Kommentit (5)

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365

"Salaman iskeminen kirkkaalta taivaalta on vain sanonta, jolla tarkoitetaan yllättävää tapahtumaa. Salama tarvitsee syntyäkseen aina ukkospilven."

Tulivuoren purkautuessa syntyy tuhkapilveen silloin tällöin salamoita (salamia??). Tuskin tuhkapilvi kuitenkaan luokitellaan ukkospilveksi?

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Olen itsekin nähnyt salaman tulevan kirkkaalta taivaalta, joten ei se aivan sanonta vaan ole. Harvoimpa sitä ihminen koko taivasta näkee ja salama voi iskeä kilometrien päähän pilvestä myös sivusuuntaan. Näennäisesti kirkkaalta taivaalta siis, kun itse salaman synnytävä pilvi on maastoesteiden vuoksi vielä näkymättömissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
asdf
Seuraa 
Viestejä11899
Volitans

Olen itsekin nähnyt salaman tulevan kirkkaalta taivaalta, joten ei se aivan sanonta vaan ole. Harvoimpa sitä ihminen koko taivasta näkee ja salama voi iskeä kilometrien päähän pilvestä myös sivusuuntaan. Näennäisesti kirkkaalta taivaalta siis, kun itse salaman synnytävä pilvi on maastoesteiden vuoksi vielä näkymättömissä.

Siis niinkö, että salaman yläpää on ukkospilvessä, mutta alapää maassa sellaisessa kohdassa, jonka yläpuolella on vain sinistä taivasta? Jos noin, on luultavasti aika harvinaista, ukkostaessa yleensä koko taivas on pilvipeitossa, vaikkei ihan kohdalla ukkostaisi tai edes sataisi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
asdf

Siis niinkö, että salaman yläpää on ukkospilvessä, mutta alapää maassa sellaisessa kohdassa, jonka yläpuolella on vain sinistä taivasta? Jos noin, on luultavasti aika harvinaista, ukkostaessa yleensä koko taivas on pilvipeitossa, vaikkei ihan kohdalla ukkostaisi tai edes sataisi.

Juuri niin. Eivätkä ne kovin harvinaisiakaan ole, tuossa on yksi, mutta tuossa tosin ollaan jo ukkosrintaman alla, mutta hieman aiemmin vastaava olisi tullut jo "kirkkaalta taivaalta". Tuo pamahti noin 200 m:n päähän itsestäni kuvanottosuunnasta takavasemmalle:

Salaman haarat voivat olla kilometrien pituisia:

Muistaakseni oli joku tapauskin, jossa golffariin oli osunut salama kirkkaalta taivaalta, kun ukkosrintama oli vielä kilometrien päässä. Salamahan menee sinne, minne ympäristö sen johdattaa - rintaman edellä on usein turbulenttista tuulta, kosteutta, hyönteisiä, lintuja, jopa sammakoita niin salama voi käytännössä iskeä mihin vain. Tästä syystä 100%:sta ukkossuojaustakaan ei voida rakentaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
asdf
Jos noin, on luultavasti aika harvinaista, ukkostaessa yleensä koko taivas on pilvipeitossa, vaikkei ihan kohdalla ukkostaisi tai edes sataisi.

Voimakkaimmat rintamaukkoset ovat usein matalalla ja terävärajaisia. Semmoset liikkuvat lisäksi vauhdilla - nuo edelliset kuvat ovat rintama-ukkosesta - en ihan ehtinyt näkemään rintaman saapumista, koska rintama liikkui merellä nopeamin kohti, kun moottoritiellä sitä vastaan pääsin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat