Seuraa 
Viestejä25

Tunnen erään nuorukaisen, joka on kertomansa mukaan henkisesti lukossa mm aikanaan tapahtuneen koulukiusaamisen ja liikaa rajoituksia sisältäneen kotikasvatuksen johdosta.

Koulukiusaaminen on sisältänyt mm yksin jättämistä, päällekäyntejä, haukkumista ym. Kotikasvatuksessa on hänen äitinsä ollut alituiseen kieltämässä ja varoittelemassa kaikesta. Hän sanoo, että hänens sisällään on suuri määrä vihaa, jota hän ei pysty purkamaan.

Hän on nyt 24-vuotias ja vieläkin kokee ikäänkuin kauhun hetkiä siitä, että joku käy päälle. Ne tuntemukset salpaavat hänen hengitystään siten, että puhekin muuttuu niillä hetkillä änkyttäväksi.

Nyt hän on saanut psykoterapiaa, ilmeisesti - ei niin koulutetuilta terapeuteilta. Siellä on todettu, että hänen palleansa on "kova", siis jonkinlaisessa jännitystilassa koko ajan.

Terapiaa on yritetty viedä eteenpäin palauttamalla niitä kouluaikaisia muistikuvia mieleen ja sitä kautta sitä purkamalla. Mutta nyt hän on sanonut että ahdistus on terapian aikana pahentunut. Hän sanoo, että terapiatilanteet aiheuttaa hänelle kohtauksia, jossa hän vaan haluaa huutaa ja raivota.

Ollaanko tällaisessa terapiassa oikeilla jäljillä, vai voiko tuosta olla jopa haittaa?

Kommentit (20)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5584

Palautusmenetelmää ei minusta pitäis käyttää ennenko potilaan ja terapeutin välinen suhde on riittävän luottamuksellinen, ja jos kyse on, niinko olin rivien välistä lukevinani, jonki sortin itseoppineesta hypnoositerapeutista, niin kyl lakkaisin käymästä. Jos ahdistus oireet on kovia, nii hypnooosia ei pidä käyttää. Mut ilman tuon tarkempia tietoja vaikea sanoa, ammattilainen en ole minäkään.

Vaikean oloinen tapaus, tsemppiä!

Per se

käyttäjä-3944
Seuraa 
Viestejä25
Reiska

Palautusmenetelmää ei minusta pitäis käyttää ennenko potilaan ja terapeutin välinen suhde on riittävän luottamuksellinen,

Voitko kertoa jotakin mitä tarkoittaa palautusmenetelmät?  Onko psykoterapian keinoin ylipäätänsä saavutettavissa tuloksia tuollaisissa tapauksissa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Reiska
Seuraa 
Viestejä5584

Vaikea sanoa, mut jos tarkoitus on kaivella menneitä, niinko sanoit, nii se tosiaan nostaa tunteet pintaan ja silloin näinki vaikeassa tapauksessa potilaan tarvii tuntea olonsa turvalliseks ja se vaatii luottamuksellista suhdetta terapeuttiin. Mut en tosiaan ole ammattilainen, että kaikkeen mitä kirjotan kannattaa suhtautua sellasella varauksella.

Per se

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Oon samoilla linjoilla Reiskan kanssa. Tuo kuulostaa pätevältä ratkasulta tuohon ongelmaan ja reaktiot on odotettuja, mutta huonosti toteutettuna/amatöörin toimesta tuo on hengenvaarallista leikkiä. Kirjaimellisesti!

Nyt poika pois tuolta ja kunnon terapeutille. Kelan sivuilta voi palvelutuottajahaulla etsiä pätevän terapeutin ja kertoo aina paljon sekin jos ko. terapeutti ei tällä listalla ole.

https://easiointi.kela.fi/ePTKHaku/alku/haku.faces

Lisäksi vielä se, mihin Reiska tuossa vihjaskin, että psykoterapeuttia valitessa pitää haastatella muutama ennen kuin löytää sen oikean. Kaikkien kanssa kemiat ei kohtaa vaikka olisi ammattilainen ja ammattilainen myös sanoo potilailleen tämän näissä parissa ekassa haastatteluistunnossa.

Suosittelen lukemiseksi kirjaa Psykoterapiaan? 

https://www.booky.fi/tuote/mikael_saarinen/psykoterapiaan_/9789513756864

Linkin kirjaesittely on tosi köpö, tuo on kädestä pitäen opas kaikkeen psykoterapiassa. Eli millainen terapia mihinkin vaivaan, mistä löytää terapeutteja, terapian rahoitus jne.

Hämmentää.

käyttäjä-3944
Seuraa 
Viestejä25
Vatkain

Oon samoilla linjoilla Reiskan kanssa. Tuo kuulostaa pätevältä ratkasulta tuohon ongelmaan ja reaktiot on odotettuja, mutta huonosti toteutettuna/amatöörin toimesta tuo on hengenvaarallista leikkiä. Kirjaimellisesti!

Millaisia vaaroja siihen liittyy? Kannattaako maallikon jutella/purkaa menneistä vaikeista asioista terapiaa tarvitsevan kanssa, erityisesti jos keskustelut ahdistavat henkilöä, vai jättää tekemättä? Tässä maallikolla tarkoitan aivan muuta, kuin minkään tason psykoterapeuttua, siis  jotakin läheistä ihmistä, johon terapiaa saava luottaa täysin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Matti Salo
Vatkain

Millaisia vaaroja siihen liittyy? Kannattaako maallikon jutella/purkaa menneistä vaikeista asioista terapiaa tarvitsevan kanssa, erityisesti jos keskustelut ahdistavat henkilöä, vai jättää tekemättä?

Jättää tekemättä. Vääränlainen mielen sorkkiminen voi johtaa väkivallantekoihin tai itsemurhiin. 

Tässä Hannu Lauerman hypnoosista pitämä luento. Käsittelee siinä myös terapiaa yleensä sekä vääränlaista terapiaa ja sen haittoja https://www.youtube.com/watch?v=WW90bBGYFRM

Hämmentää.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5584

Tärkein asia mitä läheiset voi tehdä on tukea toipumista, olla tarvittaessa käytettävissä ja antaa positiivista palautetta, eli kehuja. Ja muutenki osoittaa arvostusta, voi vaikka pyytää jeesimään tai seuraks.

Per se

Reiska
Seuraa 
Viestejä5584
Ali Nikolai

MDMA - avusteista psykoterapiaa tutkitaan tällä hetkellä maailmalla mm. trauman jälkeisen stressihäiriön, sosiaalisen ahdistuksen ja autismin hoitomuotona.

Tähänastiset tulokset ovat olleet varsin lupaavia. Monilla on myös positiivisia kokemuksia parisuhdeongelmien hoidosta kyseisen lääkeaineen avustama.

http://www.maps.org/research/mdma

SSRI-lääkitystähän on käytetty aika paljon terapian tukena, vaikkei kyseessä olis masennus, vaan mikä lie muu vaiva. Jostain syystä se on tuntunu avittavan ajatusmaailman kehittämistä. Josko tuosta sais paremman avun?

Per se

Ali Nikolai
Seuraa 
Viestejä5

SSRI-lääkkeiden ongelma psykoterapiassa on ainakin se, että ne tekevät potilaasta monesti tunne-elämältään turtuneen, jolloin mieltä painavia asioita on vaikea saada esiin ja käsitellä.

Masennusta (tai muita ongelmia) kun hoidetaan SSRI-lääkkeillä ilman riittävää terapiaa, niin oireet saattavat kadota, mutta itse syyt jäävät hoitamatta. Ihmiset myös tuntevat itsensä "zombeiksi" lääkityksen alaisena.

apassi
Seuraa 
Viestejä1107

Eräs tuttavani on toiminut vuosikymmeniä traumaterapeuttina, eli nimenomaan erikoistunut hoitamaan traumapotilaita.

Asiasta en juurikaan tiedä muuta mitä olen hänen kanssaan asiasta keskustellut, mutta kuulostaa siltä että tuttavasi dissosioi ja tavallaan elää uudestaan ne kauhun hetket.

Tuttavani ei ymmärtääkseni käytä mitään lääkitystä, eikä myöskään mitään hypnooseja, vaan traumaa hoidetaan keskustelemalla ja kuuntelemalla, ja lisäksi etsivät jonkin keinon mikä estää potilaita dissosioimasta, eli vaikka stressikuulat tms. mitä pyörittävät käsissä.

Jotkin potilaat saattavat kuulemma kadota minuuteiksikin omaan päähänsä kesken keskustelun jossa elävät uudestaan tilanteita. Joillakin psyyke ei kestä ja mieli jakaantuu. Mitä aikaisemmin ongelmaa hoidetaan OSAAVAN auttajan toimesta, sitä paremmat on ennusteet parantumisesta.

Mikäli aihe kiinostaa, niin alla muutama linkki asiaan liittyviin kirjoihin joista jälkimmäistä olen itsekkin vilassut. p.s. jälimmäisen kirjan kannessa oleva mies dissosioi ja käy läpi sodan kauhuja.

Wikissä on kanssa jotain tekstiä.

http://www.traumaterapiakeskus.com/tuotteet.html?id=0/6

http://www.traumaterapiakeskus.com/tuotteet.html?id=0/4

Reiska
Seuraa 
Viestejä5584
Ali Nikolai

SSRI-lääkkeiden ongelma psykoterapiassa on ainakin se, että ne tekevät potilaasta monesti tunne-elämältään turtuneen, jolloin mieltä painavia asioita on vaikea saada esiin ja käsitellä.

Masennusta (tai muita ongelmia) kun hoidetaan SSRI-lääkkeillä ilman riittävää terapiaa, niin oireet saattavat kadota, mutta itse syyt jäävät hoitamatta. Ihmiset myös tuntevat itsensä "zombeiksi" lääkityksen alaisena.

Eikös niissä ole kaikenlaisia muitaki komplikaatioita? Oliko kohonneesta itsemurhariskiskiä? Ainaki jotkut juorunnu, että siitä voi saada ailahtelevamman mielialan, joka sitten saatetaan diagnosoida kaksisuuntaseks mielialahäiriöks.

Per se

Ali Nikolai
Seuraa 
Viestejä5

Mitä nyt itselle aikoinaan masennukseen määrätyistä SSRI- ja SNRI-lääkkeistä tulee mieleen niin seksuaaliset häiriöt (nalli ei pala), unettomuus tai jatkuva väsymys, ruokahaluttomuus tai jatkuva nälkä, kaikenlaiset epämiellyttävät aistimukset, tunnekylmyys, vieroitusoireet jos unohti lääkkeen, ahdistus yms. Lopetin lääkkeiden syömisen lopulta kun en enää tuntenut itseäni (enkä oikein mitään muutakaan). On vaikea sanoa oliko lääkkeistä lopulta hyötyä vai haittaa.

Sittemmin on mennyt paljon paremmin ja nykyään olen ollut enimmäkseen tyytyväinen elämääni.

MDMA:llakin on tietysti riskinsä ja sivuvaikutuksensa, mutta sitä otetaan vain terapiasessioiden aikana.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346

Olen opetellut dissosiaation purkamista assosioimisen avulla, kun olen koettanut selvittää, miksi en kykene muistamaan yhdellä kertaa tietämieni tapahtumien yksityiskohtia.

"Jos dissosioitua kokemusta ei päästä kunnolla purkamaan, seurauksena on usein traumanjälkeisiä psyykkisiä ongelmia, kuten akuutti tai post-traumaattinen stressihäiriö. Lapsella, jolla persoonallisuuden kehitys on kesken, johtaa dissosiaation runsas käyttö minän eri osien huonoon keskinäiseen yhdistymiseen. Henkilön saattaa olla vaikea tunnistaa omia tunnetilojaan, ja hänen käyttäytymisensä voi olla impulsiivista sekä ailahdella laidasta laitaan. Koska ikävissä kokemuksissa dissosiaatio kytkeytyy päälle automaattisesti, ei henkilö myöskään juuri opi kokemuksistaan, koska suuri osa siitä häviää pois tietoisuudesta eikä henkilö sitä näin joudu käsittelemään. Ääritapauksissa saattavat kokonaiset persoonallisuuden osat joutua toisistaan niin erilleen, että ne muodostuvat omiksi alayksiköikseen sivupersooniksi." 

http://traumajadissosiaatio.fi/dissosiaatio-yleiskatsaus/

En hyväksy sitä, että ihmisen on pidettävä traumansa sisällään vaikka lääkkeiden avulla, jos eivät muuten pysy.

pinklin1
Seuraa 
Viestejä3346

Mielestäni sairasta läheisriippuvuutta synnyttäviin ilmiöihin kuuluu myös informaatiosota, joka jatkuu aseellisena sotana siten, että vähiten sotahaluisia uhkaillaan eniten.

Suomalaisilla on kokemustietoa siitä, ettei sotaveteraanien sota lopu edes heidän kuolemaansa. Oireita ilmenee heidän jälkeläisissään vielä neljänteen tai viidenteenkin sukupolveen.  

Sodassa syntyneiden traumojen lääkkeillä turruttaminen taitaa olla halvin hoitokeino ja käyttökelpoisin siinä mielessä, että asianomaisen kärsimys pysyy hänen sisällään, ja näin hänestä on vähiten haittaa muille. 

Pitäisikö ennen epämääräisiin (ei oman maan tarpeista johtuviin) sotiin lähtöä vaatia takeet sodasta palattua saada 7 -8 vuotta kestävää intensivistä terapiaa (3 -4 kertaa viikossa) ammattitaitoisten psykoterapeuttien toimesta annettuna?

Ali Nikolai
Seuraa 
Viestejä5

"En hyväksy sitä, että ihmisen on pidettävä traumansa sisällään vaikka lääkkeiden avulla, jos eivät muuten pysy."

Enkä minä, länsimainen lääketiede keskittyy liikaa oireiden hoitooon. Kun oireet ovat poissa niin syyt voidaan unohtaa? Olen sitä mieltä että monet mielenterveyshäiriöt ovat varoitusmerkkejä yhteisöllisistä tai yhteiskunnallisista ongelmista. Kun varoitusmerkkejä ei kuunnella niin tilanne saa kehittyä yhä huonompaan suuntaan.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5584
Ali Nikolai

"En hyväksy sitä, että ihmisen on pidettävä traumansa sisällään vaikka lääkkeiden avulla, jos eivät muuten pysy."

Enkä minä, länsimainen lääketiede keskittyy liikaa oireiden hoitooon. Kun oireet ovat poissa niin syyt voidaan unohtaa? Olen sitä mieltä että monet mielenterveyshäiriöt ovat varoitusmerkkejä yhteisöllisistä tai yhteiskunnallisista ongelmista. Kun varoitusmerkkejä ei kuunnella niin tilanne saa kehittyä yhä huonompaan suuntaan.

Stressi on käytännössä aina vähintään laukasevana tekijänä, mut siihen vaikuttaa aika moni tekijä. Eri ihmisil on erilaisia jopa geneettisiä haavoittuvuustekijöitä, mut  sosiaalinen tuki auttaa kestämään. Samoin lapsuus on aika isossa roolissa, et kuinka stressiä oppii käsittelemään.

Täs oikeastaan on se syy miks olen useassaki ketjussa maininnu, että neuvolaan pitäisi saada paljon enempi henkistä tukea ja vanhemmuusvalmennusta yms. sitä tarvitseville. Samoin ala-asteelle. Niillä panostuksilla saatais melkoset säästöt vuosikymmenien sisään nii rahallisesti kuin hyvinvoinnillisesti.

Per se

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat