Kommentit (13)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Osa tietoliikenteestä voisi kulkea satelliittien sijaan aurinkovoimaisten lentimien kautta. Lentimille olisi sovitut liikenneväylät, jolloin ne eivät haittaisi muuta lentoliikennettä.  Etuna olisivat mitättömät lähetintehot ja pienet antennit. Lisäksi ne voisivat tehdä tarkkaa maastokartoitusta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

z
Seuraa 
Viestejä2918
Paul M

Osa tietoliikenteestä voisi kulkea satelliittien sijaan aurinkovoimaisten lentimien kautta. Lentimille olisi sovitut liikenneväylät, jolloin ne eivät haittaisi muuta lentoliikennettä.  Etuna olisivat mitättömät lähetintehot ja pienet antennit. Lisäksi ne voisivat tehdä tarkkaa maastokartoitusta.

Tuollaisesta on haaveiltu eri muodoissaan jo ainakin parisen vuosikymmentä, mutta välillä ahkerastakin rahanpoltosta huolimatta, hommasta ei ole tullut mitään (kuuklaamalla "high altitude platform" löytää enemmän lisätietoa kuin osaa ikinä kaivatakaan).

No, toki tekniset ongelmat saadaan varmaankin joskus ratkaistua, mutta oleellinen kysymys jää edelleen auki - mistä ihmeestä tuollaiselle systeemille saataisiin sellainen määrä maksavia asikkaita, että se kannattaisi? Käytännössä rako maanpäällisten verkkojen ja geostationaaristen satelliittien välillä on sen verran ahdas, että haasteita piisaa.

Sama ongelma vaivaa myös kaikkia matalan radan "halpoja" satelliittijärjestelmiä - dot com -kuplan aikoihin kyseisiä systeemejä kehitteli useampikin firma, mutta kaikki menivät yksi toisensa jälkeen konkkaan (jopa jotain radalle saanut Iridium). Tästä huolimatta uusia yrittäjiä on taas pullahtanut esiin ja suunnitelmat ovat vähintään yhtä suureellisia...

zz

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
z
Seuraa 
Viestejä2918
Simplex

Google ja Facebook ovat muuttamassa suuret puheet teoiksi.

Dot com -kuplan aikoihin samoissa aikeissa esim. mikrosatelliittijäjestelmien kanssa oli silloisista jättiläisistä mm. Motorola, Boeing, Microsoft jne., mutta puheiksi jäi.

Edelleenkin haluaisin vastauksen kysymykseen "mistä riittävästi maksavia asiakkaita". Haastehan on oikestaan nykyisin vielä suurempi kuin silloin joskus 15-20 vuotta sitten - maanpäälliset tiedonsiirtojärjestelmät (mm. mobiiliverkot) ovat kehittyneet niin teknisesti kuin kattavuudeltaan valtavasti - ja samalla kaupugistuminen on ottanut aimo harppauksia aina surkeimpia kehitysmaita myöden.

Äkkiä tuollaiselle systeemille jää potentiaalisiksi asiakkaiksi muutama kourallinen kameli- ja karjapaimenia...

Maanpäälliset verkot eivät myöskään ole mikään paikoillaan makaava kohde vaan kehitys on niiden osalta hyvin nopeaa - jo 2020 meillä pitäisi olla 1000x kapasiteetti saavutettavissa ja entistä halvempaan hintaan.

zz

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Lennokit tulevat, jos ovat kannattavia. Ei siinä antiteesitehtailu paljon paina. Jos pitäisi lyödä vetoa niin uskon enemmän lennokkien tuloon kuin jessen tuloon. Ja vielä enemmän uskon siihen, että lennokit tulevat ennemmin kuin jesse.

No entäs sitten ilmailu ylipäätään. Miksei kaikissa lentokoneissa voisi olla muutaman watin toistimia. Kymmenessä kilometrissä on koko ajan joku lentokone optisen yhteyden päässä. Antenni voi olla datahommissa pyörivä suunta-antenni, jolloin tehoja riittää. Dataliikenne kyllä sallii tämän.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Tuli sitten mieleen siiven malli ylipäätään. Miksei lentimissä olisi frisbee-periaate?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Paul M kirjoitti:
Tuli sitten mieleen siiven malli ylipäätään. Miksei lentimissä olisi frisbee-periaate?

Että ne siis....pyörisivät?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

JPI
Seuraa 
Viestejä26805

Flummis kirjoitti:
Vai että auringolla lentäisi ikuisesti? Ikuisuus on aika pitkä aika, ainakin pidempi kun aurinkomme oletettavissa oleva elinaika.

No eiköhän tuo liene kaikkien tiedossa, jopa artikkelin kirjoittajan.

3³+4³+5³=6³

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Eli koska kennojen max kapasiteetti on 65 kW laite liikkuu vain 1/11 osalla siitä tehosta mitä sillä olisi ammentaa auringosta pelkästään....ja kuljettaa.päivisin noin 10-15 ihmisen massaista akuston, jota siis käytetään vain öisin ja ladataan päivisin.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

jjw
Seuraa 
Viestejä795

Windspeed kirjoitti:
Yllättävää että se lentääkin 6 kW teholla...eli 10 hv. Ja painaa 1600 kg + akut.

Eikös maksimiteho ollut 4×7.5kW ja paino 1600kg, jossa 400kg akkujen paino.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

jjw kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Yllättävää että se lentääkin 6 kW teholla...eli 10 hv. Ja painaa 1600 kg + akut.

Eikös maksimiteho ollut 4×7.5kW ja paino 1600kg, jossa 400kg akkujen paino.

Tämä koskee Solar Impulse I mallia....tässä II mallissa Mtow on 2,3 tonnia..akut oli 665 kg luokkaa. Maximitehot on kakkosessa 13-14 kW luokkaa per mylly, mutta eka malli cruisasi yöt 7 kW kokonaisteholla...tässä tehoa on ilmeisesti pudotettu entisestään.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat