Seuraa 
Viestejä338

Levy pitää ensin formatoida, jotta sille voi jotain tallentaa.

Formatointiin liittyy sektorointi. Eli ovatko levyt fyysisesti jaettu sektoreihin, jolloin mm. levyn lukeminen olisi tehokkaimmillaan lähellä levyn keskiötä.

Jos "sektorit" olisivat peräkkäin, levyn lukeminen/kirjoittaminen olisi yhtä tehokasta joka paikasta.

Minä en ymmärrä, mitä formatointi käytännössä tarkoittaa.

(Pitäisi formatoida 5 TB ulkoinen kovalevy.)

---Mielestäni seksuaalisesta suuntautumisesta ei ole kysymys vaan Randin taustasta.Toisen maailmansodan aikana Randi tuli persraiskatuksi natsien toimesta jonka seurauksen Randi traumatisoitui ja lähti myöhemmin siitä selvittyään omalle "kostoretkelle" harjoittamalla samanlaista toimintaa alaisiinsa ja lähipiiriin. Randi miljoonan taalan "kostoretki"

---Paljastan matemaattiset valheesi!

Kommentit (6)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ID10T
Seuraa 
Viestejä3336
Ueberweg

Lukeminen olisi "tehokkaimmillaan" lähellä levyn keskiötä? Miksi ihmeessä olisi?

Tätä minäkin ihmettelin. Tosiasiassahan lukeminen on tehokkaimmillaan levyn laidoilla, koska vakionopeudella pyöriessään levyn ulkoreuna tekee pitemmän matkan samassa ajassa verrattuna keskemmällä sijaitseviin levyn osiin ja dataa ehtii lukemaan enemmän samassa ajassa.

Tulee ihan mieleen se Spede-shown jakso, jossa Spede yrittää selittää "vaimolleen" (Hannele Lauri) auton tasauspyörästön toimintaa

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Enpä olekaan törmännyt levyyn ilman sektoreita  varmaan 20 vuoteen. On nytkin 8 ulkoista pöydällä ja kaikki on olleet tulleessaan fat32  -levyjä. Siinä on se pointti, että fat32 taitaa olla ainoa formaatti, jota kaikki laitteet ymmärtävät (Itsellä kiertää todella kirjava laite- ja käyttiskanta.). Toisaalta sillä on omat rajoituksensa. Itse olen pitänyt ne kuosissaan. En tarvitse yleensä yli 4g tiedostoja, mutta toki niitäkin joskus on. Viimeksi oli joku navin karttakokonaisuus yli 4g. Jos tallentaa vaikka blu-ray -levyjä imageina, ei fat ole kelvollinen ensingän.

Fat-levyllä oli myös yläkokoraja, mutta ei nyt muistu mieleen.

- Ubi bene, ibi patria -

Algoth Naama
Seuraa 
Viestejä51
ID10T
Ueberweg

Lukeminen olisi "tehokkaimmillaan" lähellä levyn keskiötä? Miksi ihmeessä olisi?

Tätä minäkin ihmettelin. Tosiasiassahan lukeminen on tehokkaimmillaan levyn laidoilla, koska vakionopeudella pyöriessään levyn ulkoreuna tekee pitemmän matkan samassa ajassa verrattuna keskemmällä sijaitseviin levyn osiin ja dataa ehtii lukemaan enemmän samassa ajassa.

Tulee ihan mieleen se Spede-shown jakso, jossa Spede yrittää selittää "vaimolleen" (Hannele Lauri) auton tasauspyörästön toimintaa

Joo, mutta ulkolaidalla kehänopeus on suurempi, joten saman määrän dataa lukee ulkolaidallakin!

Pikaveneellä käy nopsaan Virossa!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Onkohan aloittaja ostanut raid-levyn, vai miten varmuuskopiointi on tarkoitus toteuttaa?

Itselläni on identtiset levyparit, jotka voidaan hajasijoittaa. Sen koneen jolla materiaalia työstetään tallennettavaan muotoon, vierellä on lisäksi työnaikainen varmuuskopiolevy, jolla valmis data kiikutetaan vars. arkistolevyille. Kun työt on tallennettu, ne poistetaan koneen varmuuslevyltä ja koneen levyltä. Itse arkisto ei ole tietoverkossa, eikä sähköverkossakaan kuin sen ajan kun siirto vaatii. Ups puuttuu yhä ja se on isoissa kopioinneissa välttämätön. Lyhyt katkos tai piikki voi korruptoida tiedoston, ilman, että siitä tulee mitään ilmoitusta.
En enää tee yhtään teratavujen kopiointia ilman.

Uudet 3.n polven USB.t ovat luojan lykky ulkoisten harrastajalle. Joku 5G levyn kopiointi USB 2.0.n kanssa kestää viikon putkeen, ma luulen.

- Ubi bene, ibi patria -

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat