Seuraa 
Viestejä4

Hei!

Osaisiko joku auttaa laskemaan tälläisen esimerkin?

Eli minulla on kansi, joka on kiinni vasenmalta puolelta saranalla.

Oikealla puolella on avautuva kulma.

Keskellä on voima joka tarvitaan jotta kansi aukeaa.

Kysymys kuuluukin miten lasketaan voiman tarve tietyissä kohtaan kantta?

Kannen leveys 1m.

Paino 100kg

Voiman sijainti: X

kuva havainnollistamaan kysymystäni:

Kommentit (8)

JPI
Seuraa 
Viestejä26804
Timpez

Hei!

Osaisiko joku auttaa laskemaan tälläisen esimerkin?

Eli minulla on kansi, joka on kiinni vasenmalta puolelta saranalla.

Oikealla puolella on avautuva kulma.

Keskellä on voima joka tarvitaan jotta kansi aukeaa.

Kysymys kuuluukin miten lasketaan voiman tarve tietyissä kohtaan kantta?

Kannen leveys 1m.

Paino 100kg

Voiman sijainti: X

kuva havainnollistamaan kysymystäni:

Jos x on etäisyys saranasta siihen voiman kohdistuispisteeseen, L kannen pituus, m tuo 100kg ja F nostava voima, niin tilanne, jossa voima F kumoaa kannen painon on:

½L*mg=x*F => F=mgL/(2x).

Siis, jotta kansi aukeaa, voiman on oltava hieman suurempi kuin tuo.

Siis tuossa laskettiin kahden voiman aiheuttamat vääntömomentit kanteen: painovoiman ja voiman F.

3³+4³+5³=6³

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Painopisteessä voima tulee koko massasta. Painopisteestä etäännyttäessä (saranasta poispäin) voima puolittuu etäisyyden kaksinkertaistuessa ja kaksinkertaistuu etäisyyden puolittuessa. Eli aivan perusjuttu kääntäen verrannollisesta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Timpez
Seuraa 
Viestejä4

Kiitos nopeista vastauksista!

Saisiko esimerkkiä ihan numeroina? Koska en itse ainakaan ymmärtänyt tuota kaavaa....

Eli jos ajatellaan että tuo massa on 100kg ja kannen pituus 1m ja voiman "sijainti" on vaikka saranasta päin katsottuna oikealle 0,25m. Miten tämä lasketaan?

PPo
Seuraa 
Viestejä13888
Timpez

Saisiko esimerkkiä ihan numeroina? Koska en itse ainakaan ymmärtänyt tuota kaavaa....

Eli jos ajatellaan että tuo massa on 100kg ja kannen pituus 1m ja voiman "sijainti" on vaikka saranasta päin katsottuna oikealle 0,25m. Miten tämä lasketaan?

Sinulle on johdettu kaava

F=mgL/(2x)

Nyt m=100 kg, g=9,81 m/s², L=1 m ja x=0,25 m.

Vaativana tehtävänäsi on laskea F. Tässä sinua  kukaan tänne kirjoitteleva ei voi auttaa. Näin ainakn uskon.

MooM
Seuraa 
Viestejä7535

Jos nyt yrittää opettaa kalastamaan: googleta lukio fysiikka voiman momentti ja katso ihan perusasita siitä, mikä on momentti ja millaisia peruslaskuja siihen liittyy.Etälukion sivuilla ainakin pitäisi olla.

opetus.tv:n sivuilla on hyviä videoita aiheesta. Muistaakseni lukion kurssi 5 alkuosan asiaa.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Timpez
Seuraa 
Viestejä4
PPo
Timpez

Sinulle on johdettu kaava

F=mgL/(2x)

Nyt m=100 kg, g=9,81 m/s², L=1 m ja x=0,25 m.

Vaativana tehtävänäsi on laskea F. Tässä sinua  kukaan tänne kirjoitteleva ei voi auttaa. Näin ainakn uskon.

Ymmärrän kyllä sen, mutta halusin selvennyksen että miten kyseiset tiedot sijoitetaan kaavaan, lähinnä minua ihmetyttää tuo /(2x)? Eli onko kaava tälläinen?:

100x9,81x1/2x0,25? Jos ei niin haluan siis vain ymmärtää miten kaava täytetään. Ja en minä vastauksia kaipaa, vaan tietoa miten sen voi laskea. :)

Vissiin kouluajoista liikaa aikaa... :D

Timpez
Seuraa 
Viestejä4
MooM

Jos nyt yrittää opettaa kalastamaan: googleta lukio fysiikka voiman momentti ja katso ihan perusasita siitä, mikä on momentti ja millaisia peruslaskuja siihen liittyy.Etälukion sivuilla ainakin pitäisi olla.

opetus.tv:n sivuilla on hyviä videoita aiheesta. Muistaakseni lukion kurssi 5 alkuosan asiaa.

Joo löysin videot, kiitos linkistä! :) Ja nyt kun tietää vähän mistä voimasta kyse niin löytää oikeaa asiaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Metrinen symmetrinen kappale. Painopiste on puolen metrin kohdalla. 0,25 on puolitus eli voima kaksinkertaistuu.

Lineaarinen laskenta on siitä mielekästä, että voi johtaa aivan perusjutuilla. Pitää vain oivaltaa miten päin asia vaikuttaa. Suoraan vai kääntäen verrannnollisesti.Tämänkin asian voi kokeilla millä vain pitkällä. Vaikka harjan varrella voi kokeilla kummin päin vaikuttaa matka voimaan. Myöhemmissä vaiheissa voi kuvitella harjan varren.

Sama pätee vaikka lämmön johtumisen selvittelyyn. Kun jostain saa lämmönjohtavuuden laatuineen niin lopusta selviää kun huolehtii laaduista ja käyttää SI-yksiköitä. Hämmentää muuten nähdä tohtoritason tyyppienkin pyörittelevän lukemia käyttäen esimerkiksi senttimetrejä laatuna. Käsittämättömän epäkäytännöllistä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat