Sivut

Kommentit (75)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1933

Olen semiläntinen. Piti hetken tavata, että minkä ihmeen semilän. Mutta joo, niin varmaan olen.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31261

Niin lännessä, että minua voisi luulla ahvenanmaalaiseksi.

Ei se kovin väärässä ollut. Kaikki tietämäni esivanhemmat ovat tosiaan Lounais-Suomesta, ahvenanmaalainenkin löytyy.

MooM
Seuraa 
Viestejä7544

Piirakanpurija, mikä olikin tiedossa. Kainuulaisen ja karjalaisen risteytys, enkä ole koskaan asunut Jyväskylää/Helsinkiä lännempänä (Suomessa siis).

Erityisesti pohjalaisuus tuntuu todella vieraalta ja yllätyn aina, kun tapaan mukavan pohjalaisen. Pohjalaisella en siis tarkoita nyt Oulun läänin aluetta, (siellä ovat henkisiä itäsuomalaisia ;)), vaan eteläisempää Pohjanmaata.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274

Aavistus itäistä!

Mutta todellisuudessa lienen aika tukevasti itäisen perimän edustaja geeneiltäni. Ainakin mikäli 1600 luvulle ulottuvaan sukututkimukseen on uskominen.

Tulos selittynee sillä, että olen kielellinen sekasikiö. Vanhemman savolaismurteiden alueelta. Syntymäpaikka ja nuoruus pohjalaismurrealueella. Asuinpaikat aikuisena pitkin perämerenrannikkoa ja Helsingin seudulla, nyttemmin asun itä ja länsimurteiden rajamailla. Syntyperäisillä kieli on täällä sekaisin savon ja pohjanmaan sanastoa. Väittävät puhuvansa kirjakieltä :)

Eipä tuollainen sanastotesti tietenkään yksilön perimää mitenkään testaakaan vaan hänen omaksumaansa puhekieltä.

Suuria populaatioita testattaessa tulokset geenianalyysin ja puheanalyysin lähenevät toisiaaan. Ehkä hyvinin tarkasti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Itä 7 - länsi 3.

Oikeasti olen lajien risteymä. Isän vanhempien suku tukevasti Pohjanmaalta ja meren rannalta, äetin suku Vienasta ja Kaenuusta.

Hämmentää.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
MooM

Piirakanpurija, mikä olikin tiedossa. Kainuulaisen ja karjalaisen risteytys, enkä ole koskaan asunut Jyväskylää/Helsinkiä lännempänä (Suomessa siis).

Erityisesti pohjalaisuus tuntuu todella vieraalta ja yllätyn aina, kun tapaan mukavan pohjalaisen. Pohjalaisella en siis tarkoita nyt Oulun läänin aluetta, (siellä ovat henkisiä itäsuomalaisia ;)), vaan eteläisempää Pohjanmaata.

Testin perusteella minussa on häivähdys itää, minkä toki tiesinkin, ja luulenpa että enemmänkin kuin häivähdys.

Mutta tuohon ylläolevaan on todettava, että Oulu on itse asiassa Helsinkiä idempänä maantieteellisestikin, toki puhumattakaan etnografisesta sijoittumisestaan.

Omat sukujuureni ovat tukevahkosti rajan takaisilla alueilla ja ihan itärajan pinnassa ja pieni osa on jostain pohjois-pohjanmaalta kauan sitten tullut. Olen kuitenkin ikäni asunut Kaakkois-Suomessa joka jää jännästi välialueeksi. Esim. murremielessä se sisältää sekä molemmista suunnista lainattuja että aivan omia piirteitään. Vihtaa ja vastaa täälläpäin käytetään jokseenkin yhtä paljon. Silakkaa syödään, koska meri on vieressä toisin kuin mielekkään kokoiset sisävedet. Silti karjalainen ja itäsuomalainen vaikutus on vahva, esim. ruokakulttuurissa ja -sanastossa; tuima rieska on ilman muuta hiivalla nostatettu kunnon leipä josta suola pääsi unohtumaan eikä mikään tulinen pitsa ilman täytteitä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

50/60.

Kummia kysymyksiä. Siellä missä olen eniten elellyt elämäni varrella ei ole sen paremmin mitään vaaraa kuin lakeuttakaan, enkä myöskään ole pitkä enkä pätkä. Itä-suomalaisia on jokunen tullut tutuksi ja kukaan ei ole käyttänyt lehmästä nimitystä itikka. Hemmottelijoitakaan en tiedä.

Mennään saunaan ja vihdotaan, ja sitten syödään vasta. Jep jep.

wisti
Seuraa 
Viestejä13770

Läntinen, mutta samalla joku seemiläinen???

Sikäli kai oikea, että läntinen synnyinseutuni on asutettu Savosta osittain. Sanan tuima merkitys ruuan yhteydessä on outo. Tuima mies voisi minulle tarkoittaa hiukan koomista luonnehdintaa vihaisesta. Testi oli tietysti kovin leikillinen. Kuka perkele niistä tasaisista peltoaukeista tosissaan maisemana tykkäisi? Me tykkäämme vaaroista niin, että sanomme niitä vuoriksi!

Kyllä lehmää lehmäksi yleensä sanottiin, mutta kotieläimet erittelemättä olivat itikoita. "Ku minä tuun kotiin, ni ei puun tikkua, ei veen tippua ja itikat huutaa kurkku suorana navetassa."

jesper
Seuraa 
Viestejä691

Kuka oikeasti käyttää tuota testin tuima-sanaa enää. Joskus kyllä vanhemmat ihmiset ovat riidelleet tuosta sanasta, mutta en usko alle 50 vuotiaiden tuota käyttävän. Ehkä tämä testi sopii vähän vanhemmille paremmin. Nuoremmilla kulttuurierot ovat tasoittuneet ajan myötä.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31261
jesper
Kuka oikeasti käyttää tuota testin tuima-sanaa enää.

Minä, mutta lähinnä merkityksessä vihainen. Esim. tuima ilme. En koskaan käyttäisi itse sitä ruuasta, mutta jos joku käyttää, niin minulle se tuo mieleen liian mausteisuuden.

MooM
Seuraa 
Viestejä7544
jesper

Kuka oikeasti käyttää tuota testin tuima-sanaa enää. Joskus kyllä vanhemmat ihmiset ovat riidelleet tuosta sanasta, mutta en usko alle 50 vuotiaiden tuota käyttävän. Ehkä tämä testi sopii vähän vanhemmille paremmin. Nuoremmilla kulttuurierot ovat tasoittuneet ajan myötä.

Minä käytän. En ainoana, mutta ihan vaan ylläpidon vuoksi. Samoin sanoja 'uksi', 'kalu' (merkityksessä kapine), 'emakko/karju' (ei äiti/isäsika, naaras/urossika tms), ' lutviutua' jne.

Ja pyrin sanomaan aina 'nelivuotias' (ei neljävuotias), 'kolmihampainen' jne. Enkä koskaan sanoa 'viittä yli', se on 'viisi yli' tai 'viittä vaille'. Kieli köyhtyy ja yksinkertaistuu, jos sitä ei ylläpidetä.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat