivaa linkkiä, kun ei näin äkkiseltään tule mieleen. ADHD-piirteitä taidettiin siihen ainakin yhdistää.

Reviirin koko tosiaan on kovin henkilökohtaista. 

Kaukokaipuu ja meneminen varmaan liittyy impulsiivisuuteen ja elämyshakuisuuteen + mieltymykseen matkustaa (joku muu täyttää noita tarpeita jollain muulla tavalla). ADHD liittyy impulssikontrolliin, joten aika loogistahan tuo olisi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

MooM
Seuraa 
Viestejä7547
Iisakki

Oon aikoinani lukenut kauan sitten "työihmisistä" jotka on sellaisia , että eivät juuri untakaan näe. No en tunne näitä asioita sen kummemmin. Mutta pikkuhiljaa olen alkanut ajatella jotain joistakin tuntemistani, että nää taitaa olla enempi vähän niinkuin "joku" tai "jotain" kuin "ihminen". Eräs on mielestäni "työmies" jolel kesälomakin on koettelemus ja joka saattaa norkoilla työmaan nurkalla vapaa-aikanakin. Samalla tää henkilö on "maalainen". Hän ei edes käy kaupungin keskustassa vaan kiertää kaukaa. Maalta kotoisin. Toinen puolestaan näkyy olevan "Xlainen" Xn kaupungin asukasa joka ei edes lue muunlaisia kirjoja kuin niitä jotka sijoittuvat Xn kaupunkiin tai käsittlevät Xn kaupunkia. Vähän niin kuin joku olisi ihan täydelleen "helsinkiläinen" munaskuita myöten ja jota ei kiinnosta muu kuin helsinki ja helsinkiläisyys. Kyllä tässä alkaa pikkuhiljaa ihmetellä voiko olla niin, että sen sijaan että olisi ihminen onkin mieluummin "joku" tai "jotain".

Jos tässä jotain on vuosikymmenten aikana oppinut, se on se, että ihmiset yllättävät ja että minä itse en ole mitenkään kovin erilainen ja sielukkaampi kuin muut. Niillä mielikuvituksettoman oloisilla ihmisillä voi olla hyvinkin paljon juttuja , jotka vaan eivät tule esiin. 

Toiset sitten oikeasti ovat vähemmän "syvähenkisiä" ja pohtivia ja ovat ihan tyytyväisiä rutiininomaiseen elämään ja arkisten asioiden ajatteluun. Mutta vaikka ulospäin näitä näyttää olevan melko paljon, iso osa paljastuu joksikin muuksi, jos tutustuu paremmin. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Kammottava ajatus ja avaus. Avaaja luokittelee kanssaeläjiään ihmisiin, kuten ilmeisesti hän itse, ja ei-ihmisiin vasiten keksimillään kriteereillä.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772

En tiedä onko yleistä muuallakin, mutta ainakin täälläpäin (Itä-Uudellamaalla) on suorastaan pelottavan paljon ihmisiä jotka ei näköjään liiku täältä minnekään. Olen jo toisessa työpaikassa jossa saattaa olla yhtäaikaa samasta suvusta kolmea eri sukupolvea töissä. Eli esmes isoäiti, äiti ja tytär ovat kaikki samassa duunipaikassa. Ja tietenkin niin että isoäiti on ollut siinä 40 vuotta ja tyttärensä 25 vuotta ja hänen tyttärensä 10 vuotta. Varmasti ainakin joillakin jos ei kaikilla, on myös ukkonsa samassa duunipaikassa. Ja kaikilla se on ensimmäinen ja ainoa työpaikka ikinä. Ja kaikki niiden sukulaiset asuu tässä lähimaastossa myös. Veikkaan että jos alettaisiin tekemään sukututkimusta niin koko saatanan sukuhaara ois laahannu samoja polkuja viimeiset 400 vuotta.

Edellisessä työpaikassa tiesin varmaksi että tuollaisia porukoita oli kolme perhekuntaa. Tässä nykyisessä en varmaksi tiedä kuin kaksi. Turha kai sanoa että noi tyypit myöskin löytävät parisuhteensa sieltä työpaikalta. Että silleen ei mikään ihme että vaikea päästä "porukoihin" tällaisissa työpaikoissa kun itse ei tunne _ketään_ koko paikkakunnalta ja lähimmät sukulaiset on jossain Keski-Suomessa (no vähän liiottelen jotta pointti avautuu...) ja melkein kaikki muut on paikallisia ja tuntee kaikki toisensa.

Aivan käsittämätöntä menoa. Luulin että vain jossain pahimmassa rednex-texas-junttilandiassa olisi porukkaa jotka ovat suorastaan ylpeitä että eivät koskaan ole poistuneet 50 kilometriä kauemmaksi synnyinkodistaan.

wisti
Seuraa 
Viestejä13783
MooM

Jos tässä jotain on vuosikymmenten aikana oppinut, se on se, että ihmiset yllättävät ja että minä itse en ole mitenkään kovin erilainen ja sielukkaampi kuin muut. Niillä mielikuvituksettoman oloisilla ihmisillä voi olla hyvinkin paljon juttuja , jotka vaan eivät tule esiin. 

Hyvin sanottu. Olen monesti miettinyt, tapahtuuko tämä kaikille. En nyt oikein tunnusta erityisessä valheessakaan eläneeni, mutta kyllä ne omat absoluuttiset arvot ovat kovasti liudentuneet.

En malta olla laittamatta tähän yhtä lempisanontaani. Se on Kurt Vonnegutilta:

Koska ihminen on sitä, mitä hän luulottelee olevansa, olepa siis tarkkana siitä, mitä luulottelet olevasi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Ihmisten tapa ja kyky ilmaista itseään vaihtelee paljon. Voi olla, että kukin pitää, ainakin nuorempana, itseään pohjimmiltaan hieman sielukkaampana ja monivivahteisempana kuin muut. Johtunee siitä, että kommunikoidessa toisten kanssa muista havaitsee vain ulkoiset tekijät kuten puheen, katseen, ilmeet ja eleet, kun taas itse edellisten lisäksi pohtii ja analysoi tapahtumaa.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772
Sepi

Aivan kamalaa porukkaa "koko saatanan sukuhaara"; ettäs kehtaavat! Roviolle? Pahinta rednex kamaa.

Oliko jotenkin hankala ymmärtää se pointti? Vai olitko vain eri mieltä?

Iisakki
Seuraa 
Viestejä40

En luokittele ketään. Kyse on niiku identiteetistä. Kaikki on ihmisiä. On vaan niin, että joiltakin voi kysyä, että aiotko sä olla ihminen vai "joku". Joku ammattipsykologi tms. tajuaa mitä tarkoitan. Oon ite oppimaton ja kehno selittämään. Hiukan samaa lienee, että jos on sanotaan nyt vaikka joku natsihihhuli tehnyt pahojaan ja tappanutkin vaan joku silti voisi antaa anteeksi ja antaisi myös. Ei ole osoitetta mihin anteeksipyytö osoitetaan. Sillä tuo natsi kieltäytyy olemasta persoona. Hän on natsi vaan. (tämän olen lukenut eräästä kirjasta)

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Sepi

Kammottava ajatus ja avaus. Avaaja luokittelee kanssaeläjiään ihmisiin, kuten ilmeisesti hän itse, ja ei-ihmisiin vasiten keksimillään kriteereillä.

Enpä toki voi väittää että oma tulkintani aloituskirjoituksesta välttämättä olisi oikea, mutta en itse sitä noin tulkinnut lainkaan. Ymmärsin niin, että aloittaja koetti vain keskustella sellaisesta huomaamastaan ilmiöstä, että jotkut ihmiset (hänen nähdäkseen) identifioituvat vahvasti johonkin tiettyyn yhteen asiaan. Ihan niin kuin hän aloituskirjoituksessa kuvasi. En tulkinnut sitä niin, että hän luokittelisi nuo ihmiset ei-ihmisiksi, kunhan vain yritti ilmaista asiaansa.

Eli aloittajasta vaikuttaa, että joku ei identifioidu niinkään ihmiseksi, kuin vaikkapa raumalaiseksi tai käkikelloharrastajaksi. Tuo "joku" on siis raumalainen, käkikelloharrastaja, Tappara-fani tai vaikka väärin ymmärretty nero. Jotain, mikä on olennainen osa ihmisen identiteettiä, kaikkea mitä hän tekee ja on. Ja eihän siinä, onhan sellaisia yhden asian ihmisiä. Mutta myöskin ympäristöllä on usein tapana luokitella ihmisiä noin, että Matti on se koruompeluharrastaja ja Heikki juna-aikataulumies, ihan kuin nuo ihmiset eivät muuta olisikaan.

Tosin toisaalta - kukapa nyt ihmiseksi identifioituisikaan? Että sikäli tietenkin vähän hassusti ilmaistu toki.

Mutta kyllä minä ainakin tunnistan tuon ilmiön, että on ihmisiä, jotka matkustavat, muuttavat ja vaihtavat työpaikkaa, sekä ihmisiä, jotka syntyvät ja kuolevat saman kadun varrella ja tekevät elämäntyönsä samassa firmassa ensimmäisestä kesätyöstä eläkkeelle, vaikkei se kai varsinaisesti ollut aloittajan pointti.

Vaikka matkustushalukkuus vähän sivujuonne tässä ehkä onkin, niin tässä nyt ainaskin yksi blogikirjoitus (lopussa lähdeluettelo) kaukokaipuun genetiikasta, kun jotain sellaista tuossa aiemmin olin muistelevinani: https://psychologyblogaimee.wordpress.com/2013/12/04/wanderlust-a-genetic-basis-to-a-globetrotting-fanatic/

Sepi

Pahinta rednex kamaa.

http://www.youtube.com/watch?v=mOYZaiDZ7BM

Iisakki
Seuraa 
Viestejä40

Tuttuni "työmies" kulkee vapaaiknakin työvaatteissa. Siinä vissiin psykologian tuntema työihminen.

Työmies jätetään sinne työmaalle ja vapaa-aikana muututaan ihmiseksi. Jotain sitä minä meinaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat