Seuraa 
Viestejä2318

Tiede-lehden levikki laski 11,8% vuodesta 2013 vuoteen 2014.
Levikki on nyt 50 773. Irtonumeroiden osuus on vain 1 314 eli parisen prosenttia.

Samaan aikaan Tieteen Kuvalehden levikki nousi 7,6% ollen nyt 39 010.
Sen Historia version levikki nousi 15,4%.

Aku Ankan levikki laski 12,4% ja Mikrobitin (MB) levikki suorastaan romahtanut 31,1%.
Digilehdet voi näyttää jopa +200% kasvuua mutta kun katsoo levikkiä 20 kpl tms niin tosi kitkuista,
niillä tilauksilla ei Suomessa elä kuin korkeintaan HS jotenkin.

Lähde (Vinkki Sanna Ukkolalta YLEn blogistansa):

http://mediaauditfinland.fi/wp-content/uploads/2015/04/Levikkitilasto2014.pdf

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Sivut

Kommentit (48)

z
Seuraa 
Viestejä2918

Valheella on lyhyet jäljet. Itse jätin "Tiede"-lehden jo silloin, kun silloinen uusi päätoimittaja julisti tärkeimmäksi tavoitteekseen ihmisten vakuuttamisen Suuren Pahan ilmastonmuutoksen vääjättömyydestä ja tarpeesta muuttaa maakuoppaan sen vuoksi (ei ehkä ihan noilla sanoilla, mutta de facto ihan samoin seurauksin).

zz

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Ikävä juttu, mutta Tiede-lehdestä on tullut pelkkä tiedettä löyhästi sivuava kuvalehti. Suurinnosa jutuista on niin löyhästi kirjoitettuja ja pinnallisia, ettei niistä saa mitään irti. Lehteä lukiessa tulee turhautunut olo, kun jutut on usein pelkkiä kevyitä johdantoja kiinnostaviin asioihin, mutta kaikki varsinainen tieto aiheesta pitää kaivaa itse netistä.

Siihen kun otetaan vielä lisäksi nettisivujen uudistus ja saatanallisen huono mobiilikäytettävyys, niin en ihmettele levikin laskua. Pikemminkin sitä, ettei ole tippunut enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Eikö se Hamilo saanut aika paljon tilaajia irtisanomaan tilauksensa juuri tuolloin? Ei nyt kaikkia sentään, mutta joitain.

Olisi kiva nähdä, että miten tuo on pitkällä aikavälillä. Onko Tieteen tilaajat aina olleet suunnilleen samansuuruinen vakioporukka, tuolloin on ollut jokin hyvä määräaikaiskampanja joka on hetkeksi nostanut tilaajamääriä ja nyt se on palaamassa "normaalitasolle" vai onko tilaajamäärän putoaminen tosiaan noin radikaali?

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Heksu

Siihen kun otetaan vielä lisäksi nettisivujen uudistus ja saatanallisen huono mobiilikäytettävyys, niin en ihmettele levikin laskua. Pikemminkin sitä, ettei ole tippunut enempää.

Btw, en muuten tiennytkään että pääset taas kirjautumaan. Hauska tavata viimein täälläkin!

Hämmentää.

Vierailija

Suuntaus paperilehdillä nyt ylipäätään on alaspäin kaikialla. Tilanne ei välttämättä muutu vaikka päällään seisoisi. Paperilehti alkaa olee menenneen talven lumia, ainakaan minä en lue juuri mitään enää paperista satunnaista kirjaa lukuunottamatta, mutta mm. lähes kaikki uutiset ja tiedon haku on netin varassa.

Se että jälkikäteen ruvetaan syylistämään joitakin kuulostaa epäreilulta varsinkin kuin koko lehtiala on liusumassa alamäkeä. Mitähän pahaa se Aku Ankkakin teki kun tilaajat on kaikonnu? Tuliko mörkö ja alko mustaamaan mainetta?

Silloin kun menee hyvin ja suhdanteet suosii niin niitä kunnian ottajia kyllä aina löytyy. Silloinkun suhdanteet osoittaa alamäkeä ja ratkaisuilla pystytään korkeintaan jarruttamaan tilannetta niin kyllä löytyy sormella osoittelijoita ja loan heittäjiä. Siinä tilanteessa onkin sitten paljon paljon raskaampi toimia ja vetää pulkkaa.

Paperilehdellä on lukijansa, mutta se vähenee kuitenkin pikkuhiljaa. Markkinointitoimilla voidaan tietysti levikkiä lisätä, mutta lisääkö se kannattavuutta?

Ihan uusia juttuja täytyis kehitelellä. Omasta mielestä "osallistuvuus" olis yks semmonen. Eli esimerkiks että jonkun tiedeaiheisen jutun tekemisessä ihmiset pääsee osallistumaan siihen tavalla tai toisella. Eli vaikka yleisölle oma osio jossa on mahdollisuus itse osallistua jutuntekoon jonka loppuutuloksen kuitenkin ammattilainen tai asiantuntiaja tarkastaisi. Uskon että opetukselllinen metodi ja interaktiivisuus voisi tuolevaisuudessa tuoda uutta kipinää. Ihmiset ei välttämättä halua olla paassiivisina lukijoina vaan osallistujina. Tästä voisi tietysti jossain määrin myös laskuttaa. (Konsepti tietysti pitäis miettiä tarkemmin. Tämä nyt oli vain tämmöinen heitto siihen suuuntaan.)

Tätä ei tietenkäänn paperilehteen vaan tunnuksien taakse nettiin jossa pitkienkin tutkielmien väsääminen olisi mahdollista. Parasta oppimistahan on itse tekeminen ja tiedon hakeminen.
Tähän voisi houkutella eriasteisista oppilaitoksista tekijöitä ja tarjota heille esim. jäsenyyttä jolla pääsee jo varhaisessa vaiheessa julkasemaan omia tekeleitä ihan oikeassa tunnetussa mediassa.

Itse ainakin panisin mietintään että voisiko opetuksellisen alueen painoarvoa lisätä ja jos voi niin mikä olisi hyvä tapa.

Vai pyöriikö täällä jo jotain tämän suuntaista?
Olin jossain vaiheessa näkevinäni jonkun amatööriporukan virittelemässä jotain juttua.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Heksu

Ikävä juttu, mutta Tiede-lehdestä on tullut pelkkä tiedettä löyhästi sivuava kuvalehti. Suurinnosa jutuista on niin löyhästi kirjoitettuja ja pinnallisia, ettei niistä saa mitään irti. Lehteä lukiessa tulee turhautunut olo, kun jutut on usein pelkkiä kevyitä johdantoja kiinnostaviin asioihin, mutta kaikki varsinainen tieto aiheesta pitää kaivaa itse netistä.

Juu, tuon allekirjoitan. Itse olen tällä hetkellä tilaaja, kun tekivät niin pistämättömän edullisen tarjouksen juuri kun olin purkanut edellisen tilauksen.

Tiede-lehdellä on vähän sama ongelma kuin ravintoloilla, jotka väittävät myyvänsä tulista ruokaa. Ei ole riittävän tulista eikä riittävän tiedettä, kun pelätään ettei tavallinen suomalainen ymmärrä hyvän päälle.

Jukka Ruukki pyrkii tuottamaan siistiä, populaaria lehteä. Valitettavasti kiinnostavuus syntyisi myös ripauksesta rohkeutta. Eikä sen ripauksen tarvitsisi olla kovin pienikään.

Mielestäni lehden tason rajua notkahdusta kuvaa mainiosti se, kun Markus Majaluoman piirrokset vaihdettiin halvasta kuvakirjastosta noukittaviin valokuviin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

syytinki
Seuraa 
Viestejä9538

Kauan on lehti ollut tilauksessa. Välillä on kyllä tullut mietittyä, että joko riittäisi.

Taso on vaihdellut. Pudotusta nytkin uumoilen koska päätoimittaja hoitelee kahta tuolia ja ei se hyvien tiedejuttujen metsästys Suomesta ole varmaan helppoa. Ei niitä kuku joka oksalla.

MooM
Seuraa 
Viestejä8323
Aweb
Heksu

Tiede-lehdellä on vähän sama ongelma kuin ravintoloilla, jotka väittävät myyvänsä tulista ruokaa. Ei ole riittävän tulista eikä riittävän tiedettä, kun pelätään ettei tavallinen suomalainen ymmärrä hyvän päälle.

Jukka Ruukki pyrkii tuottamaan siistiä, populaaria lehteä. Valitettavasti kiinnostavuus syntyisi myös ripauksesta rohkeutta. Eikä sen ripauksen tarvitsisi olla kovin pienikään.

Tuo tuskin on syynä, kun kuitenkin Tieteen Kuvalehden levikki nousi. Se on kuitenkin huimasti populaarimpi niin tasoltaan kuin ulkoasultaan kuin Tiede. Jos lukijakunnan halu olisi tieteellisempään suuntaan, eron olisi toisin päin. Tietysti kyse voi olla myös täysin eri porukoista.

Veikkaan, että tuota suuntausta selittää enemmän juuri Tiede-lehden tietty kuivuus (verrattuna vaikka Tieteen Kuvalehteen). Ja jos lehti ei sitten ole riittävän tieteellinen siihen suuntaan kallellaan oleville, se jää väliinputoajaksi.

Meille muuten tulee tällä hetkellä molemmat (oli hyviä tarjouksia). Koululaiset lukevat aina ensin Kuvalehden, kun se on jännempi ja värikkäämpi. Tiede-lehdestä iso osa jutuista jää lapsilta lukematta, Kuvalehdestä kahlaavat kaiken. Itse kyllä tykkään enemmän Tieteestä, myös kotimaisuuden vuoksi.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Vatkain

Btw, en muuten tiennytkään että pääset taas kirjautumaan. Hauska tavata viimein täälläkin!

Pääsen kyllä kirjautumaan. Vapaa-ajan surffailusta 95% tapahtuu nykyään puhelimella, mutta tätä sivustoa on erittäin ikävä käyttää ainakin omalla puhelimellani. Palstalle kirjoittaminen on yhtä helvettiä. En jaksa vaivautua, ettei verenpaine nouse liikaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
SamikoKu

Ihan uusia juttuja täytyis kehitelellä. Omasta mielestä "osallistuvuus" olis yks semmonen. Eli esimerkiks että jonkun tiedeaiheisen jutun tekemisessä ihmiset pääsee osallistumaan siihen tavalla tai toisella. Eli vaikka yleisölle oma osio jossa on mahdollisuus itse osallistua jutuntekoon jonka loppuutuloksen kuitenkin ammattilainen tai asiantuntiaja tarkastaisi. Uskon että opetukselllinen metodi ja interaktiivisuus voisi tuolevaisuudessa tuoda uutta kipinää. Ihmiset ei välttämättä halua olla paassiivisina lukijoina vaan osallistujina. Tästä voisi tietysti jossain määrin myös laskuttaa. (Konsepti tietysti pitäis miettiä tarkemmin. Tämä nyt oli vain tämmöinen heitto siihen suuuntaan.)

Tätä ei tietenkäänn paperilehteen vaan tunnuksien taakse nettiin jossa pitkienkin tutkielmien väsääminen olisi mahdollista. Parasta oppimistahan on itse tekeminen ja tiedon hakeminen.
Tähän voisi houkutella eriasteisista oppilaitoksista tekijöitä ja tarjota heille esim. jäsenyyttä jolla pääsee jo varhaisessa vaiheessa julkasemaan omia tekeleitä ihan oikeassa tunnetussa mediassa.

Itse ainakin panisin mietintään että voisiko opetuksellisen alueen painoarvoa lisätä ja jos voi niin mikä olisi hyvä tapa.

Vai pyöriikö täällä jo jotain tämän suuntaista?
Olin jossain vaiheessa näkevinäni jonkun amatööriporukan virittelemässä jotain juttua.

Ei ollut amatööriporukka ainakaan tämä. Huuhkaja-hanketta kokeiltiin Tieteessä jo 4 vuotta sitten http://www.tiede.fi/artikkeli/blogit/tieteen_puudeli/yleiso_edella

Hämmentää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
MooM

Tuo tuskin on syynä, kun kuitenkin Tieteen Kuvalehden levikki nousi. Se on kuitenkin huimasti populaarimpi niin tasoltaan kuin ulkoasultaan kuin Tiede. Jos lukijakunnan halu olisi tieteellisempään suuntaan, eron olisi toisin päin. Tietysti kyse voi olla myös täysin eri porukoista.

Veikkaan, että tuota suuntausta selittää enemmän juuri Tiede-lehden tietty kuivuus (verrattuna vaikka Tieteen Kuvalehteen). Ja jos lehti ei sitten ole riittävän tieteellinen siihen suuntaan kallellaan oleville, se jää väliinputoajaksi.

Meille muuten tulee tällä hetkellä molemmat (oli hyviä tarjouksia). Koululaiset lukevat aina ensin Kuvalehden, kun se on jännempi ja värikkäämpi. Tiede-lehdestä iso osa jutuista jää lapsilta lukematta, Kuvalehdestä kahlaavat kaiken. Itse kyllä tykkään enemmän Tieteestä, myös kotimaisuuden vuoksi.

Kyllä. Tuntuu siltä, että Tiede-lehti on yrittänyt kurkottaa vähäsen Tieteen Kuvalehden reviirille, mutta ei onnistu siinäkään, koska sitten taas yrittää kuitenkin olla vakavastiotettavampi.

Eli on tällä hetkellä vähän puolitie, kuten yritin vissiin sanoa.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Laittaisi nyt ainakin kannen kuntoon. Tuo TIEDE-sana etukannessa tuo edelleenkin mieleen ennemmin SciFi-julkaisun kuin tiedelehden.

Itse luen kirjastossa tasapuolisesti kaikki tiedelehdet jotka ovat kansanomaisesta eli maallikolle ymmärrettävästä päästä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
MooM

Olis nyt edes kuiva, mutta kun se asiapuolen sisältö puuttuu. Tiede-lehden artikkelit on nykyään valitettavan usein hieman karrikoidusti seuraavan tyyppisiä:

Uusi lääke keksitty syöpään

Tiedemiehet ovat löytäneet uuden lääkkeen syöpään. Tutkimuksissa havaittiin, että uusi lääke tehoaa tietyntyyppisiin kasvaimiin paremmin kuin aiemmat lääkkeet. Uusi lääke on eristetty viidakon kasvista.

Toki tämä on jo liioittelua, mutta ymmärtänette varmaan mitä ajan takaa. Jutut on varmasti ihan faktaa, mutta niistä jää usein ärsyttävän turhautunut olo. Jutun lukeminen antaa usein enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Höh, tässäkö tämä nyt oli? Mikä lääke? Mikä kasvain? Mikä kasvi? Millä vaikutusmekanismilla lääke toimii? Mistä voin lukea sen varsinaisen jutun tästä aiheesta? Ja miksi ihmeessä minä maksan tästä?

Vaikutelmaa pahentaa se, että juttujen kuvitus koostuu lähinnä jostain kuvapankin höpöhöö-kuvista, jotka lähinnä jotenkin sivuaa aihetta.

Tilanne voi olla nyttemmin muuttunut, mutta tämä mielikuva ja aistimus oli yksi syy siihen, miksi minä lopetin tilaukseni.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Heksu
Uusi lääke keksitty syöpään

Tiedemiehet ovat löytäneet uuden lääkkeen syöpään. Tutkimuksissa havaittiin, että uusi lääke tehoaa tietyntyyppisiin kasvaimiin paremmin kuin aiemmat lääkkeet. Uusi lääke on eristetty viidakon kasvista.

Toki tämä on jo liioittelua, mutta ymmärtänette varmaan mitä ajan takaa. Jutut on varmasti ihan faktaa, mutta niistä jää usein ärsyttävän turhautunut olo. Jutun lukeminen antaa usein enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Höh, tässäkö tämä nyt oli? Mikä lääke? Mikä kasvain? Mikä kasvi? Millä vaikutusmekanismilla lääke toimii? Mistä voin lukea sen varsinaisen jutun tästä aiheesta? Ja miksi ihmeessä minä maksan tästä?

Vaikutelmaa pahentaa se, että juttujen kuvitus koostuu lähinnä jostain kuvapankin höpöhöö-kuvista, jotka lähinnä jotenkin sivuaa aihetta.

Tilanne voi olla nyttemmin muuttunut, mutta tämä mielikuva ja aistimus oli yksi syy siihen, miksi minä lopetin tilaukseni.

Tuossa tiivistyy hienosti oma ajatteluni. Lisäksi tulee sangen usein sellainen tunne, että se kuvapankista hankittu kuva on suurennettu aukeaman kokoiseksi sen vuoksi, että lehteen saataisiin lisää halpaa täytettä, eikä siksi, että juttu näyttäisi sen ansiosta hyvältä.

Jonkin verran on myös viime vuosina ollut piirrettyä grafiikkaa, siis vartavasten juttuihin tilattua, mutta se on ollut heikkolaatuista. Ei siis miltään oikeasti hyviltä kuvittajilta tilattua.

MooM
Seuraa 
Viestejä8323
Aweb

Tuossa tiivistyy hienosti oma ajatteluni. Lisäksi tulee sangen usein sellainen tunne, että se kuvapankista hankittu kuva on suurennettu aukeaman kokoiseksi sen vuoksi, että lehteen saataisiin lisää halpaa täytettä, eikä siksi, että juttu näyttäisi sen ansiosta hyvältä.

Tuo on muuten totta. Varsinkin ihmisten kuvat ovat usein noissa hyvin teennäisiä ja jotenkin selkeästi ulkomaisia. Sama näkyy iltapäivälehtien nettijutuissa, erityisesti niissä hömppäsellaisissa, joissa juttukin on kökkö ja kulttuurillisesti yhteensopimaton suomalaiseen elämänmenoon.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat