Seuraa 
Viestejä3

Aion vaihtaa vanhassa talossani tulppasulakkeinen tilalle ns. stozit. Joihinkin automaattikytkinten eteen pitäisi asentaa vikavirtasuoja.  Ja kun tilasta on puutetta niin en asenna kaikkin syöttöihin vvs:ää vaan vai niihin joihin se on todella tarpeellinen. kysymys kuuluu että mikä on mitoitusperuste esim kolmen vaiheen vvs:lle, jossa on kaksi 10A:n kytkintä ja yksi 16A:n kytkin tai yksi 10A:n kytkin ja kaksi 16A: kytkintä?

Sivut

Kommentit (40)

apassi
Seuraa 
Viestejä906

Wikissä on aika hyvä teksti http://fi.wikipedia.org/wiki/Vikavirtasuojakytkin, tarkempi speksi löytynee standardista, ja lopuksi kannattaa jättää työ ammattilaiselle, kun ainoastaan he kyseisiä töitä saa tehdä. Paikallinen sähköverkkoyhtiö osannee suositella hyviä.

Itse ostin vloppuna pesukoneelle kylppäriin clas ohlsonin vikavirtapistorasian, oli aika tyyris > 70€, bauhauksessa oli vvsk > 110€. Sulaketauluun tuleva versio oli jotain 40euron luokkaa mutta sitten olisi saanut purkaa taulua kun tila oli loppu ja vaihtaa seinään muurattuja johtimia uusiksi. Ei olisi maksanu vaivaa..

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

"Stozi" ei ole kytkin vaan katkaisin. Kytkimet ovat jossain ovenpielissä tms ja niillä kytketään sähköä valoille.

Pienimmillä VVS:llä lienee nimellisvirta 40 A, joten tuollainen kelpaa katkaisemaan 16A virran. Etusulakkeen pitää tietysti kyseiselle VVS:lle sopiva.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Octopitos
Seuraa 
Viestejä637
Elekroonikko

Aion vaihtaa vanhassa talossani tulppasulakkeinen tilalle ns. stozit. Joihinkin automaattikytkinten eteen pitäisi asentaa vikavirtasuoja.  Ja kun tilasta on puutetta niin en asenna kaikkin syöttöihin vvs:ää vaan vai niihin joihin se on todella tarpeellinen. kysymys kuuluu että mikä on mitoitusperuste esim kolmen vaiheen vvs:lle, jossa on kaksi 10A:n kytkintä ja yksi 16A:n kytkin tai yksi 10A:n kytkin ja kaksi 16A: kytkintä?

Stop tykkänään jos täällä neuvoja kyselet älä ala tuollaisiin hommiin ollenkaan!

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Elekroonikko
Seuraa 
Viestejä3

"Stozi" ei ole kytkin vaan katkaisin. Kytkimet ovat jossain ovenpielissä tms ja niillä kytketään sähköä valoille.

"Stozi"-nimitys tulee alkujaan saksalaisesta automaattisulakkeen valmistajalta, jonka pyöreitä automaatteja vieläkin näkee. En kysynyt nimityksiä vaan kysyin mitoitusperusteista. Ja lisäksi kun olen tuon sulaketaulun eteiseeni itse kytkenyt niin kyllä kai sen itse muutankin. Kyllä 40v ammattiura pitäisi riittää  muutaman sulakkeen vaihtamiseksi automaatteihin.  Automaattteja tuli asennettua eri laitteisiin ja keskuksiin satoja mutta ei yhtäkään vikavirtasuojaa ja tuosta johtuu ettei minulla ole käytännön tietoa mitoitusperusteista.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tulppasulakkeen tilalle saa kuka tahansa vaihtaa stotsin.

Vikavirtasuojaa ei saa kuka tahansa ssentaa. Ei riitä edes 140 vuoden kokemus oli työt ihan mitä tahansa. Tarvitaan urakointioikeus. Sinulla urakointioikeutta tai työkokemusta alalta taida paljonkaan olla kun et edes kojeiden nimityksiä ymmärrä etkä halua ymmärtää.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Taisit erehtyä palstasta. Tämä ei ole suoli24 sähköpalsta.

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1218
o_turunen

Tulppasulakkeen tilalle saa kuka tahansa vaihtaa stotsin.

Vikavirtasuojaa ei saa kuka tahansa ssentaa. Ei riitä edes 140 vuoden kokemus oli työt ihan mitä tahansa. Tarvitaan urakointioikeus. Sinulla urakointioikeutta tai työkokemusta alalta taida paljonkaan olla kun et edes kojeiden nimityksiä ymmärrä etkä halua ymmärtää.

Urakointioikeutta ei tarvita, kun tietyt vaatimukset täyttävä sähköalan ammattihenkilö tekee oman tai lähisukulaisensa asuntoon sähkötöitä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

OFF topic one

En tiennytkään, että tulppasulaketaulun automaagiset on slangissa "stozeja". Ei mennyt hukkaan tämäkään päivä, kun oppi uutta. Itsellä on kymmenittäin keskuksia tulppasulakkeilla ja olen haalinut noita stozeja kun niitä nippelikaupan hyllyssä näen.

2

Kypsää tuo ainainen uli uli, kun joku kysyy jotain. Hävetkää!

---------------

Kysymys oli kirjoitettu slangilla, josta en ottanut tolkkua, että mitä siinä kysyttiin. Oletan, että keskuksen nousuun on tarkoitus laittaa vvs. En näe siinä ongelmaa. itse menisin paikalliselta urakoitsijalta ostamaan palikan, jolloin tulisi se mikä kuuluu. Taitaa olla niin, että 3-vaiheryhmän vvs.t on kaikki niin järeitä, että kysyjän speksien virrat kestää.

Itse laittaisin samalla kun johtimet katkoo, myös ylijännitesuojan ja varavoiman erotuskytkimen (muistaen valtakunnan verkon merkkilampun jonka itse unohdin prkl. Ei näe koska sähköt palaa) Samaan konkurssiin tarkistaisin maadoitukset. Niissä on melkein aina sanomista. Se minkä myös itse teen, kun sähkötyötä tehdään; laitan, jos keskuksessa varaa, 16A valo-ja voimavirta pistorasiat keskuksen viereen tulevia remontteja yms. varten.

Itsellä ei ole käytössä kuin kulutuspisteittäin vvs.ia kun on niin wanhaa johdotusta ja koneita, että ei voi käyttää, kun on nollauksia yms.

Olen täysi maalikko, joten neuvojani ei kannata ottaa miltään osin todesta. Joskin on minulla omat tolppakengät.

- Ubi bene, ibi patria -

-PP74-
Seuraa 
Viestejä342

Eihän esim. johdotukseen tarvi mitään lupia kunhan sen käy tarkastaan joku jolle oikeus myönetty. Itse vetasin maakaapelista lähtien kaikki sähköt rantasaunaan, mukaan lukien VVS ja ukkossuojauksen. Rasiat vaan jätin auki ku kaveri ne kävi tarkastaan. Ja oli kuulemma hyvin tehty, vaikka en ole ku raskaankaluston sähköasentaja.

Octopitos
Seuraa 
Viestejä637

Alan ammattilainen ei keskustelupalstoilta ohjeita hae miten joku homma tehdään, eikä vastuuntunoinen edes neuvo miten se tehdään!

Ammattiylpeyttä nääs.

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Vikavirtasuoja asunnon nousujohdossa on ongelma. Älkää kysykö miksi. Riittää että sen tietää ongelmaksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pipboy
Seuraa 
Viestejä6

Sähköasennustöitä sekä sähköasennusten ja 

-laitteiden korjaus- ja huoltotöitä saavat lain 

mukaan tehdä vain sähköalan ammattilaiset. 

Ammatillinen pätevyys ja työkokemus eivät kui-

tenkaan yksistään riitä; lisäksi tarvitaan sähkö-

urakointioikeudet. Älkää ihmeessä nyt jakako tollasta potaskaa täällä, ei niitä sähkötöitä nyt ihan kuka vaan mattimeikäläinen saa tehdä.

Tannu Hanskanen
Seuraa 
Viestejä2134
Octopitos

Alan ammattilainen ei keskustelupalstoilta ohjeita hae miten joku homma tehdään, eikä vastuuntunoinen edes neuvo miten se tehdään!

Ammattiylpeyttä nääs.

Jostain se ammattilainenkin tietonsa ammentaa. Itsekkyyttä olla jakamatta neuvoja, jos voisi auttaa. Perussuomalaisen lässytystä nämä vinkumiset joka ketjussa.

Jotenkin kertoo osansa myös suomikuvasta: Jos joku kysyy jotain... ...

... elä neuvo missään tapauksessa

... jos päätät vastata yritä olla mahdollisimman ilkeä

... kyseenalaista myös kysyjän pätevyys suorittaa kysymänsä toimenpide

Toista se on Amerikassa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat