Seuraa 
Viestejä4819

Television historiasta ja varsinkin tulevaisuudesta vähän juttua.

Lyhyt aikajana:

-1884, kuvanhajoitin, alkeellinen pyörivä skanneri, kehitti Paul Nipkow

-1926, liikkuva kuva sähköiseksi signaaliksi valokennon avulla, sovellettuna Nipkowin hajoitinta, John Logie Baird

-1934, ensimmäiset mustavalkoiset yleiset tv-lähetykset Saksassa, Britanniassa 1935, Neuvostoliitossa ja USAssa 1939

-1944, ensimmäiset värilähetykset saatiin toimimaan (Baird)

-1955, ensimmäinen antennien välityksellä tehty lähetys Suomessa, säännnölliset lähetykset Suomessa alkaen v 1958

-1970-luvulta lähtien lähes kaikissa suomalaisissa kotitalouksissa tv-vastaanotin

-1990-luvun lopulla digitaalinen tv, kanavamäärät ja tarjonta moninkertaistuvat

-2005, Youtube perustetaan

-2007, Netflix aloittaa internet-striimaustarjontansa

-2010-luvun vaihteessa internet-tv:n läpimurto

Luin taannoin kiinnostavan artikkelin jonka mukaan Netflix on muuttamassa tv-katselun tapoja samalla tavalla kuin älypuhelin mullisti aikanaan mobiiliteknologian.

Tv-sarjat ovat nousemassa laadukkuudessa sekä suosiossa elokuvien rinnalle tai jopa edelle, käytännössä lähes kaikki merkittävät tv-kanavat lähettävät jo nyt kanavansa suoratoistona internetissä ja mahdollisuuden katsoa tarjontaansa ns nauhoitettuna.

Ainakin oman käyttökokemuksen mukaan perinteinen tv (ml tallentava digiboksi) on antanut erittäin paljon tilaa Netflixille ja Ylen oivalle Areenalle sekä ainakin hieman Katsomolle/Ruudulle, perinteisestä telkkarista tulee katsottua lähinnä vuoden aikana muutamia kiinnostavia sarjoja, joitakin leffoja, pääasiallisesti uutisia ja ajankohtaisohjelmia, osaa näistäkin netin kautta striimattuna, jopa aamu-tv menee kahvipöydässä tabletin kautta vilkuiltuna.

Mitenkäs palstalaiset ajattelevat, onko perinteinen tv kaikessa upeudessaan jo loppuunkaluttu auringonlaskun juttu ja internet-tv tulevaisuus ja miten nopeasti muutos tulee, onko mullistus yhtä nopea kuin älypuhelimien nousussa konsanaan?

Sivut

Kommentit (16)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6912

On loppuunkulutettu auringonlaskun juttu. Seuraava mullistus on 3D TV:n läpimurto. Sen merkitys on samaa luokkaa kuin musta-valko TV:stä väri TV;hen siirtyminen. Minun taloudessani ei ole TV:tä, mutta sellaisen hankin sitten, kun joku kanava alkaa lähettään 3D lähetyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tietämyskone
Seuraa 
Viestejä198

Kyllä perinteinen töllö katoaa, muttei ihan äkkiä. Vanhempi polvi katselee hautaansa saakka. Itse olen huomannut että olen käytännössä lopettanut sen katselemisen. Kun tuosta nykyisestä aika jättää, en hanki enää uutta. Netistä katson paria YLE:n asiaohjelmaa. Töllöstä voisin jonkun Teeman dokumentin vilkaista. Kaupallisilta kanavilta ei ole tullut enää vuosiin muuta kuin täyttä roskaa. Nöyryytystä, tirkistelyä sun muuta aivotonta umpikäsikirjoitettua tosi-tv:tä tai ruokaohjelmaa täynnänsä. Ei voisi vähempi kiinnostaa.

01000101 01001110 01001001 01000001 01000011

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Kiinteän sekä liikkuvankin laajakaistan takaa meillä nyt on pelannut nettitöllö oikeastaan täydellisesti, mökillä on tullut jo joitakin vuosia katsottua kutakuinkin kaikkia kisoja 3g-yhteydellä (kun ei antennilla tv toimi, tämmöistäkin Suomessa on ja tietääkseni ainakin jonkin verran).

Arvelen että 4g (ja pian 5g) tulee ehkäpä parissa vuodessa mullistamaan kaiken ja perinteinen telkkari hiipuu vanhempien ikäluokkien mukana varsin nopeasti historiaan, oudon sentimentaalinen mutta myös utelias fiilis tämän aiheen suhteen, siis ennustan että muutama vuosi ja kaikki on toisin ;)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Televisio on kärsimässä tappion suosituimpana katselulaitteena, kertoo konsultointiyhtiöAccenturen tutkimus. Maailmanlaajuisesti elokuvien ja tv-ohjelmien katsominen tv:stä on vähentynyt vuodessa 13 prosenttia ja urheilulähetysten seuraaminen 10 prosenttia. Ihmiset katsovat esimerkiksi videoita tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla. http://yle.fi/uutiset/katsojat_vaihtavat_television_alylaitteisiin_vaikka_laatu_ei_miellyta/7945775

Hämmentää.

Julius
Seuraa 
Viestejä279

Kieli on köyhtynyt. Edelleen puhutaan ohjelmien nauhoittamisesta ja videoista. Kuinka moni teistä vielä käyttää VHS -nauhuria (tai Betaa)? Kuinka monella on toimiva C-kasettisoitin. Alle teini-ikäiset eivät ole kumpaakaan koskaan edes nähneet. Elcaset oli muuten paras ääniformaaatti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Julius

Kieli on köyhtynyt. Edelleen puhutaan ohjelmien nauhoittamisesta ja videoista. 

Eihän se mitään köyhtymistä ole jos sanoja aletaan käyttää eri merkityksissä. Edelleen puhutaan esim. pohtimisesta, käpälälautaan joutumisesta tai paperisilppurista vaikka erittäin harva meistä nykyään erottelee viljaa akanoista, harrastaa ketunmetsästystä tai pätkii eläinten rehua pieneksi.

Hämmentää.

asdf
Seuraa 
Viestejä11899
Vatkain

Eihän se mitään köyhtymistä ole jos sanoja aletaan käyttää eri merkityksissä. Edelleen puhutaan esim. pohtimisesta, käpälälautaan joutumisesta tai paperisilppurista vaikka erittäin harva meistä nykyään erottelee viljaa akanoista, harrastaa ketunmetsästystä tai pätkii eläinten rehua pieneksi.

Pohtimisesta? Onko sillä joku käytöstä poistunut alkuperä? Olen luullut, että se on aina ollut synonyymi ajattelulle tai miettimiselle ilman mitään muuta merkitystä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
asdf
Vatkain

Pohtimisesta? Onko sillä joku käytöstä poistunut alkuperä? Olen luullut, että se on aina ollut synonyymi ajattelulle tai miettimiselle ilman mitään muuta merkitystä.

Vetästäämpä Kaisa Häkkiset taas tähän väliin  (Mää rakastan tätä kirjaa!!!)

pohtia

Miettimistä merkitsevä pohtia on johdos verbistä pohtaa, jolla on vastineita lähisukukielissä ja mahdollisesti etäsukukielissäkin. Näitä ovat esim. karjalan puohtoa, vepsän pohtta, vatjan pohtaa, viron murteellinen pohtaa ja ersämordvan ponžavtoms. Kaikki vastineet merkitsevät viljan puimista akanoista. Tämä on ennen vanhaan tapahtunut heittämällä viljaeriä ilmaan, jolloin akanat ovat lentäneet pois tuulen mukana. Samaan etymologiseen yhteyteen liitetyt udmurtin puž ja komin pož merkitsevät seulaa. Sanavartalolle on esitetty indoeurooppalainen lainaetymologia, jonka mukaan sana olisi samaa juurta kuin muinaisyläsaksan fewen 'seuloa'. Etäsukukielten sanat voisivat olla erillisiä lainoja samasta indoeurooppalaisesta juuresta. Nykysuomen pohtia on siis alun perin viljan puhdistamista merkinnyt maataloustermi, nykyisen vertauskuvallisen merkityksensä se on saanut vasta aivan 1800-luvun lopulla ruotsin mallin mukaan: ruotsin dryfta on saanut abstraktin pohtimisen merkityksen jo hieman aiemmin. (Nykysuomen etymologinen sanakirja, 2007. 937.)

Hämmentää.

Munakas mies
Seuraa 
Viestejä145
Vatkain

Pakko kahtoo töllöä ku Areena ei pyöri.

Muutenki nettilähetykset on niin epävarmoja, että mitään urheilua en uskaltais kahtoo.

Ei pyörinyt mullakaan mutta tein seuraavanlaisen jipon, poistin vanhan silverlightin juurimutineen,

Glary Utilities putsaus softalla.

Menin sen jälkeen katsomon sivulle, se ilmotti lataa sillverligth, siihen tuli valmis linkki jota likkasin ja kuinka ollakkaan latauksen jälkeen katsomun videot alkoi pyörimään.

herjasiko sulle virhe 6000, tätä mulle teki vaan ei tee enää.

Mullon 100 M yhteys.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Seireeni
Vatkain

Pakko kahtoo töllöä ku Areena ei pyöri.

Muutenki nettilähetykset on niin epävarmoja, että mitään urheilua en uskaltais kahtoo.

Ei pyörinyt mullakaan mutta tein seuraavanlaisen jipon, poistin vanhan silverlightin juurimutineen,

Glary Utilities putsaus softalla.

Menin sen jälkeen katsomon sivulle, se ilmotti lataa sillverligth, siihen tuli valmis linkki jota likkasin ja kuinka ollakkaan latauksen jälkeen katsomun videot alkoi pyörimään.

herjasiko sulle virhe 6000, tätä mulle teki vaan ei tee enää.

Mullon 100 M yhteys.

Ei mulla tuu mitään virheitä, mulla vaan menee semmoseksi pikselimössöksi se kuva.

Seireeni

P.S Chromella ei pyöri teki mitä tahansa.

IE-11 lienee kaikissa Win koneissa. Firefox:illa pelaa

Mulla ei oo IE mutta pitänee ladata ja kokeilla. Ff ei Areena toimi sitäkään vähää kuin Chromella kun mulla alko koko Ff jumittaan ja oli pakko siirtyä Chromeen. Tällä pyörii aavistuksen paremmin, mutta ei tälläkään niin että mitään viitsisi katsoa.

Hämmentää.

salai
Seuraa 
Viestejä7650

Jos Areena jumittaa, on kyse hitaasta koneesta tai huonosta nettiyhteydestä, tai molemmista.

Itse tallennan kaikki mielenkiintoiset Areenan videot tuollaisella ohjelmalla (Windowsissa) FlickFetch, koska omalla "pääkoneellakin" suora toisto nykii ajottain. Toimii myös Ruudun ohjelmille, muttei tietysti MTV:n hanttapulikoodaajien Katsomossa.

Toimii kuin junan vessa sitten esim. VLC:llä toistettaessa.

Tietysti myös 35€ Chromecast-tikku televisioon ja Yle Areena -sovellus puhelimeen/tablettiin hoitaa hommat kätevästi. Laatu on parempi suorissakin lähetyksissä kuin vanhemmassa (ei HD-viritintä) televisiossa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
salai

Jos Areena jumittaa, on kyse hitaasta koneesta tai huonosta nettiyhteydestä, tai molemmista.

Joo, varmaan johtuu mun koneen hitaudesta vaikka tämä on kyllä suhteellisen uudehko läppäri. Tai no. On tämä varmaan jo 3 vuotta vanha. 100 M netti mutta langattomana tulee vaan jtn 25 M mitä oon mittaillu.

salai
Itse tallennan kaikki mielenkiintoiset Areenan videot tuollaisella ohjelmalla (Windowsissa) FlickFetch, koska omalla "pääkoneellakin" suora toisto nykii ajottain. Toimii myös Ruudun ohjelmille, muttei tietysti MTV:n hanttapulikoodaajien Katsomossa.

Toimii kuin junan vessa sitten esim. VLC:llä toistettaessa.

Kiitos vinkistä! 

Hämmentää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat